Heijkoop wil zee aan informatie delen 221 zeeland Dromen over Hulst-Noord Cor Heijkoop 'Benader studenten actief almanak Bril zaterdag 17 november 2012 door Christel Tuin Zeeuws-Vlaanderen krimpt en vergrijst Veel jongeren trekken weg. Maar waarom? Bas Dingenouts (De Rede), Anoek de Cardeijn (Zwin College), Christel Tuin (Reynaertcollege) en Raymond de Frel (Zelden- rust-Steelantcollege) proberen daarop aan de hand van hun klassen- foto's antwoord te krijgen van hun oud-klasgenoten. Vandaag Jolien Pauw uit de klas van Christel. „Als opgroeiend jongentje op Walcheren had ik het al. Ik verzamelde knipsels, had al een soort archiefje en spijbelde van school als er weer een schip voor de boulevard in moeilijkheden was. Het is uitgegroeid tot meer dan interesse. Het is wel een passie, ja." Maritiem publicist Cor Heijkoop uit Middelburg staat bekend om zijn grondige onderzoek. Bij het onderzoek naar rampen, aanva ringen en strandingen laat hij niets aan het toeval over. Het leidt vaak tot een nieuwe kijk op gebeurtenissen. Jolien Pauw: „Voor alleen een droombaan zou ik niet terugkeren, de omge- door Wout Bareman ving moet ook aantrekkelijk genoeg zijn." TT oliën Pauw, geboren en opge- I groeid in Hulst, verlaat de I Vossenstad na de middelbare I school om gezondheidswe- J tenschappen te studeren in Maastricht. Na haar studie gaat ze in Breda sa menwonen met haar, eveneens uit Hulst afkomstige, vriend. Aan een terugkeer naar Zeeuws-Vlaan deren hebben ze wel even ge dacht, maar ze besluiten toch in Brabant te blijven. „Vooral de mo gelijkheden op werkgebied zijn hier toch een stuk groter. Vanuit Breda kunnen we bovendien mak kelijk naar onze geboortestreek te rugkeren en we wonen centraal, zodat ik makkelijk met mijn vrien dinnen, die verspreid over heel Nederland wonen, kan afspre ken." Een andere redenen waarom ze graag centraal blijft wonen, is haar masteropleiding recht van de gezondheidszorg, die ze nu volgt aan de Rotterdamse Er- asmusuniversiteit. „Hierna wil ik graag als jurist aan de slag, misschien wel bij een gro te overheidsinstelling of zorgver zekeraar. In Zeeuws-Vlaanderen heb je deze mogelijkheid niet en ik wil graag alle opties open hou den." Volgens Jolien moeten werkge vers Zeeuws-Vlaamse studenten die bijna afstuderen, actief bena deren. „Het is belangrijk dat zij weten dat er ook in deze regio werkmogelijkheden zijn. Toen ik afstudeerde, dacht ik eigenlijk niet eens na over deze optie om dat ik er vanuit ging dat er toch Neem de tragedie met de gekapseisde veer boot Herald of Free Enterprise in maart 1987, net buiten de pieren van Zeebrugge. Heijkoop achterhaalde hoe de Britse fiisiere- derij Townsend-Thoresen (later overgenomen door P8cO) bij po gingen om veerverbindingen op te zetten over Het Kanaal werd ge dwarsboomd door de Britse, Fran se en Belgische staatsbedrijven, die dergelijke verbindingen als hun monopolie beschouwden. Het was ook de reden waarom de rederij uitweek van Oostende naar Zee- brugge, waar de ramp zich voltrok. Ook interessant: de ferry voer op het moment van het ongeluk - ver- Jolien Pauw (27), 5vwo, Reynaertcolle ge (2002). geen geschikt werk voor mij zou zijn." Van de vergrijzing zijn we volgens haar nog lang niet af. „Vanuit mijn huidige baan als be leidsmedewerker bij een oude renzorginstelling weet ik dat de vergrijzing zeker tot 2040 aan houdt. Ik zie bevolkingsgroei- en krimp echter als een golfbewe ging en ik denk dat Zeeuws-Vlaan deren wel dunbevolkter zal wor den, maar ook dat onze generatie wellicht op oudere leeftijd terug zal keren." Om jongeren eerder terug te krij gen, zal de regio zowel het werk- als het woonklimaat moeten ver beteren. „Voor alleen een droom baan zou ik niet direct terugke ren. De omgeving moet ook aan trekkelijk genoeg zijn, en anders om. Het is de combi die het doet", besluit ze. oorzaakt door openstaande boeg deuren - met een gedeeltelijke re servebemanning én een kapitein, die normaliter gezagvoerder was op schepen van een ander type. Het leidde tot fatale communica tiefouten. Heijkoop tekende zijn bevindin gen op in zijn nieuwste boek S.O.S - In de Wielingen, scheepscalamitei- ten in het Vlaamse kustgebied. Daar mee lijkt de 'opdracht' volbracht. Eerder beschreef hij het leed voor de kust van Westkapelle, Vlissin- gen, Terneuzen en in het Nauw van Bath. „Ik denk dat ik de Wes- terschelde nu wel heb gehad", zegt Heijkoop. „Maar je weet het na tuurlijk nooit. Ik heb door de ja ren heen zo ontzettend veel mate riaal verzameld, heb zoveel bron nen geraadpleegd. Als je veel voor bereidend onderzoek doet - soms een paar jaar voor één boek - loop je altijd tegen nieuwe dingen aan." Hij noemt het voorbeeld van één van de opvarenden van de Britse torpedobootjager Valentine, die in de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers onder vuur werd geno men en zwaar gehavend en met doden aan boord tegen de dijk van de Nieuw Neuzenpolder bij Ter- neuzen liep. Er was altijd aangeno men dat de oorlogsbodem 24 diep tebommen aan boord had. Heij koop: „Je zou als kapitein toch wel gek zijn als je met zoveel bommen de gevaarlijke Westerschelde was opgevaren. Ik heb vier dagen zit ten zoeken in Britse archieven en vlak voor m'n vertrek ontdekte ik het: hij had er achttien achtergela ten in Duinkerken en had er maar zes aan boord. Zo heb ik ook ach- S.O.S. - In de Wielingen Drukkerij Durenkamp Aardenburg. ISBN/EAN: 978-94-91528-04-0 Cor Heijkoop foto Adri van de Wege terhaald dat één van de overleven den, die weliswaar zwaargewond was geraakt, later z'n eigen overlij densakte kreeg toegestuurd..." Heijkoop staat in S.O.S. - In de Wielingen (ooit het hoofdvaarwater aan de zuidkant van de Westerschelde- monding, tegenwoordig nevenvaar water tussen Zeebrugge en Bres- kens) uitgebreid stil bij de stort vloed aan strandingen, aanvarin gen en scheepsbranden in het ge bied. Hij verhaalt boeiend over bij voorbeeld de stranding van het zendschip Uilenspiegel, in decem ber 1962 aan de rand van de Zwin geul bij Cadzand. In een storm sloeg het Belgische zendschip van z'n ankers en bleek niet meer te redden. Kapitein Willem van den Broecke haalde met de redding boot uit Breskens de bemanning j van boord. De vlammenzee op het vrachtschip Attican Unity in augustus 1977 voor de Vlaamse kust. De krant kopte: 'Groot alarm langs de kust door brandend vrachtschip - Grieks schip vol chemicaliën in vlam men'. De Griek kwam uiteindelijk op het strand bij datzelfde Cadzand terecht. Het was internationaal nieuws en leidde uiteindelijk tot rampenplannen, een beter inzicht in de ladinggegevens en betere af spraken tussen de hulpverleners. Heijkoop beschrijft het allemaal minutieus, maar ook toegankelijk en vaak meeslepend. „Als op groeiend jongetje op Walcheren had ik het al. Ik verzamelde knip sels, had al een soort archiefje en spijbelde van school als er weer een schip voor de boulevard in moeilijkheden was. Ik heb inder daad een zee aan informatie, maar die hou ik niet voor mezelf." Tip? redactie@pzc.nl «•ceeee**» De Terneuzenaar krijgt met regel maat flink op zijn broek van zijn col lega uit Heinkenszand. Met tafelvoet ballen welteverstaan. Deze week was het weer niet anders. Uit ellende schoot de Terneuzenaar de bal maar een paar keer in eigen doel, om het spel zo snel mogelijk voorbij te laten gaan. Hij had wel een goed excuus: zijn bril was stuk. In de middag ging hij langs de opticien om een nieuw mon tuur uit te kiezen. Hij kwam terug met een doosje bril len om uit te proberen. De Bevelan der werd meteen uitgenodigd om nog een potje te ballen. En warem pel, mét bril won de Terneuzenaar ruim. Dat er nog geen glazen in zijn bril zaten, is zijn collega ontgaan. door Eugène Verstraeten HULST - De bewoners van de Huls ter wijken de Linie, Den Dullaert en het terrein van de Blaauwe Hoe ve worden uitgenodigd om mee te denken over de toekomst van hun woonomgeving. Dromen over een ideale wijk, plan nen maken voor de toekomst, de fantasie de vrije loop laten gaan, ideeën spuien voor een betere wijk. Dat doen de deelnemers aan het Droomtraject Hulst-Noord. Maandag 26 november is de start bijeenkomst, om 20.00 uur in de Truffinozaal van de Blaauwe Hoe ve. Alle bewoners van de genoem de wijken zijn welkom. Het is het achtste droomtraject dat door Stichting Welzijn Hulst (SWH) in de gemeente hulst wordt opge start. „Het is de bedoeling dat we die avond een aantal thema's vaststel len die de mensen belangrijk vin den voor de wijk", zegt Ellen Verst raten van SWH. „Vervolgens wil len we dan werkgroepjes Samen stellen die ieder in een aantal bij eenkomsten aan een bepaald the ma gaan werken." Dat moet per werkgroep uiteindelijk resulteren in een plan, dat wordt gepresen teerd tijdens een Droommarkt, er gens in het voorjaar. De wijkbewo ners kiezen dan tijdens die Droom markt hun favoriete 'droom' uit. Dat project komt bovenaan het prioriteitenlijstje. „Dat is geen ga rantie dat het ook wordt uitge voerd", benadrukt Ellen Verstra ten. Grote kans dat wensen die veel geld kosten een 'droom' blij ven. „Maar niet voor alles is geld nodig, is onze ervaring. Soms zijn het kleine dingen die de leefbaar heid kunnen verbeteren." Het droomtraject voor Hulst- Noord wordt ondersteund door Woonstichting Hulst en Stichting Curamus. In het kader van het droomtraject gaan leerlingen van de vier basisscholen in het gebied op pad met een enquête. Ze vra gen ouders, oma's en opa's, broer tjes of zusje en anderen wat ze van de wijk vinden. De resultaten worden meegenomen in het ver volg van het droomtraject.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 134