Totaalvoetbal op de terminal
de ndernemer
.BHi
7 november 2012 deOndernemer m
Koch Adviesgroep heeft een con
cept ontwikkeld voor een com
pleet nieuw soort terminal: de
Nèw Generation Integrated Con
tainer Terminal (NGICT). Op de
revolutionaire uitvinding is offici
eel octrooi verleend. Met de nieu
we generatie container terminal
kan een enorme efficiëntieslag
worden gemaakt. Deze is per
overgeslagen container aanzien
lijk goedkoper dan een traditione
le terminal. Het concept kan ook
prima worden toegepast bij het
ombouwen van bestaande contai
ner terminals.
Tekst: Henk van de Voorde
GOES - In het ontwerp gaan over
slag en het stallen van containers
(stacking) in één moeite door: de
stack loopt vanaf de kadekraan tot aan
de afvoer per vrachtwagen, trein of
binnenvaartschip. Gevolg is een hoge
re doorvoer per kraan en per meter
kade tegen lagere kosten. Alle handlin-
gen worden geïntegreerd met de ver
schillende vervoersmodaliteiten op de
weg, per spoor of over het water. In
genieur Frans Koch maakt een meta
foor met het Oranje uit 1974. „In het
totaalvoetbal van de generatie Cruyff
was iedereen in beweging. Dat is bij
de nieuwe generatie container termi
nal ook het geval. Alle bewegingen
worden op elkaar afgestemd, waar
door er sprake is van een optimale effi
ciëntie", zegt de directeur van het
multidisciplinair ingenieurs- en archi
tectenbureau.
Op de twee vestigingen in Goes en
Terneuzen werken in totaal vijfen
twintig mensen.
Containerterminals hebben sinds de
jaren zestig van de vorige eeuw een
stormachtige ontwikkeling doorge
maakt, maar toch zijn er nog altijd
maar twee fundamentele concepten.
Enerzijds de conventionele terminals
waarbij al het equipement op de ter
minal bediend wordt door operators,
anderzijds de automatische terminals
waarbij het stack- en het terminal-
transport geautomatiseerd is.
Schaalvergroting
„De in aanbouw zijnde terminals op
de Maasvlakte II worden gezien als de
hoogste graad van automatisering, vei
ligheid en duurzaamheid, maar het be
treft eigenlijk nog steeds de
Koch Adviesgroep heeft de derde generatie containerterminal bedacht. Vader en zoon Frans en Mathé Koch zijn er met recht trots op.
doorontwikkeling van het concept
van eindjaren tachtig. Alleen wordt
alles steeds groter en sneller als reactie
op de schaalvergroting in de scheep
vaart. Een verdere groei van capaci
teit vergt een wezenlijk
andere aanpak op de containertermi
nals. De fysieke grenzen van de
outreach van de
kraan en de maximale kadebelasting
zijn in zicht. Andere knelpunten zijn
ruimtegebrek, congestie bij de termi
nals en hoog energieverbruik. De tijd
is daarom rijp voor de geïntegreerde
container terminal", verklaart Mathé
Koch, die samen met zijn vader het
management voert van Koch Advies
groep.
Het ingenieursbureau heeft inmiddels
drie octrooien op haar naam waarmee
de derde generatie
containerterminals een grote stap dich
terbij komt, terwijl vier afgeleide oc
trooien momenteel in procedure zijn.
Er is zowel octrooi verkregen voor
een nieuwe visie op de logistieke in
richting van een containerterminal als
voor een nieuw concept van kadekra
nen.
Voordelen
Frans Koch somt moeiteloos een vijf
tiental voordelen op van de NGICT.
De belangrijkste zijn:
1. De terminal is goedkoop in aanleg
en werkt veel sneller, waardoor er
ook operationeel veel te winnen is.
2. Er wordt aanzienlijke ruimtebespa
ring geboekt.
3. Duurzaamheid ten top: alles ge
schiedt schoon en elektrisch.
4. Optimale veiligheid.
Voor Koch Advies is deskundigheid
alleen niet voldoende. Men hecht net
zoveel waarde aan een praktische in
stelling, creativiteit en inventiviteit.
„Alles wat wij doen heeft met bou
wen, civiele techniek en installaties te
maken. In de bouwsector gaat het
door de economische crisis niet goed,
maar door ons brede pakket hebben
we toch voldoende werk. Zo werken
we continu voor de industrie en hou
den we ons' ook veel bezig met wind
energie, zonne-energie, logistiek, offs
hore en andere scheepvaartgerelateer-
de zaken. We onderscheiden ons van
andere bureaus omdat we zo proces
matig denken en werken. Het
NGICT concept hebben wij kunnen
bedenken doordat binnen ons bureau
meerdere ontwerpers hebben die zich
kunnen verdiepen in logistieke pro
cessen. Out of the box denken
spreekt ons aan. We hebben dan ook
een brug geslagen tussen de sectoren
bouw en logistiek", legt Mathé uit.
Stilstand van een schip kost kapitalen,
dat is alom bekend. De nieuwe gene
ratie containerterminals is dan ook
een uitkomst voor de operators, die
de druk van de rederijen voelen toe
nemen.
„Schepen moeten varen! Dat is waar
de rederijen op hameren. De conges
tie op de bestaande terminals is dan
ook een groot probleem. Met ons
concept kan een dubbele snelheid be
haald worden voor laden en lossen.
De rederijen stellen hoge eisen aan de
terminaloperators. Normaal gespro
ken werken we altijd in opdracht van
onze klanten, maar het NGICT con
cept is een mooie uitzondering."
Artist impression NGICT, de nieuwe terminal is per overgeslagen container.
Aanzienlijk goedkoper dan een traditionele terminal.