Totaalvoetbal op de terminal de ndernemer .BHi 7 november 2012 deOndernemer m Koch Adviesgroep heeft een con cept ontwikkeld voor een com pleet nieuw soort terminal: de Nèw Generation Integrated Con tainer Terminal (NGICT). Op de revolutionaire uitvinding is offici eel octrooi verleend. Met de nieu we generatie container terminal kan een enorme efficiëntieslag worden gemaakt. Deze is per overgeslagen container aanzien lijk goedkoper dan een traditione le terminal. Het concept kan ook prima worden toegepast bij het ombouwen van bestaande contai ner terminals. Tekst: Henk van de Voorde GOES - In het ontwerp gaan over slag en het stallen van containers (stacking) in één moeite door: de stack loopt vanaf de kadekraan tot aan de afvoer per vrachtwagen, trein of binnenvaartschip. Gevolg is een hoge re doorvoer per kraan en per meter kade tegen lagere kosten. Alle handlin- gen worden geïntegreerd met de ver schillende vervoersmodaliteiten op de weg, per spoor of over het water. In genieur Frans Koch maakt een meta foor met het Oranje uit 1974. „In het totaalvoetbal van de generatie Cruyff was iedereen in beweging. Dat is bij de nieuwe generatie container termi nal ook het geval. Alle bewegingen worden op elkaar afgestemd, waar door er sprake is van een optimale effi ciëntie", zegt de directeur van het multidisciplinair ingenieurs- en archi tectenbureau. Op de twee vestigingen in Goes en Terneuzen werken in totaal vijfen twintig mensen. Containerterminals hebben sinds de jaren zestig van de vorige eeuw een stormachtige ontwikkeling doorge maakt, maar toch zijn er nog altijd maar twee fundamentele concepten. Enerzijds de conventionele terminals waarbij al het equipement op de ter minal bediend wordt door operators, anderzijds de automatische terminals waarbij het stack- en het terminal- transport geautomatiseerd is. Schaalvergroting „De in aanbouw zijnde terminals op de Maasvlakte II worden gezien als de hoogste graad van automatisering, vei ligheid en duurzaamheid, maar het be treft eigenlijk nog steeds de Koch Adviesgroep heeft de derde generatie containerterminal bedacht. Vader en zoon Frans en Mathé Koch zijn er met recht trots op. doorontwikkeling van het concept van eindjaren tachtig. Alleen wordt alles steeds groter en sneller als reactie op de schaalvergroting in de scheep vaart. Een verdere groei van capaci teit vergt een wezenlijk andere aanpak op de containertermi nals. De fysieke grenzen van de outreach van de kraan en de maximale kadebelasting zijn in zicht. Andere knelpunten zijn ruimtegebrek, congestie bij de termi nals en hoog energieverbruik. De tijd is daarom rijp voor de geïntegreerde container terminal", verklaart Mathé Koch, die samen met zijn vader het management voert van Koch Advies groep. Het ingenieursbureau heeft inmiddels drie octrooien op haar naam waarmee de derde generatie containerterminals een grote stap dich terbij komt, terwijl vier afgeleide oc trooien momenteel in procedure zijn. Er is zowel octrooi verkregen voor een nieuwe visie op de logistieke in richting van een containerterminal als voor een nieuw concept van kadekra nen. Voordelen Frans Koch somt moeiteloos een vijf tiental voordelen op van de NGICT. De belangrijkste zijn: 1. De terminal is goedkoop in aanleg en werkt veel sneller, waardoor er ook operationeel veel te winnen is. 2. Er wordt aanzienlijke ruimtebespa ring geboekt. 3. Duurzaamheid ten top: alles ge schiedt schoon en elektrisch. 4. Optimale veiligheid. Voor Koch Advies is deskundigheid alleen niet voldoende. Men hecht net zoveel waarde aan een praktische in stelling, creativiteit en inventiviteit. „Alles wat wij doen heeft met bou wen, civiele techniek en installaties te maken. In de bouwsector gaat het door de economische crisis niet goed, maar door ons brede pakket hebben we toch voldoende werk. Zo werken we continu voor de industrie en hou den we ons' ook veel bezig met wind energie, zonne-energie, logistiek, offs hore en andere scheepvaartgerelateer- de zaken. We onderscheiden ons van andere bureaus omdat we zo proces matig denken en werken. Het NGICT concept hebben wij kunnen bedenken doordat binnen ons bureau meerdere ontwerpers hebben die zich kunnen verdiepen in logistieke pro cessen. Out of the box denken spreekt ons aan. We hebben dan ook een brug geslagen tussen de sectoren bouw en logistiek", legt Mathé uit. Stilstand van een schip kost kapitalen, dat is alom bekend. De nieuwe gene ratie containerterminals is dan ook een uitkomst voor de operators, die de druk van de rederijen voelen toe nemen. „Schepen moeten varen! Dat is waar de rederijen op hameren. De conges tie op de bestaande terminals is dan ook een groot probleem. Met ons concept kan een dubbele snelheid be haald worden voor laden en lossen. De rederijen stellen hoge eisen aan de terminaloperators. Normaal gespro ken werken we altijd in opdracht van onze klanten, maar het NGICT con cept is een mooie uitzondering." Artist impression NGICT, de nieuwe terminal is per overgeslagen container. Aanzienlijk goedkoper dan een traditionele terminal.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 109