Finsa bestormt Europa met topinnovatie: SuperPan
EURO-MIT STAAL:
FINSA
SERl/fM(j WE TRAMS FORM ER fMUSTRW
Erik Roland, directeur van hout- en houtproductenimporteur
Finsa in Vlissingen, hoor je niet mopperen over de omzet van
het afgelopen jaar. Ook van de toekomst verwacht hij veel,
dankzij een revolutionaire innovatie: SuperPan.
Finsa is de op vijf na grootste Eu
ropese producent van laminaat-
vloeren, spaanplaat, MDF, fineer
en soortgelijke houtproducten.
De fabrieken van Finsa staan in
Spanje. Finsa heeft fabrieken en
verkoopvestigingen in vele delen
van de wereld, maar de meeste
bevinden zich in West-Europa. De
Nederlandse vestiging, in de haven
van Vlissingen, ligt op een strate
gisch ijzersterke plaats, pal aan de
kade waar eens per twee weken
de schepen met Finsa-producten
uit Spanje en Portugal aanleggen.
Hiervandaan vertrekken dagelijks
gemiddeld 20 volgeladen vracht
wagens naar klanten in de Bene
lux, Duitsland en Oostenrijk. Finsa
is FSC- en PEFC-gecertificeerd en
produceert klimaatneutraal. De
boomsoorten die worden gebruikt
zijn de zee-den en de in Spanje en
Portugal veel voorkomende euca
lyptus.
Dat het Finsa ook in 2012 weer
goed ging, heeft vooral te maken
met het Duitse achterland van het
bedrijf, dat goed is voor 70 pro
cent van de omzet. De economie
groeit er nog altijd en er wordt
volop gebouwd. Finsa, dat onder
andere plaatmateriaal levert voor
het afbouwen en afwerken van
bouwprojecten, profiteert daarvan.
Toch budgetteert Roland, voor het
eerst in de geschiedenis van Finsa
Nederland, minder voor het ko
mende jaar. Een bewuste keuze,
legt hij uit. 'Onze voorkeur gaat op
dit moment uit naar rentabiliteit in
plaats van volume. Daar hebben
we ons kostenplaatje op aange
past.' Ongerust over de omzet van
2013 maakt hij zich echter totaal
niet. Dat zit hem in de introduc
tie van een revolutionair, gepaten
teerd product genaamd SuperPan,
een combinatie van spaanplaat en
MDF.
Roland: 'Het gebruik van spaan
plaat in Europa is gigantisch in
omvang: 32 miljoen kubieke me
ter per jaar. Daar staan 11 miljoen
kubieke meter MDF tegenover.
Spaanplaat, vrij grof van structuur,
wordt voornamelijk toegepast in
nïet-zichtbare afwerkingen en,
bijvoorbeeld, het wat goedkopere
houten meubilair. Moet er een lak-
laag worden aangebracht of moet
er een vorm in worden gefreesd,
dan is het gladdere - en daardoor
duurdere - MDF geschikter. Wij
zijn erin geslaagd de voordelen
van beide producten te combine
ren, door een procedure te ont
wikkelen voor het met MDF "be
kleden" van een spaanplaat kern.
Deze procedure levert een MDF-
plaat op waarvan de prijs die van
spaanplaat benadert: SuperPan.
Een in juli dit jaar gestarte mar
ketingcampagne werpt inmiddels
zijn vruchten af; de eerste orders
zijn binnen. Ik heb er alle vertrou
wen in dat ons verkoopvolume in
2014 dankzij deze innovatie weer
op niveau komt, zonder dat we op
de marge moeten interen.'
Waarom ligt de Nederlandse ves
tiging van Finsa uitgerekend in
Vlissingen? Roland: 'We zitten
hier op een ideale plek, direct aan
diep zeewater. De Finsa-producten
gaan vanuit Spanje en Portugal via
de kortste - en daarmee goedkoop
ste - route naar Vlissingen, name
lijk over zee. Het wegennet waar
over de producten vervolgens hun
weg naar de klant vinden, is uitste
kend. Die korte verbindingslijnen
vertalen zich in een zo scherp mo
gelijke prijs en daar .profiteert de
klant van. Maar eerlijk is eerlijk,
een beetje eigenbelang zit er ook
bij; ik heb in Vlissingen gestudeerd
en voel me hier bijzonder prettig.
Toen ik in 1990 in Madrid stage
liep bij Finsa en daarna de vrije
hand kreeg in het realiseren van
een Nederlandse vestiging, was
de keuze voor een locatie dan ook
snel gemaakt.'
oplossingen in hout
Finsa
Westerhavenweg 12
4382 NM Vlissingen
T: 0118-471222
www.finsa.com
uitgevoerde haalbaarheidsstudie
werd besloten dat het op lengte- en
vorm knippen ook bij EMS moest
kunnen plaatsvinden. Hiervoor
moest een kniplijn geplaatst
worden. Tevens werd besloten
de capaciteit van het snijden van
grote rollen tot kleinere rollen uit
te breiden door het installeren van
een derde grote snijlijn.
De bouw en het resultaat
Begin november 2011 werd door
de hoofdaannemer Cordeel
Nederland B.V. begonnen met
de bouwwerkzaamheden. Hierbij
was, volgens EMS' General
Manager de heer De Graaff,
het maken van een "puf met
een diepte van 13 meter het
hoogtepunt. Slechts 9 maanden
later werden de gebouwen
en machinefunderingen in
zijn totaliteit opgeleverd. Het
installeren van de 3e grote snijlijn
(met een totale lengte van 25
meter) en de kniplijn (bijna 30
meter lang) door de leverancier
GEORG GmbH, Machinenfabrik
kon hierna aanvangen. Dit bedrijf
heeft voor het ontwerpen en
bouwen van de twee lijnen 13
maanden nodig gehad, waarna zij
de lijnen in ongeveer 2 maanden
bij EMS geïnstalleerd hebben.
Op zaterdag 10 november was
het dan zover. De uitbreiding kon
door zowel werknemers van EMS
als genodigden gevierd worden.
Er waren rondleidingen door het
gehele bedrijf georganiseerd
en er werden vanzelfsprekend
demonstraties van zowel de
kniplijn als de 3e snijlijn gegeven.
Daarna werd iedereen nog in de
gelegenheid gesteld te genieten
van een mix van Hollandse
snacks en Japanse sushi.
Niet alleen economisch belang
Het mag duidelijk zijn dat het
onder één dak samenbrengen
van het snij- en knipproces voor
betrokken partijen niet alleen
van economische waarde is. Ook
het streven duurzaam te willen
ondernemen heeft een belangrijke
rol gespeeld in de beslissing
beide processen samen te
voegen. Deze wijze van opereren
past geheel in de filosofie van het
door EMS behaalde ISO 14001
certificaat.
zie ook: www.euro-mit-staal
Euro-Mit-Staal B.V. (EMS), gevestigd in Vlissingen-Oost is een
onmisbare schakel in de productieketen van transformatoren.
Gedurende de afgelopen 20 jaar heeft EMS zich gespecialiseerd in
het snijden van hoofdzakelijk transformator staal (electrical steel)
ten behoeve van de transformator fabrikanten in Europa.
Euro-Mit Staal B.V.
Postbus 535, 4380 AM Vlissingen
Locatie Duitslandweg 7, Haven 1153, Vlissingen-oost
Tel: 0118 422500 Fax: 0118 471212 Email: info@euro-mit-staal.com
De toelevering en het
basisproces
De heer Kawamoto (Managing
Director) licht toe dat via het
Japanse handelshuis Mitsui
Co. grote rollen transformator
staal worden verscheept naar
Vlissingen waar deze worden
gelost bij Verbrugge Zeeland
Terminals. Op afroep worden de
rollen afgeleverd bij EMS. Dan
begint het productieproces van
het afrollen, snijden (volgens klant
specifieke eisen) en weer oprollen
en daarna verpakken van dit
uiterst dun plaatmateriaal (tussen
de 0,18 en 0,35 mm dik).
Tot op heden levert EMS deze
kleinere rollen aan de verschillende
grote transformatorfabrikanten in
EURO-MIT STAAL B.V.
Europa. Daar worden deze rollen
tot platen op lengte-, en vorm
geknipt zodat daarmee de kern
van een transformator kan worden
opgebouwd. Deze bewerking
wordt vaak door EMS' afnemers
zelf uitgevoerd of uitbesteed aan
derden.
Meer toegevoegde waarde
Teneinde de service aan de
transformatorfabrikanten te
vergroten is
begin 2011
besloten één
stap verder
te gaan in
de produktie
keten. Na een
zorgvuldig