Er is consensus
in de Zeeuwse havens
deOndernemer 17 november 2012
Logistiek bij Verbrugge in Vlissingen.
BMM
Valuepark als het Biopark begint
steeds meer vorm te krijgen. Behalve
voor de deelnemende bedrijven le
vert de clustering van industriële en
logistieke dienstverlening ook de no
dige milieuvoordelen voor de omge
ving op, doordat er beduidend min
der vervoersbewegingen zijn. „We
zetten vol in op duurzaamheid. De
clustering en de ruimtelijke omstan
digheden zijn ook interessante vesti
gingsfactoren voor nieuwe bedrijvig
heid. Gebiedsontwikkeling in de re-
Transparant
Naasrde gunstige ligging, het uitste
kende arbeidsethos en de flexibiliteit
van een relatief kleine haven is hij in
genomen met het feit dat alle partijen
in Zeeland er gezamenlijk de schou
ders onder willen zetten. „Er zijn he
le sterke bedrijven in de regio, van
klein tot groot. De wil om samen te
werken is er. 'Zeeland Seaports trekt
waar mogelijk gezamenlijk op met de
ondernemers. Hun groei is onze
groei. Natuurlijk lopen de individue
le belangen van een onderneming
niet altijd parallel met de uitgangspun
ten van Zeeland Seaports, omdat deze
organisatie naar het hele havengebied
moet kijken. Je moet het niet altijd
eens zijn, dat is zelfs gezond, als je
maar transparant bent en altijd in het
belang van de haven denkt", aldus
Dick Gilhuis.
Strategisch
De Zeeuwse havens vormen de mo
tor van de regionale economie en
werkgelegenheid. De 250 bedrijven
in het Zeeuwse havengebied, een ge
bied van ruim 4600 hectare groot,
zijn goed voor bijna twintig procent
van de Zeeuwse werkgelegenheid.
Daarnaast leveren de havens veel afge
leide werkgelegenheid. Ook in het af
gelopenjaar hebben diverse havenbe
drijven in Vlissingen en Temeuzen
uitgebreid, terwijl alweer nieuwe pro
jecten lopen. Het havengebied ligt
strategisch aan de monding van de
Westerschelde. Het diepe vaarwater
en het ontbreken van sluizen bij de
zeehavens van Zeeland Seaports zor
gen voor een uitstekende nautische
toegankelijkheid. Het Zeeuwse ha
vengebied heeft ook zeer goede ver
bindingen naar het achterland dankzij
een goed functionerend netwerk van
(spoorjwegen, binnenvaartroutes en
pijpleidingen. Door het gunstige on
dernemersklimaat hebben de Zeeuw
se havens zich in de afgelopen veertig
jaar ontwikkeld tot derde zeehaven
van Nederland. De havens van Vlissin
gen en Temeuzen behoren sinds
1980 zelfs tot één van de snelst
groeiende havengebieden van Euro
pa. Toch geeft Gilhuis er zich reken
schap van dat er nog een flinke slag
gemaakt moet worden. Conlainerisa-
tie, duurzaamheid en logistiek arbeids
marktbeleid zijn daarbij belangrijke
speerpunten.
Duurzaamheid
Op het gebied van duurzaamheid en
groen ondernemen lopen de Zeeuw
se havens zelfs voorop in Europa. Bio
park Temeuzen is gericht op bedrij
ven die op duurzame en milieuvrien
delijke wijze produceren, zoals He
ros, Yara, Cargill en Nedalco. Het
Biopark is een goed voorbeeld van
een economie gebaseerd op groene
grondstoffen: reststoffen van het ene
bedrijf worden aangewend als grond
stofvoor het andere bedrijf. Doelstel
ling is om duurzame bestaande bedrij
ven in de kanaalzone te laten uitbrei
den en nieuwe bedrijven aan te trek
ken. „De alsmaar stijgende olieprijzen
brengen de op groene grondstoffen
gebaseerde economie in een stroom
versnelling. Het Biopark Temeuzen
is tot dusverre echter het enige voor
beeld in Nederland waar biobase
goed werkt."
Valuepark
Het Biopark is gevolgd op een belang
rijk ander project in de kanaalzone:
het rondom Dow Chemicals geïni
tieerde Valuepark, een joint venture
tussen Dow en Zeeland Seaports. Het
Valuepark beoogt de productie en dis
tributie van chemische producten op
één plaats samen te brengen. De clus
tering van bedrijvigheid in zowel het
Offshore, haven van Vlissingen
Zeeland Seaports heeft alweer eni
ge tijd de rechtsvorm NV, waar
door de overheid meer op af
stand is komen te staan en het ha
venbedrijf slagvaardiger kan ope
reren. Het is koren op de molen
van Dick Gilhuis, sinds een jaar
commercieel directeur van Zee
land Seaports. Na diverse mana
gementfuncties in het bedrijfsle
ven rondom het Rotterdamse ha
vengebied, heeft hij zijn ziel en
zaligheid verbonden aan de verde
re ontwikkeling van de commer
ciële strategie van de Zeeuwse ha
vens.
Tekst: Henk van de Voorde
TERNEUZEN - De havens van Vlis
singen en Temeuzen kenmerken zich
door hun strategische ligging en goe
de achterlandverbindingen. De bevlo
gen Gilhuis wil graag zijn expertise
aanwenden om de groeiambitie van
Zeeland Seaports te helpen verwezen
lijken: de overslag van vijftig miljoen
ton zeevracht in 2020. In 2011 be
droeg de zeeoverslag 35 miljoen ton,
een recordjaar, ondanks de grillige
economische omstandigheden. Er is
dus nog vijftien miljoen ton te gaan,
terwijl de economische vooruitzich
ten niet echt om over naar huis te
schrijven zijn. De verwachting is bo
vendien dat 2012 een daling te zien
zal geven in vergelijking met 2011.
Gilhuis heeft desondanks veel vertrou
wen in de toekomst. „Er liggen op-
portuniteiten in het dynamische ha
vengebied. Op het gebied van con
ventioneel fruit zijn we zelfs de groot
ste van Nederland. Nieuwe uitdagin
gen zijn er bijvoorbeeld met betrek
king tot windenergie. De komst van
een nieuw windmolenpark voor de
Engelse kust biedt voor Zeeland veel
logistieke mogelijkheden dankzij de
ideale ligging van de haven van Vlis
singen."
Groente en fruit worden verladen in de Zeeuwse havens.