Er is consensus in de Zeeuwse havens deOndernemer 17 november 2012 Logistiek bij Verbrugge in Vlissingen. BMM Valuepark als het Biopark begint steeds meer vorm te krijgen. Behalve voor de deelnemende bedrijven le vert de clustering van industriële en logistieke dienstverlening ook de no dige milieuvoordelen voor de omge ving op, doordat er beduidend min der vervoersbewegingen zijn. „We zetten vol in op duurzaamheid. De clustering en de ruimtelijke omstan digheden zijn ook interessante vesti gingsfactoren voor nieuwe bedrijvig heid. Gebiedsontwikkeling in de re- Transparant Naasrde gunstige ligging, het uitste kende arbeidsethos en de flexibiliteit van een relatief kleine haven is hij in genomen met het feit dat alle partijen in Zeeland er gezamenlijk de schou ders onder willen zetten. „Er zijn he le sterke bedrijven in de regio, van klein tot groot. De wil om samen te werken is er. 'Zeeland Seaports trekt waar mogelijk gezamenlijk op met de ondernemers. Hun groei is onze groei. Natuurlijk lopen de individue le belangen van een onderneming niet altijd parallel met de uitgangspun ten van Zeeland Seaports, omdat deze organisatie naar het hele havengebied moet kijken. Je moet het niet altijd eens zijn, dat is zelfs gezond, als je maar transparant bent en altijd in het belang van de haven denkt", aldus Dick Gilhuis. Strategisch De Zeeuwse havens vormen de mo tor van de regionale economie en werkgelegenheid. De 250 bedrijven in het Zeeuwse havengebied, een ge bied van ruim 4600 hectare groot, zijn goed voor bijna twintig procent van de Zeeuwse werkgelegenheid. Daarnaast leveren de havens veel afge leide werkgelegenheid. Ook in het af gelopenjaar hebben diverse havenbe drijven in Vlissingen en Temeuzen uitgebreid, terwijl alweer nieuwe pro jecten lopen. Het havengebied ligt strategisch aan de monding van de Westerschelde. Het diepe vaarwater en het ontbreken van sluizen bij de zeehavens van Zeeland Seaports zor gen voor een uitstekende nautische toegankelijkheid. Het Zeeuwse ha vengebied heeft ook zeer goede ver bindingen naar het achterland dankzij een goed functionerend netwerk van (spoorjwegen, binnenvaartroutes en pijpleidingen. Door het gunstige on dernemersklimaat hebben de Zeeuw se havens zich in de afgelopen veertig jaar ontwikkeld tot derde zeehaven van Nederland. De havens van Vlissin gen en Temeuzen behoren sinds 1980 zelfs tot één van de snelst groeiende havengebieden van Euro pa. Toch geeft Gilhuis er zich reken schap van dat er nog een flinke slag gemaakt moet worden. Conlainerisa- tie, duurzaamheid en logistiek arbeids marktbeleid zijn daarbij belangrijke speerpunten. Duurzaamheid Op het gebied van duurzaamheid en groen ondernemen lopen de Zeeuw se havens zelfs voorop in Europa. Bio park Temeuzen is gericht op bedrij ven die op duurzame en milieuvrien delijke wijze produceren, zoals He ros, Yara, Cargill en Nedalco. Het Biopark is een goed voorbeeld van een economie gebaseerd op groene grondstoffen: reststoffen van het ene bedrijf worden aangewend als grond stofvoor het andere bedrijf. Doelstel ling is om duurzame bestaande bedrij ven in de kanaalzone te laten uitbrei den en nieuwe bedrijven aan te trek ken. „De alsmaar stijgende olieprijzen brengen de op groene grondstoffen gebaseerde economie in een stroom versnelling. Het Biopark Temeuzen is tot dusverre echter het enige voor beeld in Nederland waar biobase goed werkt." Valuepark Het Biopark is gevolgd op een belang rijk ander project in de kanaalzone: het rondom Dow Chemicals geïni tieerde Valuepark, een joint venture tussen Dow en Zeeland Seaports. Het Valuepark beoogt de productie en dis tributie van chemische producten op één plaats samen te brengen. De clus tering van bedrijvigheid in zowel het Offshore, haven van Vlissingen Zeeland Seaports heeft alweer eni ge tijd de rechtsvorm NV, waar door de overheid meer op af stand is komen te staan en het ha venbedrijf slagvaardiger kan ope reren. Het is koren op de molen van Dick Gilhuis, sinds een jaar commercieel directeur van Zee land Seaports. Na diverse mana gementfuncties in het bedrijfsle ven rondom het Rotterdamse ha vengebied, heeft hij zijn ziel en zaligheid verbonden aan de verde re ontwikkeling van de commer ciële strategie van de Zeeuwse ha vens. Tekst: Henk van de Voorde TERNEUZEN - De havens van Vlis singen en Temeuzen kenmerken zich door hun strategische ligging en goe de achterlandverbindingen. De bevlo gen Gilhuis wil graag zijn expertise aanwenden om de groeiambitie van Zeeland Seaports te helpen verwezen lijken: de overslag van vijftig miljoen ton zeevracht in 2020. In 2011 be droeg de zeeoverslag 35 miljoen ton, een recordjaar, ondanks de grillige economische omstandigheden. Er is dus nog vijftien miljoen ton te gaan, terwijl de economische vooruitzich ten niet echt om over naar huis te schrijven zijn. De verwachting is bo vendien dat 2012 een daling te zien zal geven in vergelijking met 2011. Gilhuis heeft desondanks veel vertrou wen in de toekomst. „Er liggen op- portuniteiten in het dynamische ha vengebied. Op het gebied van con ventioneel fruit zijn we zelfs de groot ste van Nederland. Nieuwe uitdagin gen zijn er bijvoorbeeld met betrek king tot windenergie. De komst van een nieuw windmolenpark voor de Engelse kust biedt voor Zeeland veel logistieke mogelijkheden dankzij de ideale ligging van de haven van Vlis singen." Groente en fruit worden verladen in de Zeeuwse havens.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 102