Meeketen in de auto
met buikpijn is onwijs
Inzameling plastic
kent stijgende lijn
8 euro
181 zeeland
Geen huis voor fruitteler bij
boomgaard Frisostraat in Schore
De Hille is duurzaamste
Nieuwe parkeerautomaten Goes
blijken criminaliteitsgevoelig
vrijdag 16 november 2012
door Luc Oggel
GOES - Inwoners van de gemeente
Goes zamelen steeds fanatieker
plastic afval in. Dat blijkt uit een
overzicht over de afgelopen
tweeënhalf jaar.
Goes ging in 2009, toen werd be
gonnen met het inzamelen van
kunststof verpakkingsmateriaal,
uit van 12,5 kilo per huishouden
per jaar. In 2010 ging het om 11,1 ki
lo per huishouden, in 2011 om 11,9
kilo. Het eerste en tweede kwar
taal van dit jaar vertonen een stij
gende lijn ten opzichte van dezelf
de periodes in 2010 en 2011.
Goes hanteert een brengsysteem
van plastic afval bij de winkelcen
tra. In de loop van 2010 is een aan
tal bovengrondse containers ge
plaatst in een paar kleinere dor
pen en wijken. Afhankelijk van de
inzamelcijfers zou worden beke
ken of die blijven staan. Burge
meester en wethouders willen dat
vooralsnog, omdat dat rendabel is
op basis van de cijfers en de inza-
melvergoeding.
Of de bovengrondse containers uit
eindelijk zullen worden vervangen
door permanente ondergrondse
exemplaren, laat het college afhan
gen van de ontwikkelingen die
gaande zijn op het gebied van plas
tic afvalinzameling. Eind dit jaar
loopt de overeenkomst met de ver
pakkingsindustrie namelijk af,
maar de nieuwe concept-overeen
komst valt niet overal in goede aar
de. Gemeenten zouden in die over
eenkomst in het vervolg ook
PET-flessen moeten gaan inzame
len, omdat op basis daarvan het
statiegeld op die flessen wordt afge
schaft. De discussie tussen gemeen
ten en verpakkende industrie is
nog in volle gang en het Goese col
lege verwacht daarom pas eind dit
jaar meer duidelijkheid te kunnen
verschaffen over de wijze en mate
van toekomstige inzameling.
TERNEUZEN - Het ging er drie weken om zoveel mogelijk energie te bespa
ren, maar stiekem kostte de titel 'duurzaamste school van Zeeland' De Hille
in Terneuzen ook heel veel energie. Er werd werkelijk alles uit de kast ge
trokken om organisator Delta te overtuigen dat zij, en niet de vijftien ande
re deelnemers, de titel verdienden. De energiewedstrijd Sjaak Zoekt Sjakies
leidde niet alleen tot veel nuttige besparingen, maar versterkte ook de
saamhorigheid. Ouders, leerkrachten en kinderen zetten er flink de schou
ders onder. Met tal van activiteiten, zoals het maken van een videoclip op
een 'bespaarlied' van de Gebroeders Ko, moesten de scholen laten zien dat
zij veel energie besparen en heel creatieve besparingsmethoden hebben
toegepast. De Hille won twee van de drie weekopdrachten. Daarom kwam
de trekker van het project, Sjaak Vogel, donderdag met de Gebroeders Ko
naar Terneuzen om een feestje te bouwen. De Hille wint 5000 euro, dat zal
worden ingezet voor lesmateriaal en het schoolplein. De Regenboog in
Nieuwdorp ging er met de tweede prijs vandoor (3000 euro). De Jenaplan
school in Poortvliet verdiende als derde 2000 euro. foto Peter Nicolai
&*3SSSG&3&ZStB!&S&SEg)3$S2SgSSaSe.
sssgxaMtcazssse&swsi
door Luc Oggel
GOES - De nieuwe parkeerautoma
ten in Goes blijken een geliefd
doelwit van criminelen. Op dit mo
ment zijn er al tien buiten gebruik
wegens poging tot inbraak of het
proberen te plaatsen van skimap-
paratuur waarmee bankpassen
kunnen worden gekopieerd.
Goes vervangt momenteel alle par
keerautomaten in de stad, in totaal
83 stuks. De nieuwe exemplaren
zijn een stuk moderner, zo heb
ben ze onder meer een pinfunctie.
Erg handig, maar ook vandalisme-
gevoelig, zo blijkt. Bij tien automa
ten is gepoogd in te breken in de
pinpassleuf, vermoedelijk voor het
aanbrengen van skimapparatuur.
De sleuven zijn echter beveiligd,
de automaat valt in storing wan
neer eraan wordt gemorreld. Pro
bleem is dat het een zeer tijdro
vend karwei is om de parkeerauto
maat weer in werking te krijgen.
De pinpasunit moet namelijk in
zijn geheel worden vervangen en
vervolgens weer opnieuw worden
aangemeld bij de betreffende
bank. De tien automaten waarbij
is gepoogd in te breken, zijn dus
voorlopig buiten bedrijf.
Overigens moeten veel mensen
nog wennen aan de nieuwe auto
maten. Her en der ontstaan wacht
rijen. Wel zijn de reacties volgens
de gemeente positief.
Het RoadSenseprogramma kost acht euro per leerling. Voor twee euro extra
worden de klassen per bus naar de leslocatie gebracht Scholen krijgen subsi
die uit een verkeersveiligheidsfonds. Volgend jaar is RoadSense terug.
leselijk hard, zoals rommel van
de hoedenplank de au-to kan
doorkomen bij een noodstop.
Dat kwamen scholieren van
Zeeuwse middelbare scholen te
weten door RoadSense, een ver-
keersveiligheidscampagne die
deze week in Goes was.
door Claudia Sondervan
Op het parkeerter
rein van de Zeeland
hallen kijken vijftig
leerlingen van het
Goese Lyceum ver
rukt naar de zes Mercedessen
Benz-A klasse die gereed staan op
een omheind parcours. Daar mo
gen de veertien- tot zeventienjari-
gen straks in rijden, weliswaar met
een rij-instructeur en een extra set
pedalen naast zich. En heel hard
rijden mag ook niet.
Deze week nemen 350 Zeeuwse
scholieren deel aan het rondreizen
de verkeersveiligheidsprogramma
RoadSense, waarmee Veilig Ver
keer Nederland, het regionale Or
gaan Verkeersveiligheid en initia
tiefnemer Mercedes Benz jongeren
wil doordringen van alledaagse ge
varen, nog voor zij gemotoriseerd
de weg op mogen. Maar ook hun
verantwoordelijkheid als meerij
der in een auto wordt aangespro
ken.
Verkeersongevallen zijn doodsoor
zaak nummer één onder jongeren
tussen de vijftien en negentien
jaar. Een overmaat aan bravoure in
combinatie met onnadenkendheid
en onwetendheid over risico's is
verantwoordelijk voor de vroegtij
dige beëindiging of bruuskering
van te veel jonge levens.
Samen in de auto is gezellig, maar
met pijn in je buik van de span
ning blijven meeketen met je
vrienden is niet wijs, zegt rij-in
structeur Arjen de Groot tegen
Zayd al Tamimy (17) uit Goes, Jor-
dy van der Maas (15) uit Kamper
land en Jesse Aschman (16) uit
Hansweert. De rijschoolhouder uit
Alkmaar logeerde deze week in
Goes, als één van de zes instruc
teurs die de leerlingen in de auto's
begeleidt. Eigenlijk speelt hij een
psychologisch spel met de jon
gens. „Het begint al als ik de con
tactsleutel omhoog hou met de
vraag: 'Wie wil er als eerste?' De
grootste branieschoppers willen
dat nooit. Bang om af te gaan."
Wees niet bang om wat te zeggen
als je in de auto zit bij iemand die
te hard of gevaarlijk rijdt, bena
drukt De Groot. „De kans is groot
dat anderen in de auto dat net zo
vinden maar dat niet durven te
zeggen. Maar jij wilt toch heel
thuis komen?" En of de jongens
wel eens in de auto gestapt zijn bij
iemand die gedronken had, of dat
ze zo'n rit ook wel eens weiger
den, vraagt de rij-instructeur. De
antwoorden komen eerlijk: Zayd
„Ik denk ik dat ouders
blij zijn dat je hun belt
om opgehaald te worden
als ze horen waarom."
is wel eens naar huis gelopen, lie
ver dan dat hij de gok nam. Jesse
heeft die gok een keer wel geno
men. „Als vader denk ik dat jullie
ouders blij zijn dat je hun belt om
opgehaald te worden of om de
taxikosten te betalen als ze horen
waarom je niet bent ingestapt",
zegt hij. „Liefst neem je die vriend
die gedronken heeft ook zijn sleu
tels af. Je hebt veertig keer meer
kans op een ongeluk als je gedron
ken hebt."
Ook grote jongens hebben nogal
eens last van branie in de auto,
blijkt uit de verhalen van Jesse, Jor-
dy en Zayd. Vaders die teams in
een al te sportieve rijstijl naar voet
bal brengen, bijvoorbeeld. „Zeggen
jullie daar dan wat van?" wil De
Groot weten. „Nee, daar denk ik
niet aan", bekent Jordy.
Na twee ritten, waarbij ze geblind
doekt achterin moeten zitten ter
wijl hun medeleerling rijdt, weten
ze wat vertrouwen in een chauf
feur is. En na de proef met een
hoedenplank vol zachte ballen die
bij een noodstop tegen de voorruit
vliegen, ook hoe link het is om
daar rommel te laten slingeren.
Een paraplu met scherpe punt of
een paar losstaande geluidsboxen
bijvoorbeeld. „Dat gaat ieselijk
hard", zegt Jesse met ontzag.
Jesse (links) en Zayd laten zich geblinddoekt rijden door Jordy.
door Adri Klinkenberg
SCHORE - Een fruitteler uit Schore
mag geen woning bouwen bij zijn
boomgaard aan de Frisostraat. Dat
heeft de Raad van State woensdag
bepaald in het beroep van de man,
die onder oogluikend toezicht van
de gemeente Kapelle al jaren in
een caravan aan de Eeweg woont.
De man mag van de gemeente wel
een bedrijfswoning bouwen bij
zijn bedrijf aan de Eeweg, net ten
zuiden van de A58, maar wil liever
een paar honderd meter verderop
een woonhuis neerzetten, bij zijn
boomgaard aan de Frisostraat.
Hiervoor moet Kapelle de woning-
bouwgrenzen in het bestemmings
plan 'kom Schore' opschuiven. Dit
wil de gemeente niet, omdat de
percelen van de teler in agrarisch
gebied liggen, te ver van de kern
van Schore, aldus de gemeente.
Volgens de man vormt zijn grond
aan de Frisostraat een open plek
tussen bestaande burgerwonin
gen, waar een woonhuis niet uit
de toon zou vallen.
Van de Raad van State hoeft de ge
meente de grenzen voor woning
bouw niet te verleggen in het be
stemmingsplan, ook al biedt de
provincie.ruimere mogelijkheden.
De gemeente heeft hierin een gro
te mate van beleidsvrijheid, aldus
de hoogste bestuursrechter. In
Den Haag kwam alleen het be
stemmingsplan voor de kom aan
de orde. Of er binnen het bestem
mingsplan waaronder de boom
gaard valt mogelijkheden zijn om
aan de wens van de fruitteler tege
moet te komen, kon de Raad van
State niet beoordelen.
De komende tien jaar kunnen in
Schore vijf woningen worden ge
bouwd aan de Boomweidelaan, an
dere mogelijkheden zijn er niet. Er
zijn momenteel geen kandidaten
voor woningbouw, maar mochten
die er komen dan kunnen die vol
gens de gemeente dus alleen aan
de Boomweidelaan terecht.