Meeketen in de auto met buikpijn is onwijs Inzameling plastic kent stijgende lijn 8 euro 181 zeeland Geen huis voor fruitteler bij boomgaard Frisostraat in Schore De Hille is duurzaamste Nieuwe parkeerautomaten Goes blijken criminaliteitsgevoelig vrijdag 16 november 2012 door Luc Oggel GOES - Inwoners van de gemeente Goes zamelen steeds fanatieker plastic afval in. Dat blijkt uit een overzicht over de afgelopen tweeënhalf jaar. Goes ging in 2009, toen werd be gonnen met het inzamelen van kunststof verpakkingsmateriaal, uit van 12,5 kilo per huishouden per jaar. In 2010 ging het om 11,1 ki lo per huishouden, in 2011 om 11,9 kilo. Het eerste en tweede kwar taal van dit jaar vertonen een stij gende lijn ten opzichte van dezelf de periodes in 2010 en 2011. Goes hanteert een brengsysteem van plastic afval bij de winkelcen tra. In de loop van 2010 is een aan tal bovengrondse containers ge plaatst in een paar kleinere dor pen en wijken. Afhankelijk van de inzamelcijfers zou worden beke ken of die blijven staan. Burge meester en wethouders willen dat vooralsnog, omdat dat rendabel is op basis van de cijfers en de inza- melvergoeding. Of de bovengrondse containers uit eindelijk zullen worden vervangen door permanente ondergrondse exemplaren, laat het college afhan gen van de ontwikkelingen die gaande zijn op het gebied van plas tic afvalinzameling. Eind dit jaar loopt de overeenkomst met de ver pakkingsindustrie namelijk af, maar de nieuwe concept-overeen komst valt niet overal in goede aar de. Gemeenten zouden in die over eenkomst in het vervolg ook PET-flessen moeten gaan inzame len, omdat op basis daarvan het statiegeld op die flessen wordt afge schaft. De discussie tussen gemeen ten en verpakkende industrie is nog in volle gang en het Goese col lege verwacht daarom pas eind dit jaar meer duidelijkheid te kunnen verschaffen over de wijze en mate van toekomstige inzameling. TERNEUZEN - Het ging er drie weken om zoveel mogelijk energie te bespa ren, maar stiekem kostte de titel 'duurzaamste school van Zeeland' De Hille in Terneuzen ook heel veel energie. Er werd werkelijk alles uit de kast ge trokken om organisator Delta te overtuigen dat zij, en niet de vijftien ande re deelnemers, de titel verdienden. De energiewedstrijd Sjaak Zoekt Sjakies leidde niet alleen tot veel nuttige besparingen, maar versterkte ook de saamhorigheid. Ouders, leerkrachten en kinderen zetten er flink de schou ders onder. Met tal van activiteiten, zoals het maken van een videoclip op een 'bespaarlied' van de Gebroeders Ko, moesten de scholen laten zien dat zij veel energie besparen en heel creatieve besparingsmethoden hebben toegepast. De Hille won twee van de drie weekopdrachten. Daarom kwam de trekker van het project, Sjaak Vogel, donderdag met de Gebroeders Ko naar Terneuzen om een feestje te bouwen. De Hille wint 5000 euro, dat zal worden ingezet voor lesmateriaal en het schoolplein. De Regenboog in Nieuwdorp ging er met de tweede prijs vandoor (3000 euro). De Jenaplan school in Poortvliet verdiende als derde 2000 euro. foto Peter Nicolai &*3SSSG&3&ZStB!&S&SEg)3$S2SgSSaSe. sssgxaMtcazssse&swsi door Luc Oggel GOES - De nieuwe parkeerautoma ten in Goes blijken een geliefd doelwit van criminelen. Op dit mo ment zijn er al tien buiten gebruik wegens poging tot inbraak of het proberen te plaatsen van skimap- paratuur waarmee bankpassen kunnen worden gekopieerd. Goes vervangt momenteel alle par keerautomaten in de stad, in totaal 83 stuks. De nieuwe exemplaren zijn een stuk moderner, zo heb ben ze onder meer een pinfunctie. Erg handig, maar ook vandalisme- gevoelig, zo blijkt. Bij tien automa ten is gepoogd in te breken in de pinpassleuf, vermoedelijk voor het aanbrengen van skimapparatuur. De sleuven zijn echter beveiligd, de automaat valt in storing wan neer eraan wordt gemorreld. Pro bleem is dat het een zeer tijdro vend karwei is om de parkeerauto maat weer in werking te krijgen. De pinpasunit moet namelijk in zijn geheel worden vervangen en vervolgens weer opnieuw worden aangemeld bij de betreffende bank. De tien automaten waarbij is gepoogd in te breken, zijn dus voorlopig buiten bedrijf. Overigens moeten veel mensen nog wennen aan de nieuwe auto maten. Her en der ontstaan wacht rijen. Wel zijn de reacties volgens de gemeente positief. Het RoadSenseprogramma kost acht euro per leerling. Voor twee euro extra worden de klassen per bus naar de leslocatie gebracht Scholen krijgen subsi die uit een verkeersveiligheidsfonds. Volgend jaar is RoadSense terug. leselijk hard, zoals rommel van de hoedenplank de au-to kan doorkomen bij een noodstop. Dat kwamen scholieren van Zeeuwse middelbare scholen te weten door RoadSense, een ver- keersveiligheidscampagne die deze week in Goes was. door Claudia Sondervan Op het parkeerter rein van de Zeeland hallen kijken vijftig leerlingen van het Goese Lyceum ver rukt naar de zes Mercedessen Benz-A klasse die gereed staan op een omheind parcours. Daar mo gen de veertien- tot zeventienjari- gen straks in rijden, weliswaar met een rij-instructeur en een extra set pedalen naast zich. En heel hard rijden mag ook niet. Deze week nemen 350 Zeeuwse scholieren deel aan het rondreizen de verkeersveiligheidsprogramma RoadSense, waarmee Veilig Ver keer Nederland, het regionale Or gaan Verkeersveiligheid en initia tiefnemer Mercedes Benz jongeren wil doordringen van alledaagse ge varen, nog voor zij gemotoriseerd de weg op mogen. Maar ook hun verantwoordelijkheid als meerij der in een auto wordt aangespro ken. Verkeersongevallen zijn doodsoor zaak nummer één onder jongeren tussen de vijftien en negentien jaar. Een overmaat aan bravoure in combinatie met onnadenkendheid en onwetendheid over risico's is verantwoordelijk voor de vroegtij dige beëindiging of bruuskering van te veel jonge levens. Samen in de auto is gezellig, maar met pijn in je buik van de span ning blijven meeketen met je vrienden is niet wijs, zegt rij-in structeur Arjen de Groot tegen Zayd al Tamimy (17) uit Goes, Jor- dy van der Maas (15) uit Kamper land en Jesse Aschman (16) uit Hansweert. De rijschoolhouder uit Alkmaar logeerde deze week in Goes, als één van de zes instruc teurs die de leerlingen in de auto's begeleidt. Eigenlijk speelt hij een psychologisch spel met de jon gens. „Het begint al als ik de con tactsleutel omhoog hou met de vraag: 'Wie wil er als eerste?' De grootste branieschoppers willen dat nooit. Bang om af te gaan." Wees niet bang om wat te zeggen als je in de auto zit bij iemand die te hard of gevaarlijk rijdt, bena drukt De Groot. „De kans is groot dat anderen in de auto dat net zo vinden maar dat niet durven te zeggen. Maar jij wilt toch heel thuis komen?" En of de jongens wel eens in de auto gestapt zijn bij iemand die gedronken had, of dat ze zo'n rit ook wel eens weiger den, vraagt de rij-instructeur. De antwoorden komen eerlijk: Zayd „Ik denk ik dat ouders blij zijn dat je hun belt om opgehaald te worden als ze horen waarom." is wel eens naar huis gelopen, lie ver dan dat hij de gok nam. Jesse heeft die gok een keer wel geno men. „Als vader denk ik dat jullie ouders blij zijn dat je hun belt om opgehaald te worden of om de taxikosten te betalen als ze horen waarom je niet bent ingestapt", zegt hij. „Liefst neem je die vriend die gedronken heeft ook zijn sleu tels af. Je hebt veertig keer meer kans op een ongeluk als je gedron ken hebt." Ook grote jongens hebben nogal eens last van branie in de auto, blijkt uit de verhalen van Jesse, Jor- dy en Zayd. Vaders die teams in een al te sportieve rijstijl naar voet bal brengen, bijvoorbeeld. „Zeggen jullie daar dan wat van?" wil De Groot weten. „Nee, daar denk ik niet aan", bekent Jordy. Na twee ritten, waarbij ze geblind doekt achterin moeten zitten ter wijl hun medeleerling rijdt, weten ze wat vertrouwen in een chauf feur is. En na de proef met een hoedenplank vol zachte ballen die bij een noodstop tegen de voorruit vliegen, ook hoe link het is om daar rommel te laten slingeren. Een paraplu met scherpe punt of een paar losstaande geluidsboxen bijvoorbeeld. „Dat gaat ieselijk hard", zegt Jesse met ontzag. Jesse (links) en Zayd laten zich geblinddoekt rijden door Jordy. door Adri Klinkenberg SCHORE - Een fruitteler uit Schore mag geen woning bouwen bij zijn boomgaard aan de Frisostraat. Dat heeft de Raad van State woensdag bepaald in het beroep van de man, die onder oogluikend toezicht van de gemeente Kapelle al jaren in een caravan aan de Eeweg woont. De man mag van de gemeente wel een bedrijfswoning bouwen bij zijn bedrijf aan de Eeweg, net ten zuiden van de A58, maar wil liever een paar honderd meter verderop een woonhuis neerzetten, bij zijn boomgaard aan de Frisostraat. Hiervoor moet Kapelle de woning- bouwgrenzen in het bestemmings plan 'kom Schore' opschuiven. Dit wil de gemeente niet, omdat de percelen van de teler in agrarisch gebied liggen, te ver van de kern van Schore, aldus de gemeente. Volgens de man vormt zijn grond aan de Frisostraat een open plek tussen bestaande burgerwonin gen, waar een woonhuis niet uit de toon zou vallen. Van de Raad van State hoeft de ge meente de grenzen voor woning bouw niet te verleggen in het be stemmingsplan, ook al biedt de provincie.ruimere mogelijkheden. De gemeente heeft hierin een gro te mate van beleidsvrijheid, aldus de hoogste bestuursrechter. In Den Haag kwam alleen het be stemmingsplan voor de kom aan de orde. Of er binnen het bestem mingsplan waaronder de boom gaard valt mogelijkheden zijn om aan de wens van de fruitteler tege moet te komen, kon de Raad van State niet beoordelen. De komende tien jaar kunnen in Schore vijf woningen worden ge bouwd aan de Boomweidelaan, an dere mogelijkheden zijn er niet. Er zijn momenteel geen kandidaten voor woningbouw, maar mochten die er komen dan kunnen die vol gens de gemeente dus alleen aan de Boomweidelaan terecht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 60