Nog lange weg naar
distributiecentrum
Geen Sinterklaas
in Wissenkerke
2o s d
Dorpsraad boos over
uitspraken gemeente
Opnieuw overval op
Chinees restaurant
Arnestein hart transportstromen
Politie zoekt
naar slachtoffers
winkeldiefstal
vrijdag 16 november 2012
door Frank van Cooten
WISSENKERKE - De kinderen van
Wissenkerke moeten naar Kamper
land of Kortgene om Sinterklaas
in levende lijve te zien. De traditio
nele intocht van Sinterklaas gaat
dit jaar niet door.
„Aan onze deur wordt niet meer
geklopt", zegt Ron Meuldijk, direc
teur van basisschool De Vliete en
lid van het Oranjecomité.
„We houden op school wel wat ac
tiviteiten en gaan met de kinderen
naar het sinterklaashuis in de mo
len van Kortgene maar de traditio
nele intocht moeten we dit jaar
vergeten."
Waarom Sinterklaas Wissenkerke
dit jaar niet bezoekt, daar verschil
len de meningen over. Meuldijk
speelt de spreekwoordelijke zwar
te piet toe aan de ondernemersver
eniging, die volgens hem ondanks
toezeggingen niets heeft geregeld.
Volgens oud-voorzitter Dirk Hage
van de ondernemersvereniging is
er sprake van een misverstand.
„Wij dachten dat het Oranjecomi
té de intocht zou organiseren en
het Oranjecomité dacht dat wij dat
zouden doen. Organisatorisch zat
het niet lekker. Maar het is wel
triest voor de kinderen."
MIDDELBURG - Een gewapende
man heeft woensdagavond het
Chinees restaurant in de Zacharias
Jansenstraat in Middelburg overval
len. Het is de vijfde overval op een
Chinees restaurant dit jaar op Wal
cheren.
De overvaller kwam even voor
21.00 uur de zaak binnen. Op dat
moment waren er geen klanten
aanwezig. De man had volgens de
politie een voorwerp in zijn hand
dat op een vuurwapen leek. Hij
vroeg een medewerkster van het
restaurant om geld.
De geschrokken vrouw rende naar
achteren om hulp te halen. Toen
zij enkele ogenblikken later met
door Melita Lanting
BURGH-HAAMSTEDE - Vice-VOOrzit-
ter Maarten van de Valk van de
dorpsraad Burgh-Haamstede is
boos over uitspraken van de ge
meente. Die zou een nimmer gege
ven mening over een parkeerver
bod hebben gebruikt om geen
maatregelen te nemen bij 't School
plein en de Dapperweg.
„Wij kregen een brief van de be
woners waarin zij vragen om een
parkeerverbod. Daarin stond dat
door een negatief advies van de
dorpsraad er geen parkeerverbod
zou komen. Maar wij hebben
nooit advies uitgebracht", zegt
Volgens Meuldijk zit de vork toch
anders in de steel. „Toen de in
tocht in 2009 dreigde te verdwij
nen nam het Oranjecomité de or
ganisatie over. Een dorp zonder
sinterklaasintocht is geen dorp. De
ondernemersvereniging was het
vorig jaar echter niet eens met de
wijze waarop wij deze activiteiten
hadden georganiseerd. De onder
nemersvereniging nam de organ-
siatie daarom uit onze handen. En
nu blijkt dat er dus helemaal niets
is geregeld. Vanuit de wetenschap
dat de ondernemers alleen maar
een grote mond hebben gehad,
springen wij daar volgend jaar
weer op in. De tijd is nu te kort
om nog een intocht te organise
ren."
Uit de woorden van Dick Snel, de
nieuwe voorzitter van de onderne
mersvereniging, kan de conclusie
worden getrokken dat er binnen
deze club ook niet goed is gecom
municeerd.
„Wij gingen ervan uit dat onze vo
rige voorzitter de intocht geregeld
zou hebben. Dat bleek niet het ge
val te zijn. Toen ik vijf weken gele
den voorzitter werd, kreeg ik het
op mijn bordje gelegd. Te kort dag
om een goede intocht te organise
ren. Volgend jaar zetten we onze
schouders eronder."
een collega in het restaurantgedeel
te terugkeerde, was de overvaller
verdwenen. De man had, voor zo
ver kon worden nagegaan, niets
meegenomen uit de zaak.
Volgens de politie gaat het om een
man met een hele donkere huids
kleur, is hij ongeveer 1,65 meter
lang en heeft hij een stevig pos
tuur. Hij is ongeveer twintig tot
dertig jaar oud en ging volledig in
het zwart (jas, broek, sjaal, capu
chon) gekleed.
Nadat de restauranthouder de poli
tie alarmeerde is er een buurton
derzoek verricht. Dat leverde niets
bijzonders op. De politie is daar
om op zoek naar getuigen.
Van der Valk. „En het komt meer
voor dat de gemeente de dorpsra
den gebruikt als stootkussen. Wij
zijn akkoord gegaan met het ver
plaatsen van de fietsen aan het ein
de van de Noordstraat naar het
pad richting Kriekenmeet. Ineens
ging dat niet door omdat wij tegen
zouden zijn, maar dat is niet zo."
„Dit verbaast mij", reageert kembe-
stuurder Gerard Rabelink. „Ik ga
ervan uit dat wij dat wij de advie
zen van de dorpsraad volgen en
niet omdraaien. Ik vind het ook
vreemd dat ik er bij het laatste
kern bezoek niets over heb ge
hoord. Maar ik ga deze gevallen na
trekken bij wethouder Stouten."
Geïnteresseerd zijn ze zeker,
de transporteurs die donder
dag in de Middelburgse Abdij
kwamen luisteren naar idee
ën voor een regionaal distri
butiecentrum. Maar er is nog
een lange weg te gaan.
door Theo Giele
De timing voor het
'ontbijtseminar' was
misschien wat onge
lukkig. Deze week
werd namelijk het
Distributiecentrum Zeeland fail
liet verklaard. Deze onderneming
was opgezet om met kleine vracht
wagentjes de binnenstad van Zie-
rikzee te bevoorraden en zo de be
woners te verlossen van de over
last door grote, de smalle straten
blokkerende vrachtwagens.
Logistiek expert Bas Groothedde,
zelf woonachtig in Zierikzee, en
onderzoeker bij adviesbureau Ar-
gusl was vragen uit de zaal voor.
Niet het idee was fout, nee, het
schortte aan de uitvoering. Offici
eel gold een maximale lengte van
acht meter. Maar de gemeente was
zo gul met ontheffingen, dat het
Bas Groothedde van het logis
tiek adviesbureau Argusl is
gek op rekenen. Voor zijn
onderzoek naar de haalbaarheid
van een regionaal distributiecen
trum op Walcheren heeft hij ver
der gekeken dan alleen de bedrij
vigheid en vervoersstromen in de
gemeenten Middelburg, Vlissingen
en Veere. Groothedde heeft alle
ruim zevenduizend Zeeuwse win-
distributiecentrum te weinig klan
ten had.
Middelburg kent ook het pro
bleem van vrachtverkeer in de bin
nenstad. Vrachtwagens en bestel
busjes staan bijna elke ochtend in
een rij in de Lange Delft. Elk met
een eigen vracht(je), elk voor de
deur van hun eigen klant.
Dat kan beter, concludeerde Ar
gusl. Maar het gaat niet vanzelf, zo
was de harde les in Zierikzee. „De
gemeenten moeten duidelijk het
speelveld afbakenen", waarschuw
de hij. „Het is immers al geen vet
pot in de transportwereld". Als
door een ontheffing voor de maxi
male lengte van een vrachtwagen
en voor de toegestane lostijden de
concurrentiepositie van de een die
van de ander ondergraaft, krijg je
zo'n centrum niet van de grond.
Transporteurs moeten erop kun
nen vertrouwen dat het veld en de
regels voor iedereen gelijk zijn.
Jos de Maat, directeur van 2W Lo
gistiek in Kapelle, was een van de
gasten in de Abdij in Middelburg,
waar Groothedde zijn bevindin
gen toelichtte. De Maat heeft hore-
cagroothandel Sligro als klant. In
die sector heeft de bundeling van
transport al plaats gevonden. De
wagens van 2W rijden niet voor
één café of restaurant de stad in,
kels, supermarkten, horecagelegen
heden en andere mogelijke bedrijfs
matige klanten van transportbedrij
ven in een rekenmodel gestopt. Hij
stopte al die gegevens in een reken
model en daarvan was de uitkomst
dat in Zeeland wekelijks 15.000 tot
16.000 leveringen zijn: van de voor
raad voor een Albert Heijn XL tot
een paar dozen kroketten bij een
snackbar. Vervolgens bekeek hij de
maar rijden een hele route. „Onze
chauffeurs hebben van veel zaken
de sleutel, zodat ze bij wijze van
spreken zelf de dozen frikadellen
in de vriezer van de klant kunnen
zetten." 2W heeft zelfs een specia
le vrachtwagen aangeschaft om in
één rit over het strand de pavil
joens te bevoorraden.
De Maat levert ook de spullen aan
de Emté-supermarkten. Hier ziet
hij geen winst. „Onze wagens rij
den vol weg en hebben hooguit
twee adressen. Het heeft geen zin
om die spullen eerst uit te laden
en vervolgens een paar keer met
een klein busje naar de super
markt te rijden." Dat laatste is jam
mer voor het project, want juist de
supermarkten zouden voor veel
handel voor een regionaal distrubi-
tiecentrum kunnen zorgen. Ze
zouden een solide basis vormen,
immers supermarkten zorgen een
constante stroom van producten.
Ondernemer De Maat ziet wel
brood in bundeling van transport
van stukgoed voor winkels. Maar
dan moeten de opdrachtgevers
van de transportbedrijven wel
meewerken. „Helaas is transport
een sluitpost. Opdrachtgevers en
vervoerders moeten eerst om de ta
fel. Beslis pas daarna of je zo'n dis
tributiecentrum wilt hebben."
vervoersstromen. Tijdens de pre
sentatie waren al die activiteiten te
zien als grote en kleine blauwe bol
letjes op de kaart van Zeeland. Een
rode stip geeft aan waar het zwaar
tepunt van alle transportstromen
ligt en wat dus ook de beste plaats
zou zijn voor een regionaal
Zeeuws/Walchers distributiecen
trum: bedrijventerrein Arnestein
in Middelburg.
aasgsaaaecMi un niniinin nminnn 111 in 11 nu 1 ramauwwaHia
ZIERIKZEE - De politie zoekt winke
liers die gedupeerd zijn door een
30-jarige man die vorige week vrij
dag in Vlissingen is aangehouden
wegens winkeldiefstal De man
werd na een tip van een perso
neelslid aangehouden in een maga
zijn van een winkel aan de Lange
Zelke. Hij was ook in andere Vlis-
singse magazijnen gesignaleerd.
Ook in Zierikzee is de man gezien.
Bij aanhouding had de Amster
dammer een groot geldbedrag bij
zich. De man is in verzekering ge
steld. De politie vraagt gedupeerde
winkeliers zich te melden bij het
bureau in Zierikzee of Vlissingen
of te bellen naar 0900-8844.
Een kluwen fietsen aan het eind van de Noordstraat in Burgh-Haamstede.
De dopsraad is akkoord met de verplaatsing ervan. foto Dirk-Jan Gjeltema