Nog lange weg naar distributiecentrum Geen Sinterklaas in Wissenkerke 2o s d Dorpsraad boos over uitspraken gemeente Opnieuw overval op Chinees restaurant Arnestein hart transportstromen Politie zoekt naar slachtoffers winkeldiefstal vrijdag 16 november 2012 door Frank van Cooten WISSENKERKE - De kinderen van Wissenkerke moeten naar Kamper land of Kortgene om Sinterklaas in levende lijve te zien. De traditio nele intocht van Sinterklaas gaat dit jaar niet door. „Aan onze deur wordt niet meer geklopt", zegt Ron Meuldijk, direc teur van basisschool De Vliete en lid van het Oranjecomité. „We houden op school wel wat ac tiviteiten en gaan met de kinderen naar het sinterklaashuis in de mo len van Kortgene maar de traditio nele intocht moeten we dit jaar vergeten." Waarom Sinterklaas Wissenkerke dit jaar niet bezoekt, daar verschil len de meningen over. Meuldijk speelt de spreekwoordelijke zwar te piet toe aan de ondernemersver eniging, die volgens hem ondanks toezeggingen niets heeft geregeld. Volgens oud-voorzitter Dirk Hage van de ondernemersvereniging is er sprake van een misverstand. „Wij dachten dat het Oranjecomi té de intocht zou organiseren en het Oranjecomité dacht dat wij dat zouden doen. Organisatorisch zat het niet lekker. Maar het is wel triest voor de kinderen." MIDDELBURG - Een gewapende man heeft woensdagavond het Chinees restaurant in de Zacharias Jansenstraat in Middelburg overval len. Het is de vijfde overval op een Chinees restaurant dit jaar op Wal cheren. De overvaller kwam even voor 21.00 uur de zaak binnen. Op dat moment waren er geen klanten aanwezig. De man had volgens de politie een voorwerp in zijn hand dat op een vuurwapen leek. Hij vroeg een medewerkster van het restaurant om geld. De geschrokken vrouw rende naar achteren om hulp te halen. Toen zij enkele ogenblikken later met door Melita Lanting BURGH-HAAMSTEDE - Vice-VOOrzit- ter Maarten van de Valk van de dorpsraad Burgh-Haamstede is boos over uitspraken van de ge meente. Die zou een nimmer gege ven mening over een parkeerver bod hebben gebruikt om geen maatregelen te nemen bij 't School plein en de Dapperweg. „Wij kregen een brief van de be woners waarin zij vragen om een parkeerverbod. Daarin stond dat door een negatief advies van de dorpsraad er geen parkeerverbod zou komen. Maar wij hebben nooit advies uitgebracht", zegt Volgens Meuldijk zit de vork toch anders in de steel. „Toen de in tocht in 2009 dreigde te verdwij nen nam het Oranjecomité de or ganisatie over. Een dorp zonder sinterklaasintocht is geen dorp. De ondernemersvereniging was het vorig jaar echter niet eens met de wijze waarop wij deze activiteiten hadden georganiseerd. De onder nemersvereniging nam de organ- siatie daarom uit onze handen. En nu blijkt dat er dus helemaal niets is geregeld. Vanuit de wetenschap dat de ondernemers alleen maar een grote mond hebben gehad, springen wij daar volgend jaar weer op in. De tijd is nu te kort om nog een intocht te organise ren." Uit de woorden van Dick Snel, de nieuwe voorzitter van de onderne mersvereniging, kan de conclusie worden getrokken dat er binnen deze club ook niet goed is gecom municeerd. „Wij gingen ervan uit dat onze vo rige voorzitter de intocht geregeld zou hebben. Dat bleek niet het ge val te zijn. Toen ik vijf weken gele den voorzitter werd, kreeg ik het op mijn bordje gelegd. Te kort dag om een goede intocht te organise ren. Volgend jaar zetten we onze schouders eronder." een collega in het restaurantgedeel te terugkeerde, was de overvaller verdwenen. De man had, voor zo ver kon worden nagegaan, niets meegenomen uit de zaak. Volgens de politie gaat het om een man met een hele donkere huids kleur, is hij ongeveer 1,65 meter lang en heeft hij een stevig pos tuur. Hij is ongeveer twintig tot dertig jaar oud en ging volledig in het zwart (jas, broek, sjaal, capu chon) gekleed. Nadat de restauranthouder de poli tie alarmeerde is er een buurton derzoek verricht. Dat leverde niets bijzonders op. De politie is daar om op zoek naar getuigen. Van der Valk. „En het komt meer voor dat de gemeente de dorpsra den gebruikt als stootkussen. Wij zijn akkoord gegaan met het ver plaatsen van de fietsen aan het ein de van de Noordstraat naar het pad richting Kriekenmeet. Ineens ging dat niet door omdat wij tegen zouden zijn, maar dat is niet zo." „Dit verbaast mij", reageert kembe- stuurder Gerard Rabelink. „Ik ga ervan uit dat wij dat wij de advie zen van de dorpsraad volgen en niet omdraaien. Ik vind het ook vreemd dat ik er bij het laatste kern bezoek niets over heb ge hoord. Maar ik ga deze gevallen na trekken bij wethouder Stouten." Geïnteresseerd zijn ze zeker, de transporteurs die donder dag in de Middelburgse Abdij kwamen luisteren naar idee ën voor een regionaal distri butiecentrum. Maar er is nog een lange weg te gaan. door Theo Giele De timing voor het 'ontbijtseminar' was misschien wat onge lukkig. Deze week werd namelijk het Distributiecentrum Zeeland fail liet verklaard. Deze onderneming was opgezet om met kleine vracht wagentjes de binnenstad van Zie- rikzee te bevoorraden en zo de be woners te verlossen van de over last door grote, de smalle straten blokkerende vrachtwagens. Logistiek expert Bas Groothedde, zelf woonachtig in Zierikzee, en onderzoeker bij adviesbureau Ar- gusl was vragen uit de zaal voor. Niet het idee was fout, nee, het schortte aan de uitvoering. Offici eel gold een maximale lengte van acht meter. Maar de gemeente was zo gul met ontheffingen, dat het Bas Groothedde van het logis tiek adviesbureau Argusl is gek op rekenen. Voor zijn onderzoek naar de haalbaarheid van een regionaal distributiecen trum op Walcheren heeft hij ver der gekeken dan alleen de bedrij vigheid en vervoersstromen in de gemeenten Middelburg, Vlissingen en Veere. Groothedde heeft alle ruim zevenduizend Zeeuwse win- distributiecentrum te weinig klan ten had. Middelburg kent ook het pro bleem van vrachtverkeer in de bin nenstad. Vrachtwagens en bestel busjes staan bijna elke ochtend in een rij in de Lange Delft. Elk met een eigen vracht(je), elk voor de deur van hun eigen klant. Dat kan beter, concludeerde Ar gusl. Maar het gaat niet vanzelf, zo was de harde les in Zierikzee. „De gemeenten moeten duidelijk het speelveld afbakenen", waarschuw de hij. „Het is immers al geen vet pot in de transportwereld". Als door een ontheffing voor de maxi male lengte van een vrachtwagen en voor de toegestane lostijden de concurrentiepositie van de een die van de ander ondergraaft, krijg je zo'n centrum niet van de grond. Transporteurs moeten erop kun nen vertrouwen dat het veld en de regels voor iedereen gelijk zijn. Jos de Maat, directeur van 2W Lo gistiek in Kapelle, was een van de gasten in de Abdij in Middelburg, waar Groothedde zijn bevindin gen toelichtte. De Maat heeft hore- cagroothandel Sligro als klant. In die sector heeft de bundeling van transport al plaats gevonden. De wagens van 2W rijden niet voor één café of restaurant de stad in, kels, supermarkten, horecagelegen heden en andere mogelijke bedrijfs matige klanten van transportbedrij ven in een rekenmodel gestopt. Hij stopte al die gegevens in een reken model en daarvan was de uitkomst dat in Zeeland wekelijks 15.000 tot 16.000 leveringen zijn: van de voor raad voor een Albert Heijn XL tot een paar dozen kroketten bij een snackbar. Vervolgens bekeek hij de maar rijden een hele route. „Onze chauffeurs hebben van veel zaken de sleutel, zodat ze bij wijze van spreken zelf de dozen frikadellen in de vriezer van de klant kunnen zetten." 2W heeft zelfs een specia le vrachtwagen aangeschaft om in één rit over het strand de pavil joens te bevoorraden. De Maat levert ook de spullen aan de Emté-supermarkten. Hier ziet hij geen winst. „Onze wagens rij den vol weg en hebben hooguit twee adressen. Het heeft geen zin om die spullen eerst uit te laden en vervolgens een paar keer met een klein busje naar de super markt te rijden." Dat laatste is jam mer voor het project, want juist de supermarkten zouden voor veel handel voor een regionaal distrubi- tiecentrum kunnen zorgen. Ze zouden een solide basis vormen, immers supermarkten zorgen een constante stroom van producten. Ondernemer De Maat ziet wel brood in bundeling van transport van stukgoed voor winkels. Maar dan moeten de opdrachtgevers van de transportbedrijven wel meewerken. „Helaas is transport een sluitpost. Opdrachtgevers en vervoerders moeten eerst om de ta fel. Beslis pas daarna of je zo'n dis tributiecentrum wilt hebben." vervoersstromen. Tijdens de pre sentatie waren al die activiteiten te zien als grote en kleine blauwe bol letjes op de kaart van Zeeland. Een rode stip geeft aan waar het zwaar tepunt van alle transportstromen ligt en wat dus ook de beste plaats zou zijn voor een regionaal Zeeuws/Walchers distributiecen trum: bedrijventerrein Arnestein in Middelburg. aasgsaaaecMi un niniinin nminnn 111 in 11 nu 1 ramauwwaHia ZIERIKZEE - De politie zoekt winke liers die gedupeerd zijn door een 30-jarige man die vorige week vrij dag in Vlissingen is aangehouden wegens winkeldiefstal De man werd na een tip van een perso neelslid aangehouden in een maga zijn van een winkel aan de Lange Zelke. Hij was ook in andere Vlis- singse magazijnen gesignaleerd. Ook in Zierikzee is de man gezien. Bij aanhouding had de Amster dammer een groot geldbedrag bij zich. De man is in verzekering ge steld. De politie vraagt gedupeerde winkeliers zich te melden bij het bureau in Zierikzee of Vlissingen of te bellen naar 0900-8844. Een kluwen fietsen aan het eind van de Noordstraat in Burgh-Haamstede. De dopsraad is akkoord met de verplaatsing ervan. foto Dirk-Jan Gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 52