Nog lange weg naar
distributiecentrum
18
Opnieuw overval op Chinees
restaurant in Middelburg
Vlissingen is gedoe bij
Veiligheidsregio beu
Arnestein hart transportstromen
Kunt u mij de weg vertellen
Breskens etappeplaats zeilwedstrijd
vrijdag 16 november 2012
door Maurits Sep
VLISSINGEN - Met grote moeite en
onder felle kritiek heeft: de ge
meenteraad van Vlissingen don
derdagavond ingestemd met de be
groting 2013 van de Veiligheidsre
gio Zeeland (VRZ). Vlissingen be
taalt twee miljoen aan de VRZ en
draagt eenmalig 146.000 euro
extra bij.
Maar ook veiligheid kent zijn fi
nanciële grenzen, waarschuwde
het CDA. Vlissingen moet net als
Middelburg meer gaan betalen
voor de VRZ. „Maar de melkkoe
Vlissingen staat droog", stelde
CDA'er Rijnco Jan Suurmond.
Ook LPV, D66 en PvdA beklaag
den zich over de kosten en de bij
drage die Vlissingen moet betalen.
Niek Peters van D66 verweet de
VRZ 'een bodemloze put' te zijn.
Hij noemde het bovendien 'be
schamend' dat de dertien Zeeuwse
burgemeesters die het bestuur van
de Veiligheidsregio vormen, onder
ling niet tot een goede oplossing
van de problemen kunnen ko
men.
Sjef van Wijnen van de PvdA
vond het zeer opmerkelijk dat de
VRZ alle 68 brandweerposten de
komende jaren in stand wil hou
den, terwijl er wel fors bezuinigd
moet worden. „Dan denk je toch
het eerste aan het sluiten van enke
le posten. Zeker in Zeeuws-Vlaan-
deren, waar er een aantal heel
dicht bij elkaar liggen", stelde hij.
Burgemeester René Roep gaf toe
dat de besluitvorming binnen het
bestuur van de Veiligheidsregio
over de begroting en de verdeling
van de kosten over de dertien ge
meenten 'geen schoonheidsprijs'
verdient. „De meeste fracties zijn
kritisch en dat is terecht." Hij wees
er wel op dat de gemeenten niet te
genover elkaar kunnen blijven
staan en dat ze elkaar dus ook tege
moet moeten komen in hun stand
punten over een verdeelsleutel van
de kosten en bijdragen. Vlissingen
en Middelburg, die nu al samen
werken in de stadsgewestelijke
brandweer, trekken in ieder geval
samen op, zei hij. „We hebben
een gezamenlijk belang."
De kritiek op de Veiligheidsregio
leefde bij alle partijen, dus ook bij
LPV, POV, SP en GroenLinks. De
ze vier partijen verbonden daar
uiteindelijk pok als enige de con
clusie aan om tegen de begroting
van de VRZ te stemmen. Hun elf
stemmen waar te weinig; dertien
raadsleden van CDA, D66, PvdA,
PSR en CU gaven ondanks hun
toch kritiek toch hun zegen aan de
begroting. De Vlissingse gemeente
raad wil wel dat er een nieuwe ver
deelsleutel komt om tot een eerlij
ke verdeling van kosten te komen.
BRESKENS - Breskens is volgend
jaar juli hoogstwaarschijnlijk etap
peplaats van de 'Tour de France a
la Voile', een grote Franse zeilwed
strijd. Die doet normaal alleen
Franse havensteden aan, maar
maakt volgend jaar vanuit Duin-
kerke een uitstapje naar Breskens,
Geïnteresseerd zijn ze zeker,
de transporteurs die donder
dag in de Middelburgse Abdij
kwamen luisteren naar idee
ën voor een regionaal distri
butiecentrum. Maar er is nog
een lange weg te gaan.
door Theo Giele
De timing voor het
'ontbijtseminar' was
misschien wat onge
lukkig. Deze week
werd namelijk het
Distributiecentrum Zeeland fail
liet verklaard. Deze onderneming
was opgezet om met kleine vracht
wagentjes de binnenstad van Zie-
rikzee te bevoorraden en zo de be
woners te verlossen van de over
last door grote, de smalle straten
blokkerende vrachtwagens.
Logistiek expert Bas Groothedde,
zelf woonachtig in Zierikzee, en
onderzoeker bij adviesbureau Ar-
gusl was vragen uit de zaal voor.
Niet het idee was fout, nee, het
schortte aan de uitvoering. Offici
eel gold een maximale lengte van
acht meter. Maar de gemeente was
zo gul met ontheffingen, dat het
distributiecentrum te weinig klan
ten had.
Middelburg kent ook het pro
bleem van vrachtverkeer in de bin
nenstad. Vrachtwagens en bestel
busjes staan bijna elke ochtend in
een rij in de Lange Delft. Elk met
een eigen vracht(je), elk voor de
deur van hun eigen klant
Dat kan beter, concludeerde Ar-
gusl. Maar het gaat niet vanzelf, zo
was de harde les in Zierikzee. „De
gemeenten moeten duidelijk het
speelveld afbakenen", waarschuw
de hij. „Het is immers al geen vet
pot in de transportwereld". Als
door een ontheffing voor de maxi
male lengte van een vrachtwagen
en voor de toegestane lostijden de
concurrentiepositie van de een die
van de ander ondergraaft, krijg je
zo'n centrum niet van de grond.
Transporteurs moeten erop kun
nen vertrouwen dat het veld en de
regels voor iedereen gelijk zijn.
Jos de Maat, directeur van 2W Lo
gistiek in Kapelle, was een van de
gasten in de Abdij in Middelburg,
waar Groothedde zijn bevindin
gen toelichtte. De Maat heeft hore-
cagroothandel Sligro als klant. In
die sector heeft de bundeling van
transport al plaats gevonden. De
wagens van 2W rijden niet voor
één café of restaurant de stad in,
maar rijden een hele route. „Onze
chauffeurs hebben van veel zaken
de sleutel, zodat ze bij wijze van
spreken zelf de dozen frikadellen
in de vriezer van de klant kunnen
zetten." 2W heeft zelfs een specia
le vrachtwagen aangeschaft om in
één rit over het strand de pavil
joens te bevoorraden.
De Maat levert ook de spullen aan
de Emté-supermarkten. Hier ziet
hij geen winst. „Onze wagens rij
den vol weg en hebben hooguit
twee adressen. Het heeft geen zin
om die spullen eerst uit te laden
en vervolgens een paar keer met
een klein busje naar de super
markt te rijden." Dat laatste is jam
mer voor het project, want juist de
supermarkten zouden voor veel
handel voor een regionaal distribu
tiecentrum kunnen zorgen. Ze
zouden een solide basis vormen,
immers supermarkten zorgen een
constante stroom van producten.
Ondernemer De Maat ziet wel
brood in bundeling van transport
van stukgoed voor winkels. Maar
dan moeten de opdrachtgevers
van de transportbedrijven wel
meewerken. „Helaas is transport
een sluitpost. Opdrachtgevers en
vervoerders moeten eerst om de ta
fel. Beslis pas daarna of je zo'n dis
tributiecentrum wilt hebben."
Bas Groothedde van het logis
tiek adviesbureau Argusl is
gek op rekenen. Voor zijn
onderzoek naar de haalbaarheid
van een regionaal distributiecen
trum op Walcheren heeft hij ver
der gekeken dan alleen de bedrij
vigheid en vervoersstromen in de
gemeenten Middelburg, Vlissingen
en Veere. Groothedde heeft alle
ruim zevenduizend Zeeuwse win
kels, supermarkten, horecagelegen
heden en andere mogelijke bedrijfs
matige klanten van transportbedrij
ven in een rekenmodel gestopt. Hij
stopte al die gegevens in een reken
model en daarvan was de uitkomst
dat in Zeeland wekelijks 15.000 tot
16.000 leveringen zijn: van de voor
raad voor een Albert Heijn XL tot
een paar dozen ansichtkaarten bij
een souvenirwinkel. Vervolgens be
keek hij de vervoersstromen. Tij
dens de presentatie waren al die ac
tiviteiten te zien als grote en kleine
blauwe bolletjes op de kaart van
Zeeland. Een rode stip gaf aan
waar het zwaartepunt van alle
transportstromen ligt en wat dus
ook de beste plaats is voor een re
gionaal Zeeuws/Walchers distribu
tiecentrum: bedrijventerrein Ar
nestein in Middelburg.
VLISSINGEN - Al zo lang als het er staat, is het station van Vlissingen ver
van de binnenstad verwijderd. Nu er een paar nieuwe manieren bij zijn ge
komen om naar het centrum te reizen, vond de gemeente het tijd een
nieuw informatiebord te plaatsen op het Stationsplein om toeristen de weg
naar de binnenstad te wijzen. Op het bord staat informatie over de aloude
bus, maar ook over de zonnetrein en de watertaxi. Wethouder Rob van
Dooren van toerisme heeft het bord donderdagmiddag onthuld.
foto Ruben Oreel
Bekijk ook de video op www.pzcnl/video
en gaat van daaruit waarschijnlijk
naar Engeland. Wethouder Peter
Ploegaert van Sluis spreekt van 'de
komst van een mega-evenement'
naar Breskens. De provincie be
taalt een groot deel van de kosten;
Sluis levert ambtelijke bijstand en
verleent vergunningen.
MIDDELBURG - Een gewapende
man heeft woensdagavond het
Chinees restaurant in de Zacharias
Jansenstraat in Middelburg overval
len. Het is de vijfde overval op een
Chinees restaurant dit jaar op Wal
cheren.
De overvaller kwam even voor
21.00 uur de zaak binnen. Op dat
moment waren er geen klanten
aanwezig. De man had volgens de
politie een voorwerp in zijn hand
dat op een vuurwapen leek. Hij
vroeg een medewerkster van het
restaurant om geld.
De geschrokken vrouw rende naar
achteren om hulp te halen. Toen
zij enkele ogenblikken later met
een collega in het restaurantgedeel
te terugkeerde, was de overvaller
echter verdwenen. De man had,
voor zover kon worden nagegaan,
niets meegenomen uit de zaak.
Volgens de politie gaat het om een
man met een hele donkere huids
kleur, is hij ongeveer 1,65 meter
lang en heeft hij een stevig pos
tuur. Hij is ongeveer twintig tot
dertig jaar oud en ging volledig in
het zwart (jas, broek, sjaal, capu
chon) gekleed.
Nadat de restauranthouder de poli
tie alarmeerde is er een buurton
derzoek verricht. Dat leverde niets
bijzonders op.
De politie is daarom op zoek naar
getuigen. Zij kunnen zich telefo
nisch melden via 0900-8844 (poli
tie) of 0800-7000 (meld misdaad
anoniem). Getuigen kunnen zich
ook persoonlijk melden op het po
litiebureau.
De overval van woensdagavond is
de vijfde overval op een Chinees
restaurant dit jaar op Walcheren.
Eerder waren Chinese restaurants
in Vlissingen, Oost-Souburg, Mid
delburg en Koudekerke slachtoffer
van overvallers. In de Koudekerkse
zaak was volgens het signalement
dat toen werd uitgegeven door de
politie sprake van een blanke man
met een stevig postuur en hij
droeg donkere kleding.