Nog lange weg naar distributiecentrum 18 Opnieuw overval op Chinees restaurant in Middelburg Vlissingen is gedoe bij Veiligheidsregio beu Arnestein hart transportstromen Kunt u mij de weg vertellen Breskens etappeplaats zeilwedstrijd vrijdag 16 november 2012 door Maurits Sep VLISSINGEN - Met grote moeite en onder felle kritiek heeft: de ge meenteraad van Vlissingen don derdagavond ingestemd met de be groting 2013 van de Veiligheidsre gio Zeeland (VRZ). Vlissingen be taalt twee miljoen aan de VRZ en draagt eenmalig 146.000 euro extra bij. Maar ook veiligheid kent zijn fi nanciële grenzen, waarschuwde het CDA. Vlissingen moet net als Middelburg meer gaan betalen voor de VRZ. „Maar de melkkoe Vlissingen staat droog", stelde CDA'er Rijnco Jan Suurmond. Ook LPV, D66 en PvdA beklaag den zich over de kosten en de bij drage die Vlissingen moet betalen. Niek Peters van D66 verweet de VRZ 'een bodemloze put' te zijn. Hij noemde het bovendien 'be schamend' dat de dertien Zeeuwse burgemeesters die het bestuur van de Veiligheidsregio vormen, onder ling niet tot een goede oplossing van de problemen kunnen ko men. Sjef van Wijnen van de PvdA vond het zeer opmerkelijk dat de VRZ alle 68 brandweerposten de komende jaren in stand wil hou den, terwijl er wel fors bezuinigd moet worden. „Dan denk je toch het eerste aan het sluiten van enke le posten. Zeker in Zeeuws-Vlaan- deren, waar er een aantal heel dicht bij elkaar liggen", stelde hij. Burgemeester René Roep gaf toe dat de besluitvorming binnen het bestuur van de Veiligheidsregio over de begroting en de verdeling van de kosten over de dertien ge meenten 'geen schoonheidsprijs' verdient. „De meeste fracties zijn kritisch en dat is terecht." Hij wees er wel op dat de gemeenten niet te genover elkaar kunnen blijven staan en dat ze elkaar dus ook tege moet moeten komen in hun stand punten over een verdeelsleutel van de kosten en bijdragen. Vlissingen en Middelburg, die nu al samen werken in de stadsgewestelijke brandweer, trekken in ieder geval samen op, zei hij. „We hebben een gezamenlijk belang." De kritiek op de Veiligheidsregio leefde bij alle partijen, dus ook bij LPV, POV, SP en GroenLinks. De ze vier partijen verbonden daar uiteindelijk pok als enige de con clusie aan om tegen de begroting van de VRZ te stemmen. Hun elf stemmen waar te weinig; dertien raadsleden van CDA, D66, PvdA, PSR en CU gaven ondanks hun toch kritiek toch hun zegen aan de begroting. De Vlissingse gemeente raad wil wel dat er een nieuwe ver deelsleutel komt om tot een eerlij ke verdeling van kosten te komen. BRESKENS - Breskens is volgend jaar juli hoogstwaarschijnlijk etap peplaats van de 'Tour de France a la Voile', een grote Franse zeilwed strijd. Die doet normaal alleen Franse havensteden aan, maar maakt volgend jaar vanuit Duin- kerke een uitstapje naar Breskens, Geïnteresseerd zijn ze zeker, de transporteurs die donder dag in de Middelburgse Abdij kwamen luisteren naar idee ën voor een regionaal distri butiecentrum. Maar er is nog een lange weg te gaan. door Theo Giele De timing voor het 'ontbijtseminar' was misschien wat onge lukkig. Deze week werd namelijk het Distributiecentrum Zeeland fail liet verklaard. Deze onderneming was opgezet om met kleine vracht wagentjes de binnenstad van Zie- rikzee te bevoorraden en zo de be woners te verlossen van de over last door grote, de smalle straten blokkerende vrachtwagens. Logistiek expert Bas Groothedde, zelf woonachtig in Zierikzee, en onderzoeker bij adviesbureau Ar- gusl was vragen uit de zaal voor. Niet het idee was fout, nee, het schortte aan de uitvoering. Offici eel gold een maximale lengte van acht meter. Maar de gemeente was zo gul met ontheffingen, dat het distributiecentrum te weinig klan ten had. Middelburg kent ook het pro bleem van vrachtverkeer in de bin nenstad. Vrachtwagens en bestel busjes staan bijna elke ochtend in een rij in de Lange Delft. Elk met een eigen vracht(je), elk voor de deur van hun eigen klant Dat kan beter, concludeerde Ar- gusl. Maar het gaat niet vanzelf, zo was de harde les in Zierikzee. „De gemeenten moeten duidelijk het speelveld afbakenen", waarschuw de hij. „Het is immers al geen vet pot in de transportwereld". Als door een ontheffing voor de maxi male lengte van een vrachtwagen en voor de toegestane lostijden de concurrentiepositie van de een die van de ander ondergraaft, krijg je zo'n centrum niet van de grond. Transporteurs moeten erop kun nen vertrouwen dat het veld en de regels voor iedereen gelijk zijn. Jos de Maat, directeur van 2W Lo gistiek in Kapelle, was een van de gasten in de Abdij in Middelburg, waar Groothedde zijn bevindin gen toelichtte. De Maat heeft hore- cagroothandel Sligro als klant. In die sector heeft de bundeling van transport al plaats gevonden. De wagens van 2W rijden niet voor één café of restaurant de stad in, maar rijden een hele route. „Onze chauffeurs hebben van veel zaken de sleutel, zodat ze bij wijze van spreken zelf de dozen frikadellen in de vriezer van de klant kunnen zetten." 2W heeft zelfs een specia le vrachtwagen aangeschaft om in één rit over het strand de pavil joens te bevoorraden. De Maat levert ook de spullen aan de Emté-supermarkten. Hier ziet hij geen winst. „Onze wagens rij den vol weg en hebben hooguit twee adressen. Het heeft geen zin om die spullen eerst uit te laden en vervolgens een paar keer met een klein busje naar de super markt te rijden." Dat laatste is jam mer voor het project, want juist de supermarkten zouden voor veel handel voor een regionaal distribu tiecentrum kunnen zorgen. Ze zouden een solide basis vormen, immers supermarkten zorgen een constante stroom van producten. Ondernemer De Maat ziet wel brood in bundeling van transport van stukgoed voor winkels. Maar dan moeten de opdrachtgevers van de transportbedrijven wel meewerken. „Helaas is transport een sluitpost. Opdrachtgevers en vervoerders moeten eerst om de ta fel. Beslis pas daarna of je zo'n dis tributiecentrum wilt hebben." Bas Groothedde van het logis tiek adviesbureau Argusl is gek op rekenen. Voor zijn onderzoek naar de haalbaarheid van een regionaal distributiecen trum op Walcheren heeft hij ver der gekeken dan alleen de bedrij vigheid en vervoersstromen in de gemeenten Middelburg, Vlissingen en Veere. Groothedde heeft alle ruim zevenduizend Zeeuwse win kels, supermarkten, horecagelegen heden en andere mogelijke bedrijfs matige klanten van transportbedrij ven in een rekenmodel gestopt. Hij stopte al die gegevens in een reken model en daarvan was de uitkomst dat in Zeeland wekelijks 15.000 tot 16.000 leveringen zijn: van de voor raad voor een Albert Heijn XL tot een paar dozen ansichtkaarten bij een souvenirwinkel. Vervolgens be keek hij de vervoersstromen. Tij dens de presentatie waren al die ac tiviteiten te zien als grote en kleine blauwe bolletjes op de kaart van Zeeland. Een rode stip gaf aan waar het zwaartepunt van alle transportstromen ligt en wat dus ook de beste plaats is voor een re gionaal Zeeuws/Walchers distribu tiecentrum: bedrijventerrein Ar nestein in Middelburg. VLISSINGEN - Al zo lang als het er staat, is het station van Vlissingen ver van de binnenstad verwijderd. Nu er een paar nieuwe manieren bij zijn ge komen om naar het centrum te reizen, vond de gemeente het tijd een nieuw informatiebord te plaatsen op het Stationsplein om toeristen de weg naar de binnenstad te wijzen. Op het bord staat informatie over de aloude bus, maar ook over de zonnetrein en de watertaxi. Wethouder Rob van Dooren van toerisme heeft het bord donderdagmiddag onthuld. foto Ruben Oreel Bekijk ook de video op www.pzcnl/video en gaat van daaruit waarschijnlijk naar Engeland. Wethouder Peter Ploegaert van Sluis spreekt van 'de komst van een mega-evenement' naar Breskens. De provincie be taalt een groot deel van de kosten; Sluis levert ambtelijke bijstand en verleent vergunningen. MIDDELBURG - Een gewapende man heeft woensdagavond het Chinees restaurant in de Zacharias Jansenstraat in Middelburg overval len. Het is de vijfde overval op een Chinees restaurant dit jaar op Wal cheren. De overvaller kwam even voor 21.00 uur de zaak binnen. Op dat moment waren er geen klanten aanwezig. De man had volgens de politie een voorwerp in zijn hand dat op een vuurwapen leek. Hij vroeg een medewerkster van het restaurant om geld. De geschrokken vrouw rende naar achteren om hulp te halen. Toen zij enkele ogenblikken later met een collega in het restaurantgedeel te terugkeerde, was de overvaller echter verdwenen. De man had, voor zover kon worden nagegaan, niets meegenomen uit de zaak. Volgens de politie gaat het om een man met een hele donkere huids kleur, is hij ongeveer 1,65 meter lang en heeft hij een stevig pos tuur. Hij is ongeveer twintig tot dertig jaar oud en ging volledig in het zwart (jas, broek, sjaal, capu chon) gekleed. Nadat de restauranthouder de poli tie alarmeerde is er een buurton derzoek verricht. Dat leverde niets bijzonders op. De politie is daarom op zoek naar getuigen. Zij kunnen zich telefo nisch melden via 0900-8844 (poli tie) of 0800-7000 (meld misdaad anoniem). Getuigen kunnen zich ook persoonlijk melden op het po litiebureau. De overval van woensdagavond is de vijfde overval op een Chinees restaurant dit jaar op Walcheren. Eerder waren Chinese restaurants in Vlissingen, Oost-Souburg, Mid delburg en Koudekerke slachtoffer van overvallers. In de Koudekerkse zaak was volgens het signalement dat toen werd uitgegeven door de politie sprake van een blanke man met een stevig postuur en hij droeg donkere kleding.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 18