Muziek Brahms als rode draad
cultuur 113
Soo Cho wars van muzikale acrobatiek
agenda
Klassiek talent
presenteert zich
in Middelburg
vrijdag 16 november 2012
Rubens Quartet treedt met twee vermaarde gastmusici op in Goes
Voor de liefhebbers van kamer
muziek en in het bijzonder de
mensen die houden van de mu
ziek van Brahms is er zondag
een buitenkansje. Het Rubens
Quartet vertolkt in Goes samen
met twee vermaarde musici -
Ferdinand Erblich (altviool) en
Zuill Bailey (cello) - twee topwer
ken van Johannes Brahms
door Jeanette Vergouwen
GOES - Het Rubens Quartet, een
van de beste strijkkwartetten van
Nederland, bestaat uit Sarah Ka-
pustin (viool), Tali Goldberg
(viool), Roeland Jagers (altviool)
en Joachim Eijlander (cello). Drie
nationaliteiten (Israël, Nederland
en Amerika) verenigd in één en
semble. Hiermee bewijzen de mu
sici dat muziek een echte wereld
taal is.
Het kwartet wordt geroemd om
zijn warme toonvorming, gepassio
neerde uitvoering, fijn gestileerde
nuances in klank en dynamiek en
een bijna volmaakt samenspel.
Het behaalde diverse prijzen op na
tionale en internationale strijk
kwartetconcoursen, de leden be
spelen instrumenten uit de collec
tie van het Nationaal Muziekin
strumenten Fonds.
„Wij bereiden verschillende pro
gramma's voor en een cyclus met
alle kamermuziek van Brahms.
We gaan concerteren in Europa en
in Amerika. Het zijn avondvullen
de programma's en het is voor het
eerst dat we samenwerken met de
stercellist Zuill Bailey", zegt altvio
list Roeland Jagers. „Ferdinand Er
blich ken ik al langer, hij was mijn
leraar aan het conservatorium in
Den Haag. Het is fantastisch dat
we met deze twee mensen nu het
eerste strijkkwintet in F op. 88 en
het tweede strijksextet in G op. 36
gaan vertolken in Goes."
Het in 1866 geschreven strijksextet
is een duidelijk voorbeeld van hoe
Brahms met de instrumentale be
zetting omging: twee violen, twee
altviolen en twee cello's zorgen
Rubens Quartet, met (vlnr) Tali Goldberg, Sarah Kapustin, Joachim Eijlander en Roeland Jagers.
voor een bijzondere klankkleur en
een groot evenwicht Het eerste
strijkkwintet (kwartet en extra alt
viool) schreef Brahms 21 jaar later.
Het is een fris werk, de melodi
sche thema's zijn rijk en door de
extra altviool komen de midden-
kleuren erg mooi uit.
„Brahms is een groot componist.
De twee werken geven een goed
beeld van zijn evolutie. Het sextet
is nog klassiek van opzet, het kwin
tet echt romantisch. Wij zijn een
fulltimekwartet en Brahms is een
rode draad in onze programma's.
Brahms gaat zo mooi met de klas
sieke erfenis om, hij is ook een
componist met een specifieke ei
gen inbreng. Hij componeerde ve
le en vooral heel diverse kamermu
ziekwerken, sonates, trio's, kwar
tetten enzovoorts."
„Wij willen als kwartet deze voor
het publiek aantrekkelijke muziek
zo goed mogelijk vertolken en
daarom zoeken we ook gerenom
meerde musici om samen met ons
de werken met een grotere bezet
ting te spelen. Brahms was zelf
niet echt een uitvoerend musicus,
maar hij was wel pianist en had
een diepe liefde voor de altviool.
Dat kun je in de werken die we
zondag spelen goed horen."
Het Rubens Quartet trad al eerder
op in Zeeland in de serie van Mu
ziek Podium Zeeland in Veere en
voor de Stichting Kamermuziek
Zeeland in de concertzaal in de
Zeeuwse hoofdstad. „Wij spelen
graag in Zeeland. Het publiek is
alert en aandachtig. Het is de eer
ste keer dat we in Goes optreden,
ik hoop dat de zaal vol zit, want
het is echt een prachtig recital."
Rubens Quartet, zondag in De Mythe
in Goes. Aanvang: 15.00 uur.
ssasssssss&ssesasdas
door Mischa Beckers
De Koreaanse pianiste Soo
Cho is klassiek opgeleid
en kwam in 2001 naar Ne
derland om jazzmuziek te stude
ren. Inmiddels staan er twee al
bums op haar naam en slaat ze
met haar ensembles ook buiten
Nederland regelmatig haar vleu
gels uit. Zondag speelt het Soo
Cho Quartet, met daarin ook trom
pettist Angelo Verploegen, bassist
Janos Bruneel en Jasper van Hui
ten op drums, in Porgy en Bess in
Terneuzen.
De pianiste studeerde afin jazzpia-
no en jazzcompositie, in respectie
velijk Amsterdam en Den Haag.
„Er kwam een moment dat ik niet
meer zo geïnteresseerd was in het
spelen van klassieke muziek en
meer wilde improviseren. Op een
bepaald moment kreeg ik de kans
naar jazzmuziek te luisteren en
dacht: wow, wat is dit voor mu
ziek? In Korea was jazz niet erg ge
woon, en nog steeds niet. Dus
zocht ik naar een manier het te le
ren."
Gevraagd naar haar invloeden uit
de jazzmuziek komen al snel de
groten uit het genre naar boven:
Bill Evans, Brad Mehldau en voor
al Keith Jarrett. „Ik ben beïnvloed
door zo veel grote spelers, ook bla
zers trouwens en ik luister naar zo
veel muziek. Klassiek natuurlijk
maar ook popmuziek. Maar Jarrett
dat is toch een heel grote invloed.
De manier waarop hij speelt, dat is
gewoon praten, een verhaal vertel
len. Dat doen natuurlijk veel arties
ten, maar Jarrett probeert je echt
te overtuigen met zijn muzikale
woorden. En er is ook de manier
waarop hij de toetsen raakt. Hij
maakt geweldige geluiden."
Die uitleg tekent helder af wat
Cho zelf beoogt met haar muziek.
Ze gaat niet voor de muzikale acro
batiek, is niet uit op spierballenver-
Soo Cho
toon, maar wil het publiek raken
met haar muziek. „Veel hedendaag
se artiesten zijn technisch erg goed
en willen steeds hun verbluffende
techniek laten zien. Ze kunnen ex
celleren in de vreemdste maatsoor
ten. Ik luister ernaar en hoor dat
het geweldig is, maar ik voel het
dan op een of andere manier toch
niet. Ook in vierkwarten kan er
heel wat verteld worden en dat
klinkt ook erg natuurlijk. Dat ligt
me meer."
Zeker in het begin bevatten haar
composities en speelwijze nog
veel verwijzingen naar de klassie
ke muziek. „Daar groeide ik im
mers mee op, niet met The Beat
les", zegt Cho. Geleidelijk ontwik
kelde de pianiste haar eigen taal.
In Porgy en Bess komen nummers
voorbij van haar albums Prayer en
Little prince, maar ook enkele nieu
we stukken. „Ik heb altijd veel
nieuw materiaal dat ik kan spelen.
Als het goed werkt breng ik het
misschien uit, we zien wel."
Soo Cho Quartet, zondag, Porgy en
Bess, Terneuzen. Aanvang 15.00 uur.
Meer agendanieuws en het
complete bioscoopprogramma
zijn te vinden op de website
van deze krant.
OP PAD
Goes
Schrijver Oek de Jong vertelt over zijn
roman 'Pier en oceaan' en signeert.
De Koperen Tuin, 19.30 uur
PODIUM
Goes
Groot Zeeuws gospelkoor brengt Heal
the World m.m.v. theatergroep Re-Look.
De Mythe, 20.00 uur
Grijpskerke
Kleinkunst door Adrie Oosterling.
Boerderijgalerie De Osseberg, 20.00 uur
Kortgene
Lenny Kuhr met 'Liefdeslied'.
De Pompweie, 20.00 uur
Middelburg
Klaterend Klassiek, door leerlingen Ne-
halennia/studenten Roosevelt Academy.
Burgerzaal, 19.30 uur
Talentenklas Zeeuwse Muziekschool.
Zeeuwse Concertzaal, 20.00 uur
Drums United met 'Heartbeat'.
Schouwburg, 20.00 uur
Vlissingse cabaretier Steffen Brinkhaus.
Mïnitheater, 20.00 uur
Nieuw- en St joosland
Kleinkunstprogramma 'Beste meneer
Halsema' door Marijn Brouwers.
Theater De Wegwijzer, 20.30 uur
Oostburg
Concert The Fureys and Davey Arthur.
Ledeltheater, 20.15 uur
Ovezande
Voorronde Spectra, met The Aversion,
Nutz, PUNT! en Dread. Special act: hard
core punkrock band La Faro uit Belfast.
De Klomp, 20.00 uur
Sint-Maartensdijk
Dubbeloptreden Martijn Oosterhuis
en Thijs Kemperink (cabaret).
De Haestinge, 20.15 uur
Terneuzen
Zing Zeeuws, liedjeswedstijd.
Porgy Bess, 19.00 uur
Najaarsconcert Het Zeeuws Orkest
met violist Mathieu van Bellen,
Scheldetheater, 20.00 uur
Vlissingen
Freek de Jonge met try-out van kerst
voorstelling 'Circus Kribbe'.
Arsenaaltheater, 20.15 uur
'Lang Weekend', Zeeuwse Komedie.
Vestzak'99, 20.30 uur
Yerseke
The Broodtroosters spelen covers.
Cafe De Kruik, 16.00 uur
Zierikee
Regioruis DJ-contest.
Brogum 20.00 uur.
MIDDELBURG - Op twee plaatsen in
Middelburg laat klassiek muziekta
lent vanavond van zich horen. De
Zeeuwse Concertzaal presenteert
om 20.00 uur, in samenwerking
met de Zeeuwse Muziekschool,
het eerste Talentenconcert, met op
tredens van Sebastiaan Nabbe, Am
ber Mertens, Mirjam van der Ploeg
en Martijn Wijsman op piano,
Veerle Koens en Joanne van Koe-
veringe op dwarfluit, Tijmen en
Christiaan Jongepier op bugel en
cornet en Janneke Kortsmit, Sara
Marinissen en Viola Koopman op
viool.
Om 19.30 uur begint in de Burger
zaal van het voormalige stadhuis
de derde editie van Klaterend Klas
siek. Ongeveer twintig leerlingen
van Nehalennia en studenten van
de Roosevelt Academy brengen ge
varieerde klassieke muziek ten ge
hore.