Muziek Brahms als rode draad cultuur 113 Soo Cho wars van muzikale acrobatiek agenda Klassiek talent presenteert zich in Middelburg vrijdag 16 november 2012 Rubens Quartet treedt met twee vermaarde gastmusici op in Goes Voor de liefhebbers van kamer muziek en in het bijzonder de mensen die houden van de mu ziek van Brahms is er zondag een buitenkansje. Het Rubens Quartet vertolkt in Goes samen met twee vermaarde musici - Ferdinand Erblich (altviool) en Zuill Bailey (cello) - twee topwer ken van Johannes Brahms door Jeanette Vergouwen GOES - Het Rubens Quartet, een van de beste strijkkwartetten van Nederland, bestaat uit Sarah Ka- pustin (viool), Tali Goldberg (viool), Roeland Jagers (altviool) en Joachim Eijlander (cello). Drie nationaliteiten (Israël, Nederland en Amerika) verenigd in één en semble. Hiermee bewijzen de mu sici dat muziek een echte wereld taal is. Het kwartet wordt geroemd om zijn warme toonvorming, gepassio neerde uitvoering, fijn gestileerde nuances in klank en dynamiek en een bijna volmaakt samenspel. Het behaalde diverse prijzen op na tionale en internationale strijk kwartetconcoursen, de leden be spelen instrumenten uit de collec tie van het Nationaal Muziekin strumenten Fonds. „Wij bereiden verschillende pro gramma's voor en een cyclus met alle kamermuziek van Brahms. We gaan concerteren in Europa en in Amerika. Het zijn avondvullen de programma's en het is voor het eerst dat we samenwerken met de stercellist Zuill Bailey", zegt altvio list Roeland Jagers. „Ferdinand Er blich ken ik al langer, hij was mijn leraar aan het conservatorium in Den Haag. Het is fantastisch dat we met deze twee mensen nu het eerste strijkkwintet in F op. 88 en het tweede strijksextet in G op. 36 gaan vertolken in Goes." Het in 1866 geschreven strijksextet is een duidelijk voorbeeld van hoe Brahms met de instrumentale be zetting omging: twee violen, twee altviolen en twee cello's zorgen Rubens Quartet, met (vlnr) Tali Goldberg, Sarah Kapustin, Joachim Eijlander en Roeland Jagers. voor een bijzondere klankkleur en een groot evenwicht Het eerste strijkkwintet (kwartet en extra alt viool) schreef Brahms 21 jaar later. Het is een fris werk, de melodi sche thema's zijn rijk en door de extra altviool komen de midden- kleuren erg mooi uit. „Brahms is een groot componist. De twee werken geven een goed beeld van zijn evolutie. Het sextet is nog klassiek van opzet, het kwin tet echt romantisch. Wij zijn een fulltimekwartet en Brahms is een rode draad in onze programma's. Brahms gaat zo mooi met de klas sieke erfenis om, hij is ook een componist met een specifieke ei gen inbreng. Hij componeerde ve le en vooral heel diverse kamermu ziekwerken, sonates, trio's, kwar tetten enzovoorts." „Wij willen als kwartet deze voor het publiek aantrekkelijke muziek zo goed mogelijk vertolken en daarom zoeken we ook gerenom meerde musici om samen met ons de werken met een grotere bezet ting te spelen. Brahms was zelf niet echt een uitvoerend musicus, maar hij was wel pianist en had een diepe liefde voor de altviool. Dat kun je in de werken die we zondag spelen goed horen." Het Rubens Quartet trad al eerder op in Zeeland in de serie van Mu ziek Podium Zeeland in Veere en voor de Stichting Kamermuziek Zeeland in de concertzaal in de Zeeuwse hoofdstad. „Wij spelen graag in Zeeland. Het publiek is alert en aandachtig. Het is de eer ste keer dat we in Goes optreden, ik hoop dat de zaal vol zit, want het is echt een prachtig recital." Rubens Quartet, zondag in De Mythe in Goes. Aanvang: 15.00 uur. ssasssssss&ssesasdas door Mischa Beckers De Koreaanse pianiste Soo Cho is klassiek opgeleid en kwam in 2001 naar Ne derland om jazzmuziek te stude ren. Inmiddels staan er twee al bums op haar naam en slaat ze met haar ensembles ook buiten Nederland regelmatig haar vleu gels uit. Zondag speelt het Soo Cho Quartet, met daarin ook trom pettist Angelo Verploegen, bassist Janos Bruneel en Jasper van Hui ten op drums, in Porgy en Bess in Terneuzen. De pianiste studeerde afin jazzpia- no en jazzcompositie, in respectie velijk Amsterdam en Den Haag. „Er kwam een moment dat ik niet meer zo geïnteresseerd was in het spelen van klassieke muziek en meer wilde improviseren. Op een bepaald moment kreeg ik de kans naar jazzmuziek te luisteren en dacht: wow, wat is dit voor mu ziek? In Korea was jazz niet erg ge woon, en nog steeds niet. Dus zocht ik naar een manier het te le ren." Gevraagd naar haar invloeden uit de jazzmuziek komen al snel de groten uit het genre naar boven: Bill Evans, Brad Mehldau en voor al Keith Jarrett. „Ik ben beïnvloed door zo veel grote spelers, ook bla zers trouwens en ik luister naar zo veel muziek. Klassiek natuurlijk maar ook popmuziek. Maar Jarrett dat is toch een heel grote invloed. De manier waarop hij speelt, dat is gewoon praten, een verhaal vertel len. Dat doen natuurlijk veel arties ten, maar Jarrett probeert je echt te overtuigen met zijn muzikale woorden. En er is ook de manier waarop hij de toetsen raakt. Hij maakt geweldige geluiden." Die uitleg tekent helder af wat Cho zelf beoogt met haar muziek. Ze gaat niet voor de muzikale acro batiek, is niet uit op spierballenver- Soo Cho toon, maar wil het publiek raken met haar muziek. „Veel hedendaag se artiesten zijn technisch erg goed en willen steeds hun verbluffende techniek laten zien. Ze kunnen ex celleren in de vreemdste maatsoor ten. Ik luister ernaar en hoor dat het geweldig is, maar ik voel het dan op een of andere manier toch niet. Ook in vierkwarten kan er heel wat verteld worden en dat klinkt ook erg natuurlijk. Dat ligt me meer." Zeker in het begin bevatten haar composities en speelwijze nog veel verwijzingen naar de klassie ke muziek. „Daar groeide ik im mers mee op, niet met The Beat les", zegt Cho. Geleidelijk ontwik kelde de pianiste haar eigen taal. In Porgy en Bess komen nummers voorbij van haar albums Prayer en Little prince, maar ook enkele nieu we stukken. „Ik heb altijd veel nieuw materiaal dat ik kan spelen. Als het goed werkt breng ik het misschien uit, we zien wel." Soo Cho Quartet, zondag, Porgy en Bess, Terneuzen. Aanvang 15.00 uur. Meer agendanieuws en het complete bioscoopprogramma zijn te vinden op de website van deze krant. OP PAD Goes Schrijver Oek de Jong vertelt over zijn roman 'Pier en oceaan' en signeert. De Koperen Tuin, 19.30 uur PODIUM Goes Groot Zeeuws gospelkoor brengt Heal the World m.m.v. theatergroep Re-Look. De Mythe, 20.00 uur Grijpskerke Kleinkunst door Adrie Oosterling. Boerderijgalerie De Osseberg, 20.00 uur Kortgene Lenny Kuhr met 'Liefdeslied'. De Pompweie, 20.00 uur Middelburg Klaterend Klassiek, door leerlingen Ne- halennia/studenten Roosevelt Academy. Burgerzaal, 19.30 uur Talentenklas Zeeuwse Muziekschool. Zeeuwse Concertzaal, 20.00 uur Drums United met 'Heartbeat'. Schouwburg, 20.00 uur Vlissingse cabaretier Steffen Brinkhaus. Mïnitheater, 20.00 uur Nieuw- en St joosland Kleinkunstprogramma 'Beste meneer Halsema' door Marijn Brouwers. Theater De Wegwijzer, 20.30 uur Oostburg Concert The Fureys and Davey Arthur. Ledeltheater, 20.15 uur Ovezande Voorronde Spectra, met The Aversion, Nutz, PUNT! en Dread. Special act: hard core punkrock band La Faro uit Belfast. De Klomp, 20.00 uur Sint-Maartensdijk Dubbeloptreden Martijn Oosterhuis en Thijs Kemperink (cabaret). De Haestinge, 20.15 uur Terneuzen Zing Zeeuws, liedjeswedstijd. Porgy Bess, 19.00 uur Najaarsconcert Het Zeeuws Orkest met violist Mathieu van Bellen, Scheldetheater, 20.00 uur Vlissingen Freek de Jonge met try-out van kerst voorstelling 'Circus Kribbe'. Arsenaaltheater, 20.15 uur 'Lang Weekend', Zeeuwse Komedie. Vestzak'99, 20.30 uur Yerseke The Broodtroosters spelen covers. Cafe De Kruik, 16.00 uur Zierikee Regioruis DJ-contest. Brogum 20.00 uur. MIDDELBURG - Op twee plaatsen in Middelburg laat klassiek muziekta lent vanavond van zich horen. De Zeeuwse Concertzaal presenteert om 20.00 uur, in samenwerking met de Zeeuwse Muziekschool, het eerste Talentenconcert, met op tredens van Sebastiaan Nabbe, Am ber Mertens, Mirjam van der Ploeg en Martijn Wijsman op piano, Veerle Koens en Joanne van Koe- veringe op dwarfluit, Tijmen en Christiaan Jongepier op bugel en cornet en Janneke Kortsmit, Sara Marinissen en Viola Koopman op viool. Om 19.30 uur begint in de Burger zaal van het voormalige stadhuis de derde editie van Klaterend Klas siek. Ongeveer twintig leerlingen van Nehalennia en studenten van de Roosevelt Academy brengen ge varieerde klassieke muziek ten ge hore.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 13