Restauratie belfort klaar iSj zeeland 'Plan Willibrordus moet passen in binnenstad' Nieuw radarnetwerk voor schepen op Kanaal van Gent naar Terneuzen almanak Marathon donderdag 15 november 2012 1 Z Inrichting musea al aanbesteed door René Hoonhorst SLUIS - De restauratie van het bel fort in Sluis is zo goed als klaar. De buitenkant ziet er weer als nieuw uit en het gebouw is voorzien van technische installaties en elektrici teit. Hoewel het belfort er weer pico bello uitziet, duurt het naar ver wachting nog tot de zomer vóór het enige echte stadhuis van Sluis voor bezoekers toegankelijk is. Die tijd is nodig om in het enige Ne derlandse belfort twee musea en een VW-kantoor in te richten. Bo vendien moet een werkgroep uit de raad nog meubilair kiezen voor in de opgeknapte raadzaal. De aanbesteding voor het inrich ten van een stadsmuseum op de tweede verdieping en een aan Jo- han Hendrik van Dale gewijd taai centrum op de derde verdieping is intussen gedaan. Dat kon omdat er nog wat geld over was van het voor de restauratie uitgetrokken bedrag, meldde wethouder Jan Schaalje de leden van de commis sie Samenleving en Middelen deze week. Schaalje herinnerde de raadsleden er aan dat ze al in maart vorig jaar geld voor de inrichting van de mu sea beschikbaar stelden. Maar de gemeentebestuurders krijgen de opzet voor de musea nog te zien vóór ze worden ingericht, beloof de wethouder. Behalve een opge knapte raad- annex ontvangstzaal en twee musea komt er ook een nieuw VW-kantoor in het bel fort. De omgevingsvergunning voor dat nieuwe informatiepunt voor toeristen, dat in de raadskel- der komt, is ook aangevraagd, liet Schaalje weten. Vóór de restauratie van het belfort begon, werd er rekening mee ge houden dat de raads- en commis sievergaderingen precies een jaar in het Oostburgse gemeentehuis zouden plaatsvinden. Na de verga dering zei wethouder Schaalje des gevraagd dat het college nu ver wacht dat de raadzaal in het bel fort - het enige echte stadhuis van de gemeente Sluis - na de zomer volgend jaar weer voor vergaderin gen kan worden gebruikt. Van raadslid Francois Babijn, ge woonlijk niet erg blij met vertra gingen, mag de terugkeer naar het belfort nog wel wat langer duren. Niet alleen omdat hij vlakbij het gemeentehuis in Oostburg woont. Maar vooral omdat, benadrukte Ba bijn, de vergaderzalen in Oostburg aan alle eisen voldoen. „We had den dus flink kunnen besparen." door Eugène Verstraeten HULST - Het plan voor de ver nieuwbouw van de Willibrordus- school in Hulst moet wat vormge ving betreft passen in de histori sche binnenstad en het be schermd stadsgezicht. Zo niet, dan vinden de gemeente, Woonstich- ting Hulst en Stichting Katholiek Onderwijs Hulst de Stichting Be schermd Stadsgezicht Hulst op hun weg. Dat blijkt uit een brief van de stichting aan het gemeente bestuur. Het plan is om het oudste gedeelte van de Willibrordusschool, dat het dichtst bij de stadswallen ligt, te slopen en een nieuwe vleugel te bouwen. Aan de rest van de school wordt groot onderhoud ge pleegd. Er is een originele oplos sing bedacht om het karwei te kun nen bekostigen: boven de nieuw te bouwen klaslokalen komen ap partementen voor senioren. De Stichting Beschermd Stadsge zicht Hulst wijst er op dat de loca tie van de school onder het Be schermd Stadsgezicht valt. Die lo catie geniet een dusdanige bescher ming dat volgens de stichting een uitbreiding van de school of in de hoogte bouwen in strijd is met de wetgeving. De stichting gooide al een paar keer roet in het eten bij plannen. Om te voorkomen dat ze straks weer het verwijt krijgen dat ze pas in actie komen als de plannen al in een vergevorderd stadium zijn, trekt de stichting nu al aan de bel. Met het advies om het plan voor de Willibrordusschool aan te pas sen aan het historische karakter van de binnenstad. „Uiteraard zijn wij gaarne bereid daarover mee te denken." Tip? redactie@pzc.nl Het Middelburgse gezin besloot eens een bezoekje te brengen aan het Rijksmuseum. Onderweg werd op de radio gewaarschuwd dat toegangs wegen naar Amsterdam waren afge zet vanwege de marathon. De par- keerplannen werden aangepast en na een ritje met de tram kwamen pa, ma en de twee tieners bij het mu seum aan. Het was wat saai, maar gelukkig lag nog een tochtje door de winkelstraat in het verschiet. De rou te werd echter geblokkeerd door de marathon. Met bewondering werd naar de deelnemers gekeken. „Als ik mee zou doen aan een marathon, dan zou het hier zijn", zei vader. Zijn dochter zou het niet van de plaats laten afhangen: „Ik zou voor de kortste kiezen." Waar en wanneer komt de goedheiligman dit weekend aan? ZATERDAG 17 NOVEMBER HOEK - Brug Voorste kreek, 14.00 PHILIPPINE - Centrum, 14.00 uur uur BRESKENS - Vissershaven, 14.00 uur OOSTBURG - Gem.huis, 14.00 uur SAS VAN GENT- Prinsenkade, 14.00 uur door Wout Bareman GENT - Vlaams minister Hilde Cre- vits van Mobiliteit nam dinsdag een nieuw radarnetwerk in ge bruik in de Gentse haven. Op be langrijke verkeersknooppunten staan acht radars, waarmee het scheepvaartverkeer op het Kanaal Gent-Terneuzen 24 uur per etmaal in het oog kan worden gehouden. Er is bijna 2,5 miljoen euro in het netwerk geïnvesteerd. De scheep vaart in de Gentse Kanaalzone wordt al sinds 2004 door de afde ling Scheepvaartbegeleiding van de Vlaamse overheid gevolgd via een systeem met 45 kleurencame- ra's. Daar worden de radars nu aan toegevoegd. Alle beelden komen samen in het centrum van de ha- venkapiteinsdienst, van waaruit de scheepvaart dag en nacht wordt begeleid. Ook die kapiteinskamer en het crisiscentrum van het Ha venbedrijf Gent zijn gerenoveerd. Het crisiscentrum is voorzien van apparatuur om calamiteiten te be geleiden en informatie door te ge ven aan instanties als de douane en de scheepvaartpolitie. Minister Crevits: „We willen de waterwegnetwerken optimaal ge bruiken en dat kan via hoogtech nologische systemen. Niet alleen op de weg, ook op alle vaarwegen moet het verkeer vlot verlopen. De Vlaamse havens zijn belangrij ke logistieke poorten. Vlotte en vei lige scheepvaart is cruciaal voor economie en ecologie." De haven van Gent verwerkt per jaar zo'n 3500 zeeschepen. Daarnaast me- ren 16.000 binnenvaartschepen af I en passeren er 35.000 op het Ka naal Gent-Terneuzen naar Frank rijk, Nederland en Duitsland. Ook op het Nederlandse gedeelte van het kanaal wordt op termijn meer cameratoezicht ingevoerd. De havenbedrijven en andere be trokken instanties willen binnen enkele jaren vanuit één coördina- F tiecentrum gaan werken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 66