Restauratie
belfort klaar
iSj zeeland
'Plan Willibrordus moet
passen in binnenstad'
Nieuw radarnetwerk voor schepen
op Kanaal van Gent naar Terneuzen
almanak
Marathon
donderdag 15 november 2012
1 Z
Inrichting musea al aanbesteed
door René Hoonhorst
SLUIS - De restauratie van het bel
fort in Sluis is zo goed als klaar. De
buitenkant ziet er weer als nieuw
uit en het gebouw is voorzien van
technische installaties en elektrici
teit.
Hoewel het belfort er weer pico
bello uitziet, duurt het naar ver
wachting nog tot de zomer vóór
het enige echte stadhuis van Sluis
voor bezoekers toegankelijk is. Die
tijd is nodig om in het enige Ne
derlandse belfort twee musea en
een VW-kantoor in te richten. Bo
vendien moet een werkgroep uit
de raad nog meubilair kiezen voor
in de opgeknapte raadzaal.
De aanbesteding voor het inrich
ten van een stadsmuseum op de
tweede verdieping en een aan Jo-
han Hendrik van Dale gewijd taai
centrum op de derde verdieping is
intussen gedaan. Dat kon omdat
er nog wat geld over was van het
voor de restauratie uitgetrokken
bedrag, meldde wethouder Jan
Schaalje de leden van de commis
sie Samenleving en Middelen deze
week.
Schaalje herinnerde de raadsleden
er aan dat ze al in maart vorig jaar
geld voor de inrichting van de mu
sea beschikbaar stelden. Maar de
gemeentebestuurders krijgen de
opzet voor de musea nog te zien
vóór ze worden ingericht, beloof
de wethouder. Behalve een opge
knapte raad- annex ontvangstzaal
en twee musea komt er ook een
nieuw VW-kantoor in het bel
fort. De omgevingsvergunning
voor dat nieuwe informatiepunt
voor toeristen, dat in de raadskel-
der komt, is ook aangevraagd, liet
Schaalje weten.
Vóór de restauratie van het belfort
begon, werd er rekening mee ge
houden dat de raads- en commis
sievergaderingen precies een jaar
in het Oostburgse gemeentehuis
zouden plaatsvinden. Na de verga
dering zei wethouder Schaalje des
gevraagd dat het college nu ver
wacht dat de raadzaal in het bel
fort - het enige echte stadhuis van
de gemeente Sluis - na de zomer
volgend jaar weer voor vergaderin
gen kan worden gebruikt.
Van raadslid Francois Babijn, ge
woonlijk niet erg blij met vertra
gingen, mag de terugkeer naar het
belfort nog wel wat langer duren.
Niet alleen omdat hij vlakbij het
gemeentehuis in Oostburg woont.
Maar vooral omdat, benadrukte Ba
bijn, de vergaderzalen in Oostburg
aan alle eisen voldoen. „We had
den dus flink kunnen besparen."
door Eugène Verstraeten
HULST - Het plan voor de ver
nieuwbouw van de Willibrordus-
school in Hulst moet wat vormge
ving betreft passen in de histori
sche binnenstad en het be
schermd stadsgezicht. Zo niet, dan
vinden de gemeente, Woonstich-
ting Hulst en Stichting Katholiek
Onderwijs Hulst de Stichting Be
schermd Stadsgezicht Hulst op
hun weg. Dat blijkt uit een brief
van de stichting aan het gemeente
bestuur.
Het plan is om het oudste gedeelte
van de Willibrordusschool, dat het
dichtst bij de stadswallen ligt, te
slopen en een nieuwe vleugel te
bouwen. Aan de rest van de
school wordt groot onderhoud ge
pleegd. Er is een originele oplos
sing bedacht om het karwei te kun
nen bekostigen: boven de nieuw
te bouwen klaslokalen komen ap
partementen voor senioren.
De Stichting Beschermd Stadsge
zicht Hulst wijst er op dat de loca
tie van de school onder het Be
schermd Stadsgezicht valt. Die lo
catie geniet een dusdanige bescher
ming dat volgens de stichting een
uitbreiding van de school of in de
hoogte bouwen in strijd is met de
wetgeving.
De stichting gooide al een paar
keer roet in het eten bij plannen.
Om te voorkomen dat ze straks
weer het verwijt krijgen dat ze pas
in actie komen als de plannen al
in een vergevorderd stadium zijn,
trekt de stichting nu al aan de bel.
Met het advies om het plan voor
de Willibrordusschool aan te pas
sen aan het historische karakter
van de binnenstad. „Uiteraard zijn
wij gaarne bereid daarover mee te
denken."
Tip? redactie@pzc.nl
Het Middelburgse gezin besloot eens
een bezoekje te brengen aan het
Rijksmuseum. Onderweg werd op de
radio gewaarschuwd dat toegangs
wegen naar Amsterdam waren afge
zet vanwege de marathon. De par-
keerplannen werden aangepast en
na een ritje met de tram kwamen
pa, ma en de twee tieners bij het mu
seum aan. Het was wat saai, maar
gelukkig lag nog een tochtje door de
winkelstraat in het verschiet. De rou
te werd echter geblokkeerd door de
marathon. Met bewondering werd
naar de deelnemers gekeken. „Als ik
mee zou doen aan een marathon,
dan zou het hier zijn", zei vader.
Zijn dochter zou het niet van de
plaats laten afhangen: „Ik zou voor
de kortste kiezen."
Waar en wanneer komt de goedheiligman dit weekend aan?
ZATERDAG 17 NOVEMBER HOEK - Brug Voorste kreek, 14.00 PHILIPPINE - Centrum, 14.00 uur
uur
BRESKENS - Vissershaven, 14.00 uur OOSTBURG - Gem.huis, 14.00 uur SAS VAN GENT- Prinsenkade, 14.00
uur
door Wout Bareman
GENT - Vlaams minister Hilde Cre-
vits van Mobiliteit nam dinsdag
een nieuw radarnetwerk in ge
bruik in de Gentse haven. Op be
langrijke verkeersknooppunten
staan acht radars, waarmee het
scheepvaartverkeer op het Kanaal
Gent-Terneuzen 24 uur per etmaal
in het oog kan worden gehouden.
Er is bijna 2,5 miljoen euro in het
netwerk geïnvesteerd. De scheep
vaart in de Gentse Kanaalzone
wordt al sinds 2004 door de afde
ling Scheepvaartbegeleiding van
de Vlaamse overheid gevolgd via
een systeem met 45 kleurencame-
ra's. Daar worden de radars nu aan
toegevoegd. Alle beelden komen
samen in het centrum van de ha-
venkapiteinsdienst, van waaruit
de scheepvaart dag en nacht wordt
begeleid. Ook die kapiteinskamer
en het crisiscentrum van het Ha
venbedrijf Gent zijn gerenoveerd.
Het crisiscentrum is voorzien van
apparatuur om calamiteiten te be
geleiden en informatie door te ge
ven aan instanties als de douane
en de scheepvaartpolitie.
Minister Crevits: „We willen de
waterwegnetwerken optimaal ge
bruiken en dat kan via hoogtech
nologische systemen. Niet alleen
op de weg, ook op alle vaarwegen
moet het verkeer vlot verlopen.
De Vlaamse havens zijn belangrij
ke logistieke poorten. Vlotte en vei
lige scheepvaart is cruciaal voor
economie en ecologie." De haven
van Gent verwerkt per jaar zo'n
3500 zeeschepen. Daarnaast me-
ren 16.000 binnenvaartschepen af I
en passeren er 35.000 op het Ka
naal Gent-Terneuzen naar Frank
rijk, Nederland en Duitsland.
Ook op het Nederlandse gedeelte
van het kanaal wordt op termijn
meer cameratoezicht ingevoerd.
De havenbedrijven en andere be
trokken instanties willen binnen
enkele jaren vanuit één coördina- F
tiecentrum gaan werken.