'Binnenstad is
niet veiliger
geworden'
Dit is echt iets voor
gevorderde puzzelaars
2oI zeeland
Nieuw radarnetwerk voor schepen
op Kanaal van Gent naar Terneuzen
Zeven Schotse hooglanders
De Braakman in de verkoop
donderdag 15 november 2012
Gemeente Vlissingen praat met burgers
door Maurits Sep
VLISSINGEN - Nee, het is de laatste
vijf jaar niet veiliger geworden in
de binnenstad van Vlissingen.
„We houden alleen vaker onze
mond", verklaart een bewoner.
„We doen niet meer overal aangif
te van. Dat heeft toch geen zin, de
politie kan er zo weinig mee."
Het is het begin van een stevige
discussie over het gevoel van veilig
heid onder binnenstadsbewoners,
gisteravond in het Arsenaaltheater
in Vlissingen. Gastheer is burge
meester René Roep, die na een
reeks incidenten in het centrum
en berichtgeving daarover in deze
krant besloot in gesprek te gaan
met zijn inwoners. Óm, zoals hij
het formuleert, 'de thermometer
te steken in de gevoelens van de
bewoners van de binnenstad om
aanwijzingen te vinden voor maat
regelen om het veiligheidsgevoel
te verhogen'.
Heel veel bewoners zijn er niet;
wel veel direct betrokkenen zoals
politiemensen, ambtenaren en po
litici. Die bewoner uit de buurt
van de Prins Hendrikstraat die er
wel is, weet wel waarom hij één
van de weinigen is. „Omdat er al
zo vaak gesprekken zijn gevoerd.
We worden er een beetje moe
van."
Toch kan hij snel zaken doen met
de burgemeester. De jarenlange
wens om een binnenplaats achter
de huizen in zijn straat af te slui
ten, liep tot nu toe spaak door on
enigheid tussen gemeente en wo
ningcorporatie. „We hebben hier
in gefaald", erkent Roep en hij be
looft dat het hek er snel komt.
Dat individuele probleem wordt
dus snel opgelost; het algemene ge
voel van onveiligheid is weerbarsti
ger. Overlast van uitgaande jeugd
'hoort erbij', is de algemene con
clusie. Maar net zo breed leeft het
gevoel dat het onveiliger is gewor
den. „Met name het geweld is
schrikbarend toegenomen", zegt
een ondernemer. Hij pleit voor
een camera in de Walstraat en een
horecatelefoon, zodat rechtstreeks
contact met de politie mogelijk is.
Die camera komt er, zegt Roep.
„Maar ik ben wel teleurgesteld in
de horeca. We proberen al een jaar
een convenant te sluiten over aan
pak van overlast, maar dat is nog
niet gelukt We hebben wel de me
dewerking van iedereen nodig."
Teamchef Erik Nagelkerke van de
Vlissingse politie dringt erop aan
gewoon in te bellen als er iets ge
beurt. „We willen de kans op he
terdaadjes vergroten. Dus als je
iets ziet gebeuren, bel 112."
„En", benadrukt burgemeester
Roep, „blijf wel aangifte doen van
overlast en criminaliteit."
Burgemeester Roep (staand) ging in het Arsenaaltheater in gesprek met
Vlissingers over hun gevoel van veiligheid. foto Ruben Oreel
SS6ffii@i®S$K5BseZ5Si5S5i'.fiSffiK5:
HOEK - De dieren van de kinderboer
derij op Vakantie-Eiland De Braak
man en zeven Schotse Hooglanders
moeten worden verkocht. De oer-
runderen grazen in het noord-ooste
lijk gebied van De Braakman. „De
opdracht om te verkopen, heb ik
van de beheerder gekregen", zegt
een teleurgestelde Marco Knipping,
hoofd groenbeheer van het Vakan
tie-Eiland dat al geruime tijd in gro
te problemen zit Knipping: „Eigen
lijk wil ik niets verkopen, maar ik
heb weinig te willen. Ik dacht: als ik
nou wat hulp krijg van mensen die
begaan zijn met de dieren, kunnen
we het tot 1 januari uitzingen. Mis
schien is er dan een nieuwe eige
naar." Of er dan nog dieren zijn, is
niet zeker. Vandaag komt een dele
gatie van De Schaapskooi bij Hein-
kenszand naar De Braakman. Knip
ping: „Ze willen eventueel wat die
ren overnemen." Wat er met de
Schotse Hooglanders moet gebeu
ren, is onduidelijk. „Een lastige
zaak", erkent boswachter Marijke
Lieman van Staatsbosbeheer.
De negen is een belangrijk getal bij sudoku's. Elke sudoku bestaat uit negen bij negen vakjes die
gegroepeerd zijn als negen blokken van drie bij drie vakjes. In de vakjes moeten de cijfers 1 tot en
met 9 of negen letters ingevuld worden op zo'n manier dat in elke horizontale lijn én in elke verticale
kolom én in elk van de negen blokjes de cijfers 1 tot en met 9 of de letters één keer voorkomen.
Louis Kesteloo uit Middelburg is
denkpuzzelfanaat. Hij lost graag
cryptogrammen op - liefst zo
moeilijk mogelijk - maar nog lie
ver ontwerpt hij ze zelf. Vandaag
verschijnt zijn tiende sudoku-
gram: een combinatie van een
sudoku en een cryptogram.
„Deze is volmaakt. Dit is echt
iets bijzonders."
door Carla van de Merbel
Al zijn hele leven is
Louis Kesteloo bezig
met taal en taaipuz
zels. Hij was veertig
jaar onderwijzer op
basisschool 't Klinket in Koudeker-
ke; hij ontwierp tien jaar lang de
grote paas- en kerstkruiswoordpuz
zels in de PZC en hij won in 1994
het Groot Dictee der Nederlandse
taal. Tegenwoordig gaat hij een
stap verder: Kesteloo ontwerpt nu
taaipuzzels. Hij doet dat onder
meer voor een niet-commerciële
website voor puzzelliefhebbers, op
gezet door Corry Gillissen uit
Zwolle. De site is gemaakt door
haar zoon Jasper en heet daarom
www.jasperscryptogrammensite.com.
Op de site worden taalpuzzels die
elders verschijnen verzameld en er
zijn zo'n tien huiscryptografen die
'uit liefhebberij en belangeloos'
speciaal voor de site cryptogram
men maken. Eén van hen is Louis
Kesteloo.
Twee keer per jaar verschijnt ook
een sudokugram op de site: een
kruising tussen een sudoku en een
cryptogram. „De kampioen onder
de cryptogrammen", aldus Keste
loo. En dan gaat Kesteloo nog een
stap verder: Kesteloo ontwerpt su-
dokugrammen die nog moeilijker
zijn dan de 'gewone'. Hij geeft na
melijk geen letters cadeau. Makers
die dat wel doen, gebruiken die
manier om ervoor te zorgen dat
de mensen die de puzzel maken
op de juiste oplossing uitkomen.
Doen ze dat niet, dan zijn er altijd
meerdere oplossingen mógelijk.
Ook bij het sudokugram van Keste
loo is maar één oplossing moge
lijk, maar hij 'dwingt dat af door
negen hokjes geel te maken en de
voorwaarde te stellen dat in al de
ze gele vakjes verschillende letters
staan. „Ik ben de enige ter wereld
die het zo doet", zegt Kesteloo.
„Dit is uniek, met omschrijvingen
en zonder een letter cadeau te ge
ven. Dit is echt iets voor gevorder
de puzzelaars."
Het ontwerpen van zo'n puzzel is
dan ook, op z'n zachtst gezegd,
monnikenwerk. „Dit is een lastige
puzzel om te ontwerpen. Ik heb er
zo'n twintig uur over gedaan. Dit
kan niet met de computer; dit is
handwerk. Het begint met het zoe
ken van een negenletterwoord
waar veel woorden mee te maken
zijn. Vervolgens is het een enorm
gepuzzel om alle letters in de juis
te vakjes te krijgen."
Kesteloo is tevreden met het resul
taat. „Dit is het tiende sudoku
gram dat ik ontworpen heb. Deze
is volmaakt. Dit is echt iets bijzon
ders. Een mooi in elkaar zittende
puzzel. Het geeft me een kick te
weten dat mensen plezier aan het
sudokugram zullen hebben. Deze
is wel voor de upperclass. Mensen
moeten de tekst onder het sudo
kugram goed lezen."
Als tip geeft Louis Kesteloo nog
mee dat op de site www.jaspers-
cryptogrammensite.com hints te
vinden zijn die puzzelaars elkaar
geven. Zonder de oplossing te ver
raden natuurlijk.
Louis Kesteloo maakt als enige sudokugrammen waarbij geen letters ca
deau worden gegeven. foto Ruben Oreel
door Wout Bareman
GENT - Vlaams minister Hilde Cre-
vits van Mobiliteit nam dinsdag
een nieuw radarnetwerk in ge
bruik in de Gentse haven. Op be
langrijke verkeersknooppunten
staan acht radars, waarmee het
scheepvaartverkeer op het Kanaal
Gent-Terneuzen 24 uur per etmaal
in het oog kan worden gehouden.
Er is bijna 2,5 miljoen euro in het
netwerk geïnvesteerd. De scheep
vaart in de Gentse Kanaalzone
wordt al sinds 2004 door de afde
ling Scheepvaartbegeleiding van
de Vlaamse overheid gevolgd via
een systeem met 45 kleurencame-
ra's. Daar worden de radars nu aan
toegevoegd. Alle beelden komen
samen in het centrum van de ha-
venkapiteinsdienst, van waaruit
de scheepvaart dag en nacht wordt
begeleid. Ook die kapiteinskamer
en het crisiscentrum van het Ha
venbedrijf Gent zijn gerenoveerd.
Het crisiscentrum is voorzien van
apparatuur om calamiteiten te be
geleiden en informatie door te ge
ven aan instanties als de douane
en de scheepvaartpolitie.
Minister Crevits: „We willen de
waterwegnetwerken optimaal ge
bruiken en dat kan via hoogtech
nologische systemen. Niet alleen
op de weg, ook op alle vaarwegen
moet het verkeer vlot verlopen.
De Vlaamse havens zijn belangrij
ke logistieke poorten. Vlotte en vei
lige scheepvaart is cruciaal voor
economie en ecologie." De haven
van Gent verwerkt per jaar zo'n
3500 zeeschepen. Daarnaast me
ren 16.000 binnenvaartschepen af
en passeren er 35.000 op het Ka
naal Gent-Terneuzen naar Frank
rijk, Nederland en Duitsland.
Ook op het Nederlandse gedeelte
van het kanaal wordt op termijn
meer "cameratoezicht ingevoerd.
De havenbedrijven en andere be
trokken instanties willen binnen
enkele jaren vanuit één coördina
tiecentrum gaan werken.