'Binnenstad is niet veiliger geworden' Dit is echt iets voor gevorderde puzzelaars 2oI zeeland Nieuw radarnetwerk voor schepen op Kanaal van Gent naar Terneuzen Zeven Schotse hooglanders De Braakman in de verkoop donderdag 15 november 2012 Gemeente Vlissingen praat met burgers door Maurits Sep VLISSINGEN - Nee, het is de laatste vijf jaar niet veiliger geworden in de binnenstad van Vlissingen. „We houden alleen vaker onze mond", verklaart een bewoner. „We doen niet meer overal aangif te van. Dat heeft toch geen zin, de politie kan er zo weinig mee." Het is het begin van een stevige discussie over het gevoel van veilig heid onder binnenstadsbewoners, gisteravond in het Arsenaaltheater in Vlissingen. Gastheer is burge meester René Roep, die na een reeks incidenten in het centrum en berichtgeving daarover in deze krant besloot in gesprek te gaan met zijn inwoners. Óm, zoals hij het formuleert, 'de thermometer te steken in de gevoelens van de bewoners van de binnenstad om aanwijzingen te vinden voor maat regelen om het veiligheidsgevoel te verhogen'. Heel veel bewoners zijn er niet; wel veel direct betrokkenen zoals politiemensen, ambtenaren en po litici. Die bewoner uit de buurt van de Prins Hendrikstraat die er wel is, weet wel waarom hij één van de weinigen is. „Omdat er al zo vaak gesprekken zijn gevoerd. We worden er een beetje moe van." Toch kan hij snel zaken doen met de burgemeester. De jarenlange wens om een binnenplaats achter de huizen in zijn straat af te slui ten, liep tot nu toe spaak door on enigheid tussen gemeente en wo ningcorporatie. „We hebben hier in gefaald", erkent Roep en hij be looft dat het hek er snel komt. Dat individuele probleem wordt dus snel opgelost; het algemene ge voel van onveiligheid is weerbarsti ger. Overlast van uitgaande jeugd 'hoort erbij', is de algemene con clusie. Maar net zo breed leeft het gevoel dat het onveiliger is gewor den. „Met name het geweld is schrikbarend toegenomen", zegt een ondernemer. Hij pleit voor een camera in de Walstraat en een horecatelefoon, zodat rechtstreeks contact met de politie mogelijk is. Die camera komt er, zegt Roep. „Maar ik ben wel teleurgesteld in de horeca. We proberen al een jaar een convenant te sluiten over aan pak van overlast, maar dat is nog niet gelukt We hebben wel de me dewerking van iedereen nodig." Teamchef Erik Nagelkerke van de Vlissingse politie dringt erop aan gewoon in te bellen als er iets ge beurt. „We willen de kans op he terdaadjes vergroten. Dus als je iets ziet gebeuren, bel 112." „En", benadrukt burgemeester Roep, „blijf wel aangifte doen van overlast en criminaliteit." Burgemeester Roep (staand) ging in het Arsenaaltheater in gesprek met Vlissingers over hun gevoel van veiligheid. foto Ruben Oreel SS6ffii@i®S$K5BseZ5Si5S5i'.fiSffiK5: HOEK - De dieren van de kinderboer derij op Vakantie-Eiland De Braak man en zeven Schotse Hooglanders moeten worden verkocht. De oer- runderen grazen in het noord-ooste lijk gebied van De Braakman. „De opdracht om te verkopen, heb ik van de beheerder gekregen", zegt een teleurgestelde Marco Knipping, hoofd groenbeheer van het Vakan tie-Eiland dat al geruime tijd in gro te problemen zit Knipping: „Eigen lijk wil ik niets verkopen, maar ik heb weinig te willen. Ik dacht: als ik nou wat hulp krijg van mensen die begaan zijn met de dieren, kunnen we het tot 1 januari uitzingen. Mis schien is er dan een nieuwe eige naar." Of er dan nog dieren zijn, is niet zeker. Vandaag komt een dele gatie van De Schaapskooi bij Hein- kenszand naar De Braakman. Knip ping: „Ze willen eventueel wat die ren overnemen." Wat er met de Schotse Hooglanders moet gebeu ren, is onduidelijk. „Een lastige zaak", erkent boswachter Marijke Lieman van Staatsbosbeheer. De negen is een belangrijk getal bij sudoku's. Elke sudoku bestaat uit negen bij negen vakjes die gegroepeerd zijn als negen blokken van drie bij drie vakjes. In de vakjes moeten de cijfers 1 tot en met 9 of negen letters ingevuld worden op zo'n manier dat in elke horizontale lijn én in elke verticale kolom én in elk van de negen blokjes de cijfers 1 tot en met 9 of de letters één keer voorkomen. Louis Kesteloo uit Middelburg is denkpuzzelfanaat. Hij lost graag cryptogrammen op - liefst zo moeilijk mogelijk - maar nog lie ver ontwerpt hij ze zelf. Vandaag verschijnt zijn tiende sudoku- gram: een combinatie van een sudoku en een cryptogram. „Deze is volmaakt. Dit is echt iets bijzonders." door Carla van de Merbel Al zijn hele leven is Louis Kesteloo bezig met taal en taaipuz zels. Hij was veertig jaar onderwijzer op basisschool 't Klinket in Koudeker- ke; hij ontwierp tien jaar lang de grote paas- en kerstkruiswoordpuz zels in de PZC en hij won in 1994 het Groot Dictee der Nederlandse taal. Tegenwoordig gaat hij een stap verder: Kesteloo ontwerpt nu taaipuzzels. Hij doet dat onder meer voor een niet-commerciële website voor puzzelliefhebbers, op gezet door Corry Gillissen uit Zwolle. De site is gemaakt door haar zoon Jasper en heet daarom www.jasperscryptogrammensite.com. Op de site worden taalpuzzels die elders verschijnen verzameld en er zijn zo'n tien huiscryptografen die 'uit liefhebberij en belangeloos' speciaal voor de site cryptogram men maken. Eén van hen is Louis Kesteloo. Twee keer per jaar verschijnt ook een sudokugram op de site: een kruising tussen een sudoku en een cryptogram. „De kampioen onder de cryptogrammen", aldus Keste loo. En dan gaat Kesteloo nog een stap verder: Kesteloo ontwerpt su- dokugrammen die nog moeilijker zijn dan de 'gewone'. Hij geeft na melijk geen letters cadeau. Makers die dat wel doen, gebruiken die manier om ervoor te zorgen dat de mensen die de puzzel maken op de juiste oplossing uitkomen. Doen ze dat niet, dan zijn er altijd meerdere oplossingen mógelijk. Ook bij het sudokugram van Keste loo is maar één oplossing moge lijk, maar hij 'dwingt dat af door negen hokjes geel te maken en de voorwaarde te stellen dat in al de ze gele vakjes verschillende letters staan. „Ik ben de enige ter wereld die het zo doet", zegt Kesteloo. „Dit is uniek, met omschrijvingen en zonder een letter cadeau te ge ven. Dit is echt iets voor gevorder de puzzelaars." Het ontwerpen van zo'n puzzel is dan ook, op z'n zachtst gezegd, monnikenwerk. „Dit is een lastige puzzel om te ontwerpen. Ik heb er zo'n twintig uur over gedaan. Dit kan niet met de computer; dit is handwerk. Het begint met het zoe ken van een negenletterwoord waar veel woorden mee te maken zijn. Vervolgens is het een enorm gepuzzel om alle letters in de juis te vakjes te krijgen." Kesteloo is tevreden met het resul taat. „Dit is het tiende sudoku gram dat ik ontworpen heb. Deze is volmaakt. Dit is echt iets bijzon ders. Een mooi in elkaar zittende puzzel. Het geeft me een kick te weten dat mensen plezier aan het sudokugram zullen hebben. Deze is wel voor de upperclass. Mensen moeten de tekst onder het sudo kugram goed lezen." Als tip geeft Louis Kesteloo nog mee dat op de site www.jaspers- cryptogrammensite.com hints te vinden zijn die puzzelaars elkaar geven. Zonder de oplossing te ver raden natuurlijk. Louis Kesteloo maakt als enige sudokugrammen waarbij geen letters ca deau worden gegeven. foto Ruben Oreel door Wout Bareman GENT - Vlaams minister Hilde Cre- vits van Mobiliteit nam dinsdag een nieuw radarnetwerk in ge bruik in de Gentse haven. Op be langrijke verkeersknooppunten staan acht radars, waarmee het scheepvaartverkeer op het Kanaal Gent-Terneuzen 24 uur per etmaal in het oog kan worden gehouden. Er is bijna 2,5 miljoen euro in het netwerk geïnvesteerd. De scheep vaart in de Gentse Kanaalzone wordt al sinds 2004 door de afde ling Scheepvaartbegeleiding van de Vlaamse overheid gevolgd via een systeem met 45 kleurencame- ra's. Daar worden de radars nu aan toegevoegd. Alle beelden komen samen in het centrum van de ha- venkapiteinsdienst, van waaruit de scheepvaart dag en nacht wordt begeleid. Ook die kapiteinskamer en het crisiscentrum van het Ha venbedrijf Gent zijn gerenoveerd. Het crisiscentrum is voorzien van apparatuur om calamiteiten te be geleiden en informatie door te ge ven aan instanties als de douane en de scheepvaartpolitie. Minister Crevits: „We willen de waterwegnetwerken optimaal ge bruiken en dat kan via hoogtech nologische systemen. Niet alleen op de weg, ook op alle vaarwegen moet het verkeer vlot verlopen. De Vlaamse havens zijn belangrij ke logistieke poorten. Vlotte en vei lige scheepvaart is cruciaal voor economie en ecologie." De haven van Gent verwerkt per jaar zo'n 3500 zeeschepen. Daarnaast me ren 16.000 binnenvaartschepen af en passeren er 35.000 op het Ka naal Gent-Terneuzen naar Frank rijk, Nederland en Duitsland. Ook op het Nederlandse gedeelte van het kanaal wordt op termijn meer "cameratoezicht ingevoerd. De havenbedrijven en andere be trokken instanties willen binnen enkele jaren vanuit één coördina tiecentrum gaan werken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 62