Eindelijk getrouwd
met een vampier
8l
Er is nog zoveel boosheid
donderdag 15 november 2012
filmrecensies
filmagenda
Scène uit Gesneuveld.
door Mark Moorman
n Gesneuveld volgt documen
tairemaker Robert Oey de
nabestaanden van 25 Neder
landse militairen die in Uru-
zgan zijn omgekomen. 'Er is
nog zoveel boosheid.'
Gesneuveld - van de uit Middel
burg afkomstige Oey (1966) -
opent met een scène waarin we
een jong meisje op het strand vol
gen. Ze raakt in gesprek met een
passant en het gesprek komt op
haar afwezige, dode vader. Hoe
dat komt? „Bermbom", zegt ze.
Bermbom, een term uit het
nieuws die we associëren met
een nieuwsbericht van een Af-
ghaans front, soms in verband
met een omgekomen Nederland
se militair. Vijfentwintig Neder
landse jongens zijn daar omgeko
men, in Uruzgan, een Afghaanse
provincie die voor 25 families
voor altijd de plek zal zijn waar
ze hun kind, hun man, hun
broer hebben verloren.
In Gesneuveld maakt Oey een
rondgang langs deze families, de
militaire kameraden, de achter
blijvers, die soms jaren na dato
worstelen met hun verdriet, hun
onbegrip of een woede die alles
lijkt te smoren. Het is een aangrij
pend document geworden, waar
uit blijkt dat de echo van die ver
re bom jaren later nog naklinkt.
Oey spreekt de berichtgevers die
volgens een nauwgezet protocol
het slechte nieuws persoonlijk
kwamen brengen, en hij spreekt
de ontvangers van het slechte
nieuws. En ook Peter van Uhm,
commandant der strijdkrachten
die op zijn eersté werkdag hoor
de dat zijn zoon gesneuveld was.
„Dan ga je maar even zitten."
Oey en zijn voortreffelijke came
raman Jeroen de Bruin registre
ren alles: de aarzelende woorden
waarin het verdriet in toom
wordt gehouden, de starende
blik, de onvaste stem.
Op de ochtend van het interview
met Robert Oey heeft ook de
Volkskrant een interview ge
plaatst. Een quote van Oey heeft
de voorpagina gehaald: „We heb
ben momenten gehad dat we
met de hele crew zaten te jan
ken." Hij heeft er gemengde ge
voelens over. „Ik moet nu eens
mijn bek houden over hoe lastig
het was om deze film te maken.
Hoe is dat te vergelijken met wat
deze mensen is overkomen?"
We horen in de film een moeder
spreken: „Je moet hem laten
gaan, zeggen ze, maar ik vind het
moeilijk. Ik wil niet dat hij gaat."
Oey wisselt de familieverhalen af
met fotootjes van de jongens in
hun uniform, in een Afghaans
landschap. Hun blik sluit aan bij
wat een commandant, zonder
bravoure, maar met zekerheid
zegt: „In zijn hart wil de militair
uitgezonden worden."
Het lot van de familie van een mi
litair is dat ze de hele tijd wach
ten op de bevestiging van hun
ergste angst. „En dan zijn er zo
veel manieren waarop het
nieuws binnenkomt. Met altijd
dat element van ontkenning erin:
de deur weer willen dichtsmijten
of zelfs bij Van Uhm: dit kan niet
waar zijn."
Oey voerde veel gesprekken voor
dat hij de camera meenam. Veel
van de verhalen bevinden zich
'in de periferie van dit land'. „Ik
heb voor deze film denk ik
18.000 kilometer gereden." Ne
gen keer op en neer naar het oos
ten van Friesland bijvoorbeeld."
„Voor mensen was het ook moei
lijk om nee te zeggen, want dan
zouden ze de kans laten lopen
om het verhaal van hun zoon,
broer, geliefde te vertellen. Het is
een moeilijke film geweest. Er
zijn zoveel verhalen, waarbij je
tot de kern van hun geschiedenis,
hun verdriet wilt komen. En daar
kom je niet als je niets van jezelf
geeft. Er is nog zoveel boosheid."
En wanhoop. „Het klopt niet
meer met z'n vieren", zegt een
zus van één van de jongens in de
documentaire. Opvallend veel fa
milies zijn blijvend ontwricht:
een weduwe heeft haar kinderen
mee naar Engeland genomen,
zonder haar schoonfamilie in te
lichten. Schoonmoeder is zoon
en kleinkinderen kwijtgeraakt.
„Veel familieleden lijken ook
langs die berm terecht te zijn ge
komen", zegt Oey.
Er was een ander element dat
steeds duidelijker werd in de ver
halen. „Sommige jongens zijn vol
slagen verliefd op dat land gewor
den. Veel jongens die daar het le
ven lieten, waren er voor de twee
de keer. Je ziet die glinstering in
hun ogen. Ik sprak iemand
in het militair hospitaal die
zwaargewond is geraakt. Hij ver
telt over de nachtelijke patrouil
les: 'Hoe ga ik aan een buiten
staander uitleggen wat voor po
wer ik daar voel?' Dat begrijp ik
helemaal, daar hoeft hij zich niet
voor te verontschuldigen."
Gesneuveld. Zaterdag om 19.30 uur
te zien in Middelburg. Regisseur Ro
bert Oey leidt de film in en geeft na
afloop een presentatie.
VLISSINGEN
CINECITY
Ladiesnight, Alles is familie: wo 19.10,
19.30,19.45, 20.00 uur; beyond the
Hills: di 14.00 en 19.30 uur; Sneak: ma
22.00 uur; Als twee druppels water: zo
16.00 uur; Lawless: do t/m di 16.30 uur,
do, vr, za, zo, di 22.00 uur, ma 19.00 uur,
wo 16.15 en 22.15 uur; An evening with
Kylian, Inger, Walerski: do 19.40 uur; Si
nister: do, ma, di 16.00 uur, do, vr, za,
zo, ma, wo 22.00 uur, di 22.20 uur; The
Twilight Saga: zo 11.00,13.30, 16.25,
19.00 uur, do, vr, za, ma, di, wo 13.45
uur, do, ma, di, wo 16.30 en 19.00 uur,
vr, za 16.20 uur, za 19.15 uur,do, zo, di
wo 22.00 uur, vr, za 22.10 uur; Argo: do,
vr, ma, di 13.45 uur, wo, 16.30 uur, do,
vr, za, zo, di 19.15 uur, wo 18.55 uur, ma
19.00 uur, do, di, wo 22.00 uur; House
at the end of the street: do, za 22.00
uur, ma 21.45 uur, wo 22.40; Skyfall: zo
10.45 uur, za, zo 13.00 uur, vr 13.15 uur,
do, ma, wo 13.25 uurdi 13.30 uur, do, vr,
ma, di 15.45 uur, za, zo, wo 16.00 uur,
do, vr, ma, di 16.30 uur, za, zo 16.45 uur,
vr 18.55 uur, do t/m wo 19.00 uur, do
t/m di 20.00 uur, do, zo, ma, di, wo
21.30 uur, vr, za 21.00 en 22.05 uur, za
23.10 uur; De Marathon: do, vr, ma
13.45 uur, di 13.30 uur, do, vr, za, zo,
ma, wo 16.15 uur, di 16.30 uur, zo, ma,
di 19.00 uur, do, vr, za 19.25 uur, zo, di
21.45 uur, wo 22.00 uur; Asterix Obe-
lix (3D, NL): vr, za, wo 16.15 uur; Alleen
maar nette mensen: do, vr, ma, di 13.45
uur, vr, za, di 19.00 uur, zo 19.30 uur;
The Battle: za, zo, wo 14.00 uur; Sint
Diego: zo 11.00 uur, za, zo 14.00 uur, wo
13.45 uur; Tinkerbell (3D, NL): zo 11.00
uur; Mees Kees: do, vr, ma, wo 16.30
uur, za, zo, wo 13.45 uur, zo 11.00 uur,
di 17.00 uur; De Club van Sinterklaas:
za, zo, wo 14.00 uur, zo 11.00 uur; Ted:
do, ma 13.45 uur, do, vr, za, zo 19.15, di
22.00 uur; Madagascar 3 (3D, NL): vr,
za, zo, wo 13.45 uur, zo 11.00 uur; Intou-
chables: do, vr, ma, di 14.00 uur, za, zo
16.15 uur;
GOES
DAVINCI CINEMA
Ladiesnight, Alles is familie: wo 20.00
uur; Skyfall: za, zo, wo 15.15 uur, vr, za,
zo 18.45 uur, do, zo, ma, di 20.00 uur,
wo 20.15 uur, za, 20.30 uur, vr, za 21.45
uur; The Twilight Saga: za, zo, wo 15.30
uur, vr, za 18.45 uur, zo 19.00 uur, do,
ma, di, 20.15 uur, vr, za 21.45 uur; Ted:
vr, za 22.00 uur; Hope Springs: do, ma,
di 20.15 uur; De Marathon: vr, za, zo
19.00 uur, do, ma, di 20.00 uur; Mees
Kees: za, zo, wo 13.15 en 15.30 uur; De
club van Sinterklaas: za, zo, wo 13.00
uur; Asterix Obelix: za, zo, wo 15.15
uur; Tinkerbell (3D): za, zo, wo 13.00
uur, Sint Diego: za, zo, wo 13.00 uur;
't BEEST
A Royal Affair: do, vr, di, wo 20.30 uur;
MIDDELBURG
CINEMA MIDDELBURG
Love is All you Need: vr 19.00 uur, zo
20.30 uur, di 20.00 uur; Mineral Beings:
do 20.30 uur; Simon: vr 15.00, 21.30
uur, ma 20.00 uur; L' amour des Mou-
les: za 17.00 uur; Gesneuveld: za 19.30
uur; Journal de France: wo 20.00 uur;
De verfilming van Step-
henie Meyer's vierde
en laatste vampierro
man uit de populaire
Twilight serie bracht regisseur
Bill Condon en scenarioschrijf
ster Melissa
Rosenberg in een lastig parket.
Het boek is te omvangrijk voor
een enkele film, en bevat
volstrekt bizarre ontwikkelingen,
die op papier al grote weerstand
opriepen.
In het eerste deel van het film
tweeluik hanteerde het duo daar
om een onderkoelde en bloedse
rieuze toon, die de romantiek ern
stig ondermijnde en de meest
dubieuze plotwending niet kon
compenseren. In The twilight sa
ga: breaking dawn part 2 speelt dat
laatste probleem in alle hevigheid
op, -
Na vier hunker, tob en zwijmel-
films is de 18-jarige Bella dan ein
delijk getrouwd met vampier
Edward, en heeft een monsterlijke
zwangerschap haar tot moeder en
vampier gemaakt. Het genre ge
trouw pakt Condon amusant uit
met Bella's wedergeboorte als
onverwoestbaar roofdier, maar hij
slaagt er niet in de relatie tussen
door Bart van der Put
Kellan Lutz (I) en Kristen Stewart in The Twilight Saga: Breaking Dawn.
haar baby en de naar liefde hunke
rende weerwolf Jacob verteerbaar
te maken.
De Mormoonse Meyer mag ge
trouwd zijn met een man die ze
als vierjarige leerde kennen, en
zich voor de Twilight mythologie
op gedragsonderzoek bij wolven
beroepen, als schrijfster voor tie
nermeiden maakt ze het veel te
bont. Na verhulde pleidooien voor
seksuele onthouding voor het hu
welijk en tegen abortus, suggereert
ze dat een opgelegde verbintenis
tussen een pasgeboren meisje en
een volwassen vent een mooie ro-