Eindelijk getrouwd met een vampier 8l Er is nog zoveel boosheid donderdag 15 november 2012 filmrecensies filmagenda Scène uit Gesneuveld. door Mark Moorman n Gesneuveld volgt documen tairemaker Robert Oey de nabestaanden van 25 Neder landse militairen die in Uru- zgan zijn omgekomen. 'Er is nog zoveel boosheid.' Gesneuveld - van de uit Middel burg afkomstige Oey (1966) - opent met een scène waarin we een jong meisje op het strand vol gen. Ze raakt in gesprek met een passant en het gesprek komt op haar afwezige, dode vader. Hoe dat komt? „Bermbom", zegt ze. Bermbom, een term uit het nieuws die we associëren met een nieuwsbericht van een Af- ghaans front, soms in verband met een omgekomen Nederland se militair. Vijfentwintig Neder landse jongens zijn daar omgeko men, in Uruzgan, een Afghaanse provincie die voor 25 families voor altijd de plek zal zijn waar ze hun kind, hun man, hun broer hebben verloren. In Gesneuveld maakt Oey een rondgang langs deze families, de militaire kameraden, de achter blijvers, die soms jaren na dato worstelen met hun verdriet, hun onbegrip of een woede die alles lijkt te smoren. Het is een aangrij pend document geworden, waar uit blijkt dat de echo van die ver re bom jaren later nog naklinkt. Oey spreekt de berichtgevers die volgens een nauwgezet protocol het slechte nieuws persoonlijk kwamen brengen, en hij spreekt de ontvangers van het slechte nieuws. En ook Peter van Uhm, commandant der strijdkrachten die op zijn eersté werkdag hoor de dat zijn zoon gesneuveld was. „Dan ga je maar even zitten." Oey en zijn voortreffelijke came raman Jeroen de Bruin registre ren alles: de aarzelende woorden waarin het verdriet in toom wordt gehouden, de starende blik, de onvaste stem. Op de ochtend van het interview met Robert Oey heeft ook de Volkskrant een interview ge plaatst. Een quote van Oey heeft de voorpagina gehaald: „We heb ben momenten gehad dat we met de hele crew zaten te jan ken." Hij heeft er gemengde ge voelens over. „Ik moet nu eens mijn bek houden over hoe lastig het was om deze film te maken. Hoe is dat te vergelijken met wat deze mensen is overkomen?" We horen in de film een moeder spreken: „Je moet hem laten gaan, zeggen ze, maar ik vind het moeilijk. Ik wil niet dat hij gaat." Oey wisselt de familieverhalen af met fotootjes van de jongens in hun uniform, in een Afghaans landschap. Hun blik sluit aan bij wat een commandant, zonder bravoure, maar met zekerheid zegt: „In zijn hart wil de militair uitgezonden worden." Het lot van de familie van een mi litair is dat ze de hele tijd wach ten op de bevestiging van hun ergste angst. „En dan zijn er zo veel manieren waarop het nieuws binnenkomt. Met altijd dat element van ontkenning erin: de deur weer willen dichtsmijten of zelfs bij Van Uhm: dit kan niet waar zijn." Oey voerde veel gesprekken voor dat hij de camera meenam. Veel van de verhalen bevinden zich 'in de periferie van dit land'. „Ik heb voor deze film denk ik 18.000 kilometer gereden." Ne gen keer op en neer naar het oos ten van Friesland bijvoorbeeld." „Voor mensen was het ook moei lijk om nee te zeggen, want dan zouden ze de kans laten lopen om het verhaal van hun zoon, broer, geliefde te vertellen. Het is een moeilijke film geweest. Er zijn zoveel verhalen, waarbij je tot de kern van hun geschiedenis, hun verdriet wilt komen. En daar kom je niet als je niets van jezelf geeft. Er is nog zoveel boosheid." En wanhoop. „Het klopt niet meer met z'n vieren", zegt een zus van één van de jongens in de documentaire. Opvallend veel fa milies zijn blijvend ontwricht: een weduwe heeft haar kinderen mee naar Engeland genomen, zonder haar schoonfamilie in te lichten. Schoonmoeder is zoon en kleinkinderen kwijtgeraakt. „Veel familieleden lijken ook langs die berm terecht te zijn ge komen", zegt Oey. Er was een ander element dat steeds duidelijker werd in de ver halen. „Sommige jongens zijn vol slagen verliefd op dat land gewor den. Veel jongens die daar het le ven lieten, waren er voor de twee de keer. Je ziet die glinstering in hun ogen. Ik sprak iemand in het militair hospitaal die zwaargewond is geraakt. Hij ver telt over de nachtelijke patrouil les: 'Hoe ga ik aan een buiten staander uitleggen wat voor po wer ik daar voel?' Dat begrijp ik helemaal, daar hoeft hij zich niet voor te verontschuldigen." Gesneuveld. Zaterdag om 19.30 uur te zien in Middelburg. Regisseur Ro bert Oey leidt de film in en geeft na afloop een presentatie. VLISSINGEN CINECITY Ladiesnight, Alles is familie: wo 19.10, 19.30,19.45, 20.00 uur; beyond the Hills: di 14.00 en 19.30 uur; Sneak: ma 22.00 uur; Als twee druppels water: zo 16.00 uur; Lawless: do t/m di 16.30 uur, do, vr, za, zo, di 22.00 uur, ma 19.00 uur, wo 16.15 en 22.15 uur; An evening with Kylian, Inger, Walerski: do 19.40 uur; Si nister: do, ma, di 16.00 uur, do, vr, za, zo, ma, wo 22.00 uur, di 22.20 uur; The Twilight Saga: zo 11.00,13.30, 16.25, 19.00 uur, do, vr, za, ma, di, wo 13.45 uur, do, ma, di, wo 16.30 en 19.00 uur, vr, za 16.20 uur, za 19.15 uur,do, zo, di wo 22.00 uur, vr, za 22.10 uur; Argo: do, vr, ma, di 13.45 uur, wo, 16.30 uur, do, vr, za, zo, di 19.15 uur, wo 18.55 uur, ma 19.00 uur, do, di, wo 22.00 uur; House at the end of the street: do, za 22.00 uur, ma 21.45 uur, wo 22.40; Skyfall: zo 10.45 uur, za, zo 13.00 uur, vr 13.15 uur, do, ma, wo 13.25 uurdi 13.30 uur, do, vr, ma, di 15.45 uur, za, zo, wo 16.00 uur, do, vr, ma, di 16.30 uur, za, zo 16.45 uur, vr 18.55 uur, do t/m wo 19.00 uur, do t/m di 20.00 uur, do, zo, ma, di, wo 21.30 uur, vr, za 21.00 en 22.05 uur, za 23.10 uur; De Marathon: do, vr, ma 13.45 uur, di 13.30 uur, do, vr, za, zo, ma, wo 16.15 uur, di 16.30 uur, zo, ma, di 19.00 uur, do, vr, za 19.25 uur, zo, di 21.45 uur, wo 22.00 uur; Asterix Obe- lix (3D, NL): vr, za, wo 16.15 uur; Alleen maar nette mensen: do, vr, ma, di 13.45 uur, vr, za, di 19.00 uur, zo 19.30 uur; The Battle: za, zo, wo 14.00 uur; Sint Diego: zo 11.00 uur, za, zo 14.00 uur, wo 13.45 uur; Tinkerbell (3D, NL): zo 11.00 uur; Mees Kees: do, vr, ma, wo 16.30 uur, za, zo, wo 13.45 uur, zo 11.00 uur, di 17.00 uur; De Club van Sinterklaas: za, zo, wo 14.00 uur, zo 11.00 uur; Ted: do, ma 13.45 uur, do, vr, za, zo 19.15, di 22.00 uur; Madagascar 3 (3D, NL): vr, za, zo, wo 13.45 uur, zo 11.00 uur; Intou- chables: do, vr, ma, di 14.00 uur, za, zo 16.15 uur; GOES DAVINCI CINEMA Ladiesnight, Alles is familie: wo 20.00 uur; Skyfall: za, zo, wo 15.15 uur, vr, za, zo 18.45 uur, do, zo, ma, di 20.00 uur, wo 20.15 uur, za, 20.30 uur, vr, za 21.45 uur; The Twilight Saga: za, zo, wo 15.30 uur, vr, za 18.45 uur, zo 19.00 uur, do, ma, di, 20.15 uur, vr, za 21.45 uur; Ted: vr, za 22.00 uur; Hope Springs: do, ma, di 20.15 uur; De Marathon: vr, za, zo 19.00 uur, do, ma, di 20.00 uur; Mees Kees: za, zo, wo 13.15 en 15.30 uur; De club van Sinterklaas: za, zo, wo 13.00 uur; Asterix Obelix: za, zo, wo 15.15 uur; Tinkerbell (3D): za, zo, wo 13.00 uur, Sint Diego: za, zo, wo 13.00 uur; 't BEEST A Royal Affair: do, vr, di, wo 20.30 uur; MIDDELBURG CINEMA MIDDELBURG Love is All you Need: vr 19.00 uur, zo 20.30 uur, di 20.00 uur; Mineral Beings: do 20.30 uur; Simon: vr 15.00, 21.30 uur, ma 20.00 uur; L' amour des Mou- les: za 17.00 uur; Gesneuveld: za 19.30 uur; Journal de France: wo 20.00 uur; De verfilming van Step- henie Meyer's vierde en laatste vampierro man uit de populaire Twilight serie bracht regisseur Bill Condon en scenarioschrijf ster Melissa Rosenberg in een lastig parket. Het boek is te omvangrijk voor een enkele film, en bevat volstrekt bizarre ontwikkelingen, die op papier al grote weerstand opriepen. In het eerste deel van het film tweeluik hanteerde het duo daar om een onderkoelde en bloedse rieuze toon, die de romantiek ern stig ondermijnde en de meest dubieuze plotwending niet kon compenseren. In The twilight sa ga: breaking dawn part 2 speelt dat laatste probleem in alle hevigheid op, - Na vier hunker, tob en zwijmel- films is de 18-jarige Bella dan ein delijk getrouwd met vampier Edward, en heeft een monsterlijke zwangerschap haar tot moeder en vampier gemaakt. Het genre ge trouw pakt Condon amusant uit met Bella's wedergeboorte als onverwoestbaar roofdier, maar hij slaagt er niet in de relatie tussen door Bart van der Put Kellan Lutz (I) en Kristen Stewart in The Twilight Saga: Breaking Dawn. haar baby en de naar liefde hunke rende weerwolf Jacob verteerbaar te maken. De Mormoonse Meyer mag ge trouwd zijn met een man die ze als vierjarige leerde kennen, en zich voor de Twilight mythologie op gedragsonderzoek bij wolven beroepen, als schrijfster voor tie nermeiden maakt ze het veel te bont. Na verhulde pleidooien voor seksuele onthouding voor het hu welijk en tegen abortus, suggereert ze dat een opgelegde verbintenis tussen een pasgeboren meisje en een volwassen vent een mooie ro-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 44