io fietsongelukken Het zijn gevaarlijke obstakels en ze zijn met heel veel: fietspaaltjes. Maar de redding is nabij voor de argeloze fietser. Gemeenten gaan zo veel mogelijk palen weghalen. Dit kan duizenden gewonden schelen. donderdag 15 november 2012 Pas op, een paaltje! door Niek Opten illustratie Mark Reijntjens Fietspaaltjes, meestal uitgevoerd in rood-wit metaal, horen bijna even onlosmakelijk bij ons land schap als molens en bruggen. Vol gens een ruwe schatting staan er zeker zestigduizend, misschien wel honderdduizend exemplaren op en naast de Nederlandse fietspaden, vooral be doeld om automobilisten te weren die op zoek zijn naar een sluiproute of een parkeer- plaatsje. Een nuttige taak. Ze hebben echter een pijnlijk bij-effect: jaarlijks moeten rond de drieduizend fietsers zich laten behande len na een botsing met zo'n sta-in-de-weg. Vooral ouderen zijn het slachtoffer. Extra pijnlijk: in veel gevallen had dat voorkomen kunnen worden. „Het zou mij niet verbazen als meer dan de helft van de paaltjes zonder probleem weg kan", zegt de Groningse verkeerspsycholoog Dick de Waard, die vreest dat het toene mend aantal snelle elektrische fietsen voor nog meer botsingen zorgt. De meeste paal tjes worden volgens hem uit gewoonte ge plaatst. „Als een nieuw fietspad wordt aange legd komen er aan het begin en einde stan daard paaltjes. Daar wordt niet over nage dacht. Soms past er ook zonder paaltje niet eens een auto doorheen", schampert De Waard. Dat is volledig in strijd met de aanbevelin gen van het kennisplatform voor verkeer, CROW, die stelt dat een paaltje alleen in noodgevallen geplaatst moet worden. En dan moet de gemeente, provincie of andere wegbeheerder alles uit de kast halen om de veiligheid te garanderen. Door bijvoorbeeld duidelijke markeringen op het wegdek aan te brengen rondom de paal. De obstakels zijn de Fietsersbond al lang een doorn in het oog. Twee jaar geleden begon de belangenbehartiger van op twee wielen rijdend Nederland een campagne onder de noemer 'linke paaltjes'. Naast de oprichting van een meldpunt schreef de bond alle ge meenten aan met het verzoek om obstakels op fietspaden die niet noodzakelijk zijn te verwijderen. Bijgesloten was een handlei ding met tips hoe paaltjes die niet weg kun nen een stuk fietsvriendelijker gemaakt kun nen worden, bijvoorbeeld door duidelijke markering of ribbeltegels aan te brengen. „Vanuit onze 150 lokale afdelingen krijgen we steeds meer berichten dat gemeenten paaltjes hebben verwijderd of van plan zijn dat te doen", zegt Arien de Jong van de Fiet sersbond. Ze moet nog een inventarisatie ma ken, maar vermoedt dat het niet meer lang duurt voordat het duizendste paaltje is ver wijderd. Dat aantal lijkt niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat. Maar het tij zit nu mee. Het ministerie van Verkeer en Infra structuur heeft vorig jaar een actieprogram ma gelanceerd om het aantal slachtoffers van fietsongelukken omlaag te brengen. In 2010 kwamen 162 fietsers om het leven in het ver keer, vorig jaar waren dat er zelfs 200. Het opruimen van hinderlijke obstakels is een belangrijk onderdeel van het actieplan. Zo hebben de gemeenten Amersfoort en Goes net een proefproject afgesloten waarbij inwoners konden aangeven welke paaltjes voorgoed uit de grond kunnen. In de Zeeuw se gemeente zijn van de ruim honderd 'op vallende' paaltjes er inmiddels 25 aangepakt In Amersfoort zijn negentig van de ongeveer 500 stuks blijvend verwijderd. „Waarschijn lijk worden het er nog meer, want we heb ben nog niet alle palen beoordeeld", aldus een woordvoerster van die gemeente. 'Ik denk dat de helft van alle paaltjes zonder probleem weg kan' Fietsongelukken G Jaarlijks raken zo'n 5500 fietsers ernstig gewond bij enkelvoudige verkeersongevallen, zo blijkt uit zie kenhuisregistraties. Jaarlijks worden er 46.000 fietsers behandeld op de spoedeisende hulp met lichte verwondingen, ver oorzaakt door eenzijdige ongeval len, aldus Stichting Consument en Veiligheid. De belangrijkste oorzaken zijn bot singen tegen troittoirbanden en glad wegdek. Naar schatting veroorzaken fiets paaltjes elk jaar rond de 300 zwaargewonden en zo'n 2500 lichtgewonden. Enkelvoudige fietsongevallen met dodelijke afloop vinden weinig plaats; de meeste dodelijke fiets- slachtoffers vallen bij aanrijdingen tussen fietsers en motorvoertui gen. Vorig jaar vonden 200 fietsers de dood bij een verkeersongeluk. Volgend jaar moeten alle gemeenten hun fietsonveilige situaties aanpakken, zo is met minister Melanie Schultz van Haegen van Verkeer afgesproken. „De problemen met de fietspaaltjes zijn al tijd een onderschat verhaal geweest, omdat de registratie van de ongevallen laag is. Wie tegen een paal botst belt niet meteen de poli tie", zegt verkeerskundige Joep Stortelder van de gemeente Goes. De pilot in Goes leert dat de praktijk weerbarstig is, want sluipverkeer ligt op de loer. „Het blijft een lastige discussie. Eén keer in de week een au to over het fietspad is minder gevaarlijk dan een paal waar fietsers tegenaan botsten. Maar waar ligt de grens?" En dan zijn er nog de herinrichtingsprojec ten van binnensteden, stationspleinen en an dere visitekaartjes van grote plaatsen. Stede bouwkundigen verfoeien vaak de rood-witte palen die vloeken met de omgeving. Het aanbod van paaltjes is dan ook groot. Verkeerspsycholoog De Waard is ze in alle soorten en kleuren tegengekomen, van hout, blinkend roestvrij staal; rood, geel, ja zelfs zwarte exemplaren die nauwelijks opvallen. „Een paaltje dat opgaat in het geheel oogt misschien heel mooi, maar kan natuurlijk heel gevaarlijk zijn. Er is een spanningsveld tussen veiligheid en esthetische waarden. Uit onderzoek blijkt dat de bekende rood-witte paal het veiligst is", zegt De Waard. In Goes hebben ze nog nagedacht over een flexibele paal, die fietsers niet ernstig ver wondt als die er tegenaan rijden. Auto's kun nen die obstakels echter ook zonder schade omverrijden. Aan de hand van de ervaringen in Amers foort en Goes heeft het Fietsberaad, het ken niscentrum voor fietsbeleid, een zogenoemd keuzeschema opgesteld. Als hulp voor weg- beheerders bij het maken van de afweging wel of geen paaltje. En als een paaltje echt noodzakelijk is, geeft het schema aanbevelin gen om de kans op een botsing zo klein mo gelijk te maken. Zeker vijftig wegbeheerders willen meedoen aan een project van het Fietsberaad, om de oplossingen in de prak tijk te testen. De ironie is dat nu de blaadjes van de bo men vallen, een deel van de paaltjes voor een paar maanden wordt opgeslagen. De wa gens van de gemeente die de bladeren opve gen kunnen er anders niet langs. Dat geldt straks ook voor de strooiwagens. De Waard: „In veel gevallen komt er dan kennelijk geen sluipverkeer op gang. Die palen kunnen dus net zo goed wegblijven." In Amersfoort zijn ze ook tot die conclusie gekomen. Maar liefst zestig van de negentig palen die voorgoed verdwijnen maken 's winters ruim baan voor de strooiwagens.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 10