Strijd rond de open motorkap binnenland 17 De harde val van imam Abdullah Haselhoef Wie met pech langs de weg staat, is al lang niet meer alleen op de ANWB aangewezen. Ook de garagehouder duikt op de markt van de pechhulp. Een goedkope klantenbinder. woensdag 14 november 2012 procent van de opzeggers bij Route Mobiel stapt niet over naar een con current, maar zegt de pechhulp via de eigen garage of verzekeraar goedkoop aangeboden te krijgen. De rust lijkt weergekeerd in de wereld van de pechhulp, die door Route Mobiel werd wakker geschud. Maar de schijn bedriegt. Gratis hulp wordt steeds normaler. door Paul Bots Het zijn spannende da gen voor de ANWB. Mensen die hun lid maatschap van de bond op willen zeggen, moeten dat voor morgen, 15 november, doen. Wie het vergeet, is ook heel 2013 ANWB-lid. „Ze kunnen dan wel opzeggen, maar krijgen geen geld terug", verduidelijkt woord voerder Ad Vonk. Niet voor niets hield de concur rent op de markt van de pech hulp, Route Mobiel, jaren geleden rond 15 november grote wervings acties onder het kopje 'ANWB-op- zegdagen'. De laatste jaren lijkt het echter rustig aan het front. Maar de schijn bedriegt. In stilte knokt de ANWB tegen de concurrentie die sinds de komst van Route Mo biel in 2004 de kop heeft opgesto ken. Concurrentie waar Route Mo biel zelf ook last van heeft. Volgens het Verbond van Verzeke raars zijn er in Nederland 44 verze keringen die pechhulp aanbieden. Vaak als goedkope aanvulling op de reguliere autoverzekering. Maar het kan nog goedkoper. Garage houders en autodealers grossieren in de zogeheten 'mobiliteitsgaran tie'. Wie de onderhoudsbeurten netjes volgens het boekje bij de ga rage doet, krijgt de pechhulp er gratis of voor een prikkie bij. Nee, het is geen core-business voor de Bovag, erkent woordvoerder Paul de Waal van de branche-orga nisatie. „Het is een aardigheidje. Een verlengstuk van de service. We hebben niet de ambitie de ANWB van de troon te stoten." Ook Bosch Car Service, een keten van garagebedrijven die eveneens pechhulp aanbiedt, ziet zichzelf niet als concurrent van de ANWB, stelt woordvoerder Gerwin Vegter. Alleen auto's die ook werkelijk in een Bosch-garage worden onder houden, komen in aanmerking voor pechhulp. „We hebben hier geen verdienmodel op zitten. Het is meer een bindmiddel." Bindmiddel of niet. Voor de auto mobilist maakt het weinig ver schil. De meeste aanbieders van pechhulp hebben wel een eigen alarmcentrale, maar schakelen on der de streep dezelfde sleepdien sten en garages in. De ANWB heeft als enige een eigen netwerk met eigen auto's en monteurs. Dit netwerk verzorgt echter ook voor sommige automerken de 'mobili teitsgarantie'. Honda zegt via de ANWB pechhulp te bieden aan de automobilist die de onder houdsbeurt aan z'n oudere auto bij de dealer heeft laten doen. Een klantenbinder die, in navolging van veel andere merken, sinds afge- 'We werven succesvol, maar aan de achterkant loopt het er weer uit' lopen zomer wordt aangeboden. Klanten binden. Dat is volgens woordvoerder Harald Bresser van de belangenvereniging voor de au tomobielindustrie RAI de belang rijkste reden waarom steeds meer automerken ook voor de oudere auto's pechhulp aanbieden. Aan de verkoop van een nieuwe auto wordt amper verdiend. Aan het on derhoud wel. Als mensen in ruil voor gratis pechhulp langer hun wagen bij de dealer in onderhoud houden, is dat dus mooi meegeno men. Al erkent vriend en vijand dat zoiets als 'gratis pechhulp' in de praktijk natuurlijk niet bestaat. Uiteindelijk betaal je de verzeke ring toch via de rekening van de garage. Dat er concurrentie is, is een reali teit waar de ANWB mee moet le ven, erkent woordvoerder Vonk. Maar dat wil niet zeggen dat de bond over zich heen laat lopen. Concurrenten die in advertenties de kosten vergelijken, kunnen op een kritische blik van de ANWB rekenen. Wie 'vergeet' te melden dat een deel van de Wegenwacht- kosten bestaat uit het lidmaat schap van de vereniging ANWB, met korting in winkels en een le denblad, kan een pittige brief van de bond verwachten. Het leidt tot briefwisselingen tussen juristen van de partijen. Al wil niemand buiten de ANWB toegeven dat hij betrokken is in dit gevecht. Hoeveel leden de ANWB verliest door de goedkope of gratis pech hulp? Vonk noemt het een 'be drijfsgeheim'. Route Mobiel zegt stabiel te blijven, maar noemt net als de grote concurrent geen cij fers. „Wij zijn succesvol met het binnenhalen van klanten, maar aan de achterkant loopt het er weer uit", vertelt woordvoerder Edward Reinderts. „Mensen stap pen niet op omdat ze een andere aanbieder nemen, maar omdat ze de service elders cadeau krijgen." Om de concurrentie het hoofd te bieden, benadrukken ANWB en Route Mobiel nu vooral hun eigen kracht. De ANWB hamert op het hoge percentage auto's - 90 pro cent tegen 80 bij Route Mobiel - dat direct langs de weg gerepa reerd wordt door een eigen hulp dienst. Dat is alleen mogelijk als het grote bedrijf de eigen stabili teit garandeert. Vandaar het lid maatschap voor telkens een vol jaar en de opzegdatum van 15 no vember, stelt Vonk. Route Mobiel presenteert zich als een goedkoop, simpel en no-nonsense alternatief. En benadruktdat het lidmaatschap wél op ieder moment opgezegd kan worden. Dus ook als je na een grote beurt gratis pechhulp van je garage krijgt aangeboden. Abdullah Haselhoef foto ANP door Joost Bosman DEN HAAG - De gewezen moslim geestelijke Abdullah Haselhoef staat morgen terecht voor fraude. Zijn gastouderbureau wordt ervan verdacht 2,2 miljoen euro te heb ben gedeclareerd voor de opvang van niet-bestaande kinderen. Ruim elf jaar geleden werd imam Haselhoef het gezicht van de isla mitische gemeenschap in Neder land. Maar zijn afgang voltrok zich net zo snel als zijn opkomst. Het was de tijd na de aanslagen van 11 september 2001 in de VS, en iedereen, ook in Nederland, ver keerde in verwarring over de is lam: hoe kon het dat uit naam van deze religie zo'n vreselijke mis daad was begaan? Uit het niets was daar imam Haselhoef. Hij bleek de redelijkheid zelve. Geen jihad kraaiende baardman die het Westen naar de hel wenste, maar een geïntegreerde moslim, intelli gent en welbespraakt. Nadat hij tij dens een Nederlandse herden kingsbijeenkomst voor de slachtof fers van 11 september het publiek (onder wie het kabinet en het kroonprinselijk paar) had toege sproken, prees toenmalig premier Wim Kok hem om zijn bijdrage. Het was ook de tijd van de razend snelle opkomst van Pim Fortuyn, zoals bekend bepaald geen moslim- knuffelaar. Toch gingen voor de EO-tv de professor en de imam op redelijk ontspannen toon met el kaar in debat over de islam. Niet in de laatste plaats door de zacht aardige opstelling van Haselhoef, die het jaren later zelfs opnam voor Fortuyn. Hij prees het feit dat de vermoorde politicus de vrijheid van mening boven alles stelde. Zelfs die van de orthodoxe imam el-Moumni, die in zijn Rotterdam se An-Nasr-moskee had verkon digd dat 'homoseksualiteit een ziekte is die zich verspreidt en die iedereen kan besmetten'. Maar het duurde niet lang voordat de kritiek op Haselhoef loskwam. Niet van moslim-bas/iers, maar van islamitische organisaties zelf. Zij zagen hem niet als hun verte genwoordiger en bovendien zou Haselhoef, die destijds werkte als geestelijk verzorger in ziekenhui zen, helemaal geen imam zijn. De islamcursussen die hij had ge volgd, gaven hem geen recht tot het voeren van de die titel, aldus zijn critici. Een storm van afkeu ring raasde ook over Haselhoef heen, toen hij lelijke dingen over homoseksualiteit had gezegd. Al snel verdween hij van het lande lijke podium om slechts af en toe en op droevige wijze nog het nieuws te halen: zijn 15-jarige zoon overleed in 2004 en drie jaar later trok hij vanuit Zeeland naar Duitsland, omdat hij werd getrei terd. Morgen staat hij voor de Haagse rechter. Islamitisch Neder land zoekt nog steeds een nieuw gezicht voor zijn gemeenschap.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 7