Strijd rond de open motorkap
binnenland 17
De harde val van imam Abdullah Haselhoef
Wie met pech langs de weg staat, is al lang niet meer alleen
op de ANWB aangewezen. Ook de garagehouder duikt op
de markt van de pechhulp. Een goedkope klantenbinder.
woensdag 14 november 2012
procent van de opzeggers bij Route
Mobiel stapt niet over naar een con
current, maar zegt de pechhulp via
de eigen garage of verzekeraar
goedkoop aangeboden te krijgen.
De rust lijkt weergekeerd in
de wereld van de pechhulp,
die door Route Mobiel werd
wakker geschud. Maar de
schijn bedriegt. Gratis hulp
wordt steeds normaler.
door Paul Bots
Het zijn spannende da
gen voor de ANWB.
Mensen die hun lid
maatschap van de
bond op willen zeggen, moeten
dat voor morgen, 15 november,
doen. Wie het vergeet, is ook heel
2013 ANWB-lid. „Ze kunnen dan
wel opzeggen, maar krijgen geen
geld terug", verduidelijkt woord
voerder Ad Vonk.
Niet voor niets hield de concur
rent op de markt van de pech
hulp, Route Mobiel, jaren geleden
rond 15 november grote wervings
acties onder het kopje 'ANWB-op-
zegdagen'. De laatste jaren lijkt het
echter rustig aan het front. Maar
de schijn bedriegt. In stilte knokt
de ANWB tegen de concurrentie
die sinds de komst van Route Mo
biel in 2004 de kop heeft opgesto
ken. Concurrentie waar Route Mo
biel zelf ook last van heeft.
Volgens het Verbond van Verzeke
raars zijn er in Nederland 44 verze
keringen die pechhulp aanbieden.
Vaak als goedkope aanvulling op
de reguliere autoverzekering. Maar
het kan nog goedkoper. Garage
houders en autodealers grossieren
in de zogeheten 'mobiliteitsgaran
tie'. Wie de onderhoudsbeurten
netjes volgens het boekje bij de ga
rage doet, krijgt de pechhulp er
gratis of voor een prikkie bij.
Nee, het is geen core-business voor
de Bovag, erkent woordvoerder
Paul de Waal van de branche-orga
nisatie. „Het is een aardigheidje.
Een verlengstuk van de service.
We hebben niet de ambitie de
ANWB van de troon te stoten."
Ook Bosch Car Service, een keten
van garagebedrijven die eveneens
pechhulp aanbiedt, ziet zichzelf
niet als concurrent van de ANWB,
stelt woordvoerder Gerwin Vegter.
Alleen auto's die ook werkelijk in
een Bosch-garage worden onder
houden, komen in aanmerking
voor pechhulp. „We hebben hier
geen verdienmodel op zitten. Het
is meer een bindmiddel."
Bindmiddel of niet. Voor de auto
mobilist maakt het weinig ver
schil. De meeste aanbieders van
pechhulp hebben wel een eigen
alarmcentrale, maar schakelen on
der de streep dezelfde sleepdien
sten en garages in. De ANWB
heeft als enige een eigen netwerk
met eigen auto's en monteurs. Dit
netwerk verzorgt echter ook voor
sommige automerken de 'mobili
teitsgarantie'. Honda zegt via de
ANWB pechhulp te bieden aan de
automobilist die de onder
houdsbeurt aan z'n oudere auto
bij de dealer heeft laten doen. Een
klantenbinder die, in navolging
van veel andere merken, sinds afge-
'We werven succesvol,
maar aan de achterkant
loopt het er weer uit'
lopen zomer wordt aangeboden.
Klanten binden. Dat is volgens
woordvoerder Harald Bresser van
de belangenvereniging voor de au
tomobielindustrie RAI de belang
rijkste reden waarom steeds meer
automerken ook voor de oudere
auto's pechhulp aanbieden. Aan
de verkoop van een nieuwe auto
wordt amper verdiend. Aan het on
derhoud wel. Als mensen in ruil
voor gratis pechhulp langer hun
wagen bij de dealer in onderhoud
houden, is dat dus mooi meegeno
men. Al erkent vriend en vijand
dat zoiets als 'gratis pechhulp' in
de praktijk natuurlijk niet bestaat.
Uiteindelijk betaal je de verzeke
ring toch via de rekening van de
garage.
Dat er concurrentie is, is een reali
teit waar de ANWB mee moet le
ven, erkent woordvoerder Vonk.
Maar dat wil niet zeggen dat de
bond over zich heen laat lopen.
Concurrenten die in advertenties
de kosten vergelijken, kunnen op
een kritische blik van de ANWB
rekenen. Wie 'vergeet' te melden
dat een deel van de Wegenwacht-
kosten bestaat uit het lidmaat
schap van de vereniging ANWB,
met korting in winkels en een le
denblad, kan een pittige brief van
de bond verwachten. Het leidt tot
briefwisselingen tussen juristen
van de partijen. Al wil niemand
buiten de ANWB toegeven dat hij
betrokken is in dit gevecht.
Hoeveel leden de ANWB verliest
door de goedkope of gratis pech
hulp? Vonk noemt het een 'be
drijfsgeheim'. Route Mobiel zegt
stabiel te blijven, maar noemt net
als de grote concurrent geen cij
fers. „Wij zijn succesvol met het
binnenhalen van klanten, maar
aan de achterkant loopt het er
weer uit", vertelt woordvoerder
Edward Reinderts. „Mensen stap
pen niet op omdat ze een andere
aanbieder nemen, maar omdat ze
de service elders cadeau krijgen."
Om de concurrentie het hoofd te
bieden, benadrukken ANWB en
Route Mobiel nu vooral hun eigen
kracht. De ANWB hamert op het
hoge percentage auto's - 90 pro
cent tegen 80 bij Route Mobiel -
dat direct langs de weg gerepa
reerd wordt door een eigen hulp
dienst. Dat is alleen mogelijk als
het grote bedrijf de eigen stabili
teit garandeert. Vandaar het lid
maatschap voor telkens een vol
jaar en de opzegdatum van 15 no
vember, stelt Vonk. Route Mobiel
presenteert zich als een goedkoop,
simpel en no-nonsense alternatief.
En benadruktdat het lidmaatschap
wél op ieder moment opgezegd
kan worden. Dus ook als je na een
grote beurt gratis pechhulp van je
garage krijgt aangeboden.
Abdullah Haselhoef foto ANP
door Joost Bosman
DEN HAAG - De gewezen moslim
geestelijke Abdullah Haselhoef
staat morgen terecht voor fraude.
Zijn gastouderbureau wordt ervan
verdacht 2,2 miljoen euro te heb
ben gedeclareerd voor de opvang
van niet-bestaande kinderen.
Ruim elf jaar geleden werd imam
Haselhoef het gezicht van de isla
mitische gemeenschap in Neder
land. Maar zijn afgang voltrok zich
net zo snel als zijn opkomst.
Het was de tijd na de aanslagen
van 11 september 2001 in de VS,
en iedereen, ook in Nederland, ver
keerde in verwarring over de is
lam: hoe kon het dat uit naam van
deze religie zo'n vreselijke mis
daad was begaan? Uit het niets
was daar imam Haselhoef. Hij
bleek de redelijkheid zelve. Geen
jihad kraaiende baardman die het
Westen naar de hel wenste, maar
een geïntegreerde moslim, intelli
gent en welbespraakt. Nadat hij tij
dens een Nederlandse herden
kingsbijeenkomst voor de slachtof
fers van 11 september het publiek
(onder wie het kabinet en het
kroonprinselijk paar) had toege
sproken, prees toenmalig premier
Wim Kok hem om zijn bijdrage.
Het was ook de tijd van de razend
snelle opkomst van Pim Fortuyn,
zoals bekend bepaald geen moslim-
knuffelaar. Toch gingen voor de
EO-tv de professor en de imam op
redelijk ontspannen toon met el
kaar in debat over de islam. Niet
in de laatste plaats door de zacht
aardige opstelling van Haselhoef,
die het jaren later zelfs opnam
voor Fortuyn. Hij prees het feit dat
de vermoorde politicus de vrijheid
van mening boven alles stelde.
Zelfs die van de orthodoxe imam
el-Moumni, die in zijn Rotterdam
se An-Nasr-moskee had verkon
digd dat 'homoseksualiteit een
ziekte is die zich verspreidt en die
iedereen kan besmetten'.
Maar het duurde niet lang voordat
de kritiek op Haselhoef loskwam.
Niet van moslim-bas/iers, maar
van islamitische organisaties zelf.
Zij zagen hem niet als hun verte
genwoordiger en bovendien zou
Haselhoef, die destijds werkte als
geestelijk verzorger in ziekenhui
zen, helemaal geen imam zijn. De
islamcursussen die hij had ge
volgd, gaven hem geen recht tot
het voeren van de die titel, aldus
zijn critici. Een storm van afkeu
ring raasde ook over Haselhoef
heen, toen hij lelijke dingen over
homoseksualiteit had gezegd.
Al snel verdween hij van het lande
lijke podium om slechts af en toe
en op droevige wijze nog het
nieuws te halen: zijn 15-jarige
zoon overleed in 2004 en drie jaar
later trok hij vanuit Zeeland naar
Duitsland, omdat hij werd getrei
terd. Morgen staat hij voor de
Haagse rechter. Islamitisch Neder
land zoekt nog steeds een nieuw
gezicht voor zijn gemeenschap.