tuur 129 Besliste toeval over levens op Utoya? Zodat de zee van den bloede geverwert was agenda Wieringa leest in Cadzand voor uit nieuwe roman Regisseur vond Ritah in asielzoekerscentrum in Goes woensdag 14 november 2012 Meer agendanieuws en het complete bioscoopprogramma zijn te vinden op de website van deze krant. OP PAD Burgh-Haamstede Dorpsraad over o.a. toekomst Beatrix- weide. Dorpshuis, 19.30 uur Hulst Lezing over expressionisme. La Vie en Rose, 19.30-21.30 uur Zierikzee Muziekproject Keet in de Kerk met verkiezing mooiste instrument. Theater De Weverij, vanaf 09.00 uur Prinsessenmiddag. Gebouw de Driehoek, 14.00-16.00 uur PODIUM Middelburg Cabaretvoorstelling 'De Cultuuropti mist1 door Vincent Bijlo. Schouwburg, 20.00 uur Bluessessie. Desafinado, 21.00 uur Oostburg Akoestisch concert Claude Bourbon. The Lane, 20.00 uur Terneuzen 'Cabaret voor beginners' door Brigitte Kaandorp. Scheldetheater, 20.00 uur Vlissingen Session met zangeres Romy Coomans. Café Popeye, 22.30 uur. CADZAND - Auteur Tommy Wierin ga leest zaterdag 17 november op uitnodiging van Stichting Johan Hendrik van Dale voor uit zijn nieuwe roman Dit zijn de namen. Hij doet dat in de Nederlands Her vormde kerk in Cadzand. Aan vang: 15.00 uur. Wieringa's boek gaat over een commissaris van politie in Michai- lopol, een perifere grensstad in de steppe. Als de winter invalt, wordt er een groep uitgeteerde vluchtelin gen gesignaleerd. In hun bagage wordt het bewijsstuk van een gru welijke misdaad gevonden. Wrong time wrong place van John Appel (53) opent vanavond het documentairefestival IDFA in Amsterdam. Het is het verhaal van enkele overlevenden van de aanslagen van Anders Breivik in Oslo. De film is gelijktijdig te zien in Vlissingen en Terneuzen. door Mark Moorman VLISSINGEN - John Appel heeft twee premières deze week. Zon dag zat hij bij Hij gelooft in mij, de musical over André Hazes. De na tionale omhelzing van de volkszan ger is precies vast te pinnen op een moment: een novemberavond in 1999, toen Appels documentaire Zij gelooft in mij als opening van het IDFA in première ging. De film won de hoofdprijs van het fes tival en boekte vervolgens een on gekend succes in de bioscoop, als wegbereider van vele documentai res die sindsdien op het grote doek waren te zien. Vanavond, dertien jaar later, opent John Appel voor de tweede maal het IDFA, de 25e editie nog wel, met Wrong time wrong place. Het contrast kan niet groter zijn. In een sobere, ingetogen film keert Appel terug naar 22 juli 2011, toen bij aanslagen in Noorwegen 77 mensen hun leven verloren. Het gaat Appel niet om de aanslag zelf, of de verwrongen ideologie van de moordenaar. Hij is gefasci neerd door de vraag waarom som mige mensen het overleefden en anderen niet. Welke rol speelde het toeval? Of moeten we conclu deren dat toeval niet bestaat? „Mijn eerste idee, een jaar of ze ven geleden al, was een film die zo toevallig moest zijn, dat er geen en kele aanleiding was. Dat bleek een onverkoopbaar plan." De fondsen vonden dat een dergelijk filmessay juist gebaat zou zijn bij een specta culaire aanleiding. En om het on eerbiedig te formuleren: het wach ten was op een goeie ramp. „Waar 'wrong time wrong place' over le vens beslist." Toen Appel hoorde over de aansla gen in Noorwegen hoorde, had hij niet meteen het idee dat dit zich voor zijn project leende. „Maar ik ben het wel blijven volgen. En na twee weken ben ik er toch heenge gaan. Eigenlijk om te onderzoeken welke rol het noodlot had ge speeld." Scène uit Wrong time wrong place: de Georgische Natia terug op Utoya. Hij kwam de Noorse jongen Ha- kon tegen, die op dezelfde boot als moordenaar Anders Breivik naar het eiland Utoya overstak en over leefde door zich samen met een Koerdisch en een Oegandees meis je in een toilet te verstoppen. „De hele wereld kwam in dat hokje sa men. Dat leek me een geschikt uit gangspunt. Dus ik ben verder gaan zoeken." Dat viel nog niet mee. Zeker de Noorse overlevenden en hun fami lie werden al vrij snel van elke pu- blicteit afgeschermd. Appel kwam wel op het spoor van het verhaal van twee Georgische vriendinnen. De een had het overleefd. De an der, die niet kon zwemmen, was op het strand vermoord. Hun we gen werden gescheiden vanwege een toiletbezoek dat besliste over leven en dood. Appel reisde af naar Georgië en sprak met de ouders, dramatisch hoogtepunt van de film. Het feit dat de ouders nooit hebben door gezet om hun dochter te leren zwemmen, krijgt in het licht van de gebeurtenissen een bijna on draaglijk gewicht. Want had ze het anders gehaald, wellicht? Toeval bestaat wel, natuurlijk, zegt Appel, ondanks het feit dat het te gendeel veel vaker wordt beweerd. De filmmaker keert met het Geor gische meisje Natia, dat de aanslag overleefde, terug naar het eilandje Utoya. „En zij concludeert daar, op de plek waar haar vriendin is vermoord, dat het geen zin heeft om te zoeken naar het antwoord op de vraag waarom zij er nog is en haar vriendin niet meer. Het is gebeurd, zo is het gegaan. Ik ging naar de wc, zij niet, zegt ze." Wrong time wrong place' is vanavond (bij Film by the Sea) te zien om 21.00 uur in CineCity Vlissingen en CineCity Terneuzen. Bij het maken van Wrong time wrong place speelde toeval zelf ook een rol. Toen John Appel hoorde van het verhaal van de drie jonge ren die 'Utoya' hadden overleefd door zich samen in een toilet te verstoppen, ging hij op zoek naar Ritah, het Oegandese meisje dat op het moment van het drama twee maanden zwanger was. Uiteindelijk ontdekte Appel tot zijn verbazing dat ze dichterbij was dan vermoed. Hij vond haar in het asielzoekerscentrum in Goes, hoogzwanger inmiddels. Na de gebeurtenissen op Utoya was ze teruggekeerd naar Oeganda. Ritah Daar bleek dat ze, vanwege haar po litieke activiteiten, haar leven niet zeker was. Ze besloot te vluchten en vroeg asiel aan in Nederland. Op kalme maar ook ontroerende wijze doet ze in de film haar ver haal, onder meer over de Noorse jongen Hakon die haar op Utoya het toilet in trok en daarmee het le ven redde. „Wat als hij dat niet had gedaan? Het was niet onze eigen keuze. Er is altijd een hand die ons leidt." Ze spreekt ook over haar vlucht uit Oeganda. „Ik ben in feite twee keer aan de dood ontsnapt: op Utoya en in mijn eigen land." Ritah is inmiddels bevallen van een zoontje: Michael. „De naam van een engel", verklaart ze. „Op Utoya had ik immers ook een en- Op het PZC-weblog 'Zeelandge- boekt' worden nieuwe boeken en tijd schriften over Zeeland gesignaleerd. Wekelijks wordt één van de titels in de krant in de schijnwerpers gezet. door Jan van Damme Het is'een boek dat al enke le jaren boven de markt hangt. De plannen voor een gedrukt eerbetoon aan de Zeeuwse zeehelden in de 16e en 17e eeuw werden pas afgelopen jaar verwezenlijkt. Nu ligt er een boek met harde kaft waaruit de kruitdampen opstijgen. Vorige week werd het eerste exem plaar gepresenteerd op het fregat De Zeven Provinciën, dat toevallig op dat moment voor een grote on derhoudsbeurt in Vlissingen-Oost lag. Naast de Leidse emeritus hoog leraar Jaap Bruijn is het boek een samenwerkingsproduct van vier Zeeuwse maritieme historici: Doe- ke Roos, Tobias van Gent, Ruud Paesie en Johan Francke. Zij por tretteerden Zeeuwse bevelhebbers in de periode 1566-1713. Aan de hand van die levensverhalen krij gen we een beeld van de krijgshaf tige geschiedenis op het water. Afgezien van enkele weggevallen letters en spaties en een 'kruidka mer' in een onderschrift hebben we een verzorgd uitgegeven boek in handen. Het is behalve een lees- ook een kijkavontuur. Opval lend is dat de Vlissingse kunste naar Jan de Quelery zo ruim is ver tegenwoordigd met zijn schilde rijen. Zijn recente 'portretten' van historische oorlogsbodems en zee slagen passen in een traditie. Veel bekende namen komen voor bij. Joos de Moor, Justinus van Nas sau, Johan en Cornelis Evertsen, Abraham Crijnssen en - uiteraard - Michiel de Ruyter. Grappig dat er een apart hoofdstuk is gewijd aan Maayken Jans, de moeder van de Evertsens. Pierre de Boisot heb ik nog niet genoemd. Hij wordt - mis schien meer dan de meeste andere helden - als een mens van vlees en bloed neergezet. Lichtzinnig en ij- del was hij - bij het ontzet van Lei den in 1574 liet hij met gouden en zilveren passementen en knopen versierde wambuizen aanschaffen, om toch maar als een voornaam heer de stad binnen te kunnen schrijden. Ewout Pietersz. Worst, Cornelis Leynssen Leest, Laurens Jacobsz. Alteras, Marinus Hollaer, Pieter Adriaanszoon Ita, Maerten Thijs- sen, Carel van de Putte - hun na men worden nu aan de vergetel heid ontrukt. Net als die van de Veerse admiraal Sebastiaan de Lan ge. Hij liet een lont in de kruitka mer gooien toen hij moest buigen voor een Spaanse overmacht. „Overvloedige dooden sach men dryven. Ja eenige seyden, dat de zee van den bloede geverwert was." Jan van Speyk deed het hem in 1831 na en werd veel beroemder. Jaap Bruijn e.a.: Zeeuwse zeehelden - Uitgeverij den Boer de Ruiter, 160 pagina's, 29,90 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 29