281 zeeland Uitbreiding haven geeft kansen aan Brouwershaven Nieuwe bedieningstijden bruggen '/PJ Kanaal door Walcheren Fietsroutes op Schouwen-Ouiveland Drie tweelingen in één klas woensdag 14 november 2012 1 Vanwege aanpassingen in de bedieningsregeling als gevolg van nieuwe dienstregelingen voor het openbaar vervoer is de bedieningsregeling voor de bruggen over het Kanaal door Walcheren en het Kanaal door de Oude Arne met ingang van 9 december 2012 als onderstaand. Verder worden alle bruggen over het kanaal en de sluizen van Veere door alle scheepvaart 24 uur per dag op alle dagen van de week bediend. Bedieningstijden De bruggen worden bediend op: maandag tot en met zondag (hel hele jaar) van 0.00 uur lot 24.00 uur. Hierbij geldt dat tussen 22.00 uur en 06.00 uur de beroepsvaart via de sluizen te Vlissingen eerste prioriteit heeft. Bloktijden Een bloktijd is een periode dat de brug alleen beschikbaar is voor het wegverkeer. Bloktijden zijn bedoeld voor het halen van de trein, passage bussen en het verwerken van hel spits (autol- verkeer. Bloktijdentabel Brug gesloten voor beroepsvaart recreatievaart Aanvullende regeling voor recreatievaart bij geen aanbod van beroepsvaart Keersluisbrug Vlissingen Elk uur. van .04 tot 16 Open- .17 tot .26 Van .34 tot 46 Open. .47 tot .56 Tussen 8.0Ö en 20.00 wordt de brug. m.u.v. feestdagen, eenmaal per uur geopend om ca. .47 uur, of bij aanbod van 5 of meer jachten** Sloebrug Vlissingen Geen Tussen 8.00 en 20.00 wordt de brug, m.u.v. feestdagen, alleen geopend direct vooruitlopend op en/of volgend na de opening van 47 uur van de Keersluisbrug, of bij aanbod van 5 of meer jachten** Draaibrug Souburg Elk uur. van .03 tot 17 Van .33 tot .47 Clustering/konvooivaart.' waarbij recreatievaart vanuit Vlissingen en vanuit Middelburg zoveel mogelijk gelijktijdig de brug passeert Schroebrug Middelburg Op werkdagen-. Van 7.51 tot 8,41 Open: .12 tot .20 .42 tot .50 Tussen 8.00 en 20.00 wordt de brug, m.u.v. feestdagen, eenmaal per uur geopend om ca. .42 uur, of bij aanbod van 5 of meer jachten** ook om .12 uur Tevens gelden op werkdagen de volgende bloktijden: Van 12.51 tot 13 41 Van 15.51 tot 16.41 Van 16.51 tot 17.41 Van 17 51 tot 18.41 Stationsbrug Middelburg Op werkdagen Van 7.31 tot 8.20 Elk uur: van .06 tot .20 Open; .21 tot .30 Van .36 tot .50 Open; .51 tot .00 Tussen 8.00 en 20.00 wordt de brug. m.u.v. feestdagen, alleen geopend direct vooruitlopend op en/of volgend na de opening van .42 uur van de Schroebrug, of bij aanbod van 5 of meer jachten.** Tevens gelden op werkdagen de volgende bloktijden: Van 12.31 tot 13.20 Van 16.31 tot 16.50 Van 17 01 tot 17 20 Van 17.31 tot 18.20 Arnebruggen Passage lijnbussen: 07.25 07 48 08.32 14.21 14.26 14.33 15.21 16.21 17.21 Provincie Zeeland door Piet Kleemans In de periode van 15 oktober tot en met 31 maart mag de brugwachter hiervan afwijken. De regeling van 5 of meer jachten en de 12-regeiing van de Schroebrug geldt met voor de brugopenmg direct voor en na deze bloktijden. Mits de veiligheid van het. scheepvaartverkeer dit toelaat worden de beide bruggen in Middelburg en in Vlissingen niet gelijktijdig voor de scheepvaart geopend. Verder kunnen brugwachters van de vastgestelde bloktijden en spitsuursluitingen afwijken bij vertraging van het openbaar vervoer. BROUWERSHAVEN - Als Brouwersha ven - letterlijk - de boot niet wil missen moet er flink geïnvesteerd worden in de Brouwse haven. Dat is de boodschap van havenmeester Jan Gerrits. Hij heeft een plan ont wikkeld voor het creëren van af- meerruimte voor grotere schepen als riviercruisers. De schepen worden, zo betoogt Gerrits, met het jaar groter. Tegelij kertijd wordt de kans dat er het ge tij terugkeert in het Grevelingen- meer en er een getijcentrale in de Brouwersdam wordt aangelegd steeds groter. Dat heeft zo zijn con sequenties voor de toegankelijk heid van de Brouwse jachthaven. Gerrits: „Ter hoogte van de keer sluis zit onder water een drempel. Nu kunnen schepen met een diep gang tot twee meter de haven in. Als het getij terug is in het Greve- lingenmeer en het is laag water dan loopt de ruimte onder water terug tot zo'n 1,80 meter. En dat maakt de haven dan ontoeganke lijk voor grotere schepen met meer diepgang. Dat maakt de ha ven van Brouwershaven een stuk minder aantrekkelijk voor waterre creanten." Gerrits ziet een oplos sing net buiten de haven in de zo geheten 'voorhaven'. Door daar de vaargeul iets te verleggen ontstaat er ruimte voor aanleg van een - drijvende - steiger waar grotere schepen tot zelfs de meer dan 100 meter lange riviercruisers terecht kunnen, Gerrits benadrukt het eco nomisch belang van de haven van Brouwershaven. Een haven die vol gens hem nu nog heel populair is bij waterrecreanten en dat wat hem betreft ook moet blijven. „In Brouwershaven werken zo'n 45 mensen in de watersportsector en vergeet niet dat de waterrecrean ten ook heel wat geld uitgeven in Brouwershaven. Dan praat je toch snel over zo'n 77 euro per dag per persoon. Reken maar uit. Maar als je niets doet zal het aantal bezoe kers van de haven terug gaan lo pen. Op verschillende plaatsen in Zeeland wordt flink geïnvesteerd in havens. Brouwershaven mag niet achterblijven, vind ik." Wat het uitvoeren van zijn plan precies kost durft Gerrits niet te zeggen. „Je praat natuurlijk al snel over een paar miljoen. Maar de trein van de terugkeer van het ge tij en de aanleg van de getijcentra le rijdt en je moet zorgen dat je meerijdt." RENESSE - Schouwen-Duiveland wil 1,3 miljoen euro lospeuteren uit het compensatiefonds aanleg Tweede Maasvlakte voor drie fiets routes op het eiland. Het meeste geld (9 ton) is bedoeld voor de aan leg van een fietsverbinding tussen Renesse en de Plompe Toren. On derdeel van deze verbinding is een fietstunnel onder de N59, bij de Schelphoek. De rest van het geld is bestemd voor een fietsroute tussen de Moolweg en de Adriaan van de Weijdeweg in Burgh-Haamstede en een fietsroute in het Groene- woudgebied in Burgh-Haamstede. TERNEUZEN - De Irisschool in Terneuzen heeft een wel héél bijzondere sa menstelling van groep 1. Eenderde van de achttien leerlingen is er één van een tweeling. Robert, Justin, Louis en Alexander zaten al even in de klas van juf Saskia, maar dinsdagochtend voegde zich daar nog een tweeling bij: Dylan en Ty- cho, die op hun vierde verjaardag hun eerste echte schooldag hadden. De uiterlijke gelijkenissen zorgen soms voor verwarring bij de juf, die daarom de ouders heeft verzocht om elke tweeling dagelijks een verschillend paar schoenen aan te doen. Dat is nog niet altijd een garantie voor herkenning. Zeker niet als de twee lingen zelf de boel een beetje voor de gek houden. Zo staken Tycho en Dylan balorig allebei hun vinger op, toen de juf vroeg wie van de twee Ty cho was. Video op www.pzc.nl/video foto Peter Nicolai Directie Economie en Mobiliteit

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 28