281 zeeland
Uitbreiding haven
geeft kansen aan
Brouwershaven
Nieuwe bedieningstijden
bruggen
'/PJ
Kanaal door Walcheren
Fietsroutes op Schouwen-Ouiveland
Drie tweelingen in één klas
woensdag 14 november 2012
1
Vanwege aanpassingen in de bedieningsregeling als gevolg van nieuwe dienstregelingen voor het
openbaar vervoer is de bedieningsregeling voor de bruggen over het Kanaal door Walcheren en
het Kanaal door de Oude Arne met ingang van 9 december 2012 als onderstaand. Verder worden
alle bruggen over het kanaal en de sluizen van Veere door alle scheepvaart 24 uur per dag op alle
dagen van de week bediend.
Bedieningstijden
De bruggen worden bediend op: maandag tot en met zondag (hel hele jaar) van 0.00 uur lot 24.00
uur.
Hierbij geldt dat tussen 22.00 uur en 06.00 uur de beroepsvaart via de sluizen te Vlissingen eerste
prioriteit heeft.
Bloktijden
Een bloktijd is een periode dat de brug alleen beschikbaar is voor het wegverkeer. Bloktijden zijn
bedoeld voor het halen van de trein, passage bussen en het verwerken van hel spits (autol-
verkeer.
Bloktijdentabel
Brug gesloten voor
beroepsvaart recreatievaart
Aanvullende regeling voor recreatievaart
bij geen aanbod van beroepsvaart
Keersluisbrug
Vlissingen
Elk uur. van .04 tot 16
Open- .17 tot .26
Van .34 tot 46
Open. .47 tot .56
Tussen 8.0Ö en 20.00 wordt de brug.
m.u.v. feestdagen, eenmaal per uur
geopend om ca. .47 uur, of bij aanbod
van 5 of meer jachten**
Sloebrug Vlissingen
Geen
Tussen 8.00 en 20.00 wordt de brug,
m.u.v. feestdagen, alleen geopend
direct vooruitlopend op en/of volgend na
de opening van 47 uur van de
Keersluisbrug, of bij aanbod van 5 of
meer jachten**
Draaibrug Souburg
Elk uur. van .03 tot 17
Van .33 tot .47
Clustering/konvooivaart.' waarbij
recreatievaart vanuit Vlissingen en
vanuit Middelburg zoveel mogelijk
gelijktijdig de brug passeert
Schroebrug
Middelburg
Op werkdagen-.
Van 7.51 tot 8,41
Open: .12 tot .20
.42 tot .50
Tussen 8.00 en 20.00 wordt de brug,
m.u.v. feestdagen, eenmaal per uur
geopend om ca. .42 uur, of bij aanbod
van 5 of meer jachten** ook om .12
uur
Tevens gelden op werkdagen de
volgende bloktijden:
Van 12.51 tot 13 41
Van 15.51 tot 16.41
Van 16.51 tot 17.41
Van 17 51 tot 18.41
Stationsbrug
Middelburg
Op werkdagen
Van 7.31 tot 8.20
Elk uur: van .06 tot .20
Open; .21 tot .30
Van .36 tot .50
Open; .51 tot .00
Tussen 8.00 en 20.00 wordt de brug.
m.u.v. feestdagen, alleen geopend direct
vooruitlopend op en/of volgend na de
opening van .42 uur van de Schroebrug,
of bij aanbod van 5 of meer jachten.**
Tevens gelden op werkdagen de
volgende bloktijden:
Van 12.31 tot 13.20
Van 16.31 tot 16.50
Van 17 01 tot 17 20
Van 17.31 tot 18.20
Arnebruggen
Passage lijnbussen:
07.25
07 48
08.32
14.21
14.26
14.33
15.21
16.21
17.21
Provincie Zeeland
door Piet Kleemans
In de periode van 15 oktober tot en met 31 maart mag de brugwachter hiervan afwijken.
De regeling van 5 of meer jachten en de 12-regeiing van de Schroebrug geldt met voor de
brugopenmg direct voor en na deze bloktijden. Mits de veiligheid van het. scheepvaartverkeer dit
toelaat worden de beide bruggen in Middelburg en in Vlissingen niet gelijktijdig voor de
scheepvaart geopend. Verder kunnen brugwachters van de vastgestelde bloktijden en
spitsuursluitingen afwijken bij vertraging van het openbaar vervoer.
BROUWERSHAVEN - Als Brouwersha
ven - letterlijk - de boot niet wil
missen moet er flink geïnvesteerd
worden in de Brouwse haven. Dat
is de boodschap van havenmeester
Jan Gerrits. Hij heeft een plan ont
wikkeld voor het creëren van af-
meerruimte voor grotere schepen
als riviercruisers.
De schepen worden, zo betoogt
Gerrits, met het jaar groter. Tegelij
kertijd wordt de kans dat er het ge
tij terugkeert in het Grevelingen-
meer en er een getijcentrale in de
Brouwersdam wordt aangelegd
steeds groter. Dat heeft zo zijn con
sequenties voor de toegankelijk
heid van de Brouwse jachthaven.
Gerrits: „Ter hoogte van de keer
sluis zit onder water een drempel.
Nu kunnen schepen met een diep
gang tot twee meter de haven in.
Als het getij terug is in het Greve-
lingenmeer en het is laag water
dan loopt de ruimte onder water
terug tot zo'n 1,80 meter. En dat
maakt de haven dan ontoeganke
lijk voor grotere schepen met
meer diepgang. Dat maakt de ha
ven van Brouwershaven een stuk
minder aantrekkelijk voor waterre
creanten." Gerrits ziet een oplos
sing net buiten de haven in de zo
geheten 'voorhaven'. Door daar de
vaargeul iets te verleggen ontstaat
er ruimte voor aanleg van een -
drijvende - steiger waar grotere
schepen tot zelfs de meer dan 100
meter lange riviercruisers terecht
kunnen, Gerrits benadrukt het eco
nomisch belang van de haven van
Brouwershaven. Een haven die vol
gens hem nu nog heel populair is
bij waterrecreanten en dat wat
hem betreft ook moet blijven. „In
Brouwershaven werken zo'n 45
mensen in de watersportsector en
vergeet niet dat de waterrecrean
ten ook heel wat geld uitgeven in
Brouwershaven. Dan praat je toch
snel over zo'n 77 euro per dag per
persoon. Reken maar uit. Maar als
je niets doet zal het aantal bezoe
kers van de haven terug gaan lo
pen. Op verschillende plaatsen in
Zeeland wordt flink geïnvesteerd
in havens. Brouwershaven mag
niet achterblijven, vind ik."
Wat het uitvoeren van zijn plan
precies kost durft Gerrits niet te
zeggen. „Je praat natuurlijk al snel
over een paar miljoen. Maar de
trein van de terugkeer van het ge
tij en de aanleg van de getijcentra
le rijdt en je moet zorgen dat je
meerijdt."
RENESSE - Schouwen-Duiveland
wil 1,3 miljoen euro lospeuteren
uit het compensatiefonds aanleg
Tweede Maasvlakte voor drie fiets
routes op het eiland. Het meeste
geld (9 ton) is bedoeld voor de aan
leg van een fietsverbinding tussen
Renesse en de Plompe Toren. On
derdeel van deze verbinding is een
fietstunnel onder de N59, bij de
Schelphoek. De rest van het geld is
bestemd voor een fietsroute tussen
de Moolweg en de Adriaan van de
Weijdeweg in Burgh-Haamstede
en een fietsroute in het Groene-
woudgebied in Burgh-Haamstede.
TERNEUZEN - De Irisschool in Terneuzen heeft een wel héél bijzondere sa
menstelling van groep 1. Eenderde van de achttien leerlingen is er één van
een tweeling.
Robert, Justin, Louis en Alexander zaten al even in de klas van juf Saskia,
maar dinsdagochtend voegde zich daar nog een tweeling bij: Dylan en Ty-
cho, die op hun vierde verjaardag hun eerste echte schooldag hadden. De
uiterlijke gelijkenissen zorgen soms voor verwarring bij de juf, die daarom
de ouders heeft verzocht om elke tweeling dagelijks een verschillend paar
schoenen aan te doen.
Dat is nog niet altijd een garantie voor herkenning. Zeker niet als de twee
lingen zelf de boel een beetje voor de gek houden. Zo staken Tycho en
Dylan balorig allebei hun vinger op, toen de juf vroeg wie van de twee Ty
cho was.
Video op www.pzc.nl/video foto Peter Nicolai
Directie Economie en Mobiliteit