'Goed nieuws,
maar het kwaad j
is al geschied
auto15
Mini Van'
'Ik zocht iets nieuws, iets specialers: een
DROOMAUTO Mini Van uit 1978, van geraamte tot nieuwstaat
Staatssecretaris wil oldtimerrijder toch tegemoetkomen
I |9
woensdag 14 november 2012
De vrijstelling van motorrijtui
genbelasting (mrb) voor oldti
mers zou behouden blijven.
Toen opeens toch niet en nu
weer wel. Hoe reageert de han
del op deze politieke carambo
le?
door Lucas Boot
De politiek is soms zo
veranderlijk als het
weer. Werd voor de
formatieonderhande
lingen nog beweerd
dat de mrb-vrijstelling voor oldti
mers behouden blijft, roept Den
Haag een paar weken later het te
genovergestelde. Brancheorganisa
ties, zoals Bovag en Fehac, belaag
den de politiek met kritiek. Met
succes, zo blijkt. Eind vorige week
kwam naar buiten dat staatssecre
taris Frans Weekers (Financiën)
broedt op een plan om de oldti
merrijders toch tegemoet te ko
men. Concrete besluiten zijn nog
niet genomen, maar er wordt ge
sproken over een zogenoemde da-
genkaart, waarbij oldtimereigena
ren een beperkt aantal dagen per
jaar met hun klassieker mogen rij
den.
„Misschien goed nieuws voor de
meeste liefhebbers van oldtimers,
maar het kwaad is al geschied. De
handel is door de eerdere uitspra
ken over het afschaffen van de vrij
stelling op slot geraakt. Het duurt
zeker een jaar voordat de markt
zich weer "herstelt", zegt Patrick
Boot, voormalig eigenaar van Old
timers Zeeland in Heinkenszand.
De onzekerheid over de mrb-vrij-
stelling die nu heerst is funest
voor de handel, aldus Boot. Prij
door Lucas Boot
Acht Mini's heeft Maarten
van Ham uit Oosterhout
al versleten. „Fantastische
autootjes zijn het. Lekker
sportief Net karts." De Mini-gekte
nam hij naar eigen zeggen over
van zijn moeder. „Zij reed Mini en
ik heb daar veel herinneringen
aan. Vanwege mijn chronische
ziekte moest ik geregeld naar het
ziekenhuis in Utrecht om behan
deld te worden. Dat deden mijn
moeder en ik dus in de Mini. Er
b ontstaat zo vanzelf een band met
die auto."
Van Ham reed altijd in de stan
daard hatchbackvarianten van de
Mini. „Mijn laatste exemplaar was
een Mini Cooper. Die auto was he
lemaal af Lederen bekleding erin,
alles erop en eraan. Maar ja, dan
gaat het toch weer kriebelen. Ik
zen van oldtimers zijn de afgelo
pen weken dramatisch gekelderd.
„Soms wel met de helft. Dat draai
je niet zomaar terug." Zijn eigen
handel leed ook onder de onzeker
heid. Hij besloot begin oktober
zelfs om de deuren van zijn zaak
te sluiten door de vraagtekens
over de regelgeving.
„De afgelopen jaren zijn de regels
al een paar keer herzien. Dat zorg
de ervoor dat de handel steeds ver
der inzakte. De recente ontwikke
lingen waren voor mij reden om
te stoppen." Boot verkocht met na
me Mercedes-Benzen van begin
en midden jaren tachtig. Juist die
leeftijdscategorie wil de regering
aanpakken. Dit soort wagens zijn
namelijk prima inzetbaar voor da
gelijks gebruik. Zeker de diesels.
Lekker goedkoop, maar ook vervui
lend. Daar zit de angel voor Den
Haag.
Als Boot het voor het zeggen
heeft, koppelt hij de
mrb-vrijstelling liever aan
een kilometerbeperking op jaarba
sis. Maximaal 10.000 per jaar, bij
voorbeeld. Ga je daar overheen,
dan moet je betalen. Deze optie
oppert ook Ron Schrauwers van
Classic Centre Brabant in Et-
ten-Leur. Schrauwers verkoopt en
restaureert oldtimers. „Met zon ki
lometerbeperking houd je de
meeste oldtimer rijders buiten
schot, omdat de grootste groep
niet veel kilometers maakt. Maar
sowieso zullen er eigenaren gedu
peerd raken, ook als het dagkaar
tensysteem doorgaat. Ik ken jon
gens die dagelijks in een Kevertje
rijden omdat dat prima kan en lek
ker goedkoop is. Die zijn straks
hoe dan ook de dupe omdat er
zocht iets nieuws, iets specialers:
een Mini Van." Deze besteluitvoe-
ring van het Engelse wagentje zag
in i960 het levenslicht. In feite is
het een Mini Travelier - een sta
tionwagon - maar dan zonder ra
men en houten carrosseriepane
len. In 1978 wordt de Van officieel
Mini 95 gedoopt, omdat hij 0,95
ton mag versjouwen.
Uit dat jaar komt ook het exem
plaar van de Oosterhouter. In de
periode erna is er het nodige met
de Mini gebeurd. Van Ham: „Het
enige dat nog over was van de ori
ginele auto was het chassis. De
toenmalige eigenaar is zelf naar on
derdelen gaan zoeken en heeft 'm
stukje voor beetje opgebouwd. Hij
zag het op een gegeven moment
niet meer zitten en verkocht 'm.
De nieuwe eigenaar - van wie ik
de auto heb overgenomen - heeft
de Van ook niet veel goed gedaan.
Hij heeft 'm met twee linker han
ook mensen zijn die elke dag in
oude stinkdiesels rondrijden. Als
het de overheid om die auto's
gaat, moeten ze die groep aanpak
ken."
Daar wringt volgens Schrauwers
de schoen. „De afschaffing van de
mrb-vrijstelling werd in eerste in
den opgeknapt. Een bak ellende."
Van Ham nam zelf geen halve
maatregelen en pakte de Mini sa
men met een goede vriend van
top tot teen aan.
Om de Van stoerder te maken,
monteerde Van Ham spatbordver-
breders en legde hij er zogeheten
worstbanden onder. „Het zijn klei
ne, dikke banden van maar tien
inch. Daardoor lijken het net wor
sten." Veel asfalt hebben de rub
bers nog niet gevoeld. De restaura
tie van de Mini is net achter de
rug. „Het is wachten op het voor
jaar. Ik zou volgend jaar heel graag
met de Van naar de Internationale
Mini Meeting in Italië rijden. Dui
zenden auto's en Mini-gekken van
over de hele wereld bij elkaar. Fan
tastisch!"
Heeft u ook een bijzondere auto? Klas
siek of modem? Laat het ons weten
via contact@buroboot.com
stantie ingeluid als een milieumaat
regel. Maar het draait uiteindelijk
om het binnenhalen van centen.
Er zijn volgens mij genoeg andere
manieren om ergens geld vandaan
te halen. Toen ik op vakantie was
in Kroatië heb ik voor tientallen
euro's vignetten moeten kopen
illustratie Sietske Ridders
om rond te mogen rijden. Mis
schien moeten we zoiets in Neder
land ook invoeren voor buiten
landse automobilisten. Of een kilo
meterheffing. Laten we daar op
z'n minst over nadenken in plaats
van meteen geld bij de oldtimerrij
ders vandaan te halen."
Maarten van Ham met zijn besteluitvoering van Mini. foto Lucas Boot