'Goed nieuws, maar het kwaad j is al geschied auto15 Mini Van' 'Ik zocht iets nieuws, iets specialers: een DROOMAUTO Mini Van uit 1978, van geraamte tot nieuwstaat Staatssecretaris wil oldtimerrijder toch tegemoetkomen I |9 woensdag 14 november 2012 De vrijstelling van motorrijtui genbelasting (mrb) voor oldti mers zou behouden blijven. Toen opeens toch niet en nu weer wel. Hoe reageert de han del op deze politieke carambo le? door Lucas Boot De politiek is soms zo veranderlijk als het weer. Werd voor de formatieonderhande lingen nog beweerd dat de mrb-vrijstelling voor oldti mers behouden blijft, roept Den Haag een paar weken later het te genovergestelde. Brancheorganisa ties, zoals Bovag en Fehac, belaag den de politiek met kritiek. Met succes, zo blijkt. Eind vorige week kwam naar buiten dat staatssecre taris Frans Weekers (Financiën) broedt op een plan om de oldti merrijders toch tegemoet te ko men. Concrete besluiten zijn nog niet genomen, maar er wordt ge sproken over een zogenoemde da- genkaart, waarbij oldtimereigena ren een beperkt aantal dagen per jaar met hun klassieker mogen rij den. „Misschien goed nieuws voor de meeste liefhebbers van oldtimers, maar het kwaad is al geschied. De handel is door de eerdere uitspra ken over het afschaffen van de vrij stelling op slot geraakt. Het duurt zeker een jaar voordat de markt zich weer "herstelt", zegt Patrick Boot, voormalig eigenaar van Old timers Zeeland in Heinkenszand. De onzekerheid over de mrb-vrij- stelling die nu heerst is funest voor de handel, aldus Boot. Prij door Lucas Boot Acht Mini's heeft Maarten van Ham uit Oosterhout al versleten. „Fantastische autootjes zijn het. Lekker sportief Net karts." De Mini-gekte nam hij naar eigen zeggen over van zijn moeder. „Zij reed Mini en ik heb daar veel herinneringen aan. Vanwege mijn chronische ziekte moest ik geregeld naar het ziekenhuis in Utrecht om behan deld te worden. Dat deden mijn moeder en ik dus in de Mini. Er b ontstaat zo vanzelf een band met die auto." Van Ham reed altijd in de stan daard hatchbackvarianten van de Mini. „Mijn laatste exemplaar was een Mini Cooper. Die auto was he lemaal af Lederen bekleding erin, alles erop en eraan. Maar ja, dan gaat het toch weer kriebelen. Ik zen van oldtimers zijn de afgelo pen weken dramatisch gekelderd. „Soms wel met de helft. Dat draai je niet zomaar terug." Zijn eigen handel leed ook onder de onzeker heid. Hij besloot begin oktober zelfs om de deuren van zijn zaak te sluiten door de vraagtekens over de regelgeving. „De afgelopen jaren zijn de regels al een paar keer herzien. Dat zorg de ervoor dat de handel steeds ver der inzakte. De recente ontwikke lingen waren voor mij reden om te stoppen." Boot verkocht met na me Mercedes-Benzen van begin en midden jaren tachtig. Juist die leeftijdscategorie wil de regering aanpakken. Dit soort wagens zijn namelijk prima inzetbaar voor da gelijks gebruik. Zeker de diesels. Lekker goedkoop, maar ook vervui lend. Daar zit de angel voor Den Haag. Als Boot het voor het zeggen heeft, koppelt hij de mrb-vrijstelling liever aan een kilometerbeperking op jaarba sis. Maximaal 10.000 per jaar, bij voorbeeld. Ga je daar overheen, dan moet je betalen. Deze optie oppert ook Ron Schrauwers van Classic Centre Brabant in Et- ten-Leur. Schrauwers verkoopt en restaureert oldtimers. „Met zon ki lometerbeperking houd je de meeste oldtimer rijders buiten schot, omdat de grootste groep niet veel kilometers maakt. Maar sowieso zullen er eigenaren gedu peerd raken, ook als het dagkaar tensysteem doorgaat. Ik ken jon gens die dagelijks in een Kevertje rijden omdat dat prima kan en lek ker goedkoop is. Die zijn straks hoe dan ook de dupe omdat er zocht iets nieuws, iets specialers: een Mini Van." Deze besteluitvoe- ring van het Engelse wagentje zag in i960 het levenslicht. In feite is het een Mini Travelier - een sta tionwagon - maar dan zonder ra men en houten carrosseriepane len. In 1978 wordt de Van officieel Mini 95 gedoopt, omdat hij 0,95 ton mag versjouwen. Uit dat jaar komt ook het exem plaar van de Oosterhouter. In de periode erna is er het nodige met de Mini gebeurd. Van Ham: „Het enige dat nog over was van de ori ginele auto was het chassis. De toenmalige eigenaar is zelf naar on derdelen gaan zoeken en heeft 'm stukje voor beetje opgebouwd. Hij zag het op een gegeven moment niet meer zitten en verkocht 'm. De nieuwe eigenaar - van wie ik de auto heb overgenomen - heeft de Van ook niet veel goed gedaan. Hij heeft 'm met twee linker han ook mensen zijn die elke dag in oude stinkdiesels rondrijden. Als het de overheid om die auto's gaat, moeten ze die groep aanpak ken." Daar wringt volgens Schrauwers de schoen. „De afschaffing van de mrb-vrijstelling werd in eerste in den opgeknapt. Een bak ellende." Van Ham nam zelf geen halve maatregelen en pakte de Mini sa men met een goede vriend van top tot teen aan. Om de Van stoerder te maken, monteerde Van Ham spatbordver- breders en legde hij er zogeheten worstbanden onder. „Het zijn klei ne, dikke banden van maar tien inch. Daardoor lijken het net wor sten." Veel asfalt hebben de rub bers nog niet gevoeld. De restaura tie van de Mini is net achter de rug. „Het is wachten op het voor jaar. Ik zou volgend jaar heel graag met de Van naar de Internationale Mini Meeting in Italië rijden. Dui zenden auto's en Mini-gekken van over de hele wereld bij elkaar. Fan tastisch!" Heeft u ook een bijzondere auto? Klas siek of modem? Laat het ons weten via contact@buroboot.com stantie ingeluid als een milieumaat regel. Maar het draait uiteindelijk om het binnenhalen van centen. Er zijn volgens mij genoeg andere manieren om ergens geld vandaan te halen. Toen ik op vakantie was in Kroatië heb ik voor tientallen euro's vignetten moeten kopen illustratie Sietske Ridders om rond te mogen rijden. Mis schien moeten we zoiets in Neder land ook invoeren voor buiten landse automobilisten. Of een kilo meterheffing. Laten we daar op z'n minst over nadenken in plaats van meteen geld bij de oldtimerrij ders vandaan te halen." Maarten van Ham met zijn besteluitvoering van Mini. foto Lucas Boot

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 15