Papieren treinkaartje verdwijnt
ei
Öi
13
Personeel
Lufthansa
krijgt meer
'Steun aan
Grieken is
risico voor
Nederland'
Vakbonden
stellen KPN
ultimatum
woensdag 14 november 2012
Eind volgend jaar kan alleen nog met OV-chipkaart gereisd worden
Nu in de bus en tram een
papieren vervoersbewijs is
afgeschaft, wil ook de NS
stoppen met de papieren
treinkaartjes. Iedereen moet
aan de OV-chipkaart.
door Maaike Boersma
Het eerste wat de treinrei
zigers merken is dat de
grote gele kaartautoma-
ten vanaf vandaag aan
gepast zijn. Het beginscherm
toont niet langer de mogelijkheid
om een kaartje te kopen, maar is
gericht op de OV-chipkaart. Het is
nog wel mogelijk om een papieren
kaartje uit de automaat te kopen,
maar niet heel lang meer.
De papieren kaartjes worden gefa
seerd afgeschaft en de eerste papie
ren kortingskaartjes verdwijnen in
maart volgend jaar.
De eerste groep die door deze
maatregelen wordt getroffen zijn
de mensen met een voordeeluren-
kaart. Zij krijgen nu na negen uur
's morgens 40 procent korting op
hun reis en mogen ook drie ande
ren mee laten reizen met korting.
Vanaf maart krijgen deze meereizi-
gers alleen nog korting als zij een
OV-chipkaart hebben. De korting
kan dan eenmalig, vooraf op de
chipkaart geladen en gaat in zodra
er bij de poortjes wordt inge
checkt.
Heeft oma of tante geen OV-chip-
kaart? „Dan moet ze een voltarief
kaartje kopen", aldus een woord
voerder van de NS. Of een
OV-chipkaart kopen a 7,50 euro
en daar minimaal 20 euro op zet
ten.
Het beleid is erop gericht de aan
schaf van papieren kaartjes zoveel
mogelijk te ontmoedigen. Hoewel
de kortingskaartjes op papier in
maart verdwijnen, zullen er vanaf
morgen al geen weekendretours
en kaartjes zonder datum meer te
krijgen zijn. En vanaf maart zijn
ook de railrunner, de dagkaart
fiets en dagkaart voor de hond al
leen nog maar 'verchipt' verkrijg
baar.
Voor één kortingskaartje heeft de
NS nog geen oplossing: de traject-
kaart. Mensen die nu bijvoorbeeld
voor hun werk elke dag hetzelfde
traject afleggen, hebben een apar
te kaart die hen recht geeft op 40
procent korting als zij buiten hun
traject reizen. Daarvoor moet ech
ter wel een papieren kortingskaart-
je worden gekocht, want de
OV-chipkaart schrijft anders de ge
hele ritprijs af Het gaat om een tij
delijke oplossing.
Eind volgend jaar moet iedereen
met een OV-chipkaart reizen bij
NS. Alleen voor sporadische reizi
gers, die bijvoorbeeld alleen de
trein pakken om naar Schiphol te
reizen, heeft NS een wegwerp-
kaartje.
Momenteel reist nog maar één op
de drie NS-reizigers met een
ov-kaart. „Een groot deel (60 pro
cent) heeft wel een ov-chipkaart,
maar niet hoeft die nog niet te ge
bruiken. Zoals de mensen met een
jaarabonnement", aldus de
NS-woord voerder.
Van het ministerie mogen de pa
pieren kaartjes alleen afgeschaft
worden als het probleem van het
dubbele opstaptarief is opgelost.
Nu is het nog zo dat reizigers die
met twee verschillende spoorver-
voerders reizen, twee keer een op
staptarief van tachtig cent betalen.
„Voor 1 maart is dat probleem op
gelost", aldus de woordvoerder
van de NS.
FRANKFURT - Cabinepersoneel bij
Lufthansa krijgt de komende 2 jaar
meer loon en baanzekerheid. Dat
meldden de Duitse luchtvaart
maatschappij en de betrokken vak
bonden dinsdag.
De ongeveer 18.000 stewards en
stewardessen krijgen de komende
2 jaar gemiddeld circa 4 procent
meer loon. Daarnaast geeft Luft
hansa de garantie dat tot eind 2014
geen cabinepersoneel wordt ontsla
gen.
Met het akkoord tussen Lufthansa
en de bonden komt een einde aan
een langslepend conflict, dat in de
afgelopen maanden herhaaldelijk
tot stakingen heeft geleid. Het
Duitse bedrijf voert omvangrijke
bezuinigingen door en kondigde
in dat verband eerder al het ont
slag aan van 3500 administratieve
medewerkers.
markt 'WÊÊÊÊÊË
Aardappelen droog uit de schuur, 40
mm opw, vast): Frites geschikt: 24,00 -
25,50 (stemming prijshoudend); Ex
port: 22,50 - 24,50 (stemming vast).
Zaaiuien (droog uit de schuur11,25 -
12,50 (Levering binnen drie weken).
Granen, zaden en Peulvruchten
Tarwe, Maal: 250,00; Tarwe, Voer:
240,00; Blauw maanzaad: geen handel;
Kapucijners: geen handel; Karwijzaad:
geen handel; Brouwgerst: geen handel;
Voergerst: 230,00; Bruine Bonen:
850,00.
Prijzen per 1000 kg exclusief btw uit op
slag collecterende handel.
Nieuwe Oogst (per ton
Weidehooi: 100,00; Roodzwenkhooi
(uit de schuur): 100,00; Engelsraaihooi
(uit de schuur): 75,00 - 85,00; Veld-
beemdhooi (uit de schuur): 95,00 -
115,00; Tarwestro, Grote Pakken (uit
de schuur): 70,00 - 80,00; Tarwestro,
Kleine Pakken (uit de schuur): 95,00 -
100,00; Gerstestro (uit de schuur):
85,00; Bonenstro: 70,00.
Noteringen worden ook gepubliceerd op
de website van de ZLTO: www.zlto.nl
DEN HAAG - De vakbonden hebben
KPN dinsdag een ultimatum ge
steld. Als het telecombedrijf voor
zaterdag niet instemt met de loon
eisen, zullen er acties volgen.
„De acties kunnen ook cruciale de
len van KPN treffen", zo verklaar
de een woordvoerder van Abvaka-
bo gisteren.
KPN, dat sinds april met de vak
bonden onderhandelt, biedt een
loonsverhoging van 1,4 procent
over een periode van 13 maanden
vanaf april 2012.
„Het hele pakket dat KPN op 31 ok
tober heeft aangeboden, blijft op
alle punten beneden onze minima
le eisen", zei een woordvoerder
van vakbond Qlix.
De bonden eisen een loonsverho
ging van 3 procent over 21 maan
den.
DEN HAAG - Voor Nederland zijn er
„grote financiële risico's" verbon
den aan de noodsteun aan Grie
kenland. Dat zei minister van Fi
nanciën Jeroen Dijsselbloem dins
dag in Brussel, waar hij was voor
overleg met Europese collega's.
Nederland leende miljarden aan
de Grieken. De Nederlandse be
trokkenheid om Griekenland in de
eurozone te houden, maar ook het
herstel van het vertrouwen in de
euro en in de eurozone als geheel,
brengt financiële risico's met zich
mee voor Nederland, aldus de mi
nister. Dijsselbloem benadrukte
dat een groot risico niet automa
tisch een groot bedrag betekent.
„Er zijn risico's en natuurlijk zor
gen we ervoor die risico's en bedra
gen te beperken."
Het Europees Parlement (EP) wei
gerde gisteren aan te schuiven bij
het overleg met de EU-lidstaten
over de Europese begroting van
dit en volgend jaar. De onderhan
delaars van het Europarlement
zien het nut van overleg niet in nu
er nog geen overeenstemming on
der de lidstaten is over de opvul
ling van het miljardengat in de be
groting van dit jaar. Praten over de
begroting van 2013 heeft dan geen
zin, meent het EP. Vrijdag al klap
ten de gesprekken. Volgens de een
omdat het EP wegliep, volgens de
ander omdat de lidstaten weiger
den geld bij te leggen.
Het EP en de commissie vinden
dat de lidstaten geld moeten bij
storten omdat er een gat van ruim
9,7 miljard zit in de begroting van
dit jaar. Volgens hen gaat het om
EU-subsidies voor bijvoorbeeld de
bouw van een brug of beurzen
aan studenten die door de landen
zelf zijn voorgeschoten en die zij
terug willen. Een aantal lidstaten,
waaronder Nederland, weigert ech
ter de portemonnee te trekken om
het gat te dichten.
Dat vsii' van klanten enthousiast gijn ever de kwaliteit van ens nifwtrk,
bitsktm niet dat m stil kunnen iltt§n, Baarem mveitêrtn w§ §lk jaar ruim ten
miljard sure In de uitbreiding §n verbetering van ens netwerk, em diensten leals
mil internet met d§ heêgstë kwaliteit te kunnen bieden, öf het nu gaat em de
uitrei van het glasvëielnetwerk, dt beuw van extra datacenters veerpredueten
tn diensten 'in th§ eleud' er een verdere optimalisering van ons mebièls netwerk,
Hm blijft u anders bij de tijd? Hit netwerk dat geeft em Nederland