rechts, ja, ho maar! Niet alleen ouderen hebben het zwaar, ook alleenverdieners moeten inleveren, zij het iets minder II TlrtF woensdag 14 november 2012 Arbeidskorting als smeermiddel De arbeidskorting wordt vanaf 2014 gebruikt als instrument voor de inko menspolitiek van het kabinet De laagste inkomens profiteren van het feit dat de arbeidskorting voor hoge inkomens wordt afgebouwd. Het geld wordt dus overgeheveld van de hoogst- naar de laagstbetaalden. De laagst betaalden zien de arbeidskorting oplopen van 1.723 euro in 2013 naar 2.730 euro in 2017, volgens het CPB. Voor inkomens vanaf 70.000 euro bruto per jaar daalt de arbeidskorting naar 550 euro per jaar. Inkomens vanaf 111.000 maken straks geen aanspraak meer op de arbeids korting. De arbeidskorting - WD-lijsttrekker Ruitte beloofde in augustus nog een verhoging van 1.000 euro voor werkende mensen - wordt door de werkge ver verrekend met de loonheffing. De korting is bedoeld als extra inkomen voor de mensen met werk. Voor 2012 geldt, afhankelijk van het inkomen een maximale arbeidskorting van 1.611 euro, voor 2013 1.723 euro. Volgend jaar wordt de arbeidskorting samengevoegd met de zogeheten doorwerkbonus, voor mensen vanaf 62 jaar. Heffingskorting op de schop Behalve de arbeidskorting gaat in 2014 ook de heffingskorting op de schop. Kort gezegd: de lage inkomens krijgen een hogere heffingskorting, de hoge inkomens een lagere. De generieke heffingskorting wordt dus straks inkomensafhankelijk. De heffingskorting is een directe korting op de belasting die moet worden betaald. Voorbeeld: Wie 4.000 euro belas ting is verschuldigd mag 2.033 euro aftrekken, waarna de aanslag nog maar 1.967 euro bedraagt De heffingskorting voor de laagste inkomen- groepen gaat van 2.033 euro naar 2.335 euro in 2017, aldus het CPB. Inko mens vanaf circa 19.000 euro krijgen straks minder heffingskorting. In de hoogste belastingschijf (die in 2017 naar 62.940 euro is opgetrokken) wordt de heffingskorting in 2017 verlaagd naar 1.075 euro. Dat komt neer dp een halvering. FNV en andere belastingdeskundigen wijzen erop dat niet alle laagst betaalden van een verhoogde heffingskorting profiteren. Wie een gering belastbaar inkomen heeft dat lager is dan de heffingskor ting mag slechts een bedrag ter hoogte van het (belaste) inkomen aftrek ken. Hoeveel laagbetaalden daardoor niet of slechts gedeeltelijk van de verhoogde heffingskorting profiteren, is niet bekend. Bij liet aankondigen van het impo pulaire bezuinigingspakket lieten de kopstukken van de coalitie geen moment onbenut om te wij zen op het hogere doel: begrotings evenwicht. Wat dat betreft helpt ook het aangepaste akkoord Neder land in de goede richting, voor spelt het CPB. Het tekort op de overheidsbegro ting loopt in vijfjaar tijd terug van 3,7 procent naar 1,6 procent van het bruto nationaal product (bnp). De staatsschuld blijft iets boven de J 70 procent van het bnp schomme- len, net als nu. Dat is 10 procent- punt boven de norm die in Euro- pa overeengekomen is. De werkloosheid tenslotte zal door het geheel aan maatregelen op 6,2 procent uitkomen in 2017. Dat is iets minder dan de huidige werkloosheid (die is 6,6 procent meer), maar 0,3 procent meer dan in het oorspronkelijke akkoord. Dat komt neer op 25.000 werklo zen extra. Koopkrachtontwikkeling Totaaleffect regeerakkoord, Tweeverdieners Alleenstaande ouder Alleenverdiener Lenteakkoord en Rutte-I (gemiddelde verandering in procenten per jaar, 2013-2017) Werknemers Regeerakkoord 29 okt. 2012 Regeerakkoord 12 nov. 2012 Oud Nieuw Oud Nieuw Oud Nieuw Inkomen 32.900 0,25 -0,25 0,25 0,25 0,25 0,25 32.900-65.800 65.800 - 94.000 94.000 0,50 0,00 -0,50 0,00 -^r 0,00 -0,25 0,50 0,00 -0,50 0,00 0,00 -0,25 0,50 0,00 -0,50 o,oo 0,00 Uitkeringsgerechtigden Inkomen 22.560 0,00 -0,25 0,00 0,00 -0,25 -0,25 22.560 Gepensioneerden 0,00 -0,25 -^r -0,25 -0,25 0,00 -0,25 Inkomen 22.560 0,50 0,25 0,25 0,25 -0,75 -0,75 22.560 -0,50 •1,00 -1,25 -1,25 -0,75 -0,75 infographic De Persdienst I bron CPB

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 11