rechts, ja, ho maar!
Niet alleen ouderen hebben het zwaar, ook alleenverdieners
moeten inleveren, zij het iets minder
II
TlrtF
woensdag 14 november 2012
Arbeidskorting als smeermiddel
De arbeidskorting wordt vanaf 2014 gebruikt als instrument voor de inko
menspolitiek van het kabinet De laagste inkomens profiteren van het feit
dat de arbeidskorting voor hoge inkomens wordt afgebouwd. Het geld
wordt dus overgeheveld van de hoogst- naar de laagstbetaalden.
De laagst betaalden zien de arbeidskorting oplopen van 1.723 euro in
2013 naar 2.730 euro in 2017, volgens het CPB. Voor inkomens vanaf
70.000 euro bruto per jaar daalt de arbeidskorting naar 550 euro per jaar.
Inkomens vanaf 111.000 maken straks geen aanspraak meer op de arbeids
korting.
De arbeidskorting - WD-lijsttrekker Ruitte beloofde in augustus nog een
verhoging van 1.000 euro voor werkende mensen - wordt door de werkge
ver verrekend met de loonheffing.
De korting is bedoeld als extra inkomen voor de mensen met werk. Voor
2012 geldt, afhankelijk van het inkomen een maximale arbeidskorting van
1.611 euro, voor 2013 1.723 euro. Volgend jaar wordt de arbeidskorting
samengevoegd met de zogeheten doorwerkbonus, voor mensen vanaf 62
jaar.
Heffingskorting op de schop
Behalve de arbeidskorting gaat in 2014 ook de heffingskorting op de
schop. Kort gezegd: de lage inkomens krijgen een hogere heffingskorting,
de hoge inkomens een lagere. De generieke heffingskorting wordt dus
straks inkomensafhankelijk. De heffingskorting is een directe korting op
de belasting die moet worden betaald. Voorbeeld: Wie 4.000 euro belas
ting is verschuldigd mag 2.033 euro aftrekken, waarna de aanslag nog
maar 1.967 euro bedraagt De heffingskorting voor de laagste inkomen-
groepen gaat van 2.033 euro naar 2.335 euro in 2017, aldus het CPB. Inko
mens vanaf circa 19.000 euro krijgen straks minder heffingskorting. In de
hoogste belastingschijf (die in 2017 naar 62.940 euro is opgetrokken)
wordt de heffingskorting in 2017 verlaagd naar 1.075 euro. Dat komt neer
dp een halvering. FNV en andere belastingdeskundigen wijzen erop dat
niet alle laagst betaalden van een verhoogde heffingskorting profiteren.
Wie een gering belastbaar inkomen heeft dat lager is dan de heffingskor
ting mag slechts een bedrag ter hoogte van het (belaste) inkomen aftrek
ken. Hoeveel laagbetaalden daardoor niet of slechts gedeeltelijk van de
verhoogde heffingskorting profiteren, is niet bekend.
Bij liet aankondigen van het impo
pulaire bezuinigingspakket lieten
de kopstukken van de coalitie
geen moment onbenut om te wij
zen op het hogere doel: begrotings
evenwicht. Wat dat betreft helpt
ook het aangepaste akkoord Neder
land in de goede richting, voor
spelt het CPB.
Het tekort op de overheidsbegro
ting loopt in vijfjaar tijd terug van
3,7 procent naar 1,6 procent van
het bruto nationaal product (bnp).
De staatsschuld blijft iets boven de
J 70 procent van het bnp schomme-
len, net als nu. Dat is 10 procent-
punt boven de norm die in Euro-
pa overeengekomen is.
De werkloosheid tenslotte zal
door het geheel aan maatregelen
op 6,2 procent uitkomen in 2017.
Dat is iets minder dan de huidige
werkloosheid (die is 6,6 procent
meer), maar 0,3 procent meer dan
in het oorspronkelijke akkoord.
Dat komt neer op 25.000 werklo
zen extra.
Koopkrachtontwikkeling
Totaaleffect regeerakkoord,
Tweeverdieners
Alleenstaande ouder
Alleenverdiener
Lenteakkoord en Rutte-I
(gemiddelde verandering in
procenten per jaar, 2013-2017)
Werknemers
Regeerakkoord
29 okt. 2012
Regeerakkoord
12 nov. 2012
Oud
Nieuw
Oud
Nieuw
Oud Nieuw
Inkomen 32.900
0,25
-0,25
0,25
0,25
0,25
0,25
32.900-65.800
65.800 - 94.000
94.000
0,50
0,00
-0,50
0,00 -^r
0,00
-0,25
0,50
0,00
-0,50
0,00
0,00
-0,25
0,50
0,00
-0,50
o,oo
0,00
Uitkeringsgerechtigden
Inkomen 22.560
0,00
-0,25
0,00
0,00
-0,25
-0,25
22.560
Gepensioneerden
0,00
-0,25 -^r
-0,25
-0,25
0,00
-0,25
Inkomen 22.560
0,50
0,25
0,25
0,25
-0,75
-0,75
22.560
-0,50
•1,00
-1,25
-1,25
-0,75
-0,75
infographic De Persdienst I bron CPB