zeeland 123 VCT verdient duwtje in de rug van provincie 'We moeten wel sluiten' Gemeente denkt mee Tonnie Burggraaf dinsdag 13 november 2012 De receptie van Vakantie-Eiland Braakman is voor onbepaalde tijd gesloten worden Indien mojrl'lk jthrifttHJ* gelntormecrd. MM kampeerterrein Is «ctloien voor onbepaald» ll(d. Wij rijn alleen schriftelijk (Middenweg 1,4541PN. Hoek) bereikbaar. Pet email en/of telefoon il|n wi| HlfT bereikbaar. Scheldorado sloot gisteren zijn deu ren, in afwachting van verkoop. Het bedrijf benadrukt dat het niet fail liet is. foto Peter Nicolai ten. Dat is het minste wat ze kun nen doen. Er zijn mensen die al voor volgend jaar betaald hebben en er zijn mensen die drie weken geleden nog een stacaravan heb ben gekocht. Dat kan toch niet?" Een aantal mensen woont perma nent op het terrein. „Wij hebben met zijn allen flessen met propaan- gas aangeschaft", zegt Gijs Kieft, een van die permanente bewo ners. „Kostte wel 600 euro per aan sluiting. De electriciteit kan bij ons niet afgesloten worden, want we hebben zelf een contract met Del ta. Het water kan wel een pro bleem worden, want dat wordt via De Braakman geleverd. Moeten we straks ergens anders een huisje huren om te kunnen douchen. Ons huis in Limburg is verhuurd." Eigenaar Sandra Huisman van Res taurant De Braakman houdt haar hart vast. „Als de electriciteit eraf gehaald wordt, werkt de water pomp niet meer en komen we in de problemen met diverse bijeen komsten en feesten. Er móet een oplossing komen, want dit kan niet." De sporthal op het terrein kan het vermoedelijk tot decem ber uitzingen met gas dat in een aparte tank is opgeslagen. „Mensen die hier een stacaravan hebben, investeerden de afgelopen jaren veel. Dat heb ik ook gedaan. Je wilt het zo leuk en gezellig mogelijk maken. En dan hoor ineens je dat alles afgesloten wordt en je maar moet vertrekken. Volstrekt onaanvaardbaar." Bedrijfsleider Robert van de Steenoven van Scheldorado heeft er de pest over in. „We hebben met alle medewer kers ons uiterste best gedaan om Scheldorado zo lang mogelijk open te houden om de eigenaren de gelegenheid te geven om het bad te verkopen. Maar zonder stroom moeten we wel sluiten. Dit gebeurt over ons hoofd heen." Het subtropische zwemparadijs is sinds gisteren gesloten. Ook het restaurant is dicht. Delta heeft de stroom afgesloten. Een tijdje gele den heeft de bank, in afwachting van een eventuele verkoop van Scheldorado, de bankrekeningen bevroren. Hierdoor is de energiere kening niet betaald. Bij Scheldora do werken dertig mensen. Geruch ten dat salarississen niet betaald zouden zijn kloppen volgens Van de Steenoven niet. Het zwembad is gisteren begonnen om het bad leeg te pompen. Er is nog geen ko per gevonden. De eveneens in het complex geves tigde sportschool Elegance, fysio therapie en massagesalon houden wel stroom en kunnen als nor maal functioneren. „Voor ons heeft de sluiting van het zwembad geen gevolgen", zegt een mede werkster van Elegance. „Wij kun nen gewoon door draaien." Het Terneuzens college buigt zich vandaag over de problemen op en rond Vakantie-eiland Braakman. Ener gieleverancier Delta is voorne mens water en electriciteit af te sluiten en gasleverancier Antargaz levert geen gas meer. Campinggas- ten, vaste bewoners en eigenaar Sandra Huisman van het restau rant De Braakman hebben zich bij de gemeente gemeld. „Misschien kan de gemeente wat voor ons doen", zegt Sandra Huisman. „Nog geen idee", reageert wethou der Pim Broekhuysen. „Het is een zeer complexe privaatrechtelijke kwestie." „We zijn alles aan het uitzoeken. Het is in ieder geval een zeer verve lende situatie. Zeker nu ook Schel dorado dicht is. Dit betreuren we ten zeerste en we hopen dat er snel een oplossing komt." De ellende begon toen Lemonie Investment begin dit jaar failliet werd verklaard. Dat bedrijf is van de vermogende familie Westerme- ijer uit Arnhem. Onder Lemonie Investments kangt de BV Hooge Paaschberg. Dat is weer de paraplu voor Vakantie-eiland Braakman en subtropisch zwemparadijs Scheldorado. Hooge Paaschberg is nog niet failliet, maar heeft wel grote betalingsachterstanden. De Staten van Zeeland von den het vrijdag niet nodig de Verbrugge Container Ter minal een duwtje te geven. De geschiedenis leert dat Zeeland Seaports de ge droomde Westerschelde Container Terminal maar moeilijk los kan laten. Al ruim dertien jaar pro beren de Zeeuwse ha vens een graantje mee te pikken van de trend door Ben Jansen dat in het internationale goederen vervoer steeds meer spullen in con tainers worden gestopt. Vooral Vlissingen-Oost is met zijn ligging aan diep vaarwater kansrijk voor de overslag van stalen vrachtkis- ten. Maar het wil maar niet lukken die kansen te verzilveren. De Wester schelde Container Terminal (WCT) aan de buitenkant van het havengebied geldt weliswaar als een prachtig project, maar er is geen investeerder voor te vinden. Zolang deze terminal boven de markt zweeft, komen andere plan nen niet van de grond: de Scaldia Terminal van de Vlaamse combina tie Sea-Invest/Zuidnatie en de Ver- brugge Container Terminal (VCT) van de Zeeuwse havenonderne mer Martin Verbrugge. Bij die laatste neemt het ongeduld toe. Havenbedrijf Zeeland Seaports richt zich vooral op zijn eigen geesteskind, de WCT. In het verleden is Verbrugge te verstaan gegeven dat het hem niet in dank zou worden afgenomen als hij met zijn VCT-plan de WCT in de wie len zou rijden. Vervolgens wierp Seaports allerlei bezwaren op te gen het plan van Verbrugge die eenvoudig konden worden weer legd. En nadat duidelijk was geworden dat er voorlopig geen kijk is op een exploitant voor de WCT, wei gerde Zeeland Seaports zijn eigen plan in de ijskast te zetten. Daar mee bleef een signaal aan de markt uit dat de containeroverslag- mogelijkheden van Vlissingen- Oost in elk geval voorlopig maar beter kunnen worden benut in de vorm van het Verbruggeproject. De provincie Zeeland (voor de helft eigenaar van Zeeland Seaports) heeft dat nog eens ver sterkt door in het collegeprogram ma 2011-2015 nadrukkelijk vast te houden aan de WCT. De VCT bleef onvermeld. Juist daarom was het zinvol ge weest dat de Staten van Zeeland met zoveel woorden hadden uitge sproken dat de bakens zijn verzet en dat Zeeland Seaports nu alles in het werk moet stellen om de VCT snel mogelijk te maken. Nu gaan ze er te makkelijk van uit dat de havenbeheerder en Verbrugge er wel uit zullen komen. Om van Vlissingen-Oost eindelijk een con tainerhaven te maken is enige vorm van regie vanuit de Abdij in Middelburg misschien wel wense lijk. Campinggasten van De Braakman laadden gisterochtend hun spullen in. Zoals Pascal uit België. „Alles van waarde neem ik mee. foto Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 23