zeeland 123
VCT verdient duwtje in de rug van provincie
'We moeten wel sluiten' Gemeente denkt mee
Tonnie Burggraaf
dinsdag 13 november 2012
De receptie van Vakantie-Eiland
Braakman
is voor onbepaalde tijd gesloten
worden Indien mojrl'lk jthrifttHJ* gelntormecrd.
MM kampeerterrein Is «ctloien voor onbepaald» ll(d.
Wij rijn alleen schriftelijk (Middenweg 1,4541PN. Hoek) bereikbaar.
Pet email en/of telefoon il|n wi| HlfT bereikbaar.
Scheldorado sloot gisteren zijn deu
ren, in afwachting van verkoop. Het
bedrijf benadrukt dat het niet fail
liet is. foto Peter Nicolai
ten. Dat is het minste wat ze kun
nen doen. Er zijn mensen die al
voor volgend jaar betaald hebben
en er zijn mensen die drie weken
geleden nog een stacaravan heb
ben gekocht. Dat kan toch niet?"
Een aantal mensen woont perma
nent op het terrein. „Wij hebben
met zijn allen flessen met propaan-
gas aangeschaft", zegt Gijs Kieft,
een van die permanente bewo
ners. „Kostte wel 600 euro per aan
sluiting. De electriciteit kan bij ons
niet afgesloten worden, want we
hebben zelf een contract met Del
ta. Het water kan wel een pro
bleem worden, want dat wordt via
De Braakman geleverd. Moeten
we straks ergens anders een huisje
huren om te kunnen douchen.
Ons huis in Limburg is verhuurd."
Eigenaar Sandra Huisman van Res
taurant De Braakman houdt haar
hart vast. „Als de electriciteit eraf
gehaald wordt, werkt de water
pomp niet meer en komen we in
de problemen met diverse bijeen
komsten en feesten. Er móet een
oplossing komen, want dit kan
niet." De sporthal op het terrein
kan het vermoedelijk tot decem
ber uitzingen met gas dat in een
aparte tank is opgeslagen.
„Mensen die hier een stacaravan hebben, investeerden
de afgelopen jaren veel. Dat heb ik ook gedaan. Je wilt
het zo leuk en gezellig mogelijk maken. En dan hoor
ineens je dat alles afgesloten wordt en je maar moet
vertrekken. Volstrekt onaanvaardbaar."
Bedrijfsleider Robert van de
Steenoven van Scheldorado
heeft er de pest over in.
„We hebben met alle medewer
kers ons uiterste best gedaan om
Scheldorado zo lang mogelijk
open te houden om de eigenaren
de gelegenheid te geven om het
bad te verkopen. Maar zonder
stroom moeten we wel sluiten. Dit
gebeurt over ons hoofd heen."
Het subtropische zwemparadijs is
sinds gisteren gesloten. Ook het
restaurant is dicht. Delta heeft de
stroom afgesloten. Een tijdje gele
den heeft de bank, in afwachting
van een eventuele verkoop van
Scheldorado, de bankrekeningen
bevroren. Hierdoor is de energiere
kening niet betaald. Bij Scheldora
do werken dertig mensen. Geruch
ten dat salarississen niet betaald
zouden zijn kloppen volgens Van
de Steenoven niet. Het zwembad
is gisteren begonnen om het bad
leeg te pompen. Er is nog geen ko
per gevonden.
De eveneens in het complex geves
tigde sportschool Elegance, fysio
therapie en massagesalon houden
wel stroom en kunnen als nor
maal functioneren. „Voor ons
heeft de sluiting van het zwembad
geen gevolgen", zegt een mede
werkster van Elegance. „Wij kun
nen gewoon door draaien."
Het Terneuzens college
buigt zich vandaag over
de problemen op en rond
Vakantie-eiland Braakman. Ener
gieleverancier Delta is voorne
mens water en electriciteit af te
sluiten en gasleverancier Antargaz
levert geen gas meer. Campinggas-
ten, vaste bewoners en eigenaar
Sandra Huisman van het restau
rant De Braakman hebben zich bij
de gemeente gemeld. „Misschien
kan de gemeente wat voor ons
doen", zegt Sandra Huisman.
„Nog geen idee", reageert wethou
der Pim Broekhuysen. „Het is een
zeer complexe privaatrechtelijke
kwestie."
„We zijn alles aan het uitzoeken.
Het is in ieder geval een zeer verve
lende situatie. Zeker nu ook Schel
dorado dicht is. Dit betreuren we
ten zeerste en we hopen dat er
snel een oplossing komt."
De ellende begon toen Lemonie
Investment begin dit jaar failliet
werd verklaard. Dat bedrijf is van
de vermogende familie Westerme-
ijer uit Arnhem. Onder Lemonie
Investments kangt de BV Hooge
Paaschberg. Dat is weer de paraplu
voor Vakantie-eiland Braakman
en subtropisch zwemparadijs
Scheldorado. Hooge Paaschberg is
nog niet failliet, maar heeft wel
grote betalingsachterstanden.
De Staten van Zeeland von
den het vrijdag niet nodig
de Verbrugge Container Ter
minal een duwtje te geven.
De geschiedenis leert dat
Zeeland Seaports de ge
droomde Westerschelde
Container Terminal maar
moeilijk los kan laten.
Al ruim dertien jaar pro
beren de Zeeuwse ha
vens een graantje mee
te pikken van de trend
door Ben Jansen
dat in het internationale goederen
vervoer steeds meer spullen in con
tainers worden gestopt. Vooral
Vlissingen-Oost is met zijn ligging
aan diep vaarwater kansrijk voor
de overslag van stalen vrachtkis-
ten.
Maar het wil maar niet lukken die
kansen te verzilveren. De Wester
schelde Container Terminal
(WCT) aan de buitenkant van het
havengebied geldt weliswaar als
een prachtig project, maar er is
geen investeerder voor te vinden.
Zolang deze terminal boven de
markt zweeft, komen andere plan
nen niet van de grond: de Scaldia
Terminal van de Vlaamse combina
tie Sea-Invest/Zuidnatie en de Ver-
brugge Container Terminal (VCT)
van de Zeeuwse havenonderne
mer Martin Verbrugge.
Bij die laatste neemt het ongeduld
toe. Havenbedrijf Zeeland
Seaports richt zich vooral op zijn
eigen geesteskind, de WCT. In het
verleden is Verbrugge te verstaan
gegeven dat het hem niet in dank
zou worden afgenomen als hij met
zijn VCT-plan de WCT in de wie
len zou rijden. Vervolgens wierp
Seaports allerlei bezwaren op te
gen het plan van Verbrugge die
eenvoudig konden worden weer
legd.
En nadat duidelijk was geworden
dat er voorlopig geen kijk is op
een exploitant voor de WCT, wei
gerde Zeeland Seaports zijn eigen
plan in de ijskast te zetten. Daar
mee bleef een signaal aan de
markt uit dat de containeroverslag-
mogelijkheden van Vlissingen-
Oost in elk geval voorlopig maar
beter kunnen worden benut in de
vorm van het Verbruggeproject.
De provincie Zeeland (voor de
helft eigenaar van Zeeland
Seaports) heeft dat nog eens ver
sterkt door in het collegeprogram
ma 2011-2015 nadrukkelijk vast te
houden aan de WCT. De VCT
bleef onvermeld.
Juist daarom was het zinvol ge
weest dat de Staten van Zeeland
met zoveel woorden hadden uitge
sproken dat de bakens zijn verzet
en dat Zeeland Seaports nu alles
in het werk moet stellen om de
VCT snel mogelijk te maken. Nu
gaan ze er te makkelijk van uit dat
de havenbeheerder en Verbrugge
er wel uit zullen komen. Om van
Vlissingen-Oost eindelijk een con
tainerhaven te maken is enige
vorm van regie vanuit de Abdij in
Middelburg misschien wel wense
lijk.
Campinggasten van De Braakman laadden gisterochtend hun spullen in. Zoals Pascal uit België. „Alles van waarde neem ik mee.
foto Peter Nicolai