Sloophamer dreigt voor woonboulevard binnenland 17 Studenten proberen ov-kaart te redden Verwarde man zwaargewond op A58 mm maandag 12 november 2012 Meubelboulevard Meubelplein in Enschede. „Ik hoop dat de gemeente hier een runshoppingcenter van maakt. Woonboulevards zijn niet meer van deze tijd", zegt ondernemer Rolf Linker van meubelzaak Otak. foto Annina Romita De helft van de woonboule vards in Nederland is over bodig. Een deel zal daarom binnen nu en vijfjaar het loodje leggen, voorspellen onderzoekers. door Freke Remmers Woonboulevards waren hip, iede re zelfrespect- erende stad moest en zou er een hebben. Gemeenten verdien den er de afgelopen twintig jaar door middel van grondverkoop goed geld mee. Dat er even verderop door een an dere gemeente ook een boulevard uit de grond werd gestampt, daar keek men niet naar. Regie ontbrak en nu telt Nederland 115 woonbou levards. Daar zitten veel treurige exempla ren bij. De woonbranche wordt immers dubbel zo hard geraakt door de economische crisis: men sen hebben minder te besteden en stellen het aanschaffen van een nieuwe bank uit. Het moment om te shoppen voor een nieuwe wooninrichting is als mensen ver huizen en dat gebeurt minder nu de woningmarkt is vastgelopen. Veel woonboulevards kampen hierdoor met leegstand. Is het tota le aantal lege winkelmeters in 2012 gelijk gebleven (6,3 procent van de beschikbare vloeren), bij de woon boulevards stijgt de leegstand nog altijd, en hard. Volgens cijfers van onderzoeksbu reau Locatus staat in Nederland, in clusief retail parks zoals Designer Outlet Roermond, 240.000 vier kante meter (5,4 procent) leeg. Be gin 2011 bedroeg dat nog 166.000 vierkante meter (4,3 procent), met als kanttekening dat er in de afgelo pen anderhalfjaar 600.000 vier kante meter is bijgebouwd. Het grootste deel daarvan is wel opge vuld. Een deel van de woonboulevards legt daarom in de komende vijf jaar het loodje. „Hoeveel, dat is een hele lastige, maar dat het gaat gebeuren, staat volgens ons als een paal boven wa ter. Er is zo'n 50 procent overcapa citeit", zegt directeur Gerard Zand bergen van Locatus. „Als acht van de tien woonwinkels vertrekken, spreek je dan nog van een woon boulevard? Die laatste twee krij gen het wel moeilijker." Zijn collega en hoofdonderzoeker Gertjan Slob heeft nog hoop. „Als de economie en de woningmarkt weer aantrekken, is een behoorlijk herstel mogelijk. Maar niet voor al lemaal. Er is een aantal woonbou levards gebouwd op flutlocaties, meer gekozen vanuit het grondbe leid dan vanuit een ruimtelijk-eco nomische visie." Het besef groeit langzaam dat er wat moet gebeuren. In veel ge meenten wordt daarom gediscussi eerd of er ook andersoortige win kels toegestaan moeten worden. Zo mogen in Waalwijk, ondanks protest van centrumondernemers, nu ook bruin- en witgoedzaken, outdoorsportzalcen, dierenwinkels, baby(woon)winkels en rijwielza ken zich vestigen op de Woonbou levard van Piet Klerkx, de oudste van Nederland. Zou iedere ge meente dat doen, dan telt Neder land over tien jaar 115 runshop- pingcenters. Maar brancheverruiming is niet de oplossing. De woonboulevard zou dan de binnenstad gaan beconcur reren en die heeft het op veel plek ken al moeilijk genoeg. Kantoren zijn er ook te over en niet elke woonboulevard is geschikt als loca tie voor studentenwoningen. Wat dan? Slob: „Uithuilen en opnieuw be ginnen. Je verlies nemen en sloop is daarvan de ultieme stap. Sommi ge locaties ontkomen daar niet aan." DEN HAAG - Studenten slaagden er dertien jaar geleden nog in om af schaffing van de ov-studenten- kaart te voorkomen. Vandaag gaan ze weer in Den Haag demonstre ren in een poging het gratis reizen te behouden. Ging WD-minister Loek Her mans van Onderwijs destijds nog door de knieën, deze keer lijken de studenten kansloos. Vanaf 2015 krijgen studenten een kortingskaart voor het openbaar vervoer. Bij de NS kunnen ze daar mee in het weekend en verder na negen uur 's ochtends met 40 pro cent korting reizen. De nieuwe re geling gaat niet alleen gelden voor hbo- en universitaire studenten, maar ook voor mbo'ers. Wie zijn reiskosten niet kan betalen, kan daarvoor een lening afsluiten bij het ministerie van Onderwijs. Erik Duin, initiatiefnemer van het studentenprotest, vindt de nieuwe regeling onbegrijpelijk. „Het einde van de basisbeurs was al een grote klap, maar dit is de druppel", zegt hij. „Studeren wordt voor veel stu denten onbetaalbaar en daardoor een zaak voor de elite." Momenteel hebben ruim 600.000 studenten een ov-kaart. Kon de eerste lichting nog de hele week gratis met trein, bus en tram rei zen, sinds 1994 moeten ze kiezen tussen een weekkaart en een week endkaart. De weekkaart is veruit het populairst. In totaal kost de kaart het ministerie van Onder wijs 700 miljoen euro per jaar. Sinds 2000 geldt de waarde van de ov-studentenkaart als een lening, die wordt omgezet in een gift als de student binnen een bepaalde termijn de studie afrondt Twee jaar geleden kwamen tienduizen den studenten, vooral eerstejaars, in financiële problemen door de ov-chipkaart, die op toen allesbe halve goed werkte. De kosten wer den toen door de staat vergoed. BERGEN OP ZOOM - Een verwarde man is zaterdag zwaargewond ge raakt toen hij over de A58 bij Ber gen op Zoom liep. Rond 21.30 uur zagen automobilisten de man mid den op de rijbanen bij de afslag Wouwse Tol lopen. Hij ging met zijn armen wijd op de weg staan. Terwijl twee bestuurders stopten om hulp te bieden, kon een derde automobilist, een 29-jarige Tilburg- se, hem niet meer ontwijken. kKKÈR/ SAMSUNG »S8» GALAXY Tab 2 (10.1) Icvort 0|illm.iln I Samsung's Android 4.0 Tablet Nu de eerste 9 maanden van 30,- voor 10,- /mnd bij een 2-jarig KPN Mobiel Internet abonnement van 2GB /mnd' gratis docking station t.w.v. 2 kpn winkel kpn.com 0800 0115 •Korting op de tablet ep het abonnement geldt alleen bij bovenstaand abonnement van 2 GB/mnd, Na 9 maanden betaal je dè reguliere abonnementskosten van 30,-/mnd, pf je past je abonnement gratis omhoog of omlaag aan. Kijk voor de voorwaarden op kpn.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 7