Sloophamer dreigt voor woonboulevard
binnenland 17
Studenten proberen
ov-kaart te redden
Verwarde man zwaargewond op A58
mm
maandag 12 november 2012
Meubelboulevard Meubelplein in Enschede. „Ik hoop dat de gemeente hier een runshoppingcenter van maakt. Woonboulevards zijn niet meer van deze
tijd", zegt ondernemer Rolf Linker van meubelzaak Otak. foto Annina Romita
De helft van de woonboule
vards in Nederland is over
bodig. Een deel zal daarom
binnen nu en vijfjaar het
loodje leggen, voorspellen
onderzoekers.
door Freke Remmers
Woonboulevards
waren hip, iede
re zelfrespect-
erende stad
moest en zou er
een hebben. Gemeenten verdien
den er de afgelopen twintig jaar
door middel van grondverkoop
goed geld mee.
Dat er even verderop door een an
dere gemeente ook een boulevard
uit de grond werd gestampt, daar
keek men niet naar. Regie ontbrak
en nu telt Nederland 115 woonbou
levards.
Daar zitten veel treurige exempla
ren bij. De woonbranche wordt
immers dubbel zo hard geraakt
door de economische crisis: men
sen hebben minder te besteden en
stellen het aanschaffen van een
nieuwe bank uit. Het moment om
te shoppen voor een nieuwe
wooninrichting is als mensen ver
huizen en dat gebeurt minder nu
de woningmarkt is vastgelopen.
Veel woonboulevards kampen
hierdoor met leegstand. Is het tota
le aantal lege winkelmeters in 2012
gelijk gebleven (6,3 procent van de
beschikbare vloeren), bij de woon
boulevards stijgt de leegstand nog
altijd, en hard.
Volgens cijfers van onderzoeksbu
reau Locatus staat in Nederland, in
clusief retail parks zoals Designer
Outlet Roermond, 240.000 vier
kante meter (5,4 procent) leeg. Be
gin 2011 bedroeg dat nog 166.000
vierkante meter (4,3 procent), met
als kanttekening dat er in de afgelo
pen anderhalfjaar 600.000 vier
kante meter is bijgebouwd. Het
grootste deel daarvan is wel opge
vuld.
Een deel van de woonboulevards
legt daarom in de komende vijf
jaar het loodje.
„Hoeveel, dat is een hele lastige,
maar dat het gaat gebeuren, staat
volgens ons als een paal boven wa
ter. Er is zo'n 50 procent overcapa
citeit", zegt directeur Gerard Zand
bergen van Locatus. „Als acht van
de tien woonwinkels vertrekken,
spreek je dan nog van een woon
boulevard? Die laatste twee krij
gen het wel moeilijker."
Zijn collega en hoofdonderzoeker
Gertjan Slob heeft nog hoop. „Als
de economie en de woningmarkt
weer aantrekken, is een behoorlijk
herstel mogelijk. Maar niet voor al
lemaal. Er is een aantal woonbou
levards gebouwd op flutlocaties,
meer gekozen vanuit het grondbe
leid dan vanuit een ruimtelijk-eco
nomische visie."
Het besef groeit langzaam dat er
wat moet gebeuren. In veel ge
meenten wordt daarom gediscussi
eerd of er ook andersoortige win
kels toegestaan moeten worden.
Zo mogen in Waalwijk, ondanks
protest van centrumondernemers,
nu ook bruin- en witgoedzaken,
outdoorsportzalcen, dierenwinkels,
baby(woon)winkels en rijwielza
ken zich vestigen op de Woonbou
levard van Piet Klerkx, de oudste
van Nederland. Zou iedere ge
meente dat doen, dan telt Neder
land over tien jaar 115 runshop-
pingcenters.
Maar brancheverruiming is niet de
oplossing. De woonboulevard zou
dan de binnenstad gaan beconcur
reren en die heeft het op veel plek
ken al moeilijk genoeg. Kantoren
zijn er ook te over en niet elke
woonboulevard is geschikt als loca
tie voor studentenwoningen. Wat
dan?
Slob: „Uithuilen en opnieuw be
ginnen. Je verlies nemen en sloop
is daarvan de ultieme stap. Sommi
ge locaties ontkomen daar niet
aan."
DEN HAAG - Studenten slaagden er
dertien jaar geleden nog in om af
schaffing van de ov-studenten-
kaart te voorkomen. Vandaag gaan
ze weer in Den Haag demonstre
ren in een poging het gratis reizen
te behouden.
Ging WD-minister Loek Her
mans van Onderwijs destijds nog
door de knieën, deze keer lijken
de studenten kansloos.
Vanaf 2015 krijgen studenten een
kortingskaart voor het openbaar
vervoer. Bij de NS kunnen ze daar
mee in het weekend en verder na
negen uur 's ochtends met 40 pro
cent korting reizen. De nieuwe re
geling gaat niet alleen gelden voor
hbo- en universitaire studenten,
maar ook voor mbo'ers. Wie zijn
reiskosten niet kan betalen, kan
daarvoor een lening afsluiten bij
het ministerie van Onderwijs.
Erik Duin, initiatiefnemer van het
studentenprotest, vindt de nieuwe
regeling onbegrijpelijk. „Het einde
van de basisbeurs was al een grote
klap, maar dit is de druppel", zegt
hij. „Studeren wordt voor veel stu
denten onbetaalbaar en daardoor
een zaak voor de elite."
Momenteel hebben ruim 600.000
studenten een ov-kaart. Kon de
eerste lichting nog de hele week
gratis met trein, bus en tram rei
zen, sinds 1994 moeten ze kiezen
tussen een weekkaart en een week
endkaart. De weekkaart is veruit
het populairst. In totaal kost de
kaart het ministerie van Onder
wijs 700 miljoen euro per jaar.
Sinds 2000 geldt de waarde van de
ov-studentenkaart als een lening,
die wordt omgezet in een gift als
de student binnen een bepaalde
termijn de studie afrondt Twee
jaar geleden kwamen tienduizen
den studenten, vooral eerstejaars,
in financiële problemen door de
ov-chipkaart, die op toen allesbe
halve goed werkte. De kosten wer
den toen door de staat vergoed.
BERGEN OP ZOOM - Een verwarde
man is zaterdag zwaargewond ge
raakt toen hij over de A58 bij Ber
gen op Zoom liep. Rond 21.30 uur
zagen automobilisten de man mid
den op de rijbanen bij de afslag
Wouwse Tol lopen. Hij ging met
zijn armen wijd op de weg staan.
Terwijl twee bestuurders stopten
om hulp te bieden, kon een derde
automobilist, een 29-jarige Tilburg-
se, hem niet meer ontwijken.
kKKÈR/
SAMSUNG
»S8»
GALAXY Tab 2 (10.1) Icvort 0|illm.iln
I Samsung's Android 4.0 Tablet
Nu de eerste 9 maanden
van 30,- voor 10,- /mnd
bij een 2-jarig KPN Mobiel Internet abonnement
van 2GB /mnd'
gratis docking station t.w.v. 2
kpn winkel kpn.com
0800 0115
•Korting op de tablet ep het abonnement geldt alleen bij bovenstaand abonnement van 2 GB/mnd,
Na 9 maanden betaal je dè reguliere abonnementskosten van 30,-/mnd, pf je past je abonnement
gratis omhoog of omlaag aan. Kijk voor de voorwaarden op kpn.com