3 spectrum Zaterdag 10 november 2012 foto Lex de Meester Waveren belde ons. Ik weet het nog goed. Het was op een vrijdagmiddag, rond een uur of vijf. We reden bij Breda, op weg naar Rotterdam. Van Waveren zei: 'Kom naar Middelburg. Ik blijf op de Abdij op jul lie wachten'." Provincie en Delta blijken vaart te willen maken. De provincie is be reid een half miljoen beschikbaar te stellen voor verder onderzoek en het uitwerken van de formule. Het geld wordt in delen uitgekeerd en elke uitgave moet door de stichting vooraf verantwoord worden. Als de twee medewerkers van Boer Croon als directielid vertrekken - de een wegens ziekte, de ander omdat hij een baan in het buitenland krijgt - schuift de gemeente haar ambtenaar Jos Kouwer naar voren. Hij wordt als directeur gedeta cheerd bij de stichting. Projectontwikke laar TCN betaalt zijn uren aan de gemeen te. De projectontwikkelaar wordt de finan cier van de stichting. De stichting heeft intussen het 'idee' van een voetbalmuseum, gekoppeld aan voet balbeleving, met de collectie voetbalspul len (schoenen, shirts, vaantjes, etc) gekocht van de journalisten. Geruchten dat de vier daar tonnen mee hebben verdiend, ver wijst Kouwer naar het rijk der fabelen. „Over een bedrag laat ik mij niet uit. Maar het was een reëel bedrag voor de inspan ningen die zij geleverd hadden en de spul len die ze ons leverden. Bovendien zouden zij ons van advies blijven dienen. Het was een puur zakelijke overeenkomst om pro blemen in de toekomst over rechten te voorkomen." Het haalbaarheidsonderzoek is positief: Zeeland is een prima plek, juist omdat de provincie niet is gekoppeld aan een bepaal de club. Er worden tweehonderdduizend bezoekers voorspeld. „Dat was de basis om verder te gaan", ver telt Kouwer. Hij gaat voortvarend aan de slag. Hij spreekt in Glasgow met Kevin Keegan, de oud-international die op eigen kosten een 'voetbalexperience' (Soccer Cir cus) heeft opgezet. Hij wint advies in bij de goeroe op sponsorgebied Frank van den Wall Bake. De KNVB wordt partner, de NOS is bereid beelden beschikbaar te stel len. Sony Playstation en EA Sports doen een duit in het zakje. „Al die grote jongens hadden er vertrouwen in. Lopende het pro ces hebben we nog een tweede onderzoek laten doen. Door een heel ander bureau. En dat bevestigde dat we op de goede weg waren." De stichting gaat op zoek naar een com merciële exploitant voor het voetbalmu seum. „We werden benaderd door de ge meente", vertelt Sven van Rijswijk, mede- direceur van Zeeland Attracties. Het bedrijf is in die tijd bezig met de verplaatsing van Miniatuur Walcheren uit de binnenstad naar het ZEP en is daarom een logische kandidaat. Van Rijswijk: „We waren niet op voorhand heel erg geïnteresseerd, maar toen we het plan en de onderzoeken had den gelezen, kregen we er wel vertrouwen in. Voor het ZEP werden 900.000 bezoe kers voorspeld, voor het voetbalmuseum 200.000. Nou, laat het de helft zijn, dan krijgen we exploitatie nog makkelijk rond." Op 17 december 2009 opent Guus Hiddink, bondcoach van Rus land, de Voetbal Experience. Hij geeft in the Hall of Fame - waar een por tret hangt van elke speler die ooit in Oran je speelde - een klap op een gouden bal. De bezoekers zien vervolgens in de Schat kamer schoenen en shirts van beroemde spelers, in een minibioscoop is permanent een fantastische film over het EK 1988 te zien (speciaal voor het museum gemaakt door de NOS) en er is van alles te doen. Zelf commentaar geven bij een voetbal wedstrijd, de snelheid van je schot meten door tegen een muur te schieten, lachen om de Nederlands-Duitse voetbalanimosi- teit, voetbalgeurtjes (kleedkamerlucht, gras, leder) ruiken, voetbalbloopers zien, tafelvoetbal spelen. Bezoekers zijn razend enthousiast. Maar een goed idee en een goede uitvoe ring alleen zijn niet voldoende gebleken. De voorspelde aantallen bezoekers zijn bij lange na niet gehaald. Dit jaar zijn het er 50.000. Voor het museum dat zonder een cent subsidie draait, is nóg een seizoen met te weinig bezoekers niet vol te houden. Zeeland Attracties zet het museum in de verkoop. Volgens alle betrokkenen is de conclusie dat de onderzoekers de plank hebben misgeslagen niet juist. Met het voetbalmuseum zelfwas (en is) niet zo veel mis. Bezoekers waren (en zijn) en thousiast, er kwamen regelmatig groothe den uit de voetballerij langs. Maar de ontwikkeling van het ZEP viel stil. In plaats van onderdeel van een bruisend evenementenpark, werd Zeeland Attracties een eenzame strijder. Er zou een voetbal veld komen. Maar de voetbalschool JVOZ zag daarvan af. Dat betekende dat het mu seum niet in een levendige voetbalomge ving kwam te liggen. Kouwer: „Als de JVOZ wel was gekomen, had je hier elke week spelersbussen van betaaldvoetbal- clubs. Dan had je clinics kunnen organise ren." Ook de evenementenhal op het ZEP moet nog altijd geopend worden. En het duurde lang voordat vanaf het NS-station een bus naar het evenementenpark zou gaan rijden. Verkamman vat het in één zin samen: „Er was te weinig reuring."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 55