De spits uit met
41 werken
Fiscale bruggen slaan
fiscaal
zaterdag 10 november 2012
door Wil Vennix
Er zijn andere manieren om duurzaam woon-werkverkeer te bevorderen
dan het afschaffen van de onbelaste reiskostenvergoeding. Een persoons
gebonden reisbudget bijvoorbeeld. Meer keuzevrijheid, minder files.
Over de fiscale paragraaf
van het nieuwe regeer
akkoord is niets te zeg
gen. Niets positiefs,
maar ook niets negatiefs. Er is na
melijk helemaal geen fiscale para
graaf. Wie wil weten wat Rutte-2
op belastinggebied gaat brengen,
moet de 8i pagina's van 'Bruggen
slaan' integraal doorlopen om er
de voorstellen uit te halen. Een sa
menhangende visie op het belas
tingstelsel is er dan ook niet uit af
te leiden. En toch bestaat het pak
ket van 16 miljard euro aan bezui
nigingen voor een substantieel
deel uit belastingmaatregelen.
De meeste aandacht is uitgegaan
naar de inkomensafhankelijke
zorgpremie. Door de burger zal
deze heffing naar mijn mening te
recht worden ervaren als een be
lasting. Immers: een directe link
met de kosten van de zorg is er
niet, de premie is inkomensafhan
kelijk en wordt geïnd door de Be
lastingdienst. De combinatie van
inkomstenbelasting en zorgpre
mie levert een buitengewoon
vreemd beeld op. Het gecombi
neerde tarief bedraagt circa 37 pro
cent tot plusminus 20.000 euro
en schiet vanaf daar naar de 49
procent (38 procent belasting plus
11 procent zorgpremie). Tussen de
60.000 en 70.000 euro komt de
druk door de samenloop van de
zorgpremie en het toptarief in de
inkomstenbelasting (52 procent,
gaat in hele kleine stapjes om
laag) zelfs op 63 procent. Daarbo
ven loopt het tarief dan weer te
rug naar 52 procent (alleen belas
ting). Zo'n bizarre tariefstructuur
is natuurlijk ondenkbaar, dus ik
ben benieuwd hoe het kabinet dit
concreet gaat uitwerken, of beter
gezegd: herstellen. Een positief
punt bij alle ophef vind ik dat ie
dereen zich hierdoor terdege reali
seert dat je, om de werkelijke be
lastingdruk te meten, verder moet
kijken dan alleen de inkomstenbe
lasting.
De inperking van de hypotheek
renteaftrek voor bestaande geval
len heeft veel minder heisa opge
leverd. Begrijpelijk, want de im
pact is beperkt: alleen mensen die
met de top van hun inkomen in
de hoogste schijf vallen, worden
ermee geconfronteerd. Jaarlijks
daalt het tarief waartegen de ren
te kan worden afgetrokken met
een half procent. Voor iemand die
5 ton tegen 5 procent heeft ge
leend, betekent dat 125 euro min
der belastingteruggave in 2014. De
jaren daarna komt daar telkens
125 euro bij, dus het duurt jaren
voordat het om wezenlijke bedra
gen gaat. Bovendien wordt dit
geld aan dezelfde inkomensgroep
teruggegeven door verlaging van
de hoogste tarieven. Als het voor
stel uit het PvdA-verkiezingspro-
gramma (aftrek tegen 30 procent
over maximaal de gemiddelde hui
zenprijs van thans 237.000 euro)
was overgenomen, zou het er ze
ker bij de grote hypotheken veel
steviger hebben ingehakt.
Verder snijdt het nieuwe kabinet
fors in de pensioenopbouw, getui
ge de opbrengst van ruim 2 mil
jard in 2017. Dat zal werknemers
dus flink raken, maar deze maatre
gel is blijkbaar te abstract om veel
weerstand op te roepen. Weer
stand verwacht ik wel van onder
nemers die vanaf 2015 een half
miljard meer belasting gaan beta
len. Ik deel de vaststelling van het
kabinet dat de verschillen in belas
tingdruk tussen ondernemers en
werknemers te groot zijn gewor
den. Althans voor zzp'ers, die in
veel gevallen nauwelijks zijn te
onderscheiden van gewone werk
nemers, ook niet op het punt van
inkomens(on)zekerheid. Dat ge
streefd wordt naar meer even
wicht begrijp ik, maar ik hoop
wel dat het mkb (de 'echte' onder
nemers in mijn ogen) zal worden
ontzien. Tot slot kondigt het re
geerakkoord aan dat er een 'winst
box' komt voor ondernemers,
maar nu dat nauwelijks wordt in
gevuld is het voorlopig vooral een
black box.
Mr. W.J.M. Vennix FB is vennoot bij
De Beer Accountants Belastingadvi
seurs te Tilburg
door Yvonne Jansen
illustratie Job van Celder
Afgevoerd, tot veler opluchting: de
forensentaks, ofwel het schrap
pen van de onbelaste reiskosten
vergoeding. Een plannetje uit het
'Kunduz-akkoord', als besparing
die het milieu zou ontzien en tevens finan
ciële dekking zou bieden aan andere plan
nen. Met het voortijdig sneven van de maat
regel is het mobiliteitsvraagstuk niet van ta
fel. Hoe verminderen we C02-uitstoot, be
korten we files en houden we de kosten van
woon-werk- en zakelijk verkeer beheers-
baar?Met de invoering van een fiscaal vrien
delijk, persoonsgebonden reisbudget, denkt
'B50', een platform van ongeveer vijftig gro
te bedrijven en organisaties dat zich over
het vraagstuk buigt. Met zo'n budget kun
nen werknemers zélf uitmaken met welke
vervoermiddel ze zich zakelijk verplaatsen,
om files op de weg en drukte in het open
baar vervoer te mijden, of onderweg van en
naar het werk te kunnen doorwerken.
Het aan elkaar koppelen van verschillende
vervoersvormen heet 'ketenmobiliteit' en
combineert de pluspunten van de auto (gro
te mate van vrijheid, iedere uithoek bereik
baar) met de sterke kanten van het open
baar vervoer (snel hartje stad arriveren,
geen parkeerproblemen).
Consultantsbureau Capgemini is een echte
pionier op het gebied van ketenmobiliteit
Al in 2006 experimenteerde het bedrijf met
vergoedingen en vervoerswijzen. Een groot
deel van de consultants heeft recht op een
leaseauto, maar beschikt tevens over een NS
Business Card (onder meer trein, taxi, fiets,
huurscooter, stalling). Het aantal kilometers
dat privé met een leaseauto gereden mag
worden, is bij Capgemini naar beneden bij
gesteld. Blijft een medewerker onder de
norm, dan mag hij het resterende geld hou
den.
Ook bij kabel- en mediabedrijf UPC is keu
zevrijheid een uitgangspunt van het arbeids
voorwaardenbeleid. „UPC was al jaren bezig
'groen beleid' te ontwikkelen en mede daar
door is het mobiliteitsbudget er gekomen",
zegt Thijs van Loon, verantwoordelijk voor
het arbeidsvoorwaardenbeleid. Een nieuwe
medewerker maakte kenbaar dat hij naast
een leaseauto gebruik wilde maken van het
spoor, vooral op dichtgeslibde autotrajec
ten. Als 'ruil' nam hij graag genoegen met
een kleine, goedkopere leaseauto. „Deze me
dewerker was niet de enige met zo'n ver
voersbehoefte", zegt Van Loon. „Daardoor
lag vlot een voorstel op tafel, om zo'n oplos
sing in te voeren voor alle medewerkers
met recht op een leaseauto."
Inmiddels kan er veel. Van Loon: „Een klei
nere leaseauto in combinatie met een NS
Businesscard? Deels met de fiets en verder
met de trein? Het kan allemaal. De mede
werker krijgt een van tevoren afgesproken
bedrag tot zijn beschikking. Houdt hij wat
over van dat budget, dan wordt dat aan het
eind van de maand bruto uitgekeerd." Bijko
mend voordeel van dit systeem: „We prikke
len onze mensen te kiezen voor zuinigere
en dus milieuvriendelijkere auto's. We dra
gen bij aan het 'ontspitsen', zonder in te
boeten aan efficiëntie." Op weg naar de va
kantiebestemming is zo'n bescheiden lease
bakkie wat krap, zeker met twee kinderen
op de achterbank en een caravan op de trek
haak. Ook daar houdt UPC rekening mee, al
dus Van Loon. „In overleg kan de auto gedu
rende een bepaalde periode ingeruild wor
den voor een grotere."
Verzekeraar Achmea liet onderzoeken of er
draagvlak is voor een persoonsgebonden
'In overleg kan de auto gedurende
een bepaalde periode ingeruild
worden voor een grotere'
budget. De uitkomst: ongeveer de helft van
de Nederlandse werknemers zou voor een
mobiliteitsbudget kiezen als dat mogelijk
was. Een aanmerkelijk kleinere groep (34
procent) gaf de voorkeur aan een leaseauto.
Een persoonlijk reisbudget kent één nadeel:
wie zuinig reist en geld overhoudt, moet
nog wel afrekenen met de fiscus. Het 'be
spaarde' deel van het budget is zoals gezegd
een brutobedrag. De vooraf toegekende ver
goeding wordt volgens de huidige belasting
wetgeving gezien als verkapt loon. B50 leg
de daarom begin dit jaar een plan neer bij
staatssecretaris Frans Weekers van Financi
ën dat behalve voor een 'Slim Reisbudget'
pleit voor een fiscaal prettige inkleding, als
prikkel om gebruikers voor de goedkoopste
vervoersvorm te laten kiezen.
De NS (die zelf de NS Businesscard uitgeeft,
Bestaande koopwoningen
goedkoper dan jaar eerder
Sociaal netwerk Linkedln
ziet omzet stijgen
Linkedln heeft zijn omzet in het
derde kwartaal flink zien toene
men, met 81 procent naar 252 mil
joen dollar, meldt Emerce. Het
nettoresultaat van 2,3 miljoen dol
lar was ook (veel) beter dan het
verlies een jaar eerder. De cijfers
hebben analisten verrast. Het be
drijf heeft zijn omzetverwachting
voor het hele boekjaar dan ook
verhoogd. Een deel van de winst
komt uit premium diensten.
Tips om aan een financieel
adviseur te komen
Met ingang van 1 januari is het
provisieverbod van kracht Om de
consument goed te informeren
over de nieuwe regels heeft het
platform Wijzer in Geldzaken de
Checklist financiële producten op
gesteld. Consumenten kunnen
met deze lijst bepalen of ze een fi
nancieel adviseur nodig hebben,
welke adviseurs er zijn en wat het
advies kost.
www.wijzeringeldzaken.nl
Expat heeft vaak last van
heimwee naar huis
62 procent van de Nederlandse ex-
pats wil terug naar huis, meldt In
termediair in zijn digitale editie.
Volgens het medium wonen er
850.000 mensen met een Neder
lands paspoort in het buitenland.
De meerderheid daarvan zou huis
waarts willen. De reden: 'Na een
paar jaar heb je het wel gezien'.
Overigens hebben de Australiërs
het meeste last van heimwee, ge
volgd door Brazilianen.
Pieter Omtzigt krijgt
vakprijs pensioensector
Npn, een Nederlandstalig pen
sioentijdschrift uitgegeven door
de Financial Times in Londen,
heeft CDA-woordvoerder pensioe
nen Pieter Omtzigt onderschei
den in de categorie 'uitzonderlij
ke bijdrage aan de pensioenfonds
sector'. Omtzigt krijgt de prijs
voor zijn rol als pleitbezorger
voor het Nederlandse stelsel in
'Europa'. Het pensioenfonds van
de ING werd fonds van het jaar.
Verkochte bestaande koopwonin
gen waren in september 7,9 pro
cent goedkoper dan in september
2011, meldt het Kadaster. Dat is na
genoeg dezelfde prijsdaling als in
de twee voorgaande maanden.
Toen waren de huizenprijzen ook
8,0 procent lager dan in dezelfde
maand een jaar eerder. De prijzen
van verkochte bestaande koopwo
ningen lagen in september op het
niveau van begin 2004.
^Wijzer in geldzaken