De spits uit met 41 werken Fiscale bruggen slaan fiscaal zaterdag 10 november 2012 door Wil Vennix Er zijn andere manieren om duurzaam woon-werkverkeer te bevorderen dan het afschaffen van de onbelaste reiskostenvergoeding. Een persoons gebonden reisbudget bijvoorbeeld. Meer keuzevrijheid, minder files. Over de fiscale paragraaf van het nieuwe regeer akkoord is niets te zeg gen. Niets positiefs, maar ook niets negatiefs. Er is na melijk helemaal geen fiscale para graaf. Wie wil weten wat Rutte-2 op belastinggebied gaat brengen, moet de 8i pagina's van 'Bruggen slaan' integraal doorlopen om er de voorstellen uit te halen. Een sa menhangende visie op het belas tingstelsel is er dan ook niet uit af te leiden. En toch bestaat het pak ket van 16 miljard euro aan bezui nigingen voor een substantieel deel uit belastingmaatregelen. De meeste aandacht is uitgegaan naar de inkomensafhankelijke zorgpremie. Door de burger zal deze heffing naar mijn mening te recht worden ervaren als een be lasting. Immers: een directe link met de kosten van de zorg is er niet, de premie is inkomensafhan kelijk en wordt geïnd door de Be lastingdienst. De combinatie van inkomstenbelasting en zorgpre mie levert een buitengewoon vreemd beeld op. Het gecombi neerde tarief bedraagt circa 37 pro cent tot plusminus 20.000 euro en schiet vanaf daar naar de 49 procent (38 procent belasting plus 11 procent zorgpremie). Tussen de 60.000 en 70.000 euro komt de druk door de samenloop van de zorgpremie en het toptarief in de inkomstenbelasting (52 procent, gaat in hele kleine stapjes om laag) zelfs op 63 procent. Daarbo ven loopt het tarief dan weer te rug naar 52 procent (alleen belas ting). Zo'n bizarre tariefstructuur is natuurlijk ondenkbaar, dus ik ben benieuwd hoe het kabinet dit concreet gaat uitwerken, of beter gezegd: herstellen. Een positief punt bij alle ophef vind ik dat ie dereen zich hierdoor terdege reali seert dat je, om de werkelijke be lastingdruk te meten, verder moet kijken dan alleen de inkomstenbe lasting. De inperking van de hypotheek renteaftrek voor bestaande geval len heeft veel minder heisa opge leverd. Begrijpelijk, want de im pact is beperkt: alleen mensen die met de top van hun inkomen in de hoogste schijf vallen, worden ermee geconfronteerd. Jaarlijks daalt het tarief waartegen de ren te kan worden afgetrokken met een half procent. Voor iemand die 5 ton tegen 5 procent heeft ge leend, betekent dat 125 euro min der belastingteruggave in 2014. De jaren daarna komt daar telkens 125 euro bij, dus het duurt jaren voordat het om wezenlijke bedra gen gaat. Bovendien wordt dit geld aan dezelfde inkomensgroep teruggegeven door verlaging van de hoogste tarieven. Als het voor stel uit het PvdA-verkiezingspro- gramma (aftrek tegen 30 procent over maximaal de gemiddelde hui zenprijs van thans 237.000 euro) was overgenomen, zou het er ze ker bij de grote hypotheken veel steviger hebben ingehakt. Verder snijdt het nieuwe kabinet fors in de pensioenopbouw, getui ge de opbrengst van ruim 2 mil jard in 2017. Dat zal werknemers dus flink raken, maar deze maatre gel is blijkbaar te abstract om veel weerstand op te roepen. Weer stand verwacht ik wel van onder nemers die vanaf 2015 een half miljard meer belasting gaan beta len. Ik deel de vaststelling van het kabinet dat de verschillen in belas tingdruk tussen ondernemers en werknemers te groot zijn gewor den. Althans voor zzp'ers, die in veel gevallen nauwelijks zijn te onderscheiden van gewone werk nemers, ook niet op het punt van inkomens(on)zekerheid. Dat ge streefd wordt naar meer even wicht begrijp ik, maar ik hoop wel dat het mkb (de 'echte' onder nemers in mijn ogen) zal worden ontzien. Tot slot kondigt het re geerakkoord aan dat er een 'winst box' komt voor ondernemers, maar nu dat nauwelijks wordt in gevuld is het voorlopig vooral een black box. Mr. W.J.M. Vennix FB is vennoot bij De Beer Accountants Belastingadvi seurs te Tilburg door Yvonne Jansen illustratie Job van Celder Afgevoerd, tot veler opluchting: de forensentaks, ofwel het schrap pen van de onbelaste reiskosten vergoeding. Een plannetje uit het 'Kunduz-akkoord', als besparing die het milieu zou ontzien en tevens finan ciële dekking zou bieden aan andere plan nen. Met het voortijdig sneven van de maat regel is het mobiliteitsvraagstuk niet van ta fel. Hoe verminderen we C02-uitstoot, be korten we files en houden we de kosten van woon-werk- en zakelijk verkeer beheers- baar?Met de invoering van een fiscaal vrien delijk, persoonsgebonden reisbudget, denkt 'B50', een platform van ongeveer vijftig gro te bedrijven en organisaties dat zich over het vraagstuk buigt. Met zo'n budget kun nen werknemers zélf uitmaken met welke vervoermiddel ze zich zakelijk verplaatsen, om files op de weg en drukte in het open baar vervoer te mijden, of onderweg van en naar het werk te kunnen doorwerken. Het aan elkaar koppelen van verschillende vervoersvormen heet 'ketenmobiliteit' en combineert de pluspunten van de auto (gro te mate van vrijheid, iedere uithoek bereik baar) met de sterke kanten van het open baar vervoer (snel hartje stad arriveren, geen parkeerproblemen). Consultantsbureau Capgemini is een echte pionier op het gebied van ketenmobiliteit Al in 2006 experimenteerde het bedrijf met vergoedingen en vervoerswijzen. Een groot deel van de consultants heeft recht op een leaseauto, maar beschikt tevens over een NS Business Card (onder meer trein, taxi, fiets, huurscooter, stalling). Het aantal kilometers dat privé met een leaseauto gereden mag worden, is bij Capgemini naar beneden bij gesteld. Blijft een medewerker onder de norm, dan mag hij het resterende geld hou den. Ook bij kabel- en mediabedrijf UPC is keu zevrijheid een uitgangspunt van het arbeids voorwaardenbeleid. „UPC was al jaren bezig 'groen beleid' te ontwikkelen en mede daar door is het mobiliteitsbudget er gekomen", zegt Thijs van Loon, verantwoordelijk voor het arbeidsvoorwaardenbeleid. Een nieuwe medewerker maakte kenbaar dat hij naast een leaseauto gebruik wilde maken van het spoor, vooral op dichtgeslibde autotrajec ten. Als 'ruil' nam hij graag genoegen met een kleine, goedkopere leaseauto. „Deze me dewerker was niet de enige met zo'n ver voersbehoefte", zegt Van Loon. „Daardoor lag vlot een voorstel op tafel, om zo'n oplos sing in te voeren voor alle medewerkers met recht op een leaseauto." Inmiddels kan er veel. Van Loon: „Een klei nere leaseauto in combinatie met een NS Businesscard? Deels met de fiets en verder met de trein? Het kan allemaal. De mede werker krijgt een van tevoren afgesproken bedrag tot zijn beschikking. Houdt hij wat over van dat budget, dan wordt dat aan het eind van de maand bruto uitgekeerd." Bijko mend voordeel van dit systeem: „We prikke len onze mensen te kiezen voor zuinigere en dus milieuvriendelijkere auto's. We dra gen bij aan het 'ontspitsen', zonder in te boeten aan efficiëntie." Op weg naar de va kantiebestemming is zo'n bescheiden lease bakkie wat krap, zeker met twee kinderen op de achterbank en een caravan op de trek haak. Ook daar houdt UPC rekening mee, al dus Van Loon. „In overleg kan de auto gedu rende een bepaalde periode ingeruild wor den voor een grotere." Verzekeraar Achmea liet onderzoeken of er draagvlak is voor een persoonsgebonden 'In overleg kan de auto gedurende een bepaalde periode ingeruild worden voor een grotere' budget. De uitkomst: ongeveer de helft van de Nederlandse werknemers zou voor een mobiliteitsbudget kiezen als dat mogelijk was. Een aanmerkelijk kleinere groep (34 procent) gaf de voorkeur aan een leaseauto. Een persoonlijk reisbudget kent één nadeel: wie zuinig reist en geld overhoudt, moet nog wel afrekenen met de fiscus. Het 'be spaarde' deel van het budget is zoals gezegd een brutobedrag. De vooraf toegekende ver goeding wordt volgens de huidige belasting wetgeving gezien als verkapt loon. B50 leg de daarom begin dit jaar een plan neer bij staatssecretaris Frans Weekers van Financi ën dat behalve voor een 'Slim Reisbudget' pleit voor een fiscaal prettige inkleding, als prikkel om gebruikers voor de goedkoopste vervoersvorm te laten kiezen. De NS (die zelf de NS Businesscard uitgeeft, Bestaande koopwoningen goedkoper dan jaar eerder Sociaal netwerk Linkedln ziet omzet stijgen Linkedln heeft zijn omzet in het derde kwartaal flink zien toene men, met 81 procent naar 252 mil joen dollar, meldt Emerce. Het nettoresultaat van 2,3 miljoen dol lar was ook (veel) beter dan het verlies een jaar eerder. De cijfers hebben analisten verrast. Het be drijf heeft zijn omzetverwachting voor het hele boekjaar dan ook verhoogd. Een deel van de winst komt uit premium diensten. Tips om aan een financieel adviseur te komen Met ingang van 1 januari is het provisieverbod van kracht Om de consument goed te informeren over de nieuwe regels heeft het platform Wijzer in Geldzaken de Checklist financiële producten op gesteld. Consumenten kunnen met deze lijst bepalen of ze een fi nancieel adviseur nodig hebben, welke adviseurs er zijn en wat het advies kost. www.wijzeringeldzaken.nl Expat heeft vaak last van heimwee naar huis 62 procent van de Nederlandse ex- pats wil terug naar huis, meldt In termediair in zijn digitale editie. Volgens het medium wonen er 850.000 mensen met een Neder lands paspoort in het buitenland. De meerderheid daarvan zou huis waarts willen. De reden: 'Na een paar jaar heb je het wel gezien'. Overigens hebben de Australiërs het meeste last van heimwee, ge volgd door Brazilianen. Pieter Omtzigt krijgt vakprijs pensioensector Npn, een Nederlandstalig pen sioentijdschrift uitgegeven door de Financial Times in Londen, heeft CDA-woordvoerder pensioe nen Pieter Omtzigt onderschei den in de categorie 'uitzonderlij ke bijdrage aan de pensioenfonds sector'. Omtzigt krijgt de prijs voor zijn rol als pleitbezorger voor het Nederlandse stelsel in 'Europa'. Het pensioenfonds van de ING werd fonds van het jaar. Verkochte bestaande koopwonin gen waren in september 7,9 pro cent goedkoper dan in september 2011, meldt het Kadaster. Dat is na genoeg dezelfde prijsdaling als in de twee voorgaande maanden. Toen waren de huizenprijzen ook 8,0 procent lager dan in dezelfde maand een jaar eerder. De prijzen van verkochte bestaande koopwo ningen lagen in september op het niveau van begin 2004. ^Wijzer in geldzaken

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 48