Titel ook van monteur Van Waeyenberghe Voor alle inkomens! SCHOENENREUS 261 sport Vierhouten was toe aan professionele omgeving Alle dames-, heren-, kinder-, sportschoenen en kleding: Jeugdteams RCS oefenen tegen PSV donderdag 8 november 2012 In bijna elke kern in de streek wonen (oud-)sporters, bestuurders, trainers of vrijwilligers die een verhaal waard zijn. door Jan Martens SINT WILLEBRORO - Het telefoontje kwam van de grote ploegbaas van Vacansoleil-DCM, Daan Luijkx. „Aart, het wordt tijd om weer eens samen te werken", zei hij. Aart Vierhouten (42) hoefde niet lang na te denken over het aanbod om ploegleider te worden. „Ik was wel toe aan het werken in een profes sionele omgeving", zegt de voorma lige wielerprof Dat vraagt om nadere uitleg. Vier houten was de voorbije drie jaar immers junioren- en beloften- bondscoach bij de nationale wieler bond KNWU. Is dat dan een ama teuristische organisatie? Zo scherp wil Vierhouten het niet stellen. „Ik heb drie jaar met veel plezier bij de KNWU gewerkt. Er is natuurlijk ook niets leukers dan werken met jonge talenten. Maar er waren nog al wat zaken die ik anders wilde zien. En dat ging in veel gevallen langzamer dan ik wilde. Sommige dingen zijn zelfs helemaal niet ver anderd en zullen volgens mij ook nooit veranderen. Voorbeelden? Ik heb drie jaar lang met hetzelfde budget gewerkt. Hoeveel? Vraag dat maar aan de KNWU. Maar het was te weinig om fatsoenlijk op een buitenlands trainingskamp te kunnen." Vierhouten wil geen cijfers noe men, maar het is duidelijk dat hij 80.000 euro per jaar tot zijn be schikking had voor de junioren en beloften samen. „De KNWU roept dat ze de beste jeugdopleiding ter wereld wil vormen. Get real, denk ik dan. Geef je geld dan uit aan de zaken waar het voor nodig is en niet aan randzaken. Ik heb drie jaar lang om een tweede auto voor in de koers gevraagd. Kon niet. Dan rij je dus 400 keer per jaar op en neer naar Nieuwegein voor een huurauto en ben je uiteindelijk nog duurder uit" Vierhouten was blij met het aan bod van Vacansoleil-DCM. „Ik heb drie jaar geleden, toen ik zelf stopte met wielrennen, er bewust voor ge kozen even afstand te nemen van het profmétier. Ook toen waren er al aanbiedingen. Uit binnen- en buitenland. Net als nu. Maar ik heb bewust voor Vacansoleil gekozen, omdat ik het liefst bij een Neder landse ploeg aan de slag ging." Vierhouten wordt bij de ploeg van Luijkx aan de bestaande staf toege voegd. Samen met Jean-Paul van Poppel, Hilaire van der Schueren en Michel Comelisse gaat hij funge ren als eerste ploegleider. „Voor 50 procent", zegt Luijkx. „De andere helft van zijn werktijd gaat Aart aan de slag met de individuele bege leiding van de renners." Daar is volgens Luijkx en Vierhou ten nog veel winst te boeken. „Het rendement kan zeker omhoog", meent Vierhouten. Hoe die indivi duele begeleiding eruit gaat zien? Vierhouten stelt samen met trainer en inspanninsfysioloog Marc Lam berts een individueel programma op voor elke renner van Vacanso leil. Met bijbehorende doelen en trainingen. „En dan zien we er op toe dat die gehaald worden is." Vierhouten zegt veel zin in zijn nieuwe job te hebben, ondanks de enorme dopingbeerput die recent is open gegaan. „Maar ik erger me wel aan al het geroep over alles wat er gebeurd is. Het lijkt nu alsof de hele wielrennerij baat had bij wat in de ploeg van Lance Armstrong gebeurde. Nou, dat was dus niet zo. Voor 94 procent van het peloton was het allesbehalve prettig dat hij zoveel harder reed dan de rest. Het is zaak lering te trekken uit het ver leden en daar wat mee te doen. Kijk, weten doe ik het niet, je kunt er alleen maar naar gissen, maar het heeft er alle schijn van dat er heel lang niet zorgvuldig omge sprongen is met potjes urine van Armstrong. Daar zou binnen orga nisaties als de UCI en Wada iets mee moeten gebeuren." Zelf zegt Vierhouten in zijn actieve wielerloopbaan (1996-2009) nooit met doping in aanraking geweest te zijn. „Maar natuurlijk hoor en zag ik wel dingen. Toen ik op mijn 39e in mijn laatste Parijs-Tours nog lang in de kopgroep meereed, ter wijl ik de jaren daarvoor niet mee- kon, was dat voor mij al een bewijs dat de sport schoner geworden was." door Aector Dooms HULST - Hij staat nooit in de schijnwerpers. Dat is niet zijn stijl. Maar zondag kon Willem van Waeyenberghe er niet onder uit. De 31-jarige automonteur uit Hulst deelde in Hengelo mee in de feestvreugde met rallyrijder Sjef Meersschaert en navigator Debbie Everse na het winnen van de nationale titel in de 325i chal lenge BMW E 30. „Het was een kort feestje met champagne en bier, want we moesten nog 330 ki lometer van Hengelo naar huis rij den", vertelt hij. Het winnen van het NK had voor Van Waeyenberghe een bijzonder tintje. „Deze BMW is mijn kind je. Ik heb de auto helemaal zelf op gebouwd", zegt hij, glimmend van trots. Nadat de auto vorig jaar was aangekocht door Meers schaert kon de monteur aan de slag. „Alles is eruit gegaan. Alleen de rolkooi zat erin en een paar on derdelen als de versnellingsbak en de tank zijn origineel. Een aantal onderdelen is nieuw, zoals de ach teras, uitlaat, schokdemper en het veer- en remsysteem. Enkele on derdelen heb ik teruggeplaatst." Drie maanden werkte hij in zijn vrije tijd vele uren op doorde weekse avonden en zaterdagen aan zijn pronkstuk. Met alle ple zier, want de auto is zijn grootste hobby. „Ik ben vorig jaar na de kerst begonnen. In maart was de auto rijklaar voor de wedstrij den." Het eindproduct mocht er zijn en was volgens Waeyenberghe naar de wens van rallyrijder Meers schaert, getuige diens ervaringen met zijn eerste BMW. „Er zijn ver beteringen aangebracht. Zo zijn de kabels weggewerkt en wilde Sjef de hydraulische handrem dichterbij hebben." Voor elke ral ly moeten de auto's worden ge keurd. Bij de eerste rally kreeg hij complimenten van de keurmees ter. „Dit is een echte rally-auto." Willem van Waeyenberghe is al vijftien jaar automonteur en werkt bij Auto Zegers in Terneu- zen. Vijf jaar geleden kwam hij door Sjef Meersschaert in aanra king met de rallysport. „Sjef is een vriend van mij, net als Jeroen de Letter, Yves den Doelder en Rolf van Waterschoot van het be geleidingsteam. Ieder heeft zijn taak. Ik doe de laatste check. We zijn een hechte vriendengroep." In het eerste jaar dat het duo Meersschaert-Everse aan de rally competitie van de ^25i challenge begon, werd hij al eens gevraagd om te helpen. „Hét eerste jaar was ik er nog niet zo bij betrok ken. De laatste vijf jaar heb ik geen wedstrijd gemist." Het rallyseizoen gaat over acht wedstrijden, die meetellen voor het Nederlands kampioenschap. Daarvoor moet het team aardig wat kilometers maken, zoals naar Hellendoorn, Hengelo, de Arden nen en het Duitse Solingen. „Sjef en Debbie gaan een dag van tevo ren door om het parkoers te ver kennen. Debbie maakt notities van herkenningspunten. Wij ko men op de wedstrijddag met ons busje met materialen, onderdelen en extra banden. Soms lenen we onderdelen van andere ploegen en andersom, want collega's hel pen elkaar in de rallysport." Hij wijst in dat verband naar vo rig jaar, toen het Hulster duo tij dens de eerste dag van de rally van Roosendaal met de auto in de sloot belandde. „Er was veel scha de aan de bumper, voorfront en stabilisator en er zaten gaten in de bodem. De volgende dag moest de auto klaar zijn, want er moest weer worden gereden. Sjef zei: 'dat lukt niet'. Ik heb toen gezegd: 'we maken hem, we gaan ervoor'. Samen met Yves heb ik de hele nacht doorgewerkt. Er moest ge last worden, maar we kregen het voor elkaar. Ze eindigden mooi op een tweede plaats. Dan heb je eer van je werk." Volgens Van Waeyenberghe ver liep dit seizoen rustiger. „Er wa ren een keer problemen met de versnelling. Dat zat in het schakel mechanisme. Sjef geeft vanuit de auto signalen door. Bijvoorbeeld als de auto gaat trillen. Dan zitten er haarscheurtjes in de remschij- ven. Tussen de proeven hebben we twintig minuten om de proble men te verhelpen." De Hulstenaar zegt .tijdens de wedstrijd ontzettend mee te le ven. „Na de eerste dag in Hengelo was een vierde plaats niet vol doende, maar op de slotdag heeft hij vol gas gegeven met niet te veel risico's. Sjef won de industrie- proef, waarin hij heel sterk is. Bij de laatste proeven in de polder was het vanwege de regen nog spannend." Na de nodige ereplaatsen was er de titel als beloning van goed teamwork. De rallysport is niet goedkoop. De BMW kostte 25.000 euro, maar is het volgens Van Waeyenberghe meer dan waard geweest. „Die gaat nog tien jaar mee. Volgend jaar gaan we weer voor de titel." ■memsm&mmwmmsaasmxmKMammiHmm ber en januari de sparringpartner van RCS. Tal van jeugdploegen van de Eindhovense eredivisieclub werken oefenwedstrijden af. RCS Bi bijt op 4 december het spits af De Souburgse formatie treedt op het complex De Herd- gang in Eindhoven aan tegen PSV Cl. De ontmoeting begint om 19.00 uur. Op 12 januari komt PSV met vier jeugdteams (D, E en F) naar Oost-Souburg om daar te oefenen tegen de Di, een selectie van eer stejaars D-pupillen, de El en een selectie van eerstejaars E-pupillen van RCS. Deze wedstrijden begin nen om 10.30 uur. Aansluitend brengen spelers en be geleiders van PSV een bezoek aan het Nationaal Voetbalmuseum in Middelburg. OOST-SOUBURG - De voetbaljeugd van PSV is in de maanden decern- 2® halve prijs; 'Bij aankoop van 2 artikelen, beide voorzien van een kaartje '2e halve prijs', krijgt u op het goedkoopste artikel 50% extra korting. M.u.v. folderartikelen, 'meer stuks aanbiedingen', rubber laarzen, pantoffels, snowboots en accessoires. Ook online op www.schoenenreus.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 72