Titel ook van monteur
Van Waeyenberghe
Voor alle inkomens!
SCHOENENREUS
261 sport
Vierhouten was toe aan
professionele omgeving
Alle dames-, heren-, kinder-, sportschoenen en kleding:
Jeugdteams
RCS oefenen
tegen PSV
donderdag 8 november 2012
In bijna elke kern in de streek wonen
(oud-)sporters, bestuurders, trainers of
vrijwilligers die een verhaal waard zijn.
door Jan Martens
SINT WILLEBRORO - Het telefoontje
kwam van de grote ploegbaas van
Vacansoleil-DCM, Daan Luijkx.
„Aart, het wordt tijd om weer eens
samen te werken", zei hij. Aart
Vierhouten (42) hoefde niet lang
na te denken over het aanbod om
ploegleider te worden. „Ik was wel
toe aan het werken in een profes
sionele omgeving", zegt de voorma
lige wielerprof
Dat vraagt om nadere uitleg. Vier
houten was de voorbije drie jaar
immers junioren- en beloften-
bondscoach bij de nationale wieler
bond KNWU. Is dat dan een ama
teuristische organisatie? Zo scherp
wil Vierhouten het niet stellen. „Ik
heb drie jaar met veel plezier bij de
KNWU gewerkt. Er is natuurlijk
ook niets leukers dan werken met
jonge talenten. Maar er waren nog
al wat zaken die ik anders wilde
zien. En dat ging in veel gevallen
langzamer dan ik wilde. Sommige
dingen zijn zelfs helemaal niet ver
anderd en zullen volgens mij ook
nooit veranderen. Voorbeelden? Ik
heb drie jaar lang met hetzelfde
budget gewerkt. Hoeveel? Vraag
dat maar aan de KNWU. Maar het
was te weinig om fatsoenlijk op
een buitenlands trainingskamp te
kunnen."
Vierhouten wil geen cijfers noe
men, maar het is duidelijk dat hij
80.000 euro per jaar tot zijn be
schikking had voor de junioren en
beloften samen. „De KNWU roept
dat ze de beste jeugdopleiding ter
wereld wil vormen. Get real, denk
ik dan. Geef je geld dan uit aan de
zaken waar het voor nodig is en
niet aan randzaken. Ik heb drie jaar
lang om een tweede auto voor in
de koers gevraagd. Kon niet. Dan
rij je dus 400 keer per jaar op en
neer naar Nieuwegein voor een
huurauto en ben je uiteindelijk
nog duurder uit"
Vierhouten was blij met het aan
bod van Vacansoleil-DCM. „Ik heb
drie jaar geleden, toen ik zelf stopte
met wielrennen, er bewust voor ge
kozen even afstand te nemen van
het profmétier. Ook toen waren er
al aanbiedingen. Uit binnen- en
buitenland. Net als nu. Maar ik heb
bewust voor Vacansoleil gekozen,
omdat ik het liefst bij een Neder
landse ploeg aan de slag ging."
Vierhouten wordt bij de ploeg van
Luijkx aan de bestaande staf toege
voegd. Samen met Jean-Paul van
Poppel, Hilaire van der Schueren
en Michel Comelisse gaat hij funge
ren als eerste ploegleider. „Voor 50
procent", zegt Luijkx. „De andere
helft van zijn werktijd gaat Aart
aan de slag met de individuele bege
leiding van de renners."
Daar is volgens Luijkx en Vierhou
ten nog veel winst te boeken. „Het
rendement kan zeker omhoog",
meent Vierhouten. Hoe die indivi
duele begeleiding eruit gaat zien?
Vierhouten stelt samen met trainer
en inspanninsfysioloog Marc Lam
berts een individueel programma
op voor elke renner van Vacanso
leil. Met bijbehorende doelen en
trainingen. „En dan zien we er op
toe dat die gehaald worden is."
Vierhouten zegt veel zin in zijn
nieuwe job te hebben, ondanks de
enorme dopingbeerput die recent
is open gegaan. „Maar ik erger me
wel aan al het geroep over alles wat
er gebeurd is. Het lijkt nu alsof de
hele wielrennerij baat had bij wat
in de ploeg van Lance Armstrong
gebeurde. Nou, dat was dus niet zo.
Voor 94 procent van het peloton
was het allesbehalve prettig dat hij
zoveel harder reed dan de rest. Het
is zaak lering te trekken uit het ver
leden en daar wat mee te doen.
Kijk, weten doe ik het niet, je kunt
er alleen maar naar gissen, maar
het heeft er alle schijn van dat er
heel lang niet zorgvuldig omge
sprongen is met potjes urine van
Armstrong. Daar zou binnen orga
nisaties als de UCI en Wada iets
mee moeten gebeuren."
Zelf zegt Vierhouten in zijn actieve
wielerloopbaan (1996-2009) nooit
met doping in aanraking geweest
te zijn. „Maar natuurlijk hoor en
zag ik wel dingen. Toen ik op mijn
39e in mijn laatste Parijs-Tours nog
lang in de kopgroep meereed, ter
wijl ik de jaren daarvoor niet mee-
kon, was dat voor mij al een bewijs
dat de sport schoner geworden
was."
door Aector Dooms
HULST - Hij staat nooit in de
schijnwerpers. Dat is niet zijn
stijl. Maar zondag kon Willem
van Waeyenberghe er niet onder
uit. De 31-jarige automonteur uit
Hulst deelde in Hengelo mee in
de feestvreugde met rallyrijder
Sjef Meersschaert en navigator
Debbie Everse na het winnen van
de nationale titel in de 325i chal
lenge BMW E 30. „Het was een
kort feestje met champagne en
bier, want we moesten nog 330 ki
lometer van Hengelo naar huis rij
den", vertelt hij.
Het winnen van het NK had voor
Van Waeyenberghe een bijzonder
tintje. „Deze BMW is mijn kind
je. Ik heb de auto helemaal zelf op
gebouwd", zegt hij, glimmend
van trots. Nadat de auto vorig jaar
was aangekocht door Meers
schaert kon de monteur aan de
slag. „Alles is eruit gegaan. Alleen
de rolkooi zat erin en een paar on
derdelen als de versnellingsbak en
de tank zijn origineel. Een aantal
onderdelen is nieuw, zoals de ach
teras, uitlaat, schokdemper en het
veer- en remsysteem. Enkele on
derdelen heb ik teruggeplaatst."
Drie maanden werkte hij in zijn
vrije tijd vele uren op doorde
weekse avonden en zaterdagen
aan zijn pronkstuk. Met alle ple
zier, want de auto is zijn grootste
hobby. „Ik ben vorig jaar na de
kerst begonnen. In maart was de
auto rijklaar voor de wedstrij
den."
Het eindproduct mocht er zijn en
was volgens Waeyenberghe naar
de wens van rallyrijder Meers
schaert, getuige diens ervaringen
met zijn eerste BMW. „Er zijn ver
beteringen aangebracht. Zo zijn
de kabels weggewerkt en wilde
Sjef de hydraulische handrem
dichterbij hebben." Voor elke ral
ly moeten de auto's worden ge
keurd. Bij de eerste rally kreeg hij
complimenten van de keurmees
ter. „Dit is een echte rally-auto."
Willem van Waeyenberghe is al
vijftien jaar automonteur en
werkt bij Auto Zegers in Terneu-
zen. Vijf jaar geleden kwam hij
door Sjef Meersschaert in aanra
king met de rallysport. „Sjef is
een vriend van mij, net als Jeroen
de Letter, Yves den Doelder en
Rolf van Waterschoot van het be
geleidingsteam. Ieder heeft zijn
taak. Ik doe de laatste check. We
zijn een hechte vriendengroep."
In het eerste jaar dat het duo
Meersschaert-Everse aan de rally
competitie van de ^25i challenge
begon, werd hij al eens gevraagd
om te helpen. „Hét eerste jaar
was ik er nog niet zo bij betrok
ken. De laatste vijf jaar heb ik
geen wedstrijd gemist."
Het rallyseizoen gaat over acht
wedstrijden, die meetellen voor
het Nederlands kampioenschap.
Daarvoor moet het team aardig
wat kilometers maken, zoals naar
Hellendoorn, Hengelo, de Arden
nen en het Duitse Solingen. „Sjef
en Debbie gaan een dag van tevo
ren door om het parkoers te ver
kennen. Debbie maakt notities
van herkenningspunten. Wij ko
men op de wedstrijddag met ons
busje met materialen, onderdelen
en extra banden. Soms lenen we
onderdelen van andere ploegen
en andersom, want collega's hel
pen elkaar in de rallysport."
Hij wijst in dat verband naar vo
rig jaar, toen het Hulster duo tij
dens de eerste dag van de rally
van Roosendaal met de auto in de
sloot belandde. „Er was veel scha
de aan de bumper, voorfront en
stabilisator en er zaten gaten in de
bodem. De volgende dag moest
de auto klaar zijn, want er moest
weer worden gereden. Sjef zei:
'dat lukt niet'. Ik heb toen gezegd:
'we maken hem, we gaan ervoor'.
Samen met Yves heb ik de hele
nacht doorgewerkt. Er moest ge
last worden, maar we kregen het
voor elkaar. Ze eindigden mooi
op een tweede plaats. Dan heb je
eer van je werk."
Volgens Van Waeyenberghe ver
liep dit seizoen rustiger. „Er wa
ren een keer problemen met de
versnelling. Dat zat in het schakel
mechanisme. Sjef geeft vanuit de
auto signalen door. Bijvoorbeeld
als de auto gaat trillen. Dan zitten
er haarscheurtjes in de remschij-
ven. Tussen de proeven hebben
we twintig minuten om de proble
men te verhelpen."
De Hulstenaar zegt .tijdens de
wedstrijd ontzettend mee te le
ven. „Na de eerste dag in Hengelo
was een vierde plaats niet vol
doende, maar op de slotdag heeft
hij vol gas gegeven met niet te
veel risico's. Sjef won de industrie-
proef, waarin hij heel sterk is. Bij
de laatste proeven in de polder
was het vanwege de regen nog
spannend."
Na de nodige ereplaatsen was er
de titel als beloning van goed
teamwork. De rallysport is niet
goedkoop. De BMW kostte
25.000 euro, maar is het volgens
Van Waeyenberghe meer dan
waard geweest. „Die gaat nog tien
jaar mee. Volgend jaar gaan we
weer voor de titel."
■memsm&mmwmmsaasmxmKMammiHmm
ber en januari de sparringpartner
van RCS. Tal van jeugdploegen
van de Eindhovense eredivisieclub
werken oefenwedstrijden af.
RCS Bi bijt op 4 december het
spits af De Souburgse formatie
treedt op het complex De Herd-
gang in Eindhoven aan tegen PSV
Cl. De ontmoeting begint om
19.00 uur.
Op 12 januari komt PSV met vier
jeugdteams (D, E en F) naar
Oost-Souburg om daar te oefenen
tegen de Di, een selectie van eer
stejaars D-pupillen, de El en een
selectie van eerstejaars E-pupillen
van RCS. Deze wedstrijden begin
nen om 10.30 uur.
Aansluitend brengen spelers en be
geleiders van PSV een bezoek aan
het Nationaal Voetbalmuseum in
Middelburg.
OOST-SOUBURG - De voetbaljeugd
van PSV is in de maanden decern-
2® halve prijs;
'Bij aankoop van 2 artikelen, beide voorzien van een kaartje '2e halve prijs', krijgt u op het goedkoopste artikel 50% extra korting.
M.u.v. folderartikelen, 'meer stuks aanbiedingen', rubber laarzen, pantoffels, snowboots en accessoires.
Ook online op www.schoenenreus.nl