Mercedes A-klasse
wordt laag en lang
Porsche-lekkers: Cayenne Geen gebrek aan gadgets
S Diesel en 911 Carrera 4 in nieuwe Cadillac SRX
woensdag 7 november 2012
Waar de Mercedes A-klasse zijn carrière begon als kort en hoog, luidt
het devies aan de onderkant van het programma nu: lang en laag.
door Tony Vos
De eerste Mercedes A-klasse was
met een lengte van 3,60 meter
zeer compact en haalde zijn bin
nenruimte uit de hoogte. Door de
bijzondere dubbele bodem (sandwich ge
naamd) werd bij een aanrijding de motor
weggevoerd van de passagierskooi. Kortom,
een concept waarover goed was nagedacht.
De tweede A-klasse was al een stuk gróter
en werd ook geleverd als driedeurs.
Die trend wordt gebroken door het nieuwe
model, dat met een lengte van 4,29 meter
aanzienlijk is gegroeid en nu midden in het
segment van de premium hatchbacks te
recht is gekomen. De basis is gelijk aan de
B-klasse, waarvan bodemgroep en aandrijf-
lijnen zijn overgenomen. De laaggeplaatste,
grote grille met fors logo, de in een V-vorm
geplaatste koplampen en de nadrukkelijk
oplopende lijn op de flanken, geven de
A-klasse een sportief voorkomen. Dat
wordt nog eens benadrukt door de aflopen
de daklijn en de relatief lage achterruit.
Waar voor- en zijkanten typisch als een
Mercedes ogen, is de identiteit aan de achter
kant minder duidelijk. De achterklep heeft
Mercedes A180
Omwenteling onderzijde programma. Bagage 341 -
1.157 liter. Gewicht 1.270 kg. Benzine 1.6 1,122 pk.
Vanaf 28.995 euro, Ambition 31.490 euro.
Plus: afwerking, rijgedrag, comfort.
Min: 25 procent bijtelling (2013), prijsstelling.
nadrukkelijk niet de optimale hoogte en
breedte, dit ongetwijfeld in relatie tot de
carrosseriestijfheid. Wat volume betreft, is
de bagageruimte wel in orde, met 341 tot
maximaal 1.157 hter.
De instap is wat laag en datzelfde geldt voor
de zitpositie. Gelukkig voorziet Mercedes
zijn instapper van een stel uitstekend onder
steunende stoelen, waar de hoofdsteunen
vast aan verbonden zijn. In de uitstraling be
nadrukt dit het sportieve karakter. Op de
twee buitenste plaatsen van de achterbank
zien we hetzelfde fenomeen en dat is niet
zo handig. Als de bank niet in gebruik is, be
lemmeren de steunen het zicht door de ach
teruitkijkspiegel. Ondanks de aflopende dak
lijn is de hoofdruimte voor volwassenen tot
1,80 meter lengte keurig in orde.
De materialen in de A-klasse zijn kenmer
In niets lijkt de nieuwe Mercedes A-klasse nog op zijn voorganger. foto's Automedia
kend voor Mercedes wat kwaliteit en afwer
king betreft. In het testexemplaar voert
zwart de boventoon, afgewisseld met me-
taalkleurige accenten. Het kleurenscherm
midden boven de console valt direct op.
Het lijkt een soort digitaal fotolijstje van
een paar tientjes, met een onverklaarbaar
dikke rand. Het scherm had óf veel groter
kunnen zijn binnen dezelfde behuizing óf
veel kleiner in zijn totaliteit.
In eerste instantie is het even zoeken naar
de handrem. Die wordt elektrisch bediend
en de knop daarvoor zit helemaal links on
der het dashboard weggewerkt. Verder is de
ergonomie van de A-klasse dik in orde en
zijn er ook voldoende opbergvakken.
Op dit moment is de A180 de basisversie in
het programma. Die heeft een nog behoor
lijk nieuwe 1.6 liter turbomotor, die in dit
geval 122 pk levert. Opmerkelijk is dat het
koppel van 200 Nm al bij 1.250 toeren per
minuut beschikbaar is en daarmee wordt de
souplesse direct na het wegrijden verklaard.
De voorwielen worden aangedreven door
middel van een handgeschakelde zesbak. Bij
stilstand slaat de motor af en de beri jder
krijgt op het dashboard adviezen over de
meest optimale versnelling. Dat levert in de
praktijk een brandstofverbruik op van net
onder de 1 op 14, wat net wat minder gun
stig is dan de directe concurrentie. De auto
valt nu nog binnen de normen voor 20 pro
cent bijtelling, vanaf 1 januari moet de volle
mep (25 procent) worden afgerekend.
Omdat er nog een lichter gemotoriseerde
versie op komst is, ligt de vanafprijs ook
relatief hoog met 28.995 euro en komt de
Ambition zelfs op 31.490 euro.
u Audi A3 Sb. 1.4TFSI Attraction
Een zeer hoogwaardig afge
werkte hatchback, met uit
stekend presterende en tege
lijkertijd zuinige turbomotor.
Bagage 365-1.100 liter.
Gewicht 1.150 kg.
Benzine 1.4 1,122 pk.
fMWwac
Plus: 20 procent bijtelling (2013), praktijkverbruik, afwerking.
Min: vijfdeurs volgt iets later.
Vanaf 25.990 euro, Business 29.030 euro.
Plus: onderstel, 20 procent bijtelling (2013), basisprijs.
Min: met opties snel duur.
CONCURRENT BMW 114i
De nieuwe BMW 1-serie is
er nu ook als driedeurs met i:
een nieuwe basismotor; een
echte rijdersauto met dito
onderstel. Bagage 360-1.200
liter. Gewicht 1.265 kg.
Benzine 1.6 1,102 pk.
Voor het eerst doet Volvo
serieus mee in dit segment,
met de nieuwe V40 die er
alleen als vijfdeurs is.
Bagage 355-1.032 liter.
Gewicht 1.268 kg.
Benzine 1.6 1,150 pk.
naf 26.380 euro, Summum 31.965 euro.
Plus: 20 procent bijtelling (2013), uitstraling, motor.
Min: gewicht.
Volvo V40T3
door Tony Vos
Porsche verrijkt haar gamma
met twee uiteenlopende ka
rakters; de Cayenne S Diesel
en de 911 Carrera 4. Uiteraard ont
lopen de prestaties van de SUV en
de sportauto elkaar, maar op het
gebied van efficiency, rijdynamiek
en motorgeluid doen ze weinig
voor elkaar onder.
De Cayenne is voorzien van een
4.2 V8 biturbo, goed voor 382 pk
en 850 Nm. In 5,7 seconden wordt
vanuit stilstand de 100 kilometer
per uur aangetikt. De topsnelheid
bedraagt 252. Het is de enige SUV
met een V8 met start- en stopfünc-
tie (verbruik: 8,3 liter per 100 kilo
meter). De Cayenne S Diesel is ge
boren voor lange afstanden en om
te werken. Het maximale aanhang-
gewicht is 3.500 kilo en dan nog
heeft de Cayenne reserves om te
anticiperen op onverwachte situa
ties in het verkeer of het terrein.
In januari staat de krachtpatser in
de showroom vanaf 106.800 euro.
De vierwielaangedreven Carrera 4
is er met 350 of 400 pk (S) als
coupé en cabriolet. De instapprijs
van de gesloten versie bedraagt
120.300 euro, de cabrio is 14.500
duurder. De vierwielaandrijving
stuurt het vermogen zo veel moge
lijk naar de achterwielen. Afgezien
van de iets bredere carrosserie ver
schillen de vierwielaangedreven
versies niet veel van de achterwiel-
aangedreven Carrera-uitvoeringen.
Ook de '4' profiteert van het terug
brengen van het brandstofver
bruik met 16 procent (verbruik:
8,6 liter per 100 kilometer) en het
gewicht met 65 kilogram.
Een nieuw menu van de boord
computer (optie) laat zien hoe de
vierwielaandrijving het motorver
mogen verdeelt. Ook optioneel is
cruise control dat de afstand met
de voorligger regelt en een nieuw
type glazen dak voor de coupé.
Eind dit jaar is de '4' leverbaar.
Cayenne S Diesel: sterk, foto WdeV
door Tony Vos
Hoewel de aantallen beschei
den zijn, is de SRX de best
verkopende Cadillac op de
Nederlandse markt. Prijstechnisch
schurkt de auto tegen de onder
kant van de BMW X5 aan, maar
hij wordt door Amerikanen als
'compact' gezien.
Met alleen een zescilinder motor
kan de SRX in ons werelddeel
geen potten breken, dus is hij er al
leen voor de liefhebbers. De be
staande 3.0 liter V6 motor is ver
vangen door een nieuwe 3.6 liter.
Deze krachtbron levert met 318 pk
15 procent meer vermogen en doet
er met 360 Nm zelfs 20 procent
koppel bovenop. De verbeteringen
gaan niet ten koste van het brand
Cadillac SRX: compact. foto TV
stofverbruik, terwijl de prestaties
wel zijn toegenomen: 0 tot 100 ki
lometer per uur in 8,1 seconden.
Niet eerder gebruikt, is de zestraps-
automaat. Die heeft een sportpro
gramma en eveneens handmatige
bediening. De motor klinkt lekker
en de bak schakelt zonder merkba
re schokken: prima combinatie.
Het interieur hangt vol met gad
gets. Een noviteit is het CUE-sys-
teem, dat Cadillac ook in de nieu
we ATS presenteert. Het is het sa
mengaan van alle infotainment-
functies en elektronische waar
schuwingssystemen. Zo communi
ceert CUE met telefoon en diverse
externe geluidsbronnen, maar om
vat het eveneens het systeem dat
trillingen in de bestuurdersstoel
doorgeeft bij naderend onheil. Het
8 inch beeldscherm gaat automa
tisch 'aan' als dit met de vingers
wordt genaderd en bij aanraken
trilt het scherm licht ter bevesti
ging van het commando. CUE kan
ook met de stem worden gestuurd
(geen Nederlandse taal).
Cadillac levert de SRX in twee
varianten. De Elegance start bij
79.350 euro, de Sport Luxury vergt
een investering van 89.380 euro.
Dacia tilt Sandero
naar hoger niveau
Dacia brengt komende maand de
tweede generatie Sandero. De vijf
deurs lijkt met een vanafprijs van
10.990 euro fors duurder, maar de
nieuwe driecilinder turbomotor
is met 90 pk krachtiger en scoort
met een gunstig verbruik (20 pro
cent bijtelling). De Stepway volgt
in februari, vanaf 13.990 euro.
Mégane behoudt
14 procent bijtelling
De bestverkopende auto op de Ne
derlandse markt, de Renault Mé
gane 110 pk diesel, blijft binnen
de normen van 14 procent bijtel
ling vallen. Renault dreigde die
status te verliezen, maar door aan
passingen aan motor en banden is
de positie voor 2013 veiliggesteld.
Gezamenlijke basis
Jaguar en Land Rover
VW gaat in de toekomst vrijwel al
zijn modellen bouwen op het
MQB-platform. Die kostenbespa
ring streven Land Rover en Jaguar
ook na. Zij ontwikkelen een nieu
we, modulaire bodemgroep, waar
op in de toekomst 70 tot 80 pro
cent van de modellen moet staan.