Mercedes A-klasse wordt laag en lang Porsche-lekkers: Cayenne Geen gebrek aan gadgets S Diesel en 911 Carrera 4 in nieuwe Cadillac SRX woensdag 7 november 2012 Waar de Mercedes A-klasse zijn carrière begon als kort en hoog, luidt het devies aan de onderkant van het programma nu: lang en laag. door Tony Vos De eerste Mercedes A-klasse was met een lengte van 3,60 meter zeer compact en haalde zijn bin nenruimte uit de hoogte. Door de bijzondere dubbele bodem (sandwich ge naamd) werd bij een aanrijding de motor weggevoerd van de passagierskooi. Kortom, een concept waarover goed was nagedacht. De tweede A-klasse was al een stuk gróter en werd ook geleverd als driedeurs. Die trend wordt gebroken door het nieuwe model, dat met een lengte van 4,29 meter aanzienlijk is gegroeid en nu midden in het segment van de premium hatchbacks te recht is gekomen. De basis is gelijk aan de B-klasse, waarvan bodemgroep en aandrijf- lijnen zijn overgenomen. De laaggeplaatste, grote grille met fors logo, de in een V-vorm geplaatste koplampen en de nadrukkelijk oplopende lijn op de flanken, geven de A-klasse een sportief voorkomen. Dat wordt nog eens benadrukt door de aflopen de daklijn en de relatief lage achterruit. Waar voor- en zijkanten typisch als een Mercedes ogen, is de identiteit aan de achter kant minder duidelijk. De achterklep heeft Mercedes A180 Omwenteling onderzijde programma. Bagage 341 - 1.157 liter. Gewicht 1.270 kg. Benzine 1.6 1,122 pk. Vanaf 28.995 euro, Ambition 31.490 euro. Plus: afwerking, rijgedrag, comfort. Min: 25 procent bijtelling (2013), prijsstelling. nadrukkelijk niet de optimale hoogte en breedte, dit ongetwijfeld in relatie tot de carrosseriestijfheid. Wat volume betreft, is de bagageruimte wel in orde, met 341 tot maximaal 1.157 hter. De instap is wat laag en datzelfde geldt voor de zitpositie. Gelukkig voorziet Mercedes zijn instapper van een stel uitstekend onder steunende stoelen, waar de hoofdsteunen vast aan verbonden zijn. In de uitstraling be nadrukt dit het sportieve karakter. Op de twee buitenste plaatsen van de achterbank zien we hetzelfde fenomeen en dat is niet zo handig. Als de bank niet in gebruik is, be lemmeren de steunen het zicht door de ach teruitkijkspiegel. Ondanks de aflopende dak lijn is de hoofdruimte voor volwassenen tot 1,80 meter lengte keurig in orde. De materialen in de A-klasse zijn kenmer In niets lijkt de nieuwe Mercedes A-klasse nog op zijn voorganger. foto's Automedia kend voor Mercedes wat kwaliteit en afwer king betreft. In het testexemplaar voert zwart de boventoon, afgewisseld met me- taalkleurige accenten. Het kleurenscherm midden boven de console valt direct op. Het lijkt een soort digitaal fotolijstje van een paar tientjes, met een onverklaarbaar dikke rand. Het scherm had óf veel groter kunnen zijn binnen dezelfde behuizing óf veel kleiner in zijn totaliteit. In eerste instantie is het even zoeken naar de handrem. Die wordt elektrisch bediend en de knop daarvoor zit helemaal links on der het dashboard weggewerkt. Verder is de ergonomie van de A-klasse dik in orde en zijn er ook voldoende opbergvakken. Op dit moment is de A180 de basisversie in het programma. Die heeft een nog behoor lijk nieuwe 1.6 liter turbomotor, die in dit geval 122 pk levert. Opmerkelijk is dat het koppel van 200 Nm al bij 1.250 toeren per minuut beschikbaar is en daarmee wordt de souplesse direct na het wegrijden verklaard. De voorwielen worden aangedreven door middel van een handgeschakelde zesbak. Bij stilstand slaat de motor af en de beri jder krijgt op het dashboard adviezen over de meest optimale versnelling. Dat levert in de praktijk een brandstofverbruik op van net onder de 1 op 14, wat net wat minder gun stig is dan de directe concurrentie. De auto valt nu nog binnen de normen voor 20 pro cent bijtelling, vanaf 1 januari moet de volle mep (25 procent) worden afgerekend. Omdat er nog een lichter gemotoriseerde versie op komst is, ligt de vanafprijs ook relatief hoog met 28.995 euro en komt de Ambition zelfs op 31.490 euro. u Audi A3 Sb. 1.4TFSI Attraction Een zeer hoogwaardig afge werkte hatchback, met uit stekend presterende en tege lijkertijd zuinige turbomotor. Bagage 365-1.100 liter. Gewicht 1.150 kg. Benzine 1.4 1,122 pk. fMWwac Plus: 20 procent bijtelling (2013), praktijkverbruik, afwerking. Min: vijfdeurs volgt iets later. Vanaf 25.990 euro, Business 29.030 euro. Plus: onderstel, 20 procent bijtelling (2013), basisprijs. Min: met opties snel duur. CONCURRENT BMW 114i De nieuwe BMW 1-serie is er nu ook als driedeurs met i: een nieuwe basismotor; een echte rijdersauto met dito onderstel. Bagage 360-1.200 liter. Gewicht 1.265 kg. Benzine 1.6 1,102 pk. Voor het eerst doet Volvo serieus mee in dit segment, met de nieuwe V40 die er alleen als vijfdeurs is. Bagage 355-1.032 liter. Gewicht 1.268 kg. Benzine 1.6 1,150 pk. naf 26.380 euro, Summum 31.965 euro. Plus: 20 procent bijtelling (2013), uitstraling, motor. Min: gewicht. Volvo V40T3 door Tony Vos Porsche verrijkt haar gamma met twee uiteenlopende ka rakters; de Cayenne S Diesel en de 911 Carrera 4. Uiteraard ont lopen de prestaties van de SUV en de sportauto elkaar, maar op het gebied van efficiency, rijdynamiek en motorgeluid doen ze weinig voor elkaar onder. De Cayenne is voorzien van een 4.2 V8 biturbo, goed voor 382 pk en 850 Nm. In 5,7 seconden wordt vanuit stilstand de 100 kilometer per uur aangetikt. De topsnelheid bedraagt 252. Het is de enige SUV met een V8 met start- en stopfünc- tie (verbruik: 8,3 liter per 100 kilo meter). De Cayenne S Diesel is ge boren voor lange afstanden en om te werken. Het maximale aanhang- gewicht is 3.500 kilo en dan nog heeft de Cayenne reserves om te anticiperen op onverwachte situa ties in het verkeer of het terrein. In januari staat de krachtpatser in de showroom vanaf 106.800 euro. De vierwielaangedreven Carrera 4 is er met 350 of 400 pk (S) als coupé en cabriolet. De instapprijs van de gesloten versie bedraagt 120.300 euro, de cabrio is 14.500 duurder. De vierwielaandrijving stuurt het vermogen zo veel moge lijk naar de achterwielen. Afgezien van de iets bredere carrosserie ver schillen de vierwielaangedreven versies niet veel van de achterwiel- aangedreven Carrera-uitvoeringen. Ook de '4' profiteert van het terug brengen van het brandstofver bruik met 16 procent (verbruik: 8,6 liter per 100 kilometer) en het gewicht met 65 kilogram. Een nieuw menu van de boord computer (optie) laat zien hoe de vierwielaandrijving het motorver mogen verdeelt. Ook optioneel is cruise control dat de afstand met de voorligger regelt en een nieuw type glazen dak voor de coupé. Eind dit jaar is de '4' leverbaar. Cayenne S Diesel: sterk, foto WdeV door Tony Vos Hoewel de aantallen beschei den zijn, is de SRX de best verkopende Cadillac op de Nederlandse markt. Prijstechnisch schurkt de auto tegen de onder kant van de BMW X5 aan, maar hij wordt door Amerikanen als 'compact' gezien. Met alleen een zescilinder motor kan de SRX in ons werelddeel geen potten breken, dus is hij er al leen voor de liefhebbers. De be staande 3.0 liter V6 motor is ver vangen door een nieuwe 3.6 liter. Deze krachtbron levert met 318 pk 15 procent meer vermogen en doet er met 360 Nm zelfs 20 procent koppel bovenop. De verbeteringen gaan niet ten koste van het brand Cadillac SRX: compact. foto TV stofverbruik, terwijl de prestaties wel zijn toegenomen: 0 tot 100 ki lometer per uur in 8,1 seconden. Niet eerder gebruikt, is de zestraps- automaat. Die heeft een sportpro gramma en eveneens handmatige bediening. De motor klinkt lekker en de bak schakelt zonder merkba re schokken: prima combinatie. Het interieur hangt vol met gad gets. Een noviteit is het CUE-sys- teem, dat Cadillac ook in de nieu we ATS presenteert. Het is het sa mengaan van alle infotainment- functies en elektronische waar schuwingssystemen. Zo communi ceert CUE met telefoon en diverse externe geluidsbronnen, maar om vat het eveneens het systeem dat trillingen in de bestuurdersstoel doorgeeft bij naderend onheil. Het 8 inch beeldscherm gaat automa tisch 'aan' als dit met de vingers wordt genaderd en bij aanraken trilt het scherm licht ter bevesti ging van het commando. CUE kan ook met de stem worden gestuurd (geen Nederlandse taal). Cadillac levert de SRX in twee varianten. De Elegance start bij 79.350 euro, de Sport Luxury vergt een investering van 89.380 euro. Dacia tilt Sandero naar hoger niveau Dacia brengt komende maand de tweede generatie Sandero. De vijf deurs lijkt met een vanafprijs van 10.990 euro fors duurder, maar de nieuwe driecilinder turbomotor is met 90 pk krachtiger en scoort met een gunstig verbruik (20 pro cent bijtelling). De Stepway volgt in februari, vanaf 13.990 euro. Mégane behoudt 14 procent bijtelling De bestverkopende auto op de Ne derlandse markt, de Renault Mé gane 110 pk diesel, blijft binnen de normen van 14 procent bijtel ling vallen. Renault dreigde die status te verliezen, maar door aan passingen aan motor en banden is de positie voor 2013 veiliggesteld. Gezamenlijke basis Jaguar en Land Rover VW gaat in de toekomst vrijwel al zijn modellen bouwen op het MQB-platform. Die kostenbespa ring streven Land Rover en Jaguar ook na. Zij ontwikkelen een nieu we, modulaire bodemgroep, waar op in de toekomst 70 tot 80 pro cent van de modellen moet staan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 17