Tiptop Volkswagen voelt nagelnieuw
'Ik ben gek op tuning'
autoj15
OCCASION
DROOMAUTO Honda Accord Coupé valt in prijzen
woensdag 7 november 2012
VW Polo 1.4 Comfortline DSG
Om de week testen we een oc
casion uit de regio. Hoe goed
rijdt hij nog? Wat zit er allemaal
op en aan? En wat is er voor het
zelfde geld nog meer te koop?
We zoeken het voor u uit. Deze
week een Volkswagen Polo.
door Lucas Boot
Een nieuwsgierige lezer
mailde ons met het ver
zoek om eens een gebruik
te Volkswagen Polo met
een automaat te testen.
Met daarbij de vraag of de VW
door die transmissie zuiniger om
springt met zijn brandstof dan een
exemplaar met een handbak. Het
antwoord daarop is ja.
Je kunt poken wat je wilt, de
DSG-automaat - dus eentje met
dubbele koppeling - zorgt voor
een gunstiger brandstofverbruik
en een lagere C02-uitstoot. Het
scheelt in het geval van deze Polo
met een 1.4 onder de kap niet zo
indrukwekkend veel. Om precies
te zijn vier gram CO2 per kilome
ter - 139 om 135. Met een DSG
kom je op een liter brandstof vol
gens de cijfers van de fabriek per
kilometer 300 meter verder dan
met een handbak: 1 op 16,9 tegen
over 1 op 17,2.
Een relevantere vraag met deze mi
nieme verschillen is nu: wat is de
meerwaarde van zo'n Polo met au
tomaat? Comfort, zegt u? Een
DSG is een fantastisch en weldoor
dacht 'stukje' techniek. De bak wis
selt dankzij zijn systeem met dub
bele koppeling razendsnel van ver
zet. Zo rap dat je het nauwelijks
merkt. Heerlijk comfortabel dus.
Zolang je geleidelijk accelereert,
tenminste. Maar dat doe je niet
overal. Zeker niet in stadsverkeer
of op een woonerf. Daar raakt ook
dit Duitse topproduct af en toe
van in de war. De bak blijft soms
net te lang in een versnelling han
gen of schakelt juist te snel over
waardoor je niet altijd even
vloeiend door kunt rijden. Dit eu
vel valt te ondervangen door de
DSG in de handmatige modus te
zetten, zodat je zelf kunt schake-
Prijs: 15.450 euro Bouwjaar: 7-2007 Km-stand: 58.189 (NAP)
Transmissie: handgeschakeide vijfbak Motor: 1,6 liter viercilinder, benzine
Vermogen; 114 pk/ 156 Nm Afleverkosten: 395 euro, inclusief onder
houdsbeurt, nieuwe apk, 6 maanden Bovag-garantie en 12 maanden mobili
teitsservice Bijzonderheden: parkeersensoren achter, auto van eerste eige
naar Verkooppunt: Nissan Auto Sturm, Goes Website: www.autosturm.nl
Prijs: 15.574 euro Bouwjaar: 5-2011 Km-stand: 21.509 (NAP)
Transmissie: handgeschakeide vijfbak Motor: 1,3 liter viercilinder turbo,
diesel Vermogen: 95 pk/ 190 Nm Afleverkosten: 695, inclusief onder
houdsbeurt, nieuwe apk, 12 maanden garantie en levenslange mobiliteits
service Bijzonderheden: navigatiesysteem, voormalige demo-auto
Verkooppunt: Opel AutoTeam Goes Website: www.autoteam.nl
De een zit op voetbal, de an
der gaat elke week stappen
en ik ben gek op tuning",
lacht Monique Kokke uit Westdor-
pe. Deze getunede Honda Accord
Coupé is haar grote passie. Zo'n
beetje alle spaarcenten gingen de
afgelopen jaren naar de Honda.
Bijna op elke meeting waar Moni
que verschijnt, wint ze een beker.
„Ik zit nu op zo'n vijftig bekers per
jaar." Vleiend, die beloningen,
maar het gaat haar niet om de prij
zen. „Het is de passie voor het tu-
nen en de gezelligheid er omheen
op beurzen en meetings die ik het
allerbelangrijkst vind."
Monique kreeg de smaak begin
2000 te pakken. Ze reed destijds
een Volkswagen Golf en begon
voorzichtig met het vervangen van
een zijspiegeltje en het monteren
van een spoilertje. In die tijd be
zocht ze haar eerste tuningevene-
ment. Meteen verslingerd. „Tu
ning heeft me nooit meer losgela
ten." Haar Golfje veranderde in
een rijdende lichtbak. Auto's ver
lichten met neonlampen was in
die tijd populair onder tuners. Dat
kwam mede door de film The Fast
and The Furious, waarin extreem
getunede wagens met veel neon
de hoofdrol vervulden. De kaskra
ker stak ook Monique aan. Na een
poos werd het tijd voor wat
nieuws. „Ik kon deze Honda Ac
cord Coupé kopen. Hij was door
de vorige eigenaar al een beetje on
der handen genomen." Ze pakte
de Japanner serieus aan en legde
een airride-systeem onder de wa
gen; luchtvering in niet-tuneter-
men. „Elk wiel kan apart omhoog
en omlaag worden gepompt. Ik
kan zelfs op drie wielen rijden.
Dat doe ik nooit, één stuurfoutje
en je hebt fikse schade." Ook de
airbrush ontbreekt niet. Dit is een
verftekening die met de hand
wordt aangebracht op de lak, een
must voor de ware tuner. Moni
que koos niet voor zomaar een air
brush; hij loopt door op dorpels
en de binnenzijden van de portie
ren. Het bleef hier niet bij. Het in
terieur is vernieuwd en in grijs
met blauw leer gestoken en in de
zonneschermen en in het koffer-
deksel zitten televisieschermpjes.
En dan zijn we er nog lang niet. U
begrijpt nu waarom haar Honda al
die bekers in de wacht sleept.
Heeft u ook een bijzondere auto? Klas
siek of modem? Laat het ons weten
via contact@buroboot.com
Monique Kokke uit Westdorpe met haar getunede Honda Accord Coupé.
VW Polo 1.4 DSC
De geteste Volkswagen Polo 1.4 Comfortline DSG
len. Maar ja, daarvoor koop je
geen automaat, toch?
De soms wat nerveuze transmissie
is dan ook het enige punt dat onze
wenkbrauwen zo nu en dan deed
fronzen. Er moet een forensisch
team aan te pas komen om vast te
stellen dat het hier om een ge
bruikte wagen gaat. De Polo voelt
nagelnieuw. En dat is hij met iets
meer dan 21.000 kilometers op de
klok eigenlijk ook. De eerste koper
koos voor de Polo in de Comfortli-
ne-uitvoering. Hier vallen bijvoor
beeld cruise control, elektrische be-
dienbare ramen en spiegels, aircon
ditioning, radio/cd-speler en in
hoogte verstelbare stoelen onder.
Een keurige, comfortabele kar,
luidt de som der delen.
Welke occasion ziet u graag getest?
Laat het ons weten via
contact@burobootcom
Prijs: 15.495 euro
Bouwjaar. 11-2011
Km-stand: 21.225 (NAP)
Transmissie: zeventraps automaat,
dubbele koppeling
Motor: 1,4 liter 4-ciIinder, benzine
Vermogen: 85 pk, 132 Nm*
0-100 km/u: 11,9 sec*
Topsnelheid: 177 km/u*
Gecombineerd verbruik: 1 op
17,2*
Afleverkosten: 495 euro, incl. on
derhoudsbeurt, nieuwe apk en 12
maanden garantie.
Bijzonderheden: DSG-automaat,
cruise control
Verkooppunt: TB Occasion Cen
ter, Etten-Leur
Website: www.tb-occasioncen-
ter.nl
*fabrieksopgave
Historie: De Polo werd eind 2011
nieuw verkocht door een Volkswa
gen-dealer in Alphen aan de Rijn.
Van Tilburg Bastianen kocht 'm
daar onlangs via in. De auto heeft
vanwege de lage kilometerstand
nog geen onderhoudsbeurt gehad,
maar krijgt die bij aflevering.
Voor hetzelfde geld: Opel Corsa 1.3 CDTI
Voor hetzelfde geld: Nissan Qashqai 1.6