Tiptop Volkswagen voelt nagelnieuw 'Ik ben gek op tuning' autoj15 OCCASION DROOMAUTO Honda Accord Coupé valt in prijzen woensdag 7 november 2012 VW Polo 1.4 Comfortline DSG Om de week testen we een oc casion uit de regio. Hoe goed rijdt hij nog? Wat zit er allemaal op en aan? En wat is er voor het zelfde geld nog meer te koop? We zoeken het voor u uit. Deze week een Volkswagen Polo. door Lucas Boot Een nieuwsgierige lezer mailde ons met het ver zoek om eens een gebruik te Volkswagen Polo met een automaat te testen. Met daarbij de vraag of de VW door die transmissie zuiniger om springt met zijn brandstof dan een exemplaar met een handbak. Het antwoord daarop is ja. Je kunt poken wat je wilt, de DSG-automaat - dus eentje met dubbele koppeling - zorgt voor een gunstiger brandstofverbruik en een lagere C02-uitstoot. Het scheelt in het geval van deze Polo met een 1.4 onder de kap niet zo indrukwekkend veel. Om precies te zijn vier gram CO2 per kilome ter - 139 om 135. Met een DSG kom je op een liter brandstof vol gens de cijfers van de fabriek per kilometer 300 meter verder dan met een handbak: 1 op 16,9 tegen over 1 op 17,2. Een relevantere vraag met deze mi nieme verschillen is nu: wat is de meerwaarde van zo'n Polo met au tomaat? Comfort, zegt u? Een DSG is een fantastisch en weldoor dacht 'stukje' techniek. De bak wis selt dankzij zijn systeem met dub bele koppeling razendsnel van ver zet. Zo rap dat je het nauwelijks merkt. Heerlijk comfortabel dus. Zolang je geleidelijk accelereert, tenminste. Maar dat doe je niet overal. Zeker niet in stadsverkeer of op een woonerf. Daar raakt ook dit Duitse topproduct af en toe van in de war. De bak blijft soms net te lang in een versnelling han gen of schakelt juist te snel over waardoor je niet altijd even vloeiend door kunt rijden. Dit eu vel valt te ondervangen door de DSG in de handmatige modus te zetten, zodat je zelf kunt schake- Prijs: 15.450 euro Bouwjaar: 7-2007 Km-stand: 58.189 (NAP) Transmissie: handgeschakeide vijfbak Motor: 1,6 liter viercilinder, benzine Vermogen; 114 pk/ 156 Nm Afleverkosten: 395 euro, inclusief onder houdsbeurt, nieuwe apk, 6 maanden Bovag-garantie en 12 maanden mobili teitsservice Bijzonderheden: parkeersensoren achter, auto van eerste eige naar Verkooppunt: Nissan Auto Sturm, Goes Website: www.autosturm.nl Prijs: 15.574 euro Bouwjaar: 5-2011 Km-stand: 21.509 (NAP) Transmissie: handgeschakeide vijfbak Motor: 1,3 liter viercilinder turbo, diesel Vermogen: 95 pk/ 190 Nm Afleverkosten: 695, inclusief onder houdsbeurt, nieuwe apk, 12 maanden garantie en levenslange mobiliteits service Bijzonderheden: navigatiesysteem, voormalige demo-auto Verkooppunt: Opel AutoTeam Goes Website: www.autoteam.nl De een zit op voetbal, de an der gaat elke week stappen en ik ben gek op tuning", lacht Monique Kokke uit Westdor- pe. Deze getunede Honda Accord Coupé is haar grote passie. Zo'n beetje alle spaarcenten gingen de afgelopen jaren naar de Honda. Bijna op elke meeting waar Moni que verschijnt, wint ze een beker. „Ik zit nu op zo'n vijftig bekers per jaar." Vleiend, die beloningen, maar het gaat haar niet om de prij zen. „Het is de passie voor het tu- nen en de gezelligheid er omheen op beurzen en meetings die ik het allerbelangrijkst vind." Monique kreeg de smaak begin 2000 te pakken. Ze reed destijds een Volkswagen Golf en begon voorzichtig met het vervangen van een zijspiegeltje en het monteren van een spoilertje. In die tijd be zocht ze haar eerste tuningevene- ment. Meteen verslingerd. „Tu ning heeft me nooit meer losgela ten." Haar Golfje veranderde in een rijdende lichtbak. Auto's ver lichten met neonlampen was in die tijd populair onder tuners. Dat kwam mede door de film The Fast and The Furious, waarin extreem getunede wagens met veel neon de hoofdrol vervulden. De kaskra ker stak ook Monique aan. Na een poos werd het tijd voor wat nieuws. „Ik kon deze Honda Ac cord Coupé kopen. Hij was door de vorige eigenaar al een beetje on der handen genomen." Ze pakte de Japanner serieus aan en legde een airride-systeem onder de wa gen; luchtvering in niet-tuneter- men. „Elk wiel kan apart omhoog en omlaag worden gepompt. Ik kan zelfs op drie wielen rijden. Dat doe ik nooit, één stuurfoutje en je hebt fikse schade." Ook de airbrush ontbreekt niet. Dit is een verftekening die met de hand wordt aangebracht op de lak, een must voor de ware tuner. Moni que koos niet voor zomaar een air brush; hij loopt door op dorpels en de binnenzijden van de portie ren. Het bleef hier niet bij. Het in terieur is vernieuwd en in grijs met blauw leer gestoken en in de zonneschermen en in het koffer- deksel zitten televisieschermpjes. En dan zijn we er nog lang niet. U begrijpt nu waarom haar Honda al die bekers in de wacht sleept. Heeft u ook een bijzondere auto? Klas siek of modem? Laat het ons weten via contact@buroboot.com Monique Kokke uit Westdorpe met haar getunede Honda Accord Coupé. VW Polo 1.4 DSC De geteste Volkswagen Polo 1.4 Comfortline DSG len. Maar ja, daarvoor koop je geen automaat, toch? De soms wat nerveuze transmissie is dan ook het enige punt dat onze wenkbrauwen zo nu en dan deed fronzen. Er moet een forensisch team aan te pas komen om vast te stellen dat het hier om een ge bruikte wagen gaat. De Polo voelt nagelnieuw. En dat is hij met iets meer dan 21.000 kilometers op de klok eigenlijk ook. De eerste koper koos voor de Polo in de Comfortli- ne-uitvoering. Hier vallen bijvoor beeld cruise control, elektrische be- dienbare ramen en spiegels, aircon ditioning, radio/cd-speler en in hoogte verstelbare stoelen onder. Een keurige, comfortabele kar, luidt de som der delen. Welke occasion ziet u graag getest? Laat het ons weten via contact@burobootcom Prijs: 15.495 euro Bouwjaar. 11-2011 Km-stand: 21.225 (NAP) Transmissie: zeventraps automaat, dubbele koppeling Motor: 1,4 liter 4-ciIinder, benzine Vermogen: 85 pk, 132 Nm* 0-100 km/u: 11,9 sec* Topsnelheid: 177 km/u* Gecombineerd verbruik: 1 op 17,2* Afleverkosten: 495 euro, incl. on derhoudsbeurt, nieuwe apk en 12 maanden garantie. Bijzonderheden: DSG-automaat, cruise control Verkooppunt: TB Occasion Cen ter, Etten-Leur Website: www.tb-occasioncen- ter.nl *fabrieksopgave Historie: De Polo werd eind 2011 nieuw verkocht door een Volkswa gen-dealer in Alphen aan de Rijn. Van Tilburg Bastianen kocht 'm daar onlangs via in. De auto heeft vanwege de lage kilometerstand nog geen onderhoudsbeurt gehad, maar krijgt die bij aflevering. Voor hetzelfde geld: Opel Corsa 1.3 CDTI Voor hetzelfde geld: Nissan Qashqai 1.6

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 15