io I kabinet-Rutte II
dinsdag 6 november 2012
Dossiers
om wakker
van te liggen
De bewindslieden
van het kabinet-
Ru tte-Asscher zijn
gisteren beëdigd.
Ze moeten een
loodzwaar
regeerakkoord
uitvoeren. Een
overzicht van de
dossiers die voor
slapeloze nachten
kunnen zorgen.
door Frits Bloemendaal en
Laurens Kok
illustratie Birgitta Hermans
EENHEID BEWAREN
Mark Rutte WD, Algemene Zaken
Het allerbelangrijkste voor Mark Rutte is dat hij zijn ploeg tot 2017 bij el
kaar houdt. De coalitie is zeer gemotiveerd om de eindstreep te halen.
Maar als er onderweg ongelukken gebeuren, bijvoorbeeld als de econo
mie zwaar tegenzit, zal Rutte al zijn bindende krachten nodig hebben. In
het vorige kabinet bleken die niet toereikend. Hoeveel 'comfort' hij ge-
doogpartner Geert Wilders ook gaf, het was niet voldoende om hem bin
nenboord te houden.
HERVORMING WW
Lodewijk Asscher PvdA, Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Lodewijk Asscher weet het zelf maar al te goed: door de hooggespannen
verwachtingen kan hij alleen maar tegenvallen. Hij is ervoor verantwoor
delijk dat de WW-duur wordt verkort, volgens FNV-voorzitter en partij
genoot Ton Heerts een 'PvdA-onwaardig' voorstel. De sociale partners
krijgen overigens de kans om alternatieven aan te dragen. Lukt dat, dan
kan Asscher met de schrik vrijkomen. Of hij schuift dit heikele klusje op
het bordje van zijn staatssecretaris Jetta Klijnsma. Die was immers al
eens kwartiermaker bij de FNV.
AMERIKA OF AFRIKA?
Frans Timmermans PvdA, Buitenlandse Zaken
In de internationale politiek zijn er twee stromingen: zij die zaken via
de Verenigde Naties willen oplossen, en zij die vooral de lijn van de Ver
enigde Staten volgen. PvdA'er Frans Timmermans vertegenwoordigt de
eerste stroming. Hij heeft meer met Afrika en de Palestijnen dan met de
VS of Israël, de grote vrienden van de WD. Als in het Midden-Oosten
de vlam in de pan slaat, kan deze tegenstelling hoog oplaaien. Tenzij Ba-
rack Obama president blijft in de VS, want met hem wil Timmermans
wel vrienden zijn.
GRENZEN SLUITEN
IVO Opstelten WD, Veiligheid en Justitie
De belangrijkste klus voor Ivo Opstelten is dat hij de komst van de natio
nale politie netjes moet afronden. Alles is voorbereid, dus eigenlijk mag
er niets meer fout gaan. Maar je weet nooit. Het echte hoofdpijndossier
heeft hij naar zijn staatssecretaris Fred Teeven, ook WD, toegeschoven.
Teeven mag proberen voor elkaar te krijgen wat Gerd Leers (CDA) in
het vorige kabinet niet lukte: de grenzen verder sluiten voor migranten
en asielzoekers die geen echte politieke vluchtelingen zijn.
EUROCRISIS
Jeroen Dijsselbloem PvdA, Financiën
Nog zeker vijfjaar eurocrisis, zei bondskanselier Angela Merkel afgelo
pen zaterdag op een partijbijeenkomst. Landbouweconoom Dijssel
bloem moet dus maar hopen dat het kabinet de rit uitzit, wil hij het
grootste probleem van deze tijd kunnen oplossen met zijn Europese col
lega's. Zijn voorganger Jan Kees de Jager oogstte alom lof bij de zuinige
noordelijke bondgenoten. De PvdA'er moet nu laten zien dat ook so
ciaaldemocraten de hand op de knip kunnen houden.
ZORGPREMIE EN AWBZ
Edith Schippers WD, Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Als Edith Schippers 's nachts zwetend wakker wordt, roept ze: inko
mensafhankelijke zorgpremie! Zij moet die verdedigen terwijl ze er zelf
geen voorstander van is en er in het land een kleine opstand over is ont
staan. Aan Schippers de opdracht om, samen met Lodewijk Asscher van
Sociale Zaken en Frans Weekers van Financiën, iets te bedenken dat de
protesten doet verstommen. Op haar departement ligt nóg een hoofd
pijndossier: de versobering van de AWBZ, die ook zeer ingrijpende ge
volgen heeft. Daar mag staatssecretaris Martin van Rijn (PvdA) zijn tan
den in zetten.
SPOORWEGEN
Melanie Schultz WD, Infrastructuur en Milieu
Als doorstartend minister van I8cM weet Melanie Schultz dat ze elk mo
ment naar de Kamer kan worden geroepen vanwege gedoe op het
spoor. Dat probleem ligt nu op het bordje van haar staatssecretaris Wil-
ma Mansveld (PvdA). De trage hoge snelheidslijn, het nieuwe beveili
gingssysteem voor spoorlijnen en het eeuwige gedonder tussen NS en
Prorail. Een sluimerend drama is het conflict tussen Schiphol en Chips-
hol, die op een miljardenclaim dreigt uit te draaien.