Dirigeren
als een
houthakker
PZC
Vijftig
tinten grijs
In de ban
H kijktip
zaterdag, 22.20 uur
Lenette van Dongen in ac
tie. „Ik hou van klassieke
muziek, maar de jury noem
de mij een gepassioneerde
houthakker. Ach, je bent
nooit te oud om te leren."
Er zijn landen waar Maestro populairder is
dan talentenjachten als The X-factor.
Zal dat in Nederland ook zo gaan?
Acht BN'ers storten zich vanaf donderdag
in de wereld van klassieke muziek en
jagen op de titel 'maestro',
door Hans Visser
Kleine Viezerik:
'Dit was geen droom,
dit was een artistieke
bijna-doodetvaring'
Joep Sertons:
'Als kind stond ik al op
een sinaasappelkistje
te dirigeren. Hier
geniet ik dus van'
Tanja Jess:
'Ik dacht: waar ben ik
aan begonnen? Je kunt
dan beter faliekant de
mist in gaandan je
aarzeling laten zien'
Rond dirigenten
hangt altijd een
waas van mys
tiek. Wat doen
zij? Zwaaien ze
maar wat, hante
ren ze een toverstokje? Komende donderdag
start de Avro het programma Maestro. In de eer
ste aflevering staan Lenette van Dongen,
Brecht van Huiten, Tanja Jess, Catherine Keyl,
Wolter Kroes, Michiel Romeyn, Joep Sertons
en rapper Kleine Viezerik onvoorbereid voor
het orkest Holland Symfonia, ten overstaan
van een jury.
Op 27 december blijkt in wie van de acht deel
nemers een potentieel dirigent schuilt. En het
publiek weet dan dat dirigeren allesbehalve een
mysterie is. De eerste twee uitzendingen zijn al
opgenomen, met hilarische beelden. Van die
arme dirigenten die zich voor de leeuwen laten
gooien, maar ook van het orkest; een fluitiste
die even niet kan blazen omdat ze vreselijk
moet lachen, een violiste die verbijsterd aan
hoort hoe een stuntelende dirigent toch nog
een voldoende van de jury krijgt.
Deelnemers betreden het podium met een mi
crofoontje op de borst, zodat de kijkers horen
hoe Wolters Kroes zucht en kreunt De regis
seur mengt dat met beelden van Kroes' lotgeno
ten, die het met de mond open van bewonde
ring en schrik volgen. Wetend dat zij daarna
zelf aan de beurt zijn. Saai klassiek program-
foto Toussaint Kluiters/ANP
ma? Nee! Maestro heeft tempo, variatie, nodigt
uit tot reageren en biedt volop humor, verdriet
en passie. Bovendien zit er een snedig formule
rende vakjury: Dominic Seldis, bassist Konink
lijk Concertgebouworkest, chef-dirigent Otto
Tausk van Holland Symfonia en violiste Isabel-
le van Keulen. Die laatste zegt na het optreden
van Michiel Romeyn dat ze blij is niet onder
diens leiding te hoeven spelen. Schaterend van
het lachen noemt Seldis dat optreden ronduit
een nachtmerrie. Toch is het geen afzeik-tv.
Seldis: „We zitten hier niet om te beledigen,
maar ook niet om aardig te zijn. In de loop van
de serie zullen we vooral bemoedigen en voor
het publiek zo zinvol mogelijk commentaar le
veren. Het gaat er nu eenmaal om dat het pu
bliek ziet hoe iedereen zichzelf ontwikkelt. Het
karakter van een afvalrace maakt het extra span
nend."
Seldis stelt dat Nederland Maestro gaat liefheb
ben en dat het publiek nog voor de grande fina
le op 27 december grote verrassingen mag ver
wachten. „In Engeland won Sue Perkins, een
comédienne en presentatrice. Geweldig talent.
Ze dirigeert zo nu en dan grote orkesten, voor
een goed doel. Zoiets voorzie ik hier ook. Ook
zal de klassieke muziek in Ne
derland tegen die tijd behoor
lijk aan populariteit winnen. Ie
dereen kent de muziek, maar
door mee te leven met deze
voor iedereen bekende gezich
ten, ondergaan de mensen die
anders."
Seldis vindt het verschil met de
Britse versie niet groot. „Uitein
delijk gaat het om de reis naar
de titel Kijkend naar de deelne
mers beleef je thuis hoe over
rompelend groot de kracht van
een orkest is als je er zo'n eer
ste keer voor staat. Vergeet niet
dat profs er jaren over doen
met zo'n orkest tot resultaten
te komen. Verbazingwekkend
dat deze mensen dan toch zo
ver komen."
Otto Tausk bewondert ook zijn
orkest, dat hij de afgelopen vijfjaar naar een
hoog niveau heeft geleid. „Het is ontroerend te
zien hoe iedereen zijn best doet de aanwijzin
gen van de dirigenten te volgen. De musici rea
geren perfect op wat ze doen. Dan denk je: wat
spelen ze goed, ondanks alles. Elk orkest bezit
een zelfreddend vermogen: als de dirigent het
laat afweten, zorgt iedereen er toch voor dat
een concert tot een goed einde wordt gebracht.
Dan gaat het dus toch om het contact en weder
zijds respect tussen dirigent en orkest, dan gaat
om de inspiratie die daarvan uitgaat."
Het programma heeft naast de euforie onder al
le betrokkenen ook een donkere kant: na de
laatste uitzending wordt ongeveer de helft van
het orkest ontslagen, als gevolg van de bezuini
gingen door het nu demissionaire kabinet.
Tausk: „Het is wrang te zien hoe iedereen hier
toch met zo veel liefde voor honderd procent
zijn best doet om zoiets moois neer te zetten."
£5 Maestro. Vanaf donderdag tot en met
27 december op Nederland 1, 20.30 uur.
Reageren?
media@wegener.nl