Dirigeren als een houthakker PZC Vijftig tinten grijs In de ban H kijktip zaterdag, 22.20 uur Lenette van Dongen in ac tie. „Ik hou van klassieke muziek, maar de jury noem de mij een gepassioneerde houthakker. Ach, je bent nooit te oud om te leren." Er zijn landen waar Maestro populairder is dan talentenjachten als The X-factor. Zal dat in Nederland ook zo gaan? Acht BN'ers storten zich vanaf donderdag in de wereld van klassieke muziek en jagen op de titel 'maestro', door Hans Visser Kleine Viezerik: 'Dit was geen droom, dit was een artistieke bijna-doodetvaring' Joep Sertons: 'Als kind stond ik al op een sinaasappelkistje te dirigeren. Hier geniet ik dus van' Tanja Jess: 'Ik dacht: waar ben ik aan begonnen? Je kunt dan beter faliekant de mist in gaandan je aarzeling laten zien' Rond dirigenten hangt altijd een waas van mys tiek. Wat doen zij? Zwaaien ze maar wat, hante ren ze een toverstokje? Komende donderdag start de Avro het programma Maestro. In de eer ste aflevering staan Lenette van Dongen, Brecht van Huiten, Tanja Jess, Catherine Keyl, Wolter Kroes, Michiel Romeyn, Joep Sertons en rapper Kleine Viezerik onvoorbereid voor het orkest Holland Symfonia, ten overstaan van een jury. Op 27 december blijkt in wie van de acht deel nemers een potentieel dirigent schuilt. En het publiek weet dan dat dirigeren allesbehalve een mysterie is. De eerste twee uitzendingen zijn al opgenomen, met hilarische beelden. Van die arme dirigenten die zich voor de leeuwen laten gooien, maar ook van het orkest; een fluitiste die even niet kan blazen omdat ze vreselijk moet lachen, een violiste die verbijsterd aan hoort hoe een stuntelende dirigent toch nog een voldoende van de jury krijgt. Deelnemers betreden het podium met een mi crofoontje op de borst, zodat de kijkers horen hoe Wolters Kroes zucht en kreunt De regis seur mengt dat met beelden van Kroes' lotgeno ten, die het met de mond open van bewonde ring en schrik volgen. Wetend dat zij daarna zelf aan de beurt zijn. Saai klassiek program- foto Toussaint Kluiters/ANP ma? Nee! Maestro heeft tempo, variatie, nodigt uit tot reageren en biedt volop humor, verdriet en passie. Bovendien zit er een snedig formule rende vakjury: Dominic Seldis, bassist Konink lijk Concertgebouworkest, chef-dirigent Otto Tausk van Holland Symfonia en violiste Isabel- le van Keulen. Die laatste zegt na het optreden van Michiel Romeyn dat ze blij is niet onder diens leiding te hoeven spelen. Schaterend van het lachen noemt Seldis dat optreden ronduit een nachtmerrie. Toch is het geen afzeik-tv. Seldis: „We zitten hier niet om te beledigen, maar ook niet om aardig te zijn. In de loop van de serie zullen we vooral bemoedigen en voor het publiek zo zinvol mogelijk commentaar le veren. Het gaat er nu eenmaal om dat het pu bliek ziet hoe iedereen zichzelf ontwikkelt. Het karakter van een afvalrace maakt het extra span nend." Seldis stelt dat Nederland Maestro gaat liefheb ben en dat het publiek nog voor de grande fina le op 27 december grote verrassingen mag ver wachten. „In Engeland won Sue Perkins, een comédienne en presentatrice. Geweldig talent. Ze dirigeert zo nu en dan grote orkesten, voor een goed doel. Zoiets voorzie ik hier ook. Ook zal de klassieke muziek in Ne derland tegen die tijd behoor lijk aan populariteit winnen. Ie dereen kent de muziek, maar door mee te leven met deze voor iedereen bekende gezich ten, ondergaan de mensen die anders." Seldis vindt het verschil met de Britse versie niet groot. „Uitein delijk gaat het om de reis naar de titel Kijkend naar de deelne mers beleef je thuis hoe over rompelend groot de kracht van een orkest is als je er zo'n eer ste keer voor staat. Vergeet niet dat profs er jaren over doen met zo'n orkest tot resultaten te komen. Verbazingwekkend dat deze mensen dan toch zo ver komen." Otto Tausk bewondert ook zijn orkest, dat hij de afgelopen vijfjaar naar een hoog niveau heeft geleid. „Het is ontroerend te zien hoe iedereen zijn best doet de aanwijzin gen van de dirigenten te volgen. De musici rea geren perfect op wat ze doen. Dan denk je: wat spelen ze goed, ondanks alles. Elk orkest bezit een zelfreddend vermogen: als de dirigent het laat afweten, zorgt iedereen er toch voor dat een concert tot een goed einde wordt gebracht. Dan gaat het dus toch om het contact en weder zijds respect tussen dirigent en orkest, dan gaat om de inspiratie die daarvan uitgaat." Het programma heeft naast de euforie onder al le betrokkenen ook een donkere kant: na de laatste uitzending wordt ongeveer de helft van het orkest ontslagen, als gevolg van de bezuini gingen door het nu demissionaire kabinet. Tausk: „Het is wrang te zien hoe iedereen hier toch met zo veel liefde voor honderd procent zijn best doet om zoiets moois neer te zetten." £5 Maestro. Vanaf donderdag tot en met 27 december op Nederland 1, 20.30 uur. Reageren? media@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 77