i6l Rosenboom wordt brutaler B Gekortwiekte derde biografie Gerard Reve is meeslepend zaterdag 3 november 2012 Mensen zouden in de bioscoop ei genlijk liever naar zichzelf kijken dan naar een film, denkt Thomas Rosenboom. „De wereld houdt op zodra ergens een camera binnen komt." door Theo Hakkert it verhaal is voortgekomen uit I een misverstand." Thomas Ro- E senboom vertelt het met grote ernst. Hij had het simpelweg verkeerd begrepen. Kan gebeuren en het le verde hem wel de basis op voor zijn nieuwe roman, De rode loper. „Ik was uitgenodigd voor het festival Film by the sea in Vlissingen. Twee jaar geleden. Daar was een entree met een rode loper. Al lemaal mensen in mooie kleding. Camera's langs beide zijden. Ook wij werden staande gehouden. Dat gaf toch een gevoel van ge wichtigheid. Toen we in de zaal plaatsna men, werden beelden van de entree op de rode loper op het bioscoopscherm geprojec teerd. Ik dacht dat ze ons hadden gefilmd en dat die beelden met een half uurtje ver traging te zien zouden zijn. Wij komen zo ook in beeld, dacht ik. Ik voelde een soort kinderlijke opwinding. Ik ben straks op de film!" Het was niet zo, alles op het witte doek bleek live. In de zaal was te volgen welke vips nog meer arriveerden. Snapt iedereen. Zou je zeggen. „Ik vond dat wat ik had bedacht veel leuker. Als je kunt kiezen tussen naar de film gaan of over een rode loper lopen om naar jezelf te kijken, dan denk ik dat mensen dat laat ste zouden kiezen. Volgens mij wordt dat een succes." De volgende gedachtesprong was snel ge maakt. „Ik zou dat in een boek iemand kun nen laten bedenken." Het is Lou Baljon die in De rode loper op dit briljante idee komt. Op dat moment in de roman heeft de lezer hem al veertig jaar kunnen volgen. Baljon is van dezelfde gene ratie als Thomas Rosenboom (Doetinchem, 1956), de lichting die midden jaren zeventig van de middelbare school kwam. Baljon kiest niet voor een vervolgopleiding. Net als zijn vriend Eddie van de Beek gaat hij be wust de bijstand in. Van de Beek wil journa list worden, Baljon roadie bij de bluesrock band waar hij al bij betrokken is. „Hij heeft iets wat anderen niet hebben. Een fijne omgeving met optredens en meis jes die aan komen lopen. Roadie zijn lijkt mij ook veel fijner dan studeren." Thomas Rosenboom. De roman begint dus in de jaren zeventig. Een tijd die Rosenboom nog zo helder voor ogen stond, dat hij nauwelijks research heeft hoeven doen. „De Mammoetwet vond ik geweldig. Kinde ren uit de arbeidersklasse die naar de univer siteit konden. Ik ken mensen die dat traject via havo, atheneum hebben gemaakt. Dat waren toch wel goede dingen. En het aard gas. Financieel werd een hoop mogelijk." foto Marcel Israel/GPD Maar ook de verhalen waar met verwonde ring op teruggekeken wordt. „Op de univer siteit heb ik ook de antiautoritaire beweging meegemaakt. Docenten die een specialisme hadden, bijvoorbeeld Vondel. Die kregen van de studenten te horen: hou maar op met die Vondel. Niet relevant, we willen het over de krant hebben, over communicatie. Dan gaf de werkgroep zichzelf een cijfer. Ie dereen een 7. Je kunt het je bijna niet voor stellen. Maar het is echt gebeurd. Wie dat toen gek vond, werd als reactionair gezien." Thomas Rosenboom heeft, zeker in vergelij king met zijn omvangrijke, prijswinnende romans Gewassen vlees en Publieke werken, zijn aanpak en stijl gewijzigd. Tot vier keer aan toe maakt hij sprongen van tien jaar. 'Tien jaar later bestaat de band nog' en 'Tien jaar later is de bioscoop er nog'. Hij knikt en lacht hard. „Alleen op die ma nier kwam ik van de jaren zeventig in het heden terecht. Misschien brutaal, dacht ik, maar ik doe het gewoon. Niet meer angstval lig alles beschrijven, maar stappen maken. Mijn eerdere proza is veel meer dichtge- werkt." Het idee van Baljon om mensen in gala naar de bioscoop te lokken waar ze, na een gang over de rode loper met flitsende camera's links en rechts, met een glas champagne in de hand naar zichzelf kunnen kijken, past helemaal bij deze tijd. „Maar dan ook helemaal", zegt hij knik kend. „De talentenshows die op televisie zijn - Idols, The Voice, noem maar op - zijn nu eenmaal een vorm van naar jezelf kij ken. De zanger die je ziet is niet zo bijzon der, zelfben je ook niet bijzonder. Je denkt: ik zou daar ook kunnen staan. De kracht van de camera, de nadruk op 'beeld'. Niet voor niets is Baljon ook een tijdlang bruiloftfotograaf Van foto naar film camera. „Hij komt op het idee van de ideale bruiloft, waarbij de eerste helft integraal wordt gefilmd en waarvan de tweede helft dan bestaat uit het gezamenlijk bekijken van de film van de eerste helft. De wereld houdt op zodra er een camera binnenkomt of een televisiescherm wordt ingeschakeld." Thuis is dat gevoel weg. Hij heeft geen televi sie meer. „Ik bleef tot diep in de nacht kij ken. Neem je toch om de vijf minuten een slok." Het toestel ging stuk. „Wat een rust gaf dat. En ruimte. Veel eerder naar bed, veel minder drinken. Ik heb het maar zo ge laten. Maar als ik bij mensen ben, is het een traktatie het Journaal te zien. Of, nog beter: het weer." Thomas Rosen boom - De rode lo per. Querido, 19,95 (pb), 24, 95 (geb.), 15,99 e-book. Nop Maas - Gerard Reve. Kroniek van een schuldig leven 3. De late jaren. Van Oorschot, 35 euro. door Jos Bloemkolk Op het derde deel van Nop Maas' Revebiografie heb ben we lang moeten wach ten. De juridische strijd tussen Maas en Reve's weduwnaar Joop Schafthuizen is uiteindelijk in het voordeel van de eerste beslecht. Het merkwaardige is dat het boek veel drievoudige sterretjes bevat waar passages stonden die Schaft huizen heeft mogen schrappen. Kennelijk hadden nog meer passa ges moeten verdwijnen. Maar ook dit gekortwiekte boek verdient het zelfde adjectief als de twee vorige: meeslepend. Waar Reve is, is le ven. Ook zijn dertig laatste levens jaren werden getekend door herrie en strijd. Maar de rij boeken die in die periode het licht zag, is indruk wekkend. In aantal, doordat elke snipper van zijn hand door uitge vers werd omarmd, en in kwaliteit door de verschijning van titels als Oud en eenzaam, Bezorgde ouders en Het Boek Van Violet En Dood. Aan het eind van deel twee deed Schafthuizen, zijn levenspartner tot het ontluisterende einde, zijn intrede. Deel drie is ook het ver slag van hun uitzonderlijke, tede re, agressieve, onmogelijke, maar ook onderlinge afhankelijke rela tie. Reve, die een scherp, meedo genloos inzicht in zichzelf kon heb ben, nam de schuld voor het moei zame van de relatie voor een groot deel op zich. De sterretjes in dit deel roepen vanzelfsprekend vra gen op, ook al blijkt uit de onge censureerde stukken voldoende tot welke gewelddadige dieptepun ten de relatie tussen Reve en Schafthuizen kon leiden en hoe veel angstige geheimhoudingen Re ve in de nabijheid van zijn man in acht nam. Ook Schafthuizens sek suele voorkeur voor jonge jongens komt aan de orde. En niet alleen in verband met de zedenzaak waardoor de koning van België weigerde persoonlijk de Prijs der Nederlandse Letteren aan Reve uit te reiken. De sterretjes hebben af en toe een potsierlijk effect. Op één uitzonde ring na zijn alle geldbedragen ge schrapt. We komen alleen te we ten dat Reve een gulden per woord kreeg voor zijn verslagen in de NRC van het pausbezoek aan Nederland. Ware Reve niet zo'n formidabele schrijver geweest, dan zou een meer dan tweeduizend pagina's tellende biografie geen bestaans recht hebben gehad. En het is het geluk van de biograaf dat hij die schrijver uitgebreid kan citeren. Bijvoorbeeld Reve over zijn schrij verschap: 'Mijn werk is psychothe rapie. In wezen deel ik niet mijn publiek iets mede, maar probeer ik mijzelf iets duidelijk te maken.' Nop Maas toont in dit derde deel een andere kant van zichzelf. Hij is minder eerbiedig. In de vorige delen schreef hij ingetogener. N Of M A AS Gerard Reve 3 Oelitruiro -j'o<36

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 16