'Ik zet 'm morgen te koop,
nu is hij nog wat waard'
'Ik krijg het gevoel dat ze op deze manier extra geld willen innen zaterdag 3 november 2012
van de oldtimerliejhebbers om dat aan andere zaken uit te geven' 11
BHHMHRMMMm
Sanne Kömhoff heeft haar Triumph
Spitfire uit 1974 net gekocht en
opgeknapt. Ook al gaat haar hobby
haar honderden euro's extra kosten,
ze geeft de oudjes niet op.
foto's Cé Hirdes
hebben, hoe lang gaat die nog
mee? Die gaat ook stuk, mensen
hebben hem omdat het goedkoop
is en gaan daar dus ook geen extra
geld aan uitgeven." Kortom, zulke
auto's verdwijnen vanzelf van de
weg, stelt ze. Ze baalt ervan dat de
maatregel, juist bedoeld voor men
sen die de oude auto's voor dage
lijkse ritten gebruiken, ook haar
treft. „Het gaat mij niet om het be
lastingvoordeel."
Of ze niet juist meer in de oldti
mers gaat rijden, nu ze er toch
voor moet betalen? „Ik denk het
niet. Het enige is dat het langer
duurt voordat ik het geld bij elkaar
heb om reparaties en restauraties
uit te voeren. Dat is jammer, want
het mooiste is om oldtimers in ere
te herstellen."
Bart Brouwers (28) uit
Venray bezit een Merce
des 190D uit 1984, zelf ge
bouwd uit onderdelen
van een andere Mercedes
uit 1988.
Bijna niet meer, reageert
Bart Brouwers op de
vraag of hij inderdaad
een oldtimer heeft. „Ik
zet hem morgen te koop. Nu is hij
nog wat waard, mensen kunnen
er dan nog een jaar belastingvrij
mee rijden."
Als hij straks ook motorrijtuigen
belasting moet betalen, heeft het
volgens hem geen zin meer om
zijn Mercedes aan te houden. Hij
heeft het al uitgerekend: betaalt hij
nu 22 euro per maand alleen voor
de verzekering, straks loopt de re
kening op naar zo'n 130 euro per
maand (inclusief verzekering, red).
Voor een nieuwe benzine-auto
kan dat zo'n 75 euro zijn. „Ik rij nu
diesel, want dat is het zuinigste en
dus het goedkoopst. Straks kan ik
net zo goed benzine rijden."
Maar de oldtimer is zijn kindje.
Hij kocht hem 2,5 jaar geleden van
een handelaar in Roermond, die
hem uit Hongarije had geïmpor
teerd. De tweede Mercedes, een
wrak waarvan de voorkant hele
maal in elkaar zat, gebruikte hij
voor onderdelen om van de oude
re Mercedes 'een goede, veilige au
to' te maken. Het belastingvoor
deel was een goede reden om zo'n
oude auto te kopen, maar sleute
len is ook zijn hobby. Dat moet
ook wel, want alleen dan kan het
uit, zegt Bart.
Na een halfjaar klussen kon hij er
mee de weg op. Zo'n 8.000 kilome
ter per jaar kart hij ermee rond.
Hij rijdt ermee naar zijn werk (2,5
kilometer) en trekt er in het week
end mee op uit „Elke dag een klei
ne afstand, dan blijft hij goed. Laat
je hem stilstaan, dan heb je er al
leen maar meer onderhoud aan."
Zonde, noemt hij het om de auto
weg te doen. „Maar ik ben niet in
de positie om makkelijk honder
den euro's extra te betalen. Ik heb
ook mijn maandlasten: ik heb een
koopwoning en ik woon alleen. Ik
denk aan mijn portemonnee. De
zorg en de gemeentelijke belastin
gen worden ook duurder. Er komt
heel wat bij vanaf volgend jaar, het
is niet alleen de auto. Was dat wel
zo, dan had ik hem waarschijnlijk
wel gehouden."
Hij begrijpt niks van het kabinets
besluit. „Als ze zouden zeggen dat
het is om geld in te zamelen, dan
zou ik het nog begrijpen. Maar ik
geloof dat de productie van nieu
we auto's vervuilender is, dan het
blijven rondrijden in een oude au
to. Als het echt om het milieu zou
gaan, dan zouden ze de milieu-ei
sen moeten aanscherpen, bijvoor
beeld door het installeren van een
katalysator te verplichten. Koop je
een nieuwe auto, dan heb je mis
schien wel een elektrische auto,
maar ik wil niet weten wat het
kost om die te maken."
Bart Brouwers wil meteen af
van zijn Mercedes uit 1984 als
hij motorrijtuigenbelasting moet
gaan betalen. „Ik denk aan mijn
portemonnee."