'Ik zet 'm morgen te koop, nu is hij nog wat waard' 'Ik krijg het gevoel dat ze op deze manier extra geld willen innen zaterdag 3 november 2012 van de oldtimerliejhebbers om dat aan andere zaken uit te geven' 11 BHHMHRMMMm Sanne Kömhoff heeft haar Triumph Spitfire uit 1974 net gekocht en opgeknapt. Ook al gaat haar hobby haar honderden euro's extra kosten, ze geeft de oudjes niet op. foto's Cé Hirdes hebben, hoe lang gaat die nog mee? Die gaat ook stuk, mensen hebben hem omdat het goedkoop is en gaan daar dus ook geen extra geld aan uitgeven." Kortom, zulke auto's verdwijnen vanzelf van de weg, stelt ze. Ze baalt ervan dat de maatregel, juist bedoeld voor men sen die de oude auto's voor dage lijkse ritten gebruiken, ook haar treft. „Het gaat mij niet om het be lastingvoordeel." Of ze niet juist meer in de oldti mers gaat rijden, nu ze er toch voor moet betalen? „Ik denk het niet. Het enige is dat het langer duurt voordat ik het geld bij elkaar heb om reparaties en restauraties uit te voeren. Dat is jammer, want het mooiste is om oldtimers in ere te herstellen." Bart Brouwers (28) uit Venray bezit een Merce des 190D uit 1984, zelf ge bouwd uit onderdelen van een andere Mercedes uit 1988. Bijna niet meer, reageert Bart Brouwers op de vraag of hij inderdaad een oldtimer heeft. „Ik zet hem morgen te koop. Nu is hij nog wat waard, mensen kunnen er dan nog een jaar belastingvrij mee rijden." Als hij straks ook motorrijtuigen belasting moet betalen, heeft het volgens hem geen zin meer om zijn Mercedes aan te houden. Hij heeft het al uitgerekend: betaalt hij nu 22 euro per maand alleen voor de verzekering, straks loopt de re kening op naar zo'n 130 euro per maand (inclusief verzekering, red). Voor een nieuwe benzine-auto kan dat zo'n 75 euro zijn. „Ik rij nu diesel, want dat is het zuinigste en dus het goedkoopst. Straks kan ik net zo goed benzine rijden." Maar de oldtimer is zijn kindje. Hij kocht hem 2,5 jaar geleden van een handelaar in Roermond, die hem uit Hongarije had geïmpor teerd. De tweede Mercedes, een wrak waarvan de voorkant hele maal in elkaar zat, gebruikte hij voor onderdelen om van de oude re Mercedes 'een goede, veilige au to' te maken. Het belastingvoor deel was een goede reden om zo'n oude auto te kopen, maar sleute len is ook zijn hobby. Dat moet ook wel, want alleen dan kan het uit, zegt Bart. Na een halfjaar klussen kon hij er mee de weg op. Zo'n 8.000 kilome ter per jaar kart hij ermee rond. Hij rijdt ermee naar zijn werk (2,5 kilometer) en trekt er in het week end mee op uit „Elke dag een klei ne afstand, dan blijft hij goed. Laat je hem stilstaan, dan heb je er al leen maar meer onderhoud aan." Zonde, noemt hij het om de auto weg te doen. „Maar ik ben niet in de positie om makkelijk honder den euro's extra te betalen. Ik heb ook mijn maandlasten: ik heb een koopwoning en ik woon alleen. Ik denk aan mijn portemonnee. De zorg en de gemeentelijke belastin gen worden ook duurder. Er komt heel wat bij vanaf volgend jaar, het is niet alleen de auto. Was dat wel zo, dan had ik hem waarschijnlijk wel gehouden." Hij begrijpt niks van het kabinets besluit. „Als ze zouden zeggen dat het is om geld in te zamelen, dan zou ik het nog begrijpen. Maar ik geloof dat de productie van nieu we auto's vervuilender is, dan het blijven rondrijden in een oude au to. Als het echt om het milieu zou gaan, dan zouden ze de milieu-ei sen moeten aanscherpen, bijvoor beeld door het installeren van een katalysator te verplichten. Koop je een nieuwe auto, dan heb je mis schien wel een elektrische auto, maar ik wil niet weten wat het kost om die te maken." Bart Brouwers wil meteen af van zijn Mercedes uit 1984 als hij motorrijtuigenbelasting moet gaan betalen. „Ik denk aan mijn portemonnee."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 11