Oude liefde duur betaald iol oldtimers is een no go' Nederland is in het rijke bezit van mo biel cultureel erf goed: oldtimers. Maar dat wagen park dijt dusdanig uit, dat het milieu eronder zou lijden. Rutte-2 wil de ver vuiler laten betalen. Geen 'ouwe bak' mag straks belas tingvrij de weg op. zaterdag 3 november 2012 door Joost de Poel en Freke Remmers Waarom vervalt de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (mrb) voor oldtimers in 2014? Nederland telt steeds meer oldti mers. Al is die term nogal mislei dend. We hebben het hier over al le personenauto's van 25 jaar en ouder. Begin 2012 mochten er zo'n 320.000 de weg op. En die 'oudjes' zijn volgens Rutte-2 te onvriende lijk voor het milieu. Natuurlijk zijn ook de klassieke, knusse Volks wagenbusjes vervuilend, maar het probleem ligt vooral bij jongere oldtimers. Die zouden te veel 'vie ze' kilometers maken. Het ministe rie van Milieu ziet ook de aanzui gende werking van de belasting vrijstelling met lede ogen aan. Dui zenden, vooral jonge oldtimers zijn de laatste jaren geïmporteerd. Juist die 'buitenlanders' maken veel kilometers. Hoe schuldig zijn oldtimers werke lijk aan milieuvervuiling? Oude benzineauto's stoten meer stikstofoxiden uit Oude diesels ge ven een fijnstofprobleem. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) rekende uit dat de uitstoot van oldtimers respectievelijk 10 en 5 procent van de emissie van alle personenauto's bedraagt, terwijl oldtimers slechts verantwoordelijk zijn voor zo'n 1,5 procent van het totaal aantal verreden kilometers. Brancheclub Fehac, die ervan uit gaat dat de kabinetsplannen ook de vrijgestelde oldtimermotoren raken, kan niet zoveel met die cij fers. „Oldtimerrijders hebben ten onrechte de naam dat ze vervui lers zijn. Liefhebbers maken wei nig kilometers." Volgens het kabinet heeft juist de elektrische auto de toekomst. Re cent Noors onderzoek toont dat zo'n auto inderdaad beter scoort qua uitstoot, maar gemeten over de hele levensduur - vooral door de productie - vuiler zou zijn dan benzine- en dieselauto's. Er zijn toch wel andere opties om oldtimers te weren? Jazeker, al verbiedt Europa import beperkingen. Milieuzones, waar mee steden vervuilende voertui gen de toegang ontzeggen, zijn een optie. In Duitsland zijn vele stadscentra al verboden terrein voor vervuilende, veelal oude, au to's, uitgezonderd de oldtimers ouder dan 30 jaar. Dit had als ge volg dat veel Duitsers die vervui lende auto's te koop zetten. In Ne derland wil het met milieuzones maar niet vlotten. De Bovag zou graag een systeem van 'gebruikers- dagen' invoeren, een vastgesteld aantal dagen waarop oldtimerlief hebbers een ritje mogen maken. Om de dagelijkse rijder aan te pak ken, zou ook een kilometerlimiet kunnen werken. Met behulp van de kilometerregistratie bij de APK-keuring kan die limiet wor den gecontroleerd. De regels voor oldtimers waren dit jaar toch al aangepast? Klopt Sinds januari zijn nieuwe re gels van kracht waardoor van steeds meer oldtimer-eigenaren, anders dan nu, een brandstoftoe slag voor LPG en diesel wordt ge vraagd. Ook de leeftijdsgrens voor een officiële oldtimer schuift gelei delijk op van 25 naar 30 jaar. De oldtimerbranche voelt zich door het kabinet gepakt. Terecht? Als het kabinet zijn zin krijgt, lij den de goeden inderdaad onder de kwaden. De Bovag begrijpt dat WD en PvdA kritisch kijken naar belastingvrijstelling. „Maar dit voornemen treft alle liefhebbers en brengt het mobiele culturele erfgoed in gevaar." De oldtimereco nomie - 'in 2006 vierhonderd on dernemers' - krijgt een knauw, ver zekert de Fehac. „Mensen vrezen dat hun hobby onbetaalbaar wordt. Velen zullen afstand doen van hun wagen." Autoclub KNAC hoopt met een petitie (nu bijna 26.000 handtekeningen) de voor stellen tegen te houden. Gaat de maatregel het kabinet echt iets opleveren? De hoogte van de motorrijtuigen belasting hangt af van het type au to, het gewicht, de soort brandstof en de provincie waarin de eige naar woont. Provincies kunnen na melijk nog eigen belastingen ('op centen') toevoegen. Eigenaren van oldtimers kunnen straks honder den euro's meer kwijt zijn. Moch ten inderdaad veel mensen daar om hun oldtimer van de hand doen, dan zullen de beoogde tien tallen miljoenen aan extra mrb-in- komsten tegenvallen. Maar net zo makkelijk kan je redeneren dat veel liefhebbers straks juist vaker gaan rijden in hun liefdesbaby. Als ze dan toch belasting moeten beta len... De Bovag-woordvoerder: „En waar blijft dan je milieuwinst." Sanne KömhofF (23) uit Panningen heeft twee old timers op stal staan: een Toyota Corola uit 1977 en een Triumph Spitfire uit 1974. Ze geeft ze niet op. Van kleins af aan kreeg ze het mee. Ook haar vader sleutelde al met plezier aan oldtimers en mo tors. Zo gauw als ze haar rijbewijs had gehaald, stapte ze in de Toyo ta Corola. Die was van opa, daarna van haar vader en sinds twee jaar staat de oldtimer op haar naam. Momenteel is hij 'geschorst' (bij de Dienst Wegverkeer aangeven dat de auto voor langere tijd niet gebruikt zal worden), want hij moet weer worden opgeknapt. Daar kwam echter de Triumph Spitfire tussen, die Sanne in maart op de kop wist te tikken. De afgelo pen maanden stak ze daar vele uren vrije tijd in. „Verkopen is echt een no go. Ik baal flink", rea geert Sanne op de kabinetsplan nen om vanaf 2014 ook eigenaren van oldtimers motorrijtuigenbelas ting te laten betalen. Zij moet straks voor iedere auto zo'n 230 eu ro per jaar betalen, hoewel dat niet geldt voor de Toyota Corola zolang die geschorst is. „Ik vind het erg jammer. Ik heb de auto als hobby. Het is een cabrio dus ik rijd hem alleen met mooi weer en daar moet ik dan het volle pond voor betalen. Ik krijg het gevoel dat ze op deze manier extra geld willen innen van de oldtimerliefhebbers om dat aan andere zaken uit te ge ven." Ze heeft geen boodschap aan het kabinet, dat stelt dat oldtimers erg vervuilend zijn. „Met een katalysa tor kun je de rotzooi reduceren, maar dat komt uiteindelijk in de motor. Dan moet je onderdelen va ker vervangen, dat is ook milieu vervuilend. Bovendien zijn nieu we auto's meer op de weg, oldti mers maken niet zoveel kilome ters." Het aantal mensen dat een oldtimer rijdt om geen motorrijtui genbelasting te betalen, is miniem, denkt ze. „Mensen die zo'n auto

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 10