Oude liefde
duur betaald
iol oldtimers
is een no go'
Nederland is in het
rijke bezit van mo
biel cultureel erf
goed: oldtimers.
Maar dat wagen
park dijt dusdanig
uit, dat het milieu
eronder zou lijden.
Rutte-2 wil de ver
vuiler laten betalen.
Geen 'ouwe bak'
mag straks belas
tingvrij de weg op.
zaterdag 3 november 2012
door Joost de Poel
en Freke Remmers
Waarom vervalt de vrijstelling van
motorrijtuigenbelasting (mrb) voor
oldtimers in 2014?
Nederland telt steeds meer oldti
mers. Al is die term nogal mislei
dend. We hebben het hier over al
le personenauto's van 25 jaar en
ouder. Begin 2012 mochten er zo'n
320.000 de weg op. En die 'oudjes'
zijn volgens Rutte-2 te onvriende
lijk voor het milieu. Natuurlijk
zijn ook de klassieke, knusse Volks
wagenbusjes vervuilend, maar het
probleem ligt vooral bij jongere
oldtimers. Die zouden te veel 'vie
ze' kilometers maken. Het ministe
rie van Milieu ziet ook de aanzui
gende werking van de belasting
vrijstelling met lede ogen aan. Dui
zenden, vooral jonge oldtimers
zijn de laatste jaren geïmporteerd.
Juist die 'buitenlanders' maken
veel kilometers.
Hoe schuldig zijn oldtimers werke
lijk aan milieuvervuiling?
Oude benzineauto's stoten meer
stikstofoxiden uit Oude diesels ge
ven een fijnstofprobleem. Het
Planbureau voor de Leefomgeving
(PBL) rekende uit dat de uitstoot
van oldtimers respectievelijk 10 en
5 procent van de emissie van alle
personenauto's bedraagt, terwijl
oldtimers slechts verantwoordelijk
zijn voor zo'n 1,5 procent van het
totaal aantal verreden kilometers.
Brancheclub Fehac, die ervan uit
gaat dat de kabinetsplannen ook
de vrijgestelde oldtimermotoren
raken, kan niet zoveel met die cij
fers. „Oldtimerrijders hebben ten
onrechte de naam dat ze vervui
lers zijn. Liefhebbers maken wei
nig kilometers."
Volgens het kabinet heeft juist de
elektrische auto de toekomst. Re
cent Noors onderzoek toont dat
zo'n auto inderdaad beter scoort
qua uitstoot, maar gemeten over
de hele levensduur - vooral door
de productie - vuiler zou zijn dan
benzine- en dieselauto's.
Er zijn toch wel andere opties om
oldtimers te weren?
Jazeker, al verbiedt Europa import
beperkingen. Milieuzones, waar
mee steden vervuilende voertui
gen de toegang ontzeggen, zijn
een optie. In Duitsland zijn vele
stadscentra al verboden terrein
voor vervuilende, veelal oude, au
to's, uitgezonderd de oldtimers
ouder dan 30 jaar. Dit had als ge
volg dat veel Duitsers die vervui
lende auto's te koop zetten. In Ne
derland wil het met milieuzones
maar niet vlotten. De Bovag zou
graag een systeem van 'gebruikers-
dagen' invoeren, een vastgesteld
aantal dagen waarop oldtimerlief
hebbers een ritje mogen maken.
Om de dagelijkse rijder aan te pak
ken, zou ook een kilometerlimiet
kunnen werken. Met behulp van
de kilometerregistratie bij de
APK-keuring kan die limiet wor
den gecontroleerd.
De regels voor oldtimers waren dit
jaar toch al aangepast?
Klopt Sinds januari zijn nieuwe re
gels van kracht waardoor van
steeds meer oldtimer-eigenaren,
anders dan nu, een brandstoftoe
slag voor LPG en diesel wordt ge
vraagd. Ook de leeftijdsgrens voor
een officiële oldtimer schuift gelei
delijk op van 25 naar 30 jaar.
De oldtimerbranche voelt zich door
het kabinet gepakt. Terecht?
Als het kabinet zijn zin krijgt, lij
den de goeden inderdaad onder
de kwaden. De Bovag begrijpt dat
WD en PvdA kritisch kijken naar
belastingvrijstelling. „Maar dit
voornemen treft alle liefhebbers
en brengt het mobiele culturele
erfgoed in gevaar." De oldtimereco
nomie - 'in 2006 vierhonderd on
dernemers' - krijgt een knauw, ver
zekert de Fehac. „Mensen vrezen
dat hun hobby onbetaalbaar
wordt. Velen zullen afstand doen
van hun wagen." Autoclub KNAC
hoopt met een petitie (nu bijna
26.000 handtekeningen) de voor
stellen tegen te houden.
Gaat de maatregel het kabinet echt
iets opleveren?
De hoogte van de motorrijtuigen
belasting hangt af van het type au
to, het gewicht, de soort brandstof
en de provincie waarin de eige
naar woont. Provincies kunnen na
melijk nog eigen belastingen ('op
centen') toevoegen. Eigenaren van
oldtimers kunnen straks honder
den euro's meer kwijt zijn. Moch
ten inderdaad veel mensen daar
om hun oldtimer van de hand
doen, dan zullen de beoogde tien
tallen miljoenen aan extra mrb-in-
komsten tegenvallen. Maar net zo
makkelijk kan je redeneren dat
veel liefhebbers straks juist vaker
gaan rijden in hun liefdesbaby. Als
ze dan toch belasting moeten beta
len... De Bovag-woordvoerder: „En
waar blijft dan je milieuwinst."
Sanne KömhofF (23) uit
Panningen heeft twee old
timers op stal staan: een
Toyota Corola uit 1977 en
een Triumph Spitfire uit
1974. Ze geeft ze niet op.
Van kleins af aan kreeg ze
het mee. Ook haar vader
sleutelde al met plezier
aan oldtimers en mo
tors. Zo gauw als ze haar rijbewijs
had gehaald, stapte ze in de Toyo
ta Corola. Die was van opa, daarna
van haar vader en sinds twee jaar
staat de oldtimer op haar naam.
Momenteel is hij 'geschorst' (bij
de Dienst Wegverkeer aangeven
dat de auto voor langere tijd niet
gebruikt zal worden), want hij
moet weer worden opgeknapt.
Daar kwam echter de Triumph
Spitfire tussen, die Sanne in maart
op de kop wist te tikken. De afgelo
pen maanden stak ze daar vele
uren vrije tijd in. „Verkopen is
echt een no go. Ik baal flink", rea
geert Sanne op de kabinetsplan
nen om vanaf 2014 ook eigenaren
van oldtimers motorrijtuigenbelas
ting te laten betalen. Zij moet
straks voor iedere auto zo'n 230 eu
ro per jaar betalen, hoewel dat niet
geldt voor de Toyota Corola zolang
die geschorst is. „Ik vind het erg
jammer. Ik heb de auto als hobby.
Het is een cabrio dus ik rijd hem
alleen met mooi weer en daar
moet ik dan het volle pond voor
betalen. Ik krijg het gevoel dat ze
op deze manier extra geld willen
innen van de oldtimerliefhebbers
om dat aan andere zaken uit te ge
ven."
Ze heeft geen boodschap aan het
kabinet, dat stelt dat oldtimers erg
vervuilend zijn. „Met een katalysa
tor kun je de rotzooi reduceren,
maar dat komt uiteindelijk in de
motor. Dan moet je onderdelen va
ker vervangen, dat is ook milieu
vervuilend. Bovendien zijn nieu
we auto's meer op de weg, oldti
mers maken niet zoveel kilome
ters." Het aantal mensen dat een
oldtimer rijdt om geen motorrijtui
genbelasting te betalen, is miniem,
denkt ze. „Mensen die zo'n auto