irr-Tril; de man en zijn merk Contacta.nl sprekers 3 november 2012 deOndernemer m ties als het gaat om promotie. "Het sponsoren van het Benetton Formule 1 valt als mainsupplier valt in die cate gorie. Daar is veel over gediscussi eerd, maar onze naam was daarna in korte tijd een begrip." Met flagshipstores in Berlijn, Antwer pen en Amsterdam, werkervaring in Milaan, Portugal en Frankrijk zou een andere plaats misschien wel eens kunnen trekken. Maar voor Floris is er geen enkele reden om de vertrouw de locatie in Moergestel te verlaten. "We zitten hier centraal in onze markt; België, Duitsland en Neder land. Sterker nog, de fabriek is on langs grondig verbouwd om ruimte te maken voor een bezoekerscentrum met filmzaal, museum en rondleidin gen in het bedrijf. De Van Bommel schoenfabriek met haar historische ge schiedenis, die past in de Brabantse traditie van succesvolle familiebedrij ven, wordt daarmee vanaf voorjaar 2013 ook een dagattractie. Donderdag 8 november - 17.00 u. Op Contacta.nl 2012 spreekt Floris oi>er de geschiedenis van liet familiebe drijf Van Bommel en de ontwikkeling van het merk 'Floris van Bommel' Met de look van een DJ is Floris van Bommel het gezicht van zijn eigen merk. "Het is soms een beetje raar, maar het heeft uiter aard voordelen," zegt Floris van Bommel zelf over zijn rol als crea tief directeur en promotor van het beroemde schoenenmerk 'Flo ris van Bommel. Tekst: Annet van de Ree GOES - "Dat persoonlijke heeft gek ke kanten, maar in een land als Duits land, waar wij inmiddels hard groeien, wordt bet imago van de libe rale, vrijdenkende Nederlander erg ge waardeerd. Met onze flagshipstores in Antwerpen en Brugge hebben we ook de Belgische markt veroverd. In Nederland werken we al lange tijd met een distributienet van particulie re kwaliteitsschoenenzaken. De ope ning van een merkstore in Nederland liet om die reden langer op zich wach ten. In 2010 bleek onze hoofdstad rijp voor een eigen 'Floris van Bom mel flagshipboutique' aan de Amster damse grachten."Er waren nog niet zoveel particuliere schoenenzaken in Amsterdam als in andere steden. Daar door was er nog ruimte in het cen trum voor een extra verkooppunt zonder onze bestaande Amsterdamse distributeurs voor de voeten te lo pen", legt Floris uit. De boutique heeft haar status als flagship inmiddels meer dan waargemaakt in schoenen- minnend Amsterdam. k Negende generatie De Brabantse schoenmakersfamilie kent een lange geschiedenis. Het be drijf werd opgericht in 1734 en daar na steeds voortgezet veelal van vader op zoon. Anno 2012 leiden de drie broers Van Bommel als Negende ge neratie, het bedrijf met passie en on dernemerschap. "Voor mij is werken in ons bedrijf iedere dag interessant. Ik ben creatief directeur, verantwoor delijk voor de marketing en de collec tie, en voel me niet zozeer 'onderne mer' in de traditionele zin. De gebroe ders Van Bommel hebben ieder een eigen functie en zijn complementair in hun rol binnen het bedrijf. "We zijn daarnaast ook goede vrienden, we gaan zelfs samen op vakantie, naar de voetbal of de kroeg. Wij kennen el kaar door en door, spelen geen politie ke spelletjes om de macht. De direc tie; dat zijn wij! Daar is geen enkele discussie over binnen schoenfabriek Van Bommel!" Vader Frans van Bommel maakte in 1996 de keuze om onder de naam 'Floris van Bommel' een nieuwe schoenenlijn op de markt te brengen. Kennelijk had hij zoon Floris al in het achterhoofd als de creatieve motor achter het merk. "Toen het merk ge lanceerd werd, zat ik nog op de TMO Hogeschool voor Modemana- gement. Met een onbewust vooruit ziende blik heeft mijn vader deze naam gekozen, gewoon omdat dit het beste klonk. Ik ben in 1999 bij het be drijf gaan werken, maar heb daarna het merk omarmd. De basis van onze schoenen is altijd hetzelfde, volgens o.a. de goodyear maakwijze. Met de buitenkant kun creatief aan de gang, het felblauw of felgeel maken, en het met bijzondere accenten aankleden, maar de kwaliteit van de schoen zijn het uitgangspunt. Met herenschoenen kun je daarmee nog steeds scoren, er is nog meer waardering voor kwali teit, liefde voor details, de techniek en mooie afwerking. Dat is toch meer een mannending en leeftijd heeft daar weinig meer mee te ma ken. Er zijn 70-ers die Floris dragen, maar ook 18-jarigen die op Van Bom mel classics lopen. Onze marketing maakt daarom bijna geen onderscheid meer in jong of oud. Het gaat echt om een persoonlijke voorkeur." Strategisch Al voelt Van Bommel zich geen pure ondernemer, er worden zeer bewuste strategische keuzes gemaakt voor het bedrijf en soms hele onlogische en op zijn zachts gezegd wenkbrauw fron sende keuze gemaakt. "Innovatie is echt een toverwoord van deze tijd, maar als ondernemer ben je toch voortdurend met ontwikkeling en in novatie bezig," meent Floris. Voor de buitenwereld lijkt het vaak makkelijk om passie te ontwikkelen voor een boeiend product als schoenen. Maar ook daarin blijft Floris behoorlijk down to earth. "Ofje nu wc-borstels verkoopt, of machines, je moet dit toch bij je klanten zien te krijgen en zij moeten het willen kopen. Als je geen passie hebt voor je product, dan moetje er niet aan beginnen. We krij gen van alle kanten aanbiedingen en verzoeken om parfums, fietsen of kin derschoenen te gaan maken, maar wij kiezen bewust voor onze eigen Vak; dat zijn herenschoenen en een beperk te collectie damesschoenen. De klas sieke Van Bommel lijn (45 procent van de omzet) en de trendy Floris van Bommel lijn (55 procent) zijn onze producten en daar zetten wij onze energie en budgetten vol op in. Om die reden is ook onze dameslij n be perkt gebleven. "De damesschoen is een heel andere markt, een hele ande re benadering. Daar zou intern een compleet nieuwe afdeling voor inge richt moeten worden. Dat doen we dus niet, wij doen waar we goed in zijn vanuit onze fabriek in Moergestel en deels samen met een producent in Portugal." Aan de andere kant kiest Floris soms voor hele onlogische ac- Floris van Bommel spreekt donderdag 8 november in Contacta.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 103