'Ambtenaar moet
door de molen,
een minister niet'
4
TO©S
Positie
fondsen
pensioenen
verbeterd
De eerste sollicitanten voor een kabinetspost bezochten
gisteren premier Rutte. Maar Jacques Wallage vraagt zich af
waarom de Tweede Kamer de kandidaten niet mag beoordelen.
vrijdag 2 november 2012
ROTTERDAM - De Nederlandse pen
sioenfondsen zijn er vorige maand
een stuk beter voor komen te
staan dankzij een gunstigere reken
methode waar zij hun vermogen
mee mogen vaststellen.
De gemiddelde dekkingsgraad van
de fondsen bedroeg eind oktober
102 procent, een stijging van 5 pro
centpunten ten opzichte van de
maand daarvoor. Dat blijkt uit de
donderdag gepubliceerde Pensioen
thermometer van adviesbureau
Aon Hewitt, die dagelijks de hoog
te van de gemiddelde dekkings
graad bijhoudt „Met de stijging
tot boven de 100 procent kunnen
de pensioenfondsen aan hun ver
plichtingen voldoen, maar zitten
ze nog niet aan de vereiste minima
le dekkingsgraad van 105 procent",
aldus het bureau. De financiële po
sitie van de fondsen werd in okto
ber negatief beïnvloed door een
een daling van de aandelenkoersen
met gemiddeld 1,8 procent en
grondstoffen die 4,8 procent min
der waard werden. Het ministerie
van Sociale Zaken en Werkgelegen
heid presenteerde in september
een pakket soepelere regels om
pensioenfondsen meer lucht te ge
ven. Een van de maatregelen is een
gunstigere rekenrente, wat een po
sitieve invloed heeft op de dek
kingsgraad van een fonds. Daar
door zal er minder snel gekort hoe
ven te worden op de pensioenen.
h 11 .7
VI .90-14,90 wr
Kandidaat-ministers moe
ten voor hun benoeming
door de Tweede Kamer wor
den gehoord om te kijken of
ze wel geschikt zijn, vindt Ja-
ques Wallage.
door Frits Bloemendaal
Terwijl formateur Mark
Rutte kandidaat-bewinds
lieden voor zijn nieuwe
kabinet ontvangt, denkt
hij nog na over de vraag of de be
ëdiging van die bewindslieden in
het openbaar moet gebeuren. In
de Tweede Kamer zijn daar de afge
lopen weken vele woorden aan ge
wijd, met als voorlopige climax
dat de Kamer in een motie aan
dringt op openbare beëdiging. Rut
te heeft beloofd daar morgen ant
woord op te geven.
Allemaal leuk en aardig, vindt
voorzitter Jacques Wallage van de
Raad voor openbaar bestuur. Maar
veel heeft het niet om het lijf.
„De Kamer concentreert zich wel
heel erg op het bureau van het
staatshoofd. Eerst met de vraag
wie de informateur benoemt, en
nu ook weer. Openbare beëdiging
is symbolisch. Ik ben er wel voor,
omdat het het handelen van het
staatshoofd transparant maakt.
Het heeft ook iets moois: bewinds
lieden die in ganzenpas door de
grote zaal van Huis ten Bosch lo
pen, in volgorde van leeftijd van
het departement, en dan de eed af
leggen. Waarom zouden mensen
dat niet mogen zien?"
De staatsrechtelijke betekenis daar
van moet niet worden onderschat,
vindt Wallage. „Ministers zijn van
af dat moment de baas op hun de
partement. Maar veel wézenlijker
is de vraag: hebben we een intelli
gent personeelsbeleid gevoerd? Is
iemand geschikt?"
Hoorzittingen voor kandidaat-be
windslieden zouden een veel grote
re staatsrechtelijke vernieuwing
zijn dan openbare beëdiging,
vindt Wallage. „Het zou veel meer
moeten gaan over de vraag of de
Tweede Kamer als geheel wel vol
doende aan haar trekken komt bij
benoemingen. Elke ambtenaar
moet een zware sollicitatieprocedu
re ondergaan. Hij gaat helemaal
door de molen; moet drie keer
langskomen en krijgt een assess
ment. Maar bij ministers neemt ie
mand ergens een beslissing en is
de benoeming verder een formali
teit."
In de VS ondergaan kandidaten
voor hoge posten zware hoorzittin
gen in de Senaat. Het Europees
Parlement houdt ook al enige tijd
stevige hoorzittingen met kandi-
daat-EU-commissarissen. Wallage:
„Het kan gebeuren, en is ook ge
beurd, dat een kandidaat zo zit te
stuntelen, dat het parlement zegt:
ik geef u in overweging om een an
der te zoeken. Dat is vervelend,
maar ik vind het raar dat er hier
geen enkele kwaliteitsbeoordeling
van bewindslieden is."
In 2005 probeerde toenmalig frac
tievoorzitter Femke Halsema van
Groenlinks daar verandering in te
krijgen. Ze deed een voorstel om
aanstaande bewindslieden voor
hun benoeming door de Tweede
Kamer te laten horen. Halsema's
voorstel kreeg steun van de PvdA,
D66 aarzelde. Dat was onvoldoen
de voor een Kamermeerderheid
omdat met name CDA en WD
dwars lagen.
Het belangrijkste bezwaar tegen
het horen door de Kamer was dat
de procedure tot vertraging zou
kunnen leiden. Halsema dacht dat
de hoorzittingen maximaal twee
weken zouden hoeven te duren,
maar de tegenstanders vreesden
dat dat veel meer zou worden als
een kandidaat een negatief oordeel
kreeg. Een ander bezwaar was dat
het voorstel niet duidelijk was: Hal
sema had er niet in opgenomen
dat de Kamer het eindoordeel
mocht vellen, of zelfs mocht mee
beslissen. Wat was dan de toege
voegde waarde van de procedure?,
vroegen de critici zich af.
En, zeiden ze, als de Tweede Ka
mer een positief oordeel velt over
een bewindspersoon, wordt het
dan niet moeilijker om hem of
haar later naar huis te sturen?
Wallage begrijpt de aarzelingen.
„Het punt van dualisme is valide.
Je hebt je handen niet meer hele
maal vrij."
Hij denkt echter dat dat kan wor
den opgelost. „Het hangt af van
welk oordeel je velt. Naarmate je
meer zegt over iemand kwalifica
ties, word je er dieper ingezogen.
Je zou je daarom kunnen beper
ken tot een formulering als: 'Er
zijn geen ernstige beletsels voor
een benoeming'."
Kandidaatministers en -staatssecre
tarissen maken hun opwachting bij
premier Mark Rutte. Van linksboven
met de klok mee: Lilianne Ploumen
PAUL
toosenhenk,
kusten Wat gaan werkloze CDA'ers
VEEL Wfc-ERS VOELEN! ZICH IN HET OOTJE GENOMEN door Lianne sieutjes
l< ZIE HET AU/ OP
MARK RUTTE
SESTEMt»
DEN HAAG - De politiek is een on
voorspelbaar bedrijf. Het ene mo
ment regeer je het land, het ande
re moment verlies je je baan als mi
nister. Met het aantreden van een
nieuw kabinet worden twaalf be
windspersonen werkloos, tien
CDA'ers en twee WD'ers. Zij hoe
ven echter niet als de doorsnee
werkloze in kaartenbakken te zoe
ken naar een andere job. Outplace
mentbureau Van Ede Partners
begeleidt 'politieke ambtsdragers'
als Kamerleden en ministers bij
het zoeken naar een nieuwe baan,
in opdracht van de overheid.
Ze komen allemaal bij Carina Ben-
ninga, directeur van de Amster
damse vestiging. Ex-bewindslie-
den moeten zich drie maanden na
hun ontslag bij haar melden.
Eerder geldt geen sollicitatieplicht.
„Bij mij aan tafel kijken we: Wat is
de volgende stap. Kunnen mensen
direct verder of moeten ze eerst af
kicken. Dat hangt af van de ener
gie die iemand heeft. Stond ie
mand al die jaren in de spotlights
of heeft hij in de luwte geope
reerd? We analyseren of iemand al
zin heeft in een volgende baan",
zegt Benninga.
Zo nee, dan krijgt iemand de tijd
om 'af te kicken'. „Zo ja dan komt
ons netwerk in beweging. Wij ko
men met ideeën waar mensen zelf
soms niet op komen: extra leider
schapstraining, zicht op werk in
een andere branche, het oppakken
van een studie."
Hoe Benninga mensen weer aan
werk helpt, verschilt van persoon
tot persoon. Ex-bewindslieden en
ex-Kamerleden zijn 'high poten
tials': mensen met veel kwalitei
ten, kennis en kunde. „De erva
ring leert dat veel bedrijven intus
sen al proberen zo iemand binnen
te halen. Of iemand begint zijn ei
gen bedrijf. Sommigen gaan door
naar Europese banen", weet Ben
ninga. Tot op heden begeleidde ze
nog niemand rechtstreeks vanuit
een ministerschap. Dat gaat nu
voor het eerst gebeuren als de
twaalf niet binnen drie maanden
een baan hebben.
Als mensen niet benaderd worden