'Ambtenaar moet door de molen, een minister niet' 4 TO©S Positie fondsen pensioenen verbeterd De eerste sollicitanten voor een kabinetspost bezochten gisteren premier Rutte. Maar Jacques Wallage vraagt zich af waarom de Tweede Kamer de kandidaten niet mag beoordelen. vrijdag 2 november 2012 ROTTERDAM - De Nederlandse pen sioenfondsen zijn er vorige maand een stuk beter voor komen te staan dankzij een gunstigere reken methode waar zij hun vermogen mee mogen vaststellen. De gemiddelde dekkingsgraad van de fondsen bedroeg eind oktober 102 procent, een stijging van 5 pro centpunten ten opzichte van de maand daarvoor. Dat blijkt uit de donderdag gepubliceerde Pensioen thermometer van adviesbureau Aon Hewitt, die dagelijks de hoog te van de gemiddelde dekkings graad bijhoudt „Met de stijging tot boven de 100 procent kunnen de pensioenfondsen aan hun ver plichtingen voldoen, maar zitten ze nog niet aan de vereiste minima le dekkingsgraad van 105 procent", aldus het bureau. De financiële po sitie van de fondsen werd in okto ber negatief beïnvloed door een een daling van de aandelenkoersen met gemiddeld 1,8 procent en grondstoffen die 4,8 procent min der waard werden. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegen heid presenteerde in september een pakket soepelere regels om pensioenfondsen meer lucht te ge ven. Een van de maatregelen is een gunstigere rekenrente, wat een po sitieve invloed heeft op de dek kingsgraad van een fonds. Daar door zal er minder snel gekort hoe ven te worden op de pensioenen. h 11 .7 VI .90-14,90 wr Kandidaat-ministers moe ten voor hun benoeming door de Tweede Kamer wor den gehoord om te kijken of ze wel geschikt zijn, vindt Ja- ques Wallage. door Frits Bloemendaal Terwijl formateur Mark Rutte kandidaat-bewinds lieden voor zijn nieuwe kabinet ontvangt, denkt hij nog na over de vraag of de be ëdiging van die bewindslieden in het openbaar moet gebeuren. In de Tweede Kamer zijn daar de afge lopen weken vele woorden aan ge wijd, met als voorlopige climax dat de Kamer in een motie aan dringt op openbare beëdiging. Rut te heeft beloofd daar morgen ant woord op te geven. Allemaal leuk en aardig, vindt voorzitter Jacques Wallage van de Raad voor openbaar bestuur. Maar veel heeft het niet om het lijf. „De Kamer concentreert zich wel heel erg op het bureau van het staatshoofd. Eerst met de vraag wie de informateur benoemt, en nu ook weer. Openbare beëdiging is symbolisch. Ik ben er wel voor, omdat het het handelen van het staatshoofd transparant maakt. Het heeft ook iets moois: bewinds lieden die in ganzenpas door de grote zaal van Huis ten Bosch lo pen, in volgorde van leeftijd van het departement, en dan de eed af leggen. Waarom zouden mensen dat niet mogen zien?" De staatsrechtelijke betekenis daar van moet niet worden onderschat, vindt Wallage. „Ministers zijn van af dat moment de baas op hun de partement. Maar veel wézenlijker is de vraag: hebben we een intelli gent personeelsbeleid gevoerd? Is iemand geschikt?" Hoorzittingen voor kandidaat-be windslieden zouden een veel grote re staatsrechtelijke vernieuwing zijn dan openbare beëdiging, vindt Wallage. „Het zou veel meer moeten gaan over de vraag of de Tweede Kamer als geheel wel vol doende aan haar trekken komt bij benoemingen. Elke ambtenaar moet een zware sollicitatieprocedu re ondergaan. Hij gaat helemaal door de molen; moet drie keer langskomen en krijgt een assess ment. Maar bij ministers neemt ie mand ergens een beslissing en is de benoeming verder een formali teit." In de VS ondergaan kandidaten voor hoge posten zware hoorzittin gen in de Senaat. Het Europees Parlement houdt ook al enige tijd stevige hoorzittingen met kandi- daat-EU-commissarissen. Wallage: „Het kan gebeuren, en is ook ge beurd, dat een kandidaat zo zit te stuntelen, dat het parlement zegt: ik geef u in overweging om een an der te zoeken. Dat is vervelend, maar ik vind het raar dat er hier geen enkele kwaliteitsbeoordeling van bewindslieden is." In 2005 probeerde toenmalig frac tievoorzitter Femke Halsema van Groenlinks daar verandering in te krijgen. Ze deed een voorstel om aanstaande bewindslieden voor hun benoeming door de Tweede Kamer te laten horen. Halsema's voorstel kreeg steun van de PvdA, D66 aarzelde. Dat was onvoldoen de voor een Kamermeerderheid omdat met name CDA en WD dwars lagen. Het belangrijkste bezwaar tegen het horen door de Kamer was dat de procedure tot vertraging zou kunnen leiden. Halsema dacht dat de hoorzittingen maximaal twee weken zouden hoeven te duren, maar de tegenstanders vreesden dat dat veel meer zou worden als een kandidaat een negatief oordeel kreeg. Een ander bezwaar was dat het voorstel niet duidelijk was: Hal sema had er niet in opgenomen dat de Kamer het eindoordeel mocht vellen, of zelfs mocht mee beslissen. Wat was dan de toege voegde waarde van de procedure?, vroegen de critici zich af. En, zeiden ze, als de Tweede Ka mer een positief oordeel velt over een bewindspersoon, wordt het dan niet moeilijker om hem of haar later naar huis te sturen? Wallage begrijpt de aarzelingen. „Het punt van dualisme is valide. Je hebt je handen niet meer hele maal vrij." Hij denkt echter dat dat kan wor den opgelost. „Het hangt af van welk oordeel je velt. Naarmate je meer zegt over iemand kwalifica ties, word je er dieper ingezogen. Je zou je daarom kunnen beper ken tot een formulering als: 'Er zijn geen ernstige beletsels voor een benoeming'." Kandidaatministers en -staatssecre tarissen maken hun opwachting bij premier Mark Rutte. Van linksboven met de klok mee: Lilianne Ploumen PAUL toosenhenk, kusten Wat gaan werkloze CDA'ers VEEL Wfc-ERS VOELEN! ZICH IN HET OOTJE GENOMEN door Lianne sieutjes l< ZIE HET AU/ OP MARK RUTTE SESTEMt» DEN HAAG - De politiek is een on voorspelbaar bedrijf. Het ene mo ment regeer je het land, het ande re moment verlies je je baan als mi nister. Met het aantreden van een nieuw kabinet worden twaalf be windspersonen werkloos, tien CDA'ers en twee WD'ers. Zij hoe ven echter niet als de doorsnee werkloze in kaartenbakken te zoe ken naar een andere job. Outplace mentbureau Van Ede Partners begeleidt 'politieke ambtsdragers' als Kamerleden en ministers bij het zoeken naar een nieuwe baan, in opdracht van de overheid. Ze komen allemaal bij Carina Ben- ninga, directeur van de Amster damse vestiging. Ex-bewindslie- den moeten zich drie maanden na hun ontslag bij haar melden. Eerder geldt geen sollicitatieplicht. „Bij mij aan tafel kijken we: Wat is de volgende stap. Kunnen mensen direct verder of moeten ze eerst af kicken. Dat hangt af van de ener gie die iemand heeft. Stond ie mand al die jaren in de spotlights of heeft hij in de luwte geope reerd? We analyseren of iemand al zin heeft in een volgende baan", zegt Benninga. Zo nee, dan krijgt iemand de tijd om 'af te kicken'. „Zo ja dan komt ons netwerk in beweging. Wij ko men met ideeën waar mensen zelf soms niet op komen: extra leider schapstraining, zicht op werk in een andere branche, het oppakken van een studie." Hoe Benninga mensen weer aan werk helpt, verschilt van persoon tot persoon. Ex-bewindslieden en ex-Kamerleden zijn 'high poten tials': mensen met veel kwalitei ten, kennis en kunde. „De erva ring leert dat veel bedrijven intus sen al proberen zo iemand binnen te halen. Of iemand begint zijn ei gen bedrijf. Sommigen gaan door naar Europese banen", weet Ben ninga. Tot op heden begeleidde ze nog niemand rechtstreeks vanuit een ministerschap. Dat gaat nu voor het eerst gebeuren als de twaalf niet binnen drie maanden een baan hebben. Als mensen niet benaderd worden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 4