Kleurtrend 2013: Blauw! 9 e vrijdag 2 november 2012 Welke kleur komend jaar trendy is in het interieur, wordt bepaald door kleurdeskundigen. Zij kiezen niet zomaar wat, maar baseren zich op mondiale ontwikkelingen. In 2013 is blauw dé kleur, door Suzanne Dijkstra Verfproducenten weten als geen ander dat het belangrijk is met de trends in kleuren mee te gaan. Ontdekken wel ke kleuren passen bij de huidige tijd, is een complexe klus, waar ze doorlopend mee bezig zijn. Het ontwikkelen van een nieuw kleu renpalet is een kwestie van goed bijhouden wat er gaande is. Niet al leen op het gebied van interieur, maar ook in de mode, de kunst, de economie, de technologie, de natuur, muziek en architectuur. En dat ook nog eens wereldwijd. „Het duurt zomaar een paar jaar voor een nieuwe verfkleur in de winkel ligt", vertelt Heieen van Gent. Zij is kleurdeskundige en hoofd van het Flexa ColourLab. Zij en haar internationale collega's zijn constant bezig met het onder zoeken van kleurtrends. Jaarlijks komen ze bij elkaar, samen met ex terne deskundigen, om de trends voor het komende jaar vast te stel len. Het is belangrijk niet alleen naar de eigen omgeving te kijken, want de kleurenpaletten worden vastgesteld voor vijftig landen. „In Azië hebben veel kleuren een heel andere betekenis dan bij ons. Azia ten trouwen in het rood; wit en blauw zijn er kleuren van rouw", weet Van Gent. „Gelukkig kunnen we met buitenlandse kleurexperts veel gezamenlijke ontwikkelingen ontdekken en dat vertalen naar een kleurtrend." Dat gebeurt ook bij Histor, zegt Histor-stylist Saskia Huiting. „We volgen de woontrends. Daarnaast is het belangrijk dat de kleuren tijdloos zijn. Op die manier kun je behalve trendkleuren een breed scala aan tinten gebruiken om je palet persoonlijk te maken." De hoofdkleur van 2013 is volgens Flexa indigoblauw. Pantone is het eens met de grootste verfprodu- cent van Nederland, want ook de kleurautoriteit wijst blauw aan als kleur van 2013. 'Monaco blauw', een heldere marineblauwe kleur om precies te zijn. Ook Pantone kijkt naar tendensen in de wereld. „Blauw is een praktische kleur, die past bij de ongerustheid over de crisis", verklaart Pantone directeur Leatrice Eiseman. Stephanie Kraneveld, kleuradvi- die inspeelt op de hang naar hand nijverheid en die Flexa 'inkleurt'. „Typisch'een Nederlands feno meen, dachten we. Gelukkig her kenden buitenlandse trend- watchers zich er ook in", vertelt Van Gent. PPG industries, wereldwijd markt leider op het gebied van verven en coatings, waaronder Histor en Sig ma vallen, deed een voorspelling voor 2013 én 2014. De hoofdbood- schap van PPG is: „Kleur is hele maal terug en het blijft." Volgens de buitenlandse trendforecasters raken mensen steeds meer ge wend aan het gebruik van sterke, heldere kleuren. Ook zij erkennen de rol van connectie tussen men sen, de invloed van technologie en de tegenovergestelde reactie daar op: het zoeken van een rustige thuisbasis. „Een trend bestaat nooit uit slechts één kleur. Het is een combinatie van kleuren in een bepaalde ruimte. Je kunt er als in dividu mee laten zien wie je bent", zegt Dee Schlotter, mana- ger van het Voice of Color- programma van PPG. Zowel Flexa als PPG ontdekt een hernieuwde hang naar de optimis tische en overzichtelijke jaren vijf tig. „Die herinnert ons aan een tijd die meer charme had", ver klaart Van Gent de trend. Saskia Huiting van Histor: „We zien voor komend jaar meer kleur in huis, met name de balans tus sen warme en koudere tinten wordt belangrijk. Zelfs het zwart wordt warmer, doordat het een paarse ondertoon krijgt. Het fel geel wordt ingeruild voor oker, om dat we ernaar verlangen ons huis weer persoonlijker en met warmte in te richten." J Het trendboek van Flexa bevat een overzicht van kleurtrends en waaiers van de bijbehorende kleuren. Het is via www.flexa.nl verkrijgbaar voor 12,95 euro. www.flexa.nl www.voiceofcolor.com www.histor.nl Reageren? wonen@wegener.nl Foto's van boven naar beneden: Geen knalgeel, maar okergeel in 2013. Trend volgens Flexa: gelaagdheid en de kleur blauw. Histor beveelt voor komend jaar ook warmrode tinten aan. foto's PR seur wereldwijd van Akzo Nobel, beaamt dat. „Blauw is een rustge vende kleur, waarmee mensen zich goed kunnen ontspannen. Het is bovendien wereldwijd de populairste kleur voor zowel man nen als vrouwen." Behalve blauw is er op kleurgebied komend jaar veel meer te zien. Flexa gaf 2013 het centrale thema Connecties, omdat alles tegen woordig draait om contacten, wat weer leidt tot nieuwe netwerken en innovaties. Trends zijn onder andere Collective Passion, waarin de kracht van de menigte door het gebruik van sociale media tot ui ting komt. Dit vertaalt zich in laag jes verf uit dezelfde familie, die als een soort overdrijvende wolk hori zontaal op de muur worden ge schilderd. „Ik zie wolken van kleur uit verschillende kleurgroepen. Van pastel tot fluor, als een zwerm vogels", verklaart Van Gent (Flexa) deze trend. Zo is er nog meer, zoals de trend Switching offj ontstaan uit de op vatting dat nietsdoen een soort luxe is geworden. Flexa adviseert hierbij: 'Maak je hoofd leeg en ge bruik tere, rokerige tinten en con trasten tussen mat en hoogglans'. Tenslotte de trend Home Factory,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 45