Alleen gemoedsbezwaarden komen onder zorgpremie uit Ooit klonk nivellering sympathiek nu is het een regelrechte belediging Broodfonds gaat terug naar de basis: onderling vertrouwen 'Mensen worden kritischer. Gaan berekenen hoeveel voordeel ze vnjdag2 november2012 zelf hebben van bijvoorbeeld de ziektekostenverzekering.11 Wim van Oorschot, professor Sociaal Beleid door Annemieke van Dongen Geen zin om een groter deel van uw boven- modale inkomen aan zorgpremie te betalen? Jammer dan: een basisverzekering is bij wet verplicht voor iedereen. Op twee groepen na: militairen en 'gemoeds bezwaarden'. Dat zijn mensen die op grond van hun levensovertuiging principiële be zwaren hebben tegen verzekeringen. In de praktijk gaat het om een kleine groep (van zo'n 12.000) orthodoxe christenen die het af sluiten van een verzekering in strijd vinden met Gods voorzienigheid. Om die reden ge bruiken ze ook geen voorbehoedsmiddelen en laten zij zich niet inenten. Mensen die zich niet met een verzekering willen wapenen tegen de ondoorgrondelijke wegen van God, kunnen zich als gemoedsbe- zwaarde laten registreren bij de Sociale Ver zekeringsbank. Voor de portemonnee levert dat echter geen voordeel op. In plaats van sociale verzeke ringspremies betaalt de gemoedsbezwaarde een belasting, die op hetzelfde bedrag neer komt. De overheid stort dat geld op een apar te rekening. Uit dat spaarpotje krijgen gemoedsbezwaar den bijvoorbeeld een bedrag als ze 65 wor den, als vervanging voor de AOW. Een ander deel wordt overgemaakt naar het College voor zorgverzekeringen, dat per gezin een spaarpotje bijhoudt. Zo lang dat potje toer- ijkend is, kan een gemoedsbezwaard gezin zo toch zorgkosten vergoed krijgen. O ja, er is nog een groep die zelf geen zorg verzekeringspremie betaalt: gedetineerden. Zij zijn wel verplicht om een zorgverzeke ring te hebben. Maar zo lang zij achter tralies zitten, wordt de premie betaald door het ministerie van Justitie. door Niki van der Naald Nivelleren: het klonk midden jaren zeventig, toen het kabinet Den Uyl streefde naar een eerlijkere inkomensverdeling, nog zo sympa thiek. Maar de term wordt anno 2012 in Den Haag vooral in de verwijtende zin gebruikt. De uitspraak van WD-coryfee Hans Wiegel dat het nieuwe kabinet wat de zorgverzeke ringspremie betreft 'nog meer nivelleert dan Den Uyl' is voor een liberaal als Mark Rutte een regelrechte belediging. Helemaal omdat diezelfde Rutte eerder als oppositielid de ka binetten Balkenende juist verweet veel te veel te nivelleren, ten koste van de 'hardwer kende Nederlander'. De vergelijking tussen de nivelleringspoli- tiek uit de jaren zeventig met de aangekon digde plannen van nu gaat op het eerste ge zicht mank. Wat het beleid van Den Uyl vol gens politicologen tekende, was dat hij de in komensverschillen niet zozeer wilde verklei nen door de topinkomens te verlagen, maar juist door de mensen met de laagste inko mens meer te laten verdienen. Hij streefde naar een 'vijf staat tot één' ver houding: de hoogste inkomens mochten niet meer bedragen dan vijf keer het mini mumloon. Met zijn meest linkse kabinet na de Tweede Wereldoorlog liet Den Uyl de koopkracht van de mensen met de laagste in komens in vijfjaar stijgen met wel 16 pro cent. Jan Modaal, dus de doorsnee werknemer, moest in die periode juist genoegen nemen met een koopkrachtstijging van 8 procent. De middenklasse, zij die twee keer het mo dale salaris verdienen, boekte slechts een paar procent winst De hoogste inkomens moesten juist aan koopkracht inleveren. Den Uyl bleef hameren op de positie van zwakkeren. Dat de staatsschuld hoog opliep, nam hij voor lief. Dat staat in contrast met het huidi ge kabinet, dat de inmiddels nog verder op gelopen staatsschuld juist niet verder wil la ten oplopen en hoopt te verkleinen. De verzorgingsstaat, waar we uiteindelijk al lemaal van profiteren, heeft alleen nog be staansrecht als de overheidsfinanciën weer op orde komen, zo luidt algemene opinie. Maar hoe we dat moeten doen nu puntje bij paaltje komt? Dat zal de komende tijd nog wel vaker politiek vuurwerk opleveren. door Annemieke van Dongen Geen dure anonieme arbeidsongeschikt heidsverzekering, maar een klein en per soonlijk fonds waarin ondernemers geza menlijk garant staat voor eikaars inkomen bij ziekte. Dat is het idee achter een brood fonds. Nog geen vier op de tien zzp'ers (zelfstandi ge ondernemers zonder personeel) heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Meestal omdat ze die te duur vinden, of om dat zo'n verzekering schijnzekerheid biedt. Zulke polissen staan vaak vol kleine letter tjes. Een broodfonds kan voor zzp'ers een goed alternatief zijn. De deelnemers aan een broodfonds zetten el ke maand een bedrag op een rekening. Als een van de ondernemers langer dan twee weken of een maand ziek is, krijgt hij van de andere deelnemers geld uitgekeerd. Bijvoorbeeld: bij een inleg van 55 euro krijgt een zieke gedurende maximaal twee jaar 1000 euro per maand op zijn rekening. Ter vergelijking: een gemiddelde arbeidsonge schiktheidsverzekering kost ruim 300 euro per maand. Zes jaar geleden richtte een groep zzp'ers het eerste broodfonds op. Nu zijn er in Ne derland een kleine twintig. Volgens het be drijf De Broodfondsmakers, dat startende fondsen begeleidt, groeit dat aantal. Een broodfonds is gebaseerd op het onder linge vertrouwen van een groep gelijkge stemde mensen. Het idee is dat je minder snel misbruik maakt van mensen die je kent dan van een logge anonieme verzekeraar. Daarom kunnen aan een broodfondsmaxi- maal vijftig mensen meedoen. De deelne mers selecteren samen de nieuwe leden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 11