Audi A3 zet de
verfijning door
17
De Fiat Panda 4x4 is
Groen C-label voor
meer dan een stadsauto vernieuwde Kia Sorento
woensdag 24 oktober 2012
Waar menig automerk de inspiratie bij de buurman haalt, heeft Audi vol
op goede voorbeelden in eigen huis. Dat blijkt ook weer uit de nieuwe A3.
door Tony Vos
Als je zo sterk volgens één designfilo
sofie werkt als Audi, heeft dat
voor- en nadelen. Het lijkt makke
lijk voor ontwerpers als een nieuw
model sterk op de voorganger moet lijken.
Ook klanten weten dit, getuige de prima ver
koopresultaten, te waarderen. Tegelijk zorgt
herkenbare uitstraling voor weinig vernieu
wing, maar dat lijkt Audi minder te deren.
Bij de derde oplage van de Audi A3 is er wel
degelijk vernieuwing, maar die zit onder
huids. Het is namelijk de eerste telg bij het
concern die gebruikmaakt van de splinter
nieuwe modulaire bodemgroep, die zijn pre
mière beleeft bij dit model De fabrikant be
spaart hiermee kosten; voor de consument
is vooral van belang dat er flink in gewicht
is gesnoeid. Bij de 1.4 TFSI scheelt het liefst
105 kilo: dat levert voordeel op bij zowel
brandstofverbruik als wegenbelasting.
Zoals al gememoreerd, volgen de ontwer
pers van Audi een strak stramien. Dat bete
kent dat de carrosserie dan wel van bumper
tot bumper nieuw is, maar dat de uitstraling
behouden is gebleven. Aan de singleframe
grille, de schouderlijn en de vlakverdeling
CONCURS BMW 114Ï
De nieuwe BMW 1 -serie is
er nu ook als driedeurs met
nieuwe basismotor; echte rij
dersauto met dito onderstel.
Bagage 360-1.200 liter.
Gewicht 1.265 kg. Benzine
1.6 1,102 pk.
Vanaf 25.340 euro, Business 28.380 euro.
Audi A3 1.4 TFSI Attraction
Lichtvoetig en hoogwaardig. Bagage 365-1.100 liter.
Gewicht 1.150 kg. Benzine 1.4 1,122 pk.
Vanaf 26.020 euro, Pro Line 29.015 euro.
Plus: 20 procent (2013), praktijkverbruik, afwerking.
Min: vijfdeurs volgt later.
op de flanken is de auto direct te herken
nen, daar is geen logo voor nodig. Verder
heeft: de auto, bijvoorbeeld bij de achterlich
ten, details van nieuwere Audi-producten,
zoals van de A4. Wat afmetingen betreft is
de A3 vrijwel identiek, al levert de langere
wielbasis iets meer binnenruimte op. Dat
zelfde wordt verkregen door de stoelen iets
lager te plaatsen, waardoor de hoogte van
de carrosserie optimaal kan worden benut.
Ook is er een lichte winst bij het bagagevolu
me, van 365 tot 1.100 liter.
De genoemde herkenbaarheid vinden we
eveneens in het interieur terug. De mix van
vertrouwde elementen uit de vorige A3 en
onderdelen uit de nieuwere modellen levert
hier een uitermate fraai eindresultaat'op.
Op het gebied van materiaalgebruik en af
werking is Audi nauwelijks te overtreffen.
De nieuwe A3 is een Audi tot in de kleinste details, met een overeenkomstig hoogwaardige
afwerking. foto's Automedia
De verfijning is vooral in de detaillering te
rug te vinden. Zoals de zilverkleurige ran
den rond de ventilatieroosters, de fijne me-
taalkleurige belijning en niet te vergeten het
flinterdunne MMI- scherm, dat tijdens het
starten uit het dashboard omhoogkomt
Daarop zijn onder meer de uitlezing van
het audiosysteem en de navigatie (vanaf Pro
Line) te vinden. De bediening gaat zoals al
tijd met een grote draaiknop tussen de stoe
len. Even wennen voor de nieuwkomer,
maar je kunt er snel mee lezen en schrijven.
Door de lagere zitpositie, het lagere gewicht
en het eveneens iets lagere zwaartepunt
heeft de Audi A3 aan sportiviteit gewonnen,
terwijl er qua comfort niets is ingeleverd.
De basismotor is de 1.4 liter TFSI met turbo
en directe inspuiting. Deze machine is geop
timaliseerd en levert onveranderd een ver
mogen van 122 pk en een voldoende krach
tig koppel van 200 Nm tussen 1.400 en
4.000 toeren per minuut. Dat zorgt voor
goede prestaties (203 kilometer per uur;
0-100 in 9,3 seconden), maar dankzij de zes-
bak kan de motor bij vrijwel alle snelheden
binnen een gunstig toerental worden gehou
den. Daarbij helpt ook de schakelindicator,
waardoor in de praktijk probleemloos een
brandstofverbruik wordt behaald dat boven
de 1 op 15 zit. Daarmee verdient deze auto
zeker de 20 procent bijtelling, die ook bij
aanschaf in geheel 2013 overeind blijft.
De prijsstelling van de nieuwe Audi A3
blijft op het niveau van zijn voorganger. De
1.4 TFSI is er vanaf 26.020 euro. Begin vol
gend jaar verschijnt nog de vijfdeurs Sport-
back, met een langere wielbasis en meer
ruimte op de achterbank.
Plus: onderstel, fijne motor, prijs.
Min: 25 procent bijtelling (2013).
door Willem de Volder
De Panda 4x4 duikt in Neder
land niet frequent op in het
straatbeeld, in Italië zijn ze
er meer van gecharmeerd. Die
compacte Fiat biedt niet alleen
veel gebruiksgemak, maar etaleert
ook daadkracht. Fiat tilt de 4x4
met diverse technieken naar een
hoger niveau, waardoor deze voor
weinig hindernissen terugdeinst.
Denk aan Torque on Demand,
waarmee de permanente vierwiel-
aandrijving volledig elektronisch
wordt gecontroleerd én de aandrijf-
krachten waar nodig tussen voor-
en achteras worden verdeeld.
Elektronische Stabiliteit Controle
en een Elektronisch Sper Differen
tieel zijn standaard. Dat laatste
zorgt voor extra ondersteuning als
er op sneeuw, ijs of in de modder
wordt gereden. Om ritten in moei
lijke omstandigheden tot een goed
einde te brengen, heeft Fiat de Pan
da 4x4 ook voorzien van een aan
gepast onderstel, met een onafhan
kelijke wielophanging aan de voor
zijde en een versterkte stabilisator
stang tussen de wielen achter. De
zesbak heeft een verkorte eerste
verzet voor betere offroadpresta-
ties.
De 85 pk sterke TwinAir benzine
motor is de enige mogelijkheid. Se
rieuze hindernissen en een slecht
wegdek vormen voor de Panda
4x4 geen probleem. Met het groot
ste gemak legden we een uitgestip
peld parcours af. Bij elke beproe
ving is grip op de ondergrond van
zelfsprekend en blijft het gevoel
van veiligheid overheersen. Op de
droge (asfalt)wegen gedraagt de
Panda 4x4 zich heel comfortabel.
Fiat levert de auto vanaf 16.190 eu
ro. Voor diegenen die wel de
4X4-uitstraling willen, maar niet
het aandrijfsysteem, levert Fiat
een 85 pk sterke Panda Trekking,
voor 13.390 euro. Beide zijn goed
voor 20 procent fiscale bij telling.
door Roel van Gils
Kia heeft de Sorento in het
nieuw gestoken. Begin ja
nuari staat de vernieuwde
versie van de Koreaanse SUV bij
de vaderlandse dealers. Dankzij
een verbeterd motorenpalet en
een lichtere (stijvere) carrosserie
structuur scoort de Sorento voor
het eerst een groen C-label.
De Sorento dankt het nieuwe plat
form aan neefje Hyundai Santé Fe,
die dezelfde basis gebruikt. Kia
spreekt zelf van sterk verbeterde
rijeigenschappen. Dat moeten we
enigszins in perspectief plaatsen.
De nieuwe carrosseriestructuur is
dan wel 18 procent stijver en iets
lichter, aan de set-up van het on
derstel is (op de subframes na)
Fiat Panda 4x4: werker, foto WdeV Sorento: rijk uitgerust
niets gewijzigd. Hoeft ook niet,
want Kia heeft bij de introductie
in 2009 al enorme vooruitgang ge
boekt door af te stappen van het
ladderchassis. Er is gekozen voor
een comfortabele afstemming,
met als gevolg de neiging tot over
hellen in snel genomen bochten.
Het programma is helder van op
zet met keuze uit twee motoren,
waarbij de nadruk ligt op de voor
wielaandrijvers. De Sorento is met
4WD te koop, maar de noodzaak
daarvan valt te betwisten. De vier-
wielaandrijver heeft niet eens een
hoger trekgewicht. Dat is voor alle
versies identiek: 2.000 kilo.
De 2.4 GDi-benzinemotor en
2.2 CRDi-diesel zijn iets zuiniger.
De meeste vooruitgang zit bij de
diesel (436 Nm en 197 pk), die ge
noegen neemt met 5,8 liter per
100 kilometer (153 gram per kilo
meter aan CO2). De diesel ge
draagt zich keurig. Alleen als het
uiterste wordt gevraagd, zet de au
to zijn keel op. Kia verlangt voor
de van binnen en buiten bijgepun
te Sorento minimaal 39.995 euro
(2.4 GDi met Plus Pack). De riante
standaarduitrusting laat weinig te
foto Kia wensen over.
Toename gebruik
van winterhanden
Volgens onderzoek gaat deze win
ter 39 procent van de automobilis
ten over op winterhanden. Dat
zijn dan vooral de veelrijders en
mensen die trouw naar de winter
sport gaan. Het betekent een forse
groei ten opzichte van het vorige
winterseizoen, toen nog 31 pro
cent op winterhanden reed.
Bestaande Mondeo
blijft op 20 procent
De huidige Mondeo moet nog
door. Door aanpassingen daalt de
C02-uitstoot van de 1.6 TDCi Eco-
netic naar 112 gram per kilometer
en kan daarmee ook in 2013 met
bijtelling van 20 procent worden
gekocht. Koppel (270 Nm) en ver
mogen (115 pk) blijven gelijk.
Ook de leasemarkt
vertoont dalende trend
Het aantal leaseauto's in ons land
daalt, vooral sinds 1 juli. Toen wer
den de normen voor lagere bijtel
ling aangescherpt. Kwartaal twee
gaf nog winst, september was een
heel slechte maand. Renault doet
het goed met de Mégane, gevolgd
door VW Polo en Peugeot 208.
CONCURRENT •Mercedes A180
De nieuwe A-klasse breekt
volledig met de traditie en
is voortaan een meer tradi
tionele vijfdeurs hatchback.
Bagage 341-1.157 liter.
Gewicht 1.270 kg. Benzine
1.6 1,122 pk.
EEB1IHE5S
Plus: afwerking, rijgedrag, comfort.
Min: 25 procent bijtelling (2013), prijsstelling.
Vanaf 26.380 euro, Momentum 29.430 euro.
CONCURRENT© Volvo V40 T3
Voor het eerst doet Volvo
serieus mee in dit segment,
met de nieuwe V40, die al
leen als vijfdeurs beschikbaar
is. Bagage 355-1.032 liter.
Gewicht 1.268 kg. Benzine
1.6 1,150 pk.
Plus: 20 procent bijtelling (2013), uitstraling, motor.
Min: gewicht.