Audi A3 zet de verfijning door 17 De Fiat Panda 4x4 is Groen C-label voor meer dan een stadsauto vernieuwde Kia Sorento woensdag 24 oktober 2012 Waar menig automerk de inspiratie bij de buurman haalt, heeft Audi vol op goede voorbeelden in eigen huis. Dat blijkt ook weer uit de nieuwe A3. door Tony Vos Als je zo sterk volgens één designfilo sofie werkt als Audi, heeft dat voor- en nadelen. Het lijkt makke lijk voor ontwerpers als een nieuw model sterk op de voorganger moet lijken. Ook klanten weten dit, getuige de prima ver koopresultaten, te waarderen. Tegelijk zorgt herkenbare uitstraling voor weinig vernieu wing, maar dat lijkt Audi minder te deren. Bij de derde oplage van de Audi A3 is er wel degelijk vernieuwing, maar die zit onder huids. Het is namelijk de eerste telg bij het concern die gebruikmaakt van de splinter nieuwe modulaire bodemgroep, die zijn pre mière beleeft bij dit model De fabrikant be spaart hiermee kosten; voor de consument is vooral van belang dat er flink in gewicht is gesnoeid. Bij de 1.4 TFSI scheelt het liefst 105 kilo: dat levert voordeel op bij zowel brandstofverbruik als wegenbelasting. Zoals al gememoreerd, volgen de ontwer pers van Audi een strak stramien. Dat bete kent dat de carrosserie dan wel van bumper tot bumper nieuw is, maar dat de uitstraling behouden is gebleven. Aan de singleframe grille, de schouderlijn en de vlakverdeling CONCURS BMW 114Ï De nieuwe BMW 1 -serie is er nu ook als driedeurs met nieuwe basismotor; echte rij dersauto met dito onderstel. Bagage 360-1.200 liter. Gewicht 1.265 kg. Benzine 1.6 1,102 pk. Vanaf 25.340 euro, Business 28.380 euro. Audi A3 1.4 TFSI Attraction Lichtvoetig en hoogwaardig. Bagage 365-1.100 liter. Gewicht 1.150 kg. Benzine 1.4 1,122 pk. Vanaf 26.020 euro, Pro Line 29.015 euro. Plus: 20 procent (2013), praktijkverbruik, afwerking. Min: vijfdeurs volgt later. op de flanken is de auto direct te herken nen, daar is geen logo voor nodig. Verder heeft: de auto, bijvoorbeeld bij de achterlich ten, details van nieuwere Audi-producten, zoals van de A4. Wat afmetingen betreft is de A3 vrijwel identiek, al levert de langere wielbasis iets meer binnenruimte op. Dat zelfde wordt verkregen door de stoelen iets lager te plaatsen, waardoor de hoogte van de carrosserie optimaal kan worden benut. Ook is er een lichte winst bij het bagagevolu me, van 365 tot 1.100 liter. De genoemde herkenbaarheid vinden we eveneens in het interieur terug. De mix van vertrouwde elementen uit de vorige A3 en onderdelen uit de nieuwere modellen levert hier een uitermate fraai eindresultaat'op. Op het gebied van materiaalgebruik en af werking is Audi nauwelijks te overtreffen. De nieuwe A3 is een Audi tot in de kleinste details, met een overeenkomstig hoogwaardige afwerking. foto's Automedia De verfijning is vooral in de detaillering te rug te vinden. Zoals de zilverkleurige ran den rond de ventilatieroosters, de fijne me- taalkleurige belijning en niet te vergeten het flinterdunne MMI- scherm, dat tijdens het starten uit het dashboard omhoogkomt Daarop zijn onder meer de uitlezing van het audiosysteem en de navigatie (vanaf Pro Line) te vinden. De bediening gaat zoals al tijd met een grote draaiknop tussen de stoe len. Even wennen voor de nieuwkomer, maar je kunt er snel mee lezen en schrijven. Door de lagere zitpositie, het lagere gewicht en het eveneens iets lagere zwaartepunt heeft de Audi A3 aan sportiviteit gewonnen, terwijl er qua comfort niets is ingeleverd. De basismotor is de 1.4 liter TFSI met turbo en directe inspuiting. Deze machine is geop timaliseerd en levert onveranderd een ver mogen van 122 pk en een voldoende krach tig koppel van 200 Nm tussen 1.400 en 4.000 toeren per minuut. Dat zorgt voor goede prestaties (203 kilometer per uur; 0-100 in 9,3 seconden), maar dankzij de zes- bak kan de motor bij vrijwel alle snelheden binnen een gunstig toerental worden gehou den. Daarbij helpt ook de schakelindicator, waardoor in de praktijk probleemloos een brandstofverbruik wordt behaald dat boven de 1 op 15 zit. Daarmee verdient deze auto zeker de 20 procent bijtelling, die ook bij aanschaf in geheel 2013 overeind blijft. De prijsstelling van de nieuwe Audi A3 blijft op het niveau van zijn voorganger. De 1.4 TFSI is er vanaf 26.020 euro. Begin vol gend jaar verschijnt nog de vijfdeurs Sport- back, met een langere wielbasis en meer ruimte op de achterbank. Plus: onderstel, fijne motor, prijs. Min: 25 procent bijtelling (2013). door Willem de Volder De Panda 4x4 duikt in Neder land niet frequent op in het straatbeeld, in Italië zijn ze er meer van gecharmeerd. Die compacte Fiat biedt niet alleen veel gebruiksgemak, maar etaleert ook daadkracht. Fiat tilt de 4x4 met diverse technieken naar een hoger niveau, waardoor deze voor weinig hindernissen terugdeinst. Denk aan Torque on Demand, waarmee de permanente vierwiel- aandrijving volledig elektronisch wordt gecontroleerd én de aandrijf- krachten waar nodig tussen voor- en achteras worden verdeeld. Elektronische Stabiliteit Controle en een Elektronisch Sper Differen tieel zijn standaard. Dat laatste zorgt voor extra ondersteuning als er op sneeuw, ijs of in de modder wordt gereden. Om ritten in moei lijke omstandigheden tot een goed einde te brengen, heeft Fiat de Pan da 4x4 ook voorzien van een aan gepast onderstel, met een onafhan kelijke wielophanging aan de voor zijde en een versterkte stabilisator stang tussen de wielen achter. De zesbak heeft een verkorte eerste verzet voor betere offroadpresta- ties. De 85 pk sterke TwinAir benzine motor is de enige mogelijkheid. Se rieuze hindernissen en een slecht wegdek vormen voor de Panda 4x4 geen probleem. Met het groot ste gemak legden we een uitgestip peld parcours af. Bij elke beproe ving is grip op de ondergrond van zelfsprekend en blijft het gevoel van veiligheid overheersen. Op de droge (asfalt)wegen gedraagt de Panda 4x4 zich heel comfortabel. Fiat levert de auto vanaf 16.190 eu ro. Voor diegenen die wel de 4X4-uitstraling willen, maar niet het aandrijfsysteem, levert Fiat een 85 pk sterke Panda Trekking, voor 13.390 euro. Beide zijn goed voor 20 procent fiscale bij telling. door Roel van Gils Kia heeft de Sorento in het nieuw gestoken. Begin ja nuari staat de vernieuwde versie van de Koreaanse SUV bij de vaderlandse dealers. Dankzij een verbeterd motorenpalet en een lichtere (stijvere) carrosserie structuur scoort de Sorento voor het eerst een groen C-label. De Sorento dankt het nieuwe plat form aan neefje Hyundai Santé Fe, die dezelfde basis gebruikt. Kia spreekt zelf van sterk verbeterde rijeigenschappen. Dat moeten we enigszins in perspectief plaatsen. De nieuwe carrosseriestructuur is dan wel 18 procent stijver en iets lichter, aan de set-up van het on derstel is (op de subframes na) Fiat Panda 4x4: werker, foto WdeV Sorento: rijk uitgerust niets gewijzigd. Hoeft ook niet, want Kia heeft bij de introductie in 2009 al enorme vooruitgang ge boekt door af te stappen van het ladderchassis. Er is gekozen voor een comfortabele afstemming, met als gevolg de neiging tot over hellen in snel genomen bochten. Het programma is helder van op zet met keuze uit twee motoren, waarbij de nadruk ligt op de voor wielaandrijvers. De Sorento is met 4WD te koop, maar de noodzaak daarvan valt te betwisten. De vier- wielaandrijver heeft niet eens een hoger trekgewicht. Dat is voor alle versies identiek: 2.000 kilo. De 2.4 GDi-benzinemotor en 2.2 CRDi-diesel zijn iets zuiniger. De meeste vooruitgang zit bij de diesel (436 Nm en 197 pk), die ge noegen neemt met 5,8 liter per 100 kilometer (153 gram per kilo meter aan CO2). De diesel ge draagt zich keurig. Alleen als het uiterste wordt gevraagd, zet de au to zijn keel op. Kia verlangt voor de van binnen en buiten bijgepun te Sorento minimaal 39.995 euro (2.4 GDi met Plus Pack). De riante standaarduitrusting laat weinig te foto Kia wensen over. Toename gebruik van winterhanden Volgens onderzoek gaat deze win ter 39 procent van de automobilis ten over op winterhanden. Dat zijn dan vooral de veelrijders en mensen die trouw naar de winter sport gaan. Het betekent een forse groei ten opzichte van het vorige winterseizoen, toen nog 31 pro cent op winterhanden reed. Bestaande Mondeo blijft op 20 procent De huidige Mondeo moet nog door. Door aanpassingen daalt de C02-uitstoot van de 1.6 TDCi Eco- netic naar 112 gram per kilometer en kan daarmee ook in 2013 met bijtelling van 20 procent worden gekocht. Koppel (270 Nm) en ver mogen (115 pk) blijven gelijk. Ook de leasemarkt vertoont dalende trend Het aantal leaseauto's in ons land daalt, vooral sinds 1 juli. Toen wer den de normen voor lagere bijtel ling aangescherpt. Kwartaal twee gaf nog winst, september was een heel slechte maand. Renault doet het goed met de Mégane, gevolgd door VW Polo en Peugeot 208. CONCURRENT •Mercedes A180 De nieuwe A-klasse breekt volledig met de traditie en is voortaan een meer tradi tionele vijfdeurs hatchback. Bagage 341-1.157 liter. Gewicht 1.270 kg. Benzine 1.6 1,122 pk. EEB1IHE5S Plus: afwerking, rijgedrag, comfort. Min: 25 procent bijtelling (2013), prijsstelling. Vanaf 26.380 euro, Momentum 29.430 euro. CONCURRENT© Volvo V40 T3 Voor het eerst doet Volvo serieus mee in dit segment, met de nieuwe V40, die al leen als vijfdeurs beschikbaar is. Bagage 355-1.032 liter. Gewicht 1.268 kg. Benzine 1.6 1,150 pk. Plus: 20 procent bijtelling (2013), uitstraling, motor. Min: gewicht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 17