iól
Rijplezier voor een schappelijke prijs
'Het is net een botsauto, gas geven en gaan
OCCASION
Voor hetzelfde geld: Fiat Panda 1.2
Voor hetzelfde geld: Dacia Logan MCV 1.6
DROOMAUTO
woensdag 24 oktober 2012
Honda Civic uit 2004
Om de week testen we een oc
casion uit de regio. Hoe goed
rijdt hij nog? Wat zit er allemaal
op en aan? En wat is er voor het
zelfde geld nog meer te koop?
We zoeken het voor u uit. Deze
week een Honda Civic Sport.
door Lucas boot
Honda viert in 2002 tijdens
de autosalon van Parijs
het dertigjarige bestaan
van haar kassucces de Ci
vic. De Japanners laten in de Fran
se hoofdstad vol trots een '30th
Anniversary'-variant zien van de
sportieve Civic Type-R. Nu met
iets meer toeters en bellen, andere
kleuren en in een gelimiteerde op
lage. Honda grijpt de jubileumvie
ring meteen aan voor de introduc
tie van een wat minder potent
broertje: de Civic 1.6 Sport. Die au
to vonden we bij Autobedrijf van
der Vliet in Goes. De 'Sport' heeft
veel weg van zijn vitalere familiege-
noot. Ze delen een soortgelijk
bumperpakket - voor, achter en zij
- en hebben allebei een heerlijk
klein, kaal sportstuur. Zon Type R
stuurt vlijmscherp en direct. Die
eigenschappen ontbeert de Sport.
Zijn besturing is waziger en veel
indirecter. Verschil tussen een to
patleet en een sportrecreant moet
er nou eenmaal zijn.
Maar waar de twee elkaar weer te
genkomen is op het terrein van rij
plezier. De Civic duikt fel bochten
in en laat zich moeilijk van de wijs
brengen wanneer je 'm goed de
sporen geeft. Hij blijft opvallend
lang neutraal in bochten. Ga je
echt pushen, dan treedt er voor
spelbaar onderstuur op. Laat nu
abrupt het gaspedaal los en het
kontje van de Honda wil wel eens
een schuivertje maken. Da's leuk
als je dat bewust oproept, je
schrikt er misschien van als je het
niet verwacht. De sportieve rijder
- voor wie deze auto bedoeld is -
zal dit 'kwispelgedrag' alleen maar
toejuichen. De andere kant van de
medaille is het gebrekkige com
fort. De Civic is namelijk behoor
lijk rumoerig en door de stevige af-
Honda Civic 1.6 Sport
Prijs: 6.500 euro
Bouwjaar: 4-2004
Km-stand: 136.934 (NAP)
Transmissie: handgeschakelde vijf-
bak
Motor: 1,6 liter viercilinder, benzi-
De Honda Civic 1.6 Sport
stelling van het onderstel hoor en
voel je veel trillingen. Diezelfde
sportieve rijder zal zeggen dat dit
past bij zo'n auto. "De Civic 'leeft'
juist." Ik kan 'm geen ongelijk ge
ven. Deze Sport komt uit 2004 en
heeft twee eigenaren gehad die ge
zien de staat van de auto zuinig
met hun 'kindje' zijn omgegaan.
Nauwelijks gebruikssporen te vin
den. Onderdelen die wel aandacht
verdienen zijn de bestuurdersstoel
- die zit een beetje los en wiebelt
daardoor irritant - en het lichtme
talen wiel rechtsvoor. Hier zitten
nogal wat blazen op de coating
van het aluminium. Als je hier
doorheen kijkt; zie je een prima oc
casion die voor een schappelijke
prijs vooral veel rijplezier biedt
Dat is het sterkste punt van deze
Civic en meteen ook z'n meest on
derschatte kant.
Welke occasion ziet u graag getest?
Laat hef ons weten via
contact@buroboot.com
Vermogen: 110 pk, 152 Nm*
0-100 km/u: 9,9 sec*
Topsnelheid: 187 km/h*
Gecombineerd verbruik: 1 op
14,9*
Afleverkosten: 495 euro, inclusief
beurt, nieuwe apk en zes maanden
Bovag-garantie.
Bijzonderheden: spoilerspakket,
sportstoelen
Verkooppunt: Autobedrijf Van der
Vliet, Goes
Website: www.autovdvliet.nl
*fabrieksopgave
Historie: De Honda Civic heeft
twee eigenaren gehad en is bij Van
der Vliet in Goes door een particu
lier ingeruild. De onderhoudshisto-
rie is bekend en gedocumenteerd.
Bij 109.000 kilometer is de distri-
butieriem vervangen.
Prijs: 6500 euro; Bouwjaar: 2-2008; Km-stand: 65.028 (NAP); Transmissie:
handgeschakelde vijfbak; Motor: 1,2 liter viercilinder, benzine; Vermogen: 59
pk/ 102 Nm; Afleverkosten: prijs is inclusief nieuwe apk, afleverbeurt en 3
maanden Bovag-garantie; Bijzonderheden: climat control, lichtmetalen wie
len; Verkooppunt: Autobedrijf Van Oorschot, Bergen op Zoom; Website:
www.autobedrijfvanoorschot.nl
Prijs: 6444 euro; Bouwjaar: 4-2008; Km-stand: 112.695 (NAP); Transmissie:
handgeschakelde vijfbak; Motor: 1,6 liter viercilinder, benzine; Vermogen: 87
pk/ 128 Nm; Afleverkosten: 395 euro, inclusief afleveringsbeurt en nieuwe
apk. Tegen meerprijs ook met 6 maanden garantie; Bijzonderheden: zevenzit-
ter, auto van eerste eigenaar; Verkooppunt: Occasion Center Roosendaal;
Website: www.occasioncenterroosendaal.nl
Nissan Figaro, een lot uit de loterij
door Lucas Boot
Een Nissan, ja. En dan ook
nog uit de jaren negentig.
„Hij ziet eruit als een klas
sieker uit de jaren vijftig,
"maar het is echt een mo
derne auto uit 1991. De Figaro is de
eerste echte retro-auto, nog voor
de Mini 500 en de Kever", vertelt
Jack Bouman uit Breda met een
grote glimlach. Hij is nu enkele
maanden de blije eigenaar van de
Nissan. De dagelijkse auto speelt
sindsdien tweede viool. „Die gaan
we straks gebruiken als het weer
omslaat. We rijden zolang het kan
lekker in de Figaro."
Bouman wist nog niet zo heel
lang van het bestaan van de re
tro-Nissan. Hij kwam 'm per toe
val tegen op internet. „Wat is dat
voor een ding?", dacht ik. „Hier
wil ik meer van weten." De Breda-
naar speurde het web af en kwam
erachter wat voor bijzondere auto
de Figaro is: een lot uit de loterij.
Dat zit zo. Nissan introduceert de
Figaro op de autobeurs van Tokyo
in 1989. Het merk heeft een ont
werpwedstrijd voor de beurs uitge
schreven met de Figaro als win
naar. „De reacties op de beurs wa
ren overweldigend en Nissan be
sloot een oplage van 8000 stuks te
produceren." In een oogwenk zijn
alle Figaro's verkocht. De Japan
ners besluiten nog een lading te
maken en bedenken een slimme
marketingstunt: een loterij. Nissan
verdeelt 70.000 loten voor nog
eens 12.000 beschikbare Figaro's.
Na de hype belanden er steeds
meer in Europa. Met name in
Groot-Brittannië zijn ze populair.
„Ik denk omdat de Figaro ook
rechtsgestuurd is. In Japan rijden
ze ook aan de 'verkeerde' kant,
maar ze gebruiken wel kilometers
en geen mijlen. Bijzonder toch?"
Maar is er nog veel meer opmerke
lijks aan de Figaro. Standaard heeft
hij airconditioning, stuurbekrachti
ging, elektrisch bedienbare ramen,
radio/cd-speler en lederen bekle
ding op de stoelen. „Die zijn zo
dik, het lijkt wel alsof je ze uit een
Jaguar komen." Dit soort luxe was
hoogst "ongebruikelijk voor een
Nissan uit die tijd. „De Figaro was
zijn tijd.ver vooruit. Hij heeft bij
voorbeeld ook al een viercilinder
turbomotor, zoals je die nu veel
ziet." Nog een leuke attractie vindt
Bouman tot slot de automatische
versnellingsbak. „Hierdoor is het
net een botsautootje. Gas geven
en gaan!"
Heeft u ook een bijzondere auto? Klas
siek of modern? Laat het ons weten via
contact@buroboot.com
Een trotse Jack Bouman bij zijn bijzondere Figaro.
foto Lucas Boot