iól Rijplezier voor een schappelijke prijs 'Het is net een botsauto, gas geven en gaan OCCASION Voor hetzelfde geld: Fiat Panda 1.2 Voor hetzelfde geld: Dacia Logan MCV 1.6 DROOMAUTO woensdag 24 oktober 2012 Honda Civic uit 2004 Om de week testen we een oc casion uit de regio. Hoe goed rijdt hij nog? Wat zit er allemaal op en aan? En wat is er voor het zelfde geld nog meer te koop? We zoeken het voor u uit. Deze week een Honda Civic Sport. door Lucas boot Honda viert in 2002 tijdens de autosalon van Parijs het dertigjarige bestaan van haar kassucces de Ci vic. De Japanners laten in de Fran se hoofdstad vol trots een '30th Anniversary'-variant zien van de sportieve Civic Type-R. Nu met iets meer toeters en bellen, andere kleuren en in een gelimiteerde op lage. Honda grijpt de jubileumvie ring meteen aan voor de introduc tie van een wat minder potent broertje: de Civic 1.6 Sport. Die au to vonden we bij Autobedrijf van der Vliet in Goes. De 'Sport' heeft veel weg van zijn vitalere familiege- noot. Ze delen een soortgelijk bumperpakket - voor, achter en zij - en hebben allebei een heerlijk klein, kaal sportstuur. Zon Type R stuurt vlijmscherp en direct. Die eigenschappen ontbeert de Sport. Zijn besturing is waziger en veel indirecter. Verschil tussen een to patleet en een sportrecreant moet er nou eenmaal zijn. Maar waar de twee elkaar weer te genkomen is op het terrein van rij plezier. De Civic duikt fel bochten in en laat zich moeilijk van de wijs brengen wanneer je 'm goed de sporen geeft. Hij blijft opvallend lang neutraal in bochten. Ga je echt pushen, dan treedt er voor spelbaar onderstuur op. Laat nu abrupt het gaspedaal los en het kontje van de Honda wil wel eens een schuivertje maken. Da's leuk als je dat bewust oproept, je schrikt er misschien van als je het niet verwacht. De sportieve rijder - voor wie deze auto bedoeld is - zal dit 'kwispelgedrag' alleen maar toejuichen. De andere kant van de medaille is het gebrekkige com fort. De Civic is namelijk behoor lijk rumoerig en door de stevige af- Honda Civic 1.6 Sport Prijs: 6.500 euro Bouwjaar: 4-2004 Km-stand: 136.934 (NAP) Transmissie: handgeschakelde vijf- bak Motor: 1,6 liter viercilinder, benzi- De Honda Civic 1.6 Sport stelling van het onderstel hoor en voel je veel trillingen. Diezelfde sportieve rijder zal zeggen dat dit past bij zo'n auto. "De Civic 'leeft' juist." Ik kan 'm geen ongelijk ge ven. Deze Sport komt uit 2004 en heeft twee eigenaren gehad die ge zien de staat van de auto zuinig met hun 'kindje' zijn omgegaan. Nauwelijks gebruikssporen te vin den. Onderdelen die wel aandacht verdienen zijn de bestuurdersstoel - die zit een beetje los en wiebelt daardoor irritant - en het lichtme talen wiel rechtsvoor. Hier zitten nogal wat blazen op de coating van het aluminium. Als je hier doorheen kijkt; zie je een prima oc casion die voor een schappelijke prijs vooral veel rijplezier biedt Dat is het sterkste punt van deze Civic en meteen ook z'n meest on derschatte kant. Welke occasion ziet u graag getest? Laat hef ons weten via contact@buroboot.com Vermogen: 110 pk, 152 Nm* 0-100 km/u: 9,9 sec* Topsnelheid: 187 km/h* Gecombineerd verbruik: 1 op 14,9* Afleverkosten: 495 euro, inclusief beurt, nieuwe apk en zes maanden Bovag-garantie. Bijzonderheden: spoilerspakket, sportstoelen Verkooppunt: Autobedrijf Van der Vliet, Goes Website: www.autovdvliet.nl *fabrieksopgave Historie: De Honda Civic heeft twee eigenaren gehad en is bij Van der Vliet in Goes door een particu lier ingeruild. De onderhoudshisto- rie is bekend en gedocumenteerd. Bij 109.000 kilometer is de distri- butieriem vervangen. Prijs: 6500 euro; Bouwjaar: 2-2008; Km-stand: 65.028 (NAP); Transmissie: handgeschakelde vijfbak; Motor: 1,2 liter viercilinder, benzine; Vermogen: 59 pk/ 102 Nm; Afleverkosten: prijs is inclusief nieuwe apk, afleverbeurt en 3 maanden Bovag-garantie; Bijzonderheden: climat control, lichtmetalen wie len; Verkooppunt: Autobedrijf Van Oorschot, Bergen op Zoom; Website: www.autobedrijfvanoorschot.nl Prijs: 6444 euro; Bouwjaar: 4-2008; Km-stand: 112.695 (NAP); Transmissie: handgeschakelde vijfbak; Motor: 1,6 liter viercilinder, benzine; Vermogen: 87 pk/ 128 Nm; Afleverkosten: 395 euro, inclusief afleveringsbeurt en nieuwe apk. Tegen meerprijs ook met 6 maanden garantie; Bijzonderheden: zevenzit- ter, auto van eerste eigenaar; Verkooppunt: Occasion Center Roosendaal; Website: www.occasioncenterroosendaal.nl Nissan Figaro, een lot uit de loterij door Lucas Boot Een Nissan, ja. En dan ook nog uit de jaren negentig. „Hij ziet eruit als een klas sieker uit de jaren vijftig, "maar het is echt een mo derne auto uit 1991. De Figaro is de eerste echte retro-auto, nog voor de Mini 500 en de Kever", vertelt Jack Bouman uit Breda met een grote glimlach. Hij is nu enkele maanden de blije eigenaar van de Nissan. De dagelijkse auto speelt sindsdien tweede viool. „Die gaan we straks gebruiken als het weer omslaat. We rijden zolang het kan lekker in de Figaro." Bouman wist nog niet zo heel lang van het bestaan van de re tro-Nissan. Hij kwam 'm per toe val tegen op internet. „Wat is dat voor een ding?", dacht ik. „Hier wil ik meer van weten." De Breda- naar speurde het web af en kwam erachter wat voor bijzondere auto de Figaro is: een lot uit de loterij. Dat zit zo. Nissan introduceert de Figaro op de autobeurs van Tokyo in 1989. Het merk heeft een ont werpwedstrijd voor de beurs uitge schreven met de Figaro als win naar. „De reacties op de beurs wa ren overweldigend en Nissan be sloot een oplage van 8000 stuks te produceren." In een oogwenk zijn alle Figaro's verkocht. De Japan ners besluiten nog een lading te maken en bedenken een slimme marketingstunt: een loterij. Nissan verdeelt 70.000 loten voor nog eens 12.000 beschikbare Figaro's. Na de hype belanden er steeds meer in Europa. Met name in Groot-Brittannië zijn ze populair. „Ik denk omdat de Figaro ook rechtsgestuurd is. In Japan rijden ze ook aan de 'verkeerde' kant, maar ze gebruiken wel kilometers en geen mijlen. Bijzonder toch?" Maar is er nog veel meer opmerke lijks aan de Figaro. Standaard heeft hij airconditioning, stuurbekrachti ging, elektrisch bedienbare ramen, radio/cd-speler en lederen bekle ding op de stoelen. „Die zijn zo dik, het lijkt wel alsof je ze uit een Jaguar komen." Dit soort luxe was hoogst "ongebruikelijk voor een Nissan uit die tijd. „De Figaro was zijn tijd.ver vooruit. Hij heeft bij voorbeeld ook al een viercilinder turbomotor, zoals je die nu veel ziet." Nog een leuke attractie vindt Bouman tot slot de automatische versnellingsbak. „Hierdoor is het net een botsautootje. Gas geven en gaan!" Heeft u ook een bijzondere auto? Klas siek of modern? Laat het ons weten via contact@buroboot.com Een trotse Jack Bouman bij zijn bijzondere Figaro. foto Lucas Boot

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 16