personeels-
onderhoud
Het grote
20 oktober 2012 deOndernemer vr
Marco Utermark AA
is accountant en als partner verbonden
aan DRV Accountants Adviseurs
Vestiging DRV Goes
m.utermark@drv.nl
Wat mij opvalt is dat veel organisaties onvoldoende doordacht
met het proces van inkrimpen omgaan. Er worden op gevoel
mensen aangewezen die de zaak moeten verlaten. Daarna volgt
het inzicht in de regelgeving en het prijskaartje en worden weer
andere keuzes gemaakt. Helaas ook dan vaak de verkeerde.
•K-j Aantallen slecht uitgangspunt
m In de meeste organisaties is niet het aantal personeelsleden het
S probleem dat aangepakt moet worden, maar juist de opbouw
H van het personeelsbestand. Want als die opbouw niet goed is, is
H de kostprijs te hoog en prijst de onderneming zich uit de markt.
Een dure en emotionele reorganisatie op basis van regelgeving en
ikostenplaatje wordt dan weer opgevolgd door aanname of inzet
van flexibel personeel. Welke waarde dat laatste toevoegt op lan-
f''-1 gere termijn is de vraag, maar handig lijkt het wel; je kunt immers
snel weer inkrimpen.
'Ik wens u veel personeel toe' is een oud gezegde. In de huidige
tijd is 'personeel' voor veel ondernemers inderdaad een lastig on
derdeel van hun bedrijfsvoering. Bij velen gaat de bezem er door
heen. Maar of dat voor de lange termijn wel zo handig gebeurt,
mag je je hardop afvragen.
Frans Lievens: 'We gaan het beter doen dan anderen'.
ciële risico's. Zijn zakelijke aanpak
leidt in de loop der jaren wel eens tot
weerstand.
Harde leerschool
In 2001 stapt hij met de exploitatie
van het nieuwe Scheldetheater in Ter-
neuzen de wereld van kunst en cul
tuur in. Een groentje in het milieu
van impresariaten en producenten.
Het is een harde leerschool, leergeld
inbegrepen. "Maar ik heb mijn zwak
ke plekken snel kunnen dichten. En
daar zijn die impresariaten vervolgens
ook wel achtergekomen.Nee, ik
denk niet ze me erg aardig vinden
Lievens noemt zichzelf'een stevige
onderhandelaar'. Scherp inkopen, be
tekent dat in de praktijk, daar is winst
te behalen. "Dat moet wil je overle
ven. Maar is er eenmaal een akkoord,
dan zul je mij niet meer horen. Dan is
het klaar."
Binnen driejaar draait het Schelde
theater zonder verliezen, toch opmer
kelijk in de wereld van kunst en cul
tuur. De programmering en een hand
zaam team vormen de basis. Het mo
del Lievens blijft in het Zeeuwse niet
onopgemerkt. Met slecht renderende
theaters kloppen Middelburg en ver
volgens ook Goes bij hem aan; In
2011 volgt de overname van Theater
Exploitatie Zeeland (TEZ), koepel
van de armlastige theaters in Middel
burg (Stadsschouwburg) en Goes (De
Mythe). In juli dit jaar zet Lievens'
zijn handtekening onder het koopcon
tract van de evenementenhal op het
Zeeland Entertainment Park (ZEP) in
Middelburg. De hal moet rond de
jaarwisseling open zijn, de eerste klan
ten zijn inmiddels geboekt.
Wat zijn drijfveer is? "Een bedrijf op
bouwen dat resultaat oplevert. Niet al
leen financieel, ook maatschappelijk",
antwoordt hij. Frans Lievens weer
spreekt kritiek als zou zijn beleid
vooral zijn gebaseerd op een populai
re programmering, samen te vatten in
het theater van de lach. "Wij zijn een
cultureel podium, brengen zeker niet
alleen amusement. Maar we program
meren niet voor een lege zaal, we stre
ven vaak naar een uitverkocht huis.
Een volle schouwburg is toch voor ie
dereen prettig. Maar voor elk van de
drie theaters bieden wij een-kwaliteits
programma, bij voorkeur zonder
overlappingen. In elk theater contro
leert een raad van toezicht of de pro
grammering voldoet aan het culturele
profiel. Waarover hebben we het
dan?" Hij zwijgt even. Dan: "De pu
blieke indruk is dat Lievens commer
cieel programmeert. Ik zeg: dat is
beeldvorming en helaas kan ik daar
weinig aan veranderen..Terwijl een
echte analyse zal aantonen dat we aan
de ene kant populair programmeren,
maar ook vernieuwend en risicovol."
Bedrijfsvoering
De schoorsteen moet kunnen roken,
stelt hij vast. Ook, of misschien wel
juist in het theater. Dat noopt, zegt
hij, tot een efficiënte bedrijfsvoering.
Dus schuwt hij harde ingrepen niet.
"Ook in de wereld kunst en cultuur
moet geld worden verdiend. Vergeet
dat niet. We snijden weg wat niets
toevoegt, we combineren wat we
kunnen samenvoegen. In het Schelde
theater werken we vanaf het begin
met een kleine bezetting. Korte lij
nen, snelle beslissingen, geen oeverlo
ze vergaderingen, flexibiliteit. Thea-
Foto: Mark Neelemans
terdirecteur is een overschat beroep.
Het werk is te vatten in een schijf van
vijf: programmeren, publiceren, thea
tertechniek, theaterhoreca en kaart
verkoop. Modem management, daar
gaat het om. Zo gaat het nu langzaam
aan ook in Middelburg en Goes. Dat
betekent dus beduidend minder werk
plekken .dan voorheen. Maar dat kan,
dat moet ook. We hebben een reorga
nisatieplan gemaakt, met de bonden
en de ondernemingsraad een sociaal
plan opgesteld. Want het betreft wel
toegewijde theatermensen en dat gaat
niemand in de kouwe kleren zitten."
Hij moet weg. In Middelburg wacht
overleg over de verbouwing van Stu
dio A58. Een multifunctionele evene
mentenhal moet het worden, zegt hij.
Gelegenheid voor beurzen, feesten,
grote publieksvoorstellingen en -con
certen. Ja, ook theater, bevestigt hij
de vraag. "De inrichting wordt basic.
Vloer, verwarming, elektra... De en
tourage en sfeer passen we aan aan de
gelegenheid. Prima locatie, zo pal aan
de snelweg. Met A58 gaan we de
markt veroveren."
Lievens heeft hoge verwachtingen
van wat hij zijn 'laatste kunstje'
noemt. Hoewel? Deze week schrap
pen B en W van Middelburg uit kos
ten overwegingen de bouw van een
nieuw theater. In plaats daarvan
wordt de huidige stadsschouwburg
aan het Molenwater verbouwd. Lie
vens is teleurgesteld, maar toont be
grip. Hij gaat in gesprek met de ge
meente. In elk geval is hij niet van
plan te stoppen met de exploitatie.
'We zijn het aan bezoekers verplicht
om een oplossing te bieden.'
Gezonde opbouw
Juist als je uitgaat van een goed resultaat op langere termijn, is
het belangrijk om voortdurend alert te zijn op de opbouw van
het personeelsbestand. Vragen die u zich regelmatig kunt stel
len zijn: Hoe zien mijn markt en mijn bedrijf er over een paar jaar
uit? Welke kennis en vaardigheden hebben mijn mensen dan
nodig? Heb ik nu mensen in dienst die dat straks hebben? Heb ik
dan ook een goede mix tussen ervaren en jongere krachten? Een
toekomst voorspellen kan niemand, maar een goede inschatting
maken kunt u als ondernemer wel. Die inschatting past u aan als
er zich veranderingen voordoen. Daarom vraagt dë samenstelling
van het personeelsbestand doorlopend uw aandacht.
k? Voortdurend actie ondernemen
3j| Verschilt het huidige personeelsbestand van de toekomstige be-
bg hoeften, breng dan de verschillen zo goed mogelijk in kaart. Op
basis daarvan bepaalt u de trainings- en opleidingsbehoeften, uw
werving en selectie en manieren om de mensen vast te houden
j£; die u straks hard nodig heeft. U krijgt dan ook in beeld welke uit-
stroom nodig is en kunt daar op tijd passende oplossingen voor
ijl bedenken. Zo beperkt en spreidt u de kosten.
Dynamiek markt vraagt flexibele schil
Wat gisteren nog ondenkbaar leek, is de realiteit van morgen.
Werkgevers staan hierdoor voor een uitdaging om bij de inrich
ting van het personeelsbestand in te spelen op de dynamiek in de
markt. Dat betekent dat u bij de inrichting van uw personeelsbe-
stand een juiste balans moet zien te vinden tussen een vaste kern
en een flexibele schil van goede mensen die u op tijdelijke basis
snel kunt inzetten.
Net zoals auto's, machines en ICT vraagt uw personeel voort-
j. i durend onderhoud. Doe dat periodiek en goed. U heeft het ten
M slotte over dat deel van uw bedrijfsvoering dat uw resultaat het
meeste beïnvloedt!
p.s Wilt u klankborden of ondersteuning op het gebied van per
soneel, dan kunt u mij of een van onze HR adviseurs altijd bellen!
DRV
DRV Accountants Adviseurs is met een team van
500 medewerkers en 11 vestigingen in Zuid-HollandZeeland en
West-Brabant een inspiratiebron voor nuchtere ondernemers.