personeels- onderhoud Het grote 20 oktober 2012 deOndernemer vr Marco Utermark AA is accountant en als partner verbonden aan DRV Accountants Adviseurs Vestiging DRV Goes m.utermark@drv.nl Wat mij opvalt is dat veel organisaties onvoldoende doordacht met het proces van inkrimpen omgaan. Er worden op gevoel mensen aangewezen die de zaak moeten verlaten. Daarna volgt het inzicht in de regelgeving en het prijskaartje en worden weer andere keuzes gemaakt. Helaas ook dan vaak de verkeerde. •K-j Aantallen slecht uitgangspunt m In de meeste organisaties is niet het aantal personeelsleden het S probleem dat aangepakt moet worden, maar juist de opbouw H van het personeelsbestand. Want als die opbouw niet goed is, is H de kostprijs te hoog en prijst de onderneming zich uit de markt. Een dure en emotionele reorganisatie op basis van regelgeving en ikostenplaatje wordt dan weer opgevolgd door aanname of inzet van flexibel personeel. Welke waarde dat laatste toevoegt op lan- f''-1 gere termijn is de vraag, maar handig lijkt het wel; je kunt immers snel weer inkrimpen. 'Ik wens u veel personeel toe' is een oud gezegde. In de huidige tijd is 'personeel' voor veel ondernemers inderdaad een lastig on derdeel van hun bedrijfsvoering. Bij velen gaat de bezem er door heen. Maar of dat voor de lange termijn wel zo handig gebeurt, mag je je hardop afvragen. Frans Lievens: 'We gaan het beter doen dan anderen'. ciële risico's. Zijn zakelijke aanpak leidt in de loop der jaren wel eens tot weerstand. Harde leerschool In 2001 stapt hij met de exploitatie van het nieuwe Scheldetheater in Ter- neuzen de wereld van kunst en cul tuur in. Een groentje in het milieu van impresariaten en producenten. Het is een harde leerschool, leergeld inbegrepen. "Maar ik heb mijn zwak ke plekken snel kunnen dichten. En daar zijn die impresariaten vervolgens ook wel achtergekomen.Nee, ik denk niet ze me erg aardig vinden Lievens noemt zichzelf'een stevige onderhandelaar'. Scherp inkopen, be tekent dat in de praktijk, daar is winst te behalen. "Dat moet wil je overle ven. Maar is er eenmaal een akkoord, dan zul je mij niet meer horen. Dan is het klaar." Binnen driejaar draait het Schelde theater zonder verliezen, toch opmer kelijk in de wereld van kunst en cul tuur. De programmering en een hand zaam team vormen de basis. Het mo del Lievens blijft in het Zeeuwse niet onopgemerkt. Met slecht renderende theaters kloppen Middelburg en ver volgens ook Goes bij hem aan; In 2011 volgt de overname van Theater Exploitatie Zeeland (TEZ), koepel van de armlastige theaters in Middel burg (Stadsschouwburg) en Goes (De Mythe). In juli dit jaar zet Lievens' zijn handtekening onder het koopcon tract van de evenementenhal op het Zeeland Entertainment Park (ZEP) in Middelburg. De hal moet rond de jaarwisseling open zijn, de eerste klan ten zijn inmiddels geboekt. Wat zijn drijfveer is? "Een bedrijf op bouwen dat resultaat oplevert. Niet al leen financieel, ook maatschappelijk", antwoordt hij. Frans Lievens weer spreekt kritiek als zou zijn beleid vooral zijn gebaseerd op een populai re programmering, samen te vatten in het theater van de lach. "Wij zijn een cultureel podium, brengen zeker niet alleen amusement. Maar we program meren niet voor een lege zaal, we stre ven vaak naar een uitverkocht huis. Een volle schouwburg is toch voor ie dereen prettig. Maar voor elk van de drie theaters bieden wij een-kwaliteits programma, bij voorkeur zonder overlappingen. In elk theater contro leert een raad van toezicht of de pro grammering voldoet aan het culturele profiel. Waarover hebben we het dan?" Hij zwijgt even. Dan: "De pu blieke indruk is dat Lievens commer cieel programmeert. Ik zeg: dat is beeldvorming en helaas kan ik daar weinig aan veranderen..Terwijl een echte analyse zal aantonen dat we aan de ene kant populair programmeren, maar ook vernieuwend en risicovol." Bedrijfsvoering De schoorsteen moet kunnen roken, stelt hij vast. Ook, of misschien wel juist in het theater. Dat noopt, zegt hij, tot een efficiënte bedrijfsvoering. Dus schuwt hij harde ingrepen niet. "Ook in de wereld kunst en cultuur moet geld worden verdiend. Vergeet dat niet. We snijden weg wat niets toevoegt, we combineren wat we kunnen samenvoegen. In het Schelde theater werken we vanaf het begin met een kleine bezetting. Korte lij nen, snelle beslissingen, geen oeverlo ze vergaderingen, flexibiliteit. Thea- Foto: Mark Neelemans terdirecteur is een overschat beroep. Het werk is te vatten in een schijf van vijf: programmeren, publiceren, thea tertechniek, theaterhoreca en kaart verkoop. Modem management, daar gaat het om. Zo gaat het nu langzaam aan ook in Middelburg en Goes. Dat betekent dus beduidend minder werk plekken .dan voorheen. Maar dat kan, dat moet ook. We hebben een reorga nisatieplan gemaakt, met de bonden en de ondernemingsraad een sociaal plan opgesteld. Want het betreft wel toegewijde theatermensen en dat gaat niemand in de kouwe kleren zitten." Hij moet weg. In Middelburg wacht overleg over de verbouwing van Stu dio A58. Een multifunctionele evene mentenhal moet het worden, zegt hij. Gelegenheid voor beurzen, feesten, grote publieksvoorstellingen en -con certen. Ja, ook theater, bevestigt hij de vraag. "De inrichting wordt basic. Vloer, verwarming, elektra... De en tourage en sfeer passen we aan aan de gelegenheid. Prima locatie, zo pal aan de snelweg. Met A58 gaan we de markt veroveren." Lievens heeft hoge verwachtingen van wat hij zijn 'laatste kunstje' noemt. Hoewel? Deze week schrap pen B en W van Middelburg uit kos ten overwegingen de bouw van een nieuw theater. In plaats daarvan wordt de huidige stadsschouwburg aan het Molenwater verbouwd. Lie vens is teleurgesteld, maar toont be grip. Hij gaat in gesprek met de ge meente. In elk geval is hij niet van plan te stoppen met de exploitatie. 'We zijn het aan bezoekers verplicht om een oplossing te bieden.' Gezonde opbouw Juist als je uitgaat van een goed resultaat op langere termijn, is het belangrijk om voortdurend alert te zijn op de opbouw van het personeelsbestand. Vragen die u zich regelmatig kunt stel len zijn: Hoe zien mijn markt en mijn bedrijf er over een paar jaar uit? Welke kennis en vaardigheden hebben mijn mensen dan nodig? Heb ik nu mensen in dienst die dat straks hebben? Heb ik dan ook een goede mix tussen ervaren en jongere krachten? Een toekomst voorspellen kan niemand, maar een goede inschatting maken kunt u als ondernemer wel. Die inschatting past u aan als er zich veranderingen voordoen. Daarom vraagt dë samenstelling van het personeelsbestand doorlopend uw aandacht. k? Voortdurend actie ondernemen 3j| Verschilt het huidige personeelsbestand van de toekomstige be- bg hoeften, breng dan de verschillen zo goed mogelijk in kaart. Op basis daarvan bepaalt u de trainings- en opleidingsbehoeften, uw werving en selectie en manieren om de mensen vast te houden j£; die u straks hard nodig heeft. U krijgt dan ook in beeld welke uit- stroom nodig is en kunt daar op tijd passende oplossingen voor ijl bedenken. Zo beperkt en spreidt u de kosten. Dynamiek markt vraagt flexibele schil Wat gisteren nog ondenkbaar leek, is de realiteit van morgen. Werkgevers staan hierdoor voor een uitdaging om bij de inrich ting van het personeelsbestand in te spelen op de dynamiek in de markt. Dat betekent dat u bij de inrichting van uw personeelsbe- stand een juiste balans moet zien te vinden tussen een vaste kern en een flexibele schil van goede mensen die u op tijdelijke basis snel kunt inzetten. Net zoals auto's, machines en ICT vraagt uw personeel voort- j. i durend onderhoud. Doe dat periodiek en goed. U heeft het ten M slotte over dat deel van uw bedrijfsvoering dat uw resultaat het meeste beïnvloedt! p.s Wilt u klankborden of ondersteuning op het gebied van per soneel, dan kunt u mij of een van onze HR adviseurs altijd bellen! DRV DRV Accountants Adviseurs is met een team van 500 medewerkers en 11 vestigingen in Zuid-HollandZeeland en West-Brabant een inspiratiebron voor nuchtere ondernemers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 91