EEN HALFGELUKT MENS stond aan de wieg van de breuk met zijn dochter. Toeval, die naam? „Ha, ja, nu je het zegt. Het is inderdaad per ongeluk. Niet alle Eriks in mijn werk zijn slechteri ken, hoor. Erik Engerd uit de Stratemaker- opzeeshow bijvoorbeeld. Die heet wel En gerd, maar dat is-ie helemaal niet." Het contact met zijn dochter is nooit her steld. Doelt hij daarop als hij zegt dat hij graag een dapperder mens was geweest? „Tja, wat kan ik erover zeggen? We heb ben geen contact. Die dingen gebeuren." Staartjes haalt mismoedig zijn schouders op. Zijn ogen dwalen weg, de tuin in, één oor gespitst richting het gewas van de bu ren, waaruit een zacht gebrom klinkt. Een glimlach. „Hij is aan het maaien, denk ik." De onmin met zijn dochter - zij zette hem onder druk om Meijer terug te nemen - bereikte een dieptepunt toen zij dreigde naar buiten te komen met het verhaal dat ze slachtoffer zou zijn geweest van incest. Een constatering die onder hypnose werd vastgesteld. De methode, schrijft Staartjes in zijn in 2002 verschenen biografie Me neer Aart - Leven en werken van de man die geen kindervriend wil heten, klopt niet. Hij noemt het bedrieglijke herinnering. De affaire 'joeg' hem en zijn echtgenote Hanna (59) naar het Griekse eiland Pat mos, waar ze elk jaar vijf maanden vertoe ven in hun tweede woning. Om ook in Ne derland rust te vinden, verruilden ze drie maanden geleden het toeristische Marken voor het Friese platteland. Ze vonden een monumentaal huurpand tegenover de kerk in Dronryp. „Ik ben niet zo dol op drukte", verklaart Staartjes. „Per toeval stuitten we op dit pand." Met het rumoer van Marken laat Staartjes ook de geschiedenis met zijn dochter lie ver achter zich. Hij had een betere vader kunnen zijn, erkent hij. Onlangs zei zijn oudste zoon Paul in een speciale Aart-uit zending van het Avro-programma Opium dat zijn ouders nooit hadden moeten trou wen en kinderen hadden moeten krijgen. „Over die aflevering voelde ik me heel op gelaten. Er werden veel strelende dingen gezegd. Het was me iets te veel applaus, daar houd ik op het toneel ook niet van. Echt een theatertraditie: bij het minste of geringste gaat het publiek bravo roepen." Maar zijn zoon zei niet alleen 'strelende dingen'. „Ik kan weerbarstig zijn, tegen de draad in. Voor mijn directe omgeving is dat soms lastig." Dan wordt hij meneer Aart. „Ik zou hem geweest kunnen zijn, die rare snijboon. Het niet altijd even goed gehumeurde, de ernst, zijn hang naar het formele; dat heb ik wel in me. Het past me. En ik mag hem graag, die Piet Hein Donner-achtige figuur. Voor kinderen is meneer Aart trouwens heel vertrouwen wekkend, weet je dat? Ze klimmen bij hem op schoot, vertrouwen hem meer dan iemand die lacht en vrolijk is. Kinde ren houden van bromberen, ze weten wat ze aan hen hebben. Ik had een tante, daar was ik altijd bang voor. Zij praatte op zo'n deftige toon. 'Ach gut, ben jij nou dat leu ke ventje? Lach eens vriendelijk', zei ze dan. Daar moest ik niks van hebben." Als vader is hij misschien niet helemaal ge lukt, maar Staartjes vindt zich evenmin een goedgeslaagde opa. „Niet zo, vrees ik. Als mijn kleinkinderen op bezoek zijn, ge niet ik. Maar als ze weg zijn, ben ik blij dat ik kan uitrusten op de bank. Ik wilde wel een opa zijn uit films en boeken. Mijn ei gen grootmoeder was zo. Een echte oma, zonder tanden en met zwarte kleren aan. Ik sliep naast haar in een groot bed, heel veilig. Wanneer ze zich uitkleedde, kwam er een grote onderbroek tevoorschijn. Blo ter dan dat heb ik haar nooit gezien." Over bloot gesproken. Staartjes is open over jonge Aart, de schrijver Aart, de televi siemaker Aart, de acteur Aart. Maar wat be weegt de mens Aart? Wat maakt hem vro lijk? „Goh... Dat is nou raar hè, daar weet ik zo gauw geen antwoord op. Je gaat voort, je overleeft." Na enig nadenken: „Le zen is mooi, heel mooi. Ik houd van mooie boeken, mooie schrijvers, een mooie rol spelen. En de kleine momenten van geluk die ik samen met mijn vrouw en mijn vrienden beleef. Kijk, hier." Hij staat op en wenkt. „Die lindeboom, die is wel honderd jaar oud. De stam is hele maal hol van binnen. En daar, allemaal nieuwe scheuten. Die kleuren, prachtig", wijst Staartjes op het groen en wit in het binnenste van de bruine boom. „Van daag", zo gaat hij verder, „was ik bij de sla ger in Sint Annaparochie. Bijlsma, zo'n ouderwetse, die alles nog zelf doet, heel ambachtelijk. Dat vind ik geluk." =^k reageren? spectrum@wegener.nl Aart Staartjes Geboren op 1 maart 1938 in Amsterdam-Noord. 1957: Pantomimespeler in de mede door hem opgerich te groep Pantalone. Zijn va der stuurt hem naar de Kweekschool, maar hij stapt over naar de Toneelschool. 1959: Huwelijk met Ansje Eijgenhuijsen. 1972: Bedenkt en speelt sa men met Wieteke van Dort en Joost Prinsen in De Strate- makeropzeeshow. 1974: Bedenkt en speelt in De film van ome Willem. 1979: Speelt Hein Gatje in J.J. de Bom voorheen de Kinder vriend. 1982-2002 Presenteert de intocht van Sinterklaas. 1988: Bedenkt Het klokhuis. 1991: Huwelijk met Hanna van Boeschoten. 2006: Is de circusdirecteur Willy Waltz in televisieserie Waltz. 2009: Publiceert Hannes, zijn eerste kinderboek. 2012 Speelt oude oproer kraaier in bejaardenhuis in de Max-telefilm Nooit te oud. Aart Staartjes heeft een dochter, twee zoons en een stiefzoon.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 63