21 werken 'Goed zorgen voor ouders is goed zorgen voor kinderen' M zaterdag 20 oktober 2012 Marijke Helwegen 'special guest' bij Scaldis Fair De Scaldis Fair in Goes verwel komt dit jaar een bijzondere gast. Marijke Helwegen zal op donderdag 22 november, tijdens Ladies Day, 'special guest' zijn. Zij zal een bijdrage leveren aan het succesvolle lifestyle event, dat dit jaar haar vijfjarig bestaan viert. La Helwegen zal een rol spelen bij de presentatie van di verse modeshows. Gedurende de dag zullen er ook diverse beauty- en wellness-arrange- menten te boeken zijn. Scaldis Fair is van 21 tot 24 november te bezoeken in de Grote Kerk te Goes. www.scaldisfair.nl Installateurs interesse in verschillende trainingen Onder installateurs bestaat gro te interesse in het volgen van trainingen. Zo'n 80 procent van de installateurs zou graag een vakinhoudelijke of technische training volgen. Het populairst is de training gericht op produc ten. Het liefst volgen ze de trai ningen bij opleidingsinstituten en fabrikanten. Dit blijkt uit on derzoek van USP Marketing Con sultancy7 onder 104 installateurs. Voor fabrikanten liggen er dus kansen om hun Idanten, de in stallateurs, aan zich te binden door middel van die trainingen. Kinderen opvoeden is niet puur en alleen een taak voor de ouders. Kijk maar eens naar vroeger, zegt Ma- rij van Aalst (53), opvoeddeskundige van Bureau Jeugdzorg in Middelburg. Toen had je oom agent die kwajongens op de vingers tikte als die iets te ver gingen met hun grappen en grollen. Er was de leraar waar je groots ontzag voor had, de buurman of buurvrouw die een oogje in het zeil hield en je bestraf fend toesprak wanneer je het iets te bont maakte. Doerakken zijn er van alle tijden, we gaan er anno 2012 alleen anders mee om. De jeugd van tegenwoordig heeft die 'andere' opvoeders echter weer nodig, stelt Marij. „Gelukkig zie je dat besef de laatste tijd weer groeien." U itj :usm T:PV5 S - C Q SS U a- EEN TOEKOMST IN JEUGDZORG, ONDERWIJS &WELZUN ':k die ho: tijdens hun opvoeding of in hun - ontwikkeling met altijd makkelijk hebben, ook een kans geven in de maatschappij." vertelt studente Loes. "Tijdens de opleiding leer je ouders, hulpverleners en leerkrachten te ondersteunen om het welzijn van een kind te vergroten- Je loopt vanaf het eerste jaai- et stage en we hebben iedere week een gastcollege, dit is heel leerzaam!" JE GAAT UIT VAN DE MOGELIJKHEDEN VAN EEN KIND IN PLAATS VAN DE ONMOGELIJKHEDEN!' Wil.je bijdragen aan de succesvolle .ontwikkeling van kinderen, van baby. tot volwassene? Dan past Pedagogiek bij jou. Na je studie kan je bijvoorbeeld aan de slag als hulpverlener in de jeugdzorg, als groepswerker in een kinderdagverblijf of als gezinsbegeleider in het onderwijs. Meer weten? Kijk op www.hz.nl of kom naar de Open Dag op 24 november! HBQ-OPLEIDINGEN ACADEMIE VOOR EDUCATIE PEDAGOGIEK Leraar Basisonderwijs (vt/dt! Pedagogiek (vtj door Dennis Rijsbergen arij van Aalst werkt al zo'n dertig jaar in de pedagogiek. De Middelburgse heeft in een kindertehuis gewerkt, begeleidde jon geren in zelfstandige woonvormen, hielp probleemgezinnen, zette oudercursussen en een kin derdagverblijf op, gaf advies via de opvoedtelefoon en -steunpunten en geeft nu trainingen aan mensen die in de jeugdzorg, hét onderwijs en kinderopvang werken. Ze heeft in die drie decennia veel zien veran deren als het gaat om het opvoeden van kinderen. „Vroeger waren de gezinnen groter en hielp de oudste bij het opvoeden van dê jongste. Moeder was vaak fulltime thuis, soms woonde opa of oma in huis en die hielp dan ook mee met de opvoeding." Boven dien spraken de buren, kinderen op straat aan als ze iets deden wat niet hoorde. „De leerkracht was een duidelijke opvoeder en je had de wijkagent voor wie de jeugd respect had. Door de individualisering van de maatschappij is de opvoeding bijna geheel bij de ouders komen te liggen. Het idee van gezamenlijk op voeden zijn we kwijtgeraakt." Ouders staan er dus vooral alleen voor. En dat geeft druk op hun schouders. Er zijn zelfs heel wat ouders die er zonder hulp niet meer uit komen. Mensen als Marij helpen deze ouders met advies, coaching en praktische hulp. Met maar één doel. „Als je goed voor de ouders zorgt, zorg je ook goed voor de kinderen." In de jaren negentig ontstond het idee om opvoed- punten op te zetten en öuders eerder te helpen met hun vragen om problemen te voorkomen. „Ik zie nu een tendens dat het gezamenlijk opvoeden gelukkig weer terugkomt. Ik denk dat het heel belangrijk is dat ouders, de school en de kinderopvang samen de ver antwoordelijkheid op zich nemen en samen afstem men wat goed voor het kind is." Het is de meest gestelde vraag die Marij van ouders krijgt: 'Hoe stel ik mijn grenzen?' Een vraag die ty pisch van deze tijd is. De kinderwereld en de volwas- senenwereld zijn namelijk niet meer zo gescheiden zoals vroeger. „Ouders spelen nu veel meer met hun kinderen. Je ziet ze zelfs samen in de ballenbak zit ten. Ze praten veel, hebben een goede band. Dat is na tuurlijk heel mooi, maar het gevaar is dat de band met de kinderen meer op vriendschap gaat lijken en dat ouders het lastiger vinden om de opvoedrol op zich te nemen. Op de eerste plaats ben je echter ouder en moet je grenzen stellen en daarin conse quent zijn. Ik zie dat ouders het zo graag goed willen doen, maar dat het soms niet lukt. Als ze dan met hulp toch weer een goed gezin kunnen vormen, dan geeft dat een fantastisch gevoel. En ja... kinderen blij- ven gewoon altijd leuk. Zo puur en zuiver." „Ik zie dat ouders het zo graag goed willen doen, maar dat het soms niet lukt. Als ze dan met hulp toch weer een goed gezin kunnen vormen, geeft dat een fantastisch gevoel", zegt Marij van Aalst. foto Lex de Meester cl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 50