21 werken
'Goed zorgen voor
ouders is goed zorgen
voor kinderen'
M
zaterdag 20 oktober 2012
Marijke Helwegen 'special
guest' bij Scaldis Fair
De Scaldis Fair in Goes verwel
komt dit jaar een bijzondere
gast. Marijke Helwegen zal op
donderdag 22 november, tijdens
Ladies Day, 'special guest' zijn.
Zij zal een bijdrage leveren aan
het succesvolle lifestyle event,
dat dit jaar haar vijfjarig bestaan
viert. La Helwegen zal een rol
spelen bij de presentatie van di
verse modeshows. Gedurende
de dag zullen er ook diverse
beauty- en wellness-arrange-
menten te boeken zijn. Scaldis
Fair is van 21 tot 24 november te
bezoeken in de Grote Kerk te
Goes.
www.scaldisfair.nl
Installateurs interesse in
verschillende trainingen
Onder installateurs bestaat gro
te interesse in het volgen van
trainingen. Zo'n 80 procent van
de installateurs zou graag een
vakinhoudelijke of technische
training volgen. Het populairst
is de training gericht op produc
ten. Het liefst volgen ze de trai
ningen bij opleidingsinstituten
en fabrikanten. Dit blijkt uit on
derzoek van USP Marketing Con
sultancy7 onder 104 installateurs.
Voor fabrikanten liggen er dus
kansen om hun Idanten, de in
stallateurs, aan zich te binden
door middel van die trainingen.
Kinderen opvoeden is niet puur en alleen een taak voor de ouders. Kijk maar eens naar vroeger, zegt Ma-
rij van Aalst (53), opvoeddeskundige van Bureau Jeugdzorg in Middelburg. Toen had je oom agent die
kwajongens op de vingers tikte als die iets te ver gingen met hun grappen en grollen. Er was de leraar
waar je groots ontzag voor had, de buurman of buurvrouw die een oogje in het zeil hield en je bestraf
fend toesprak wanneer je het iets te bont maakte. Doerakken zijn er van alle tijden, we gaan er anno 2012
alleen anders mee om. De jeugd van tegenwoordig heeft die 'andere' opvoeders echter weer nodig, stelt
Marij. „Gelukkig zie je dat besef de laatste tijd weer groeien."
U itj
:usm
T:PV5
S - C
Q
SS
U a-
EEN TOEKOMST IN JEUGDZORG,
ONDERWIJS &WELZUN
':k die ho: tijdens hun opvoeding of in hun -
ontwikkeling met altijd makkelijk hebben, ook een kans geven
in de maatschappij." vertelt studente Loes. "Tijdens de
opleiding leer je ouders, hulpverleners en leerkrachten te
ondersteunen om het welzijn van een kind te vergroten-
Je loopt vanaf het eerste jaai- et stage en we hebben iedere
week een gastcollege, dit is heel leerzaam!"
JE GAAT UIT VAN DE MOGELIJKHEDEN VAN EEN KIND
IN PLAATS VAN DE ONMOGELIJKHEDEN!'
Wil.je bijdragen aan de succesvolle .ontwikkeling van kinderen,
van baby. tot volwassene? Dan past Pedagogiek bij jou.
Na je studie kan je bijvoorbeeld aan de slag als hulpverlener
in de jeugdzorg, als groepswerker in een kinderdagverblijf of
als
gezinsbegeleider in het onderwijs. Meer weten?
Kijk op www.hz.nl of kom naar de Open Dag op 24 november!
HBQ-OPLEIDINGEN ACADEMIE VOOR EDUCATIE PEDAGOGIEK
Leraar Basisonderwijs (vt/dt! Pedagogiek (vtj
door Dennis Rijsbergen
arij van Aalst werkt al zo'n dertig jaar in
de pedagogiek. De Middelburgse heeft in
een kindertehuis gewerkt, begeleidde jon
geren in zelfstandige woonvormen, hielp
probleemgezinnen, zette oudercursussen en een kin
derdagverblijf op, gaf advies via de opvoedtelefoon
en -steunpunten en geeft nu trainingen aan mensen
die in de jeugdzorg, hét onderwijs en kinderopvang
werken. Ze heeft in die drie decennia veel zien veran
deren als het gaat om het opvoeden van kinderen.
„Vroeger waren de gezinnen groter en hielp de
oudste bij het opvoeden van dê jongste. Moeder was
vaak fulltime thuis, soms woonde opa of oma in huis
en die hielp dan ook mee met de opvoeding." Boven
dien spraken de buren, kinderen op straat aan als ze
iets deden wat niet hoorde. „De leerkracht was een
duidelijke opvoeder en je had de wijkagent voor wie
de jeugd respect had. Door de individualisering van
de maatschappij is de opvoeding bijna geheel bij de
ouders komen te liggen. Het idee van gezamenlijk op
voeden zijn we kwijtgeraakt."
Ouders staan er dus vooral alleen voor. En dat geeft
druk op hun schouders. Er zijn zelfs heel wat ouders
die er zonder hulp niet meer uit komen. Mensen als
Marij helpen deze ouders met advies, coaching en
praktische hulp. Met maar één doel. „Als je goed voor
de ouders zorgt, zorg je ook goed voor de kinderen."
In de jaren negentig ontstond het idee om opvoed-
punten op te zetten en öuders eerder te helpen met
hun vragen om problemen te voorkomen. „Ik zie nu
een tendens dat het gezamenlijk opvoeden gelukkig
weer terugkomt. Ik denk dat het heel belangrijk is dat
ouders, de school en de kinderopvang samen de ver
antwoordelijkheid op zich nemen en samen afstem
men wat goed voor het kind is."
Het is de meest gestelde vraag die Marij van ouders
krijgt: 'Hoe stel ik mijn grenzen?' Een vraag die ty
pisch van deze tijd is. De kinderwereld en de volwas-
senenwereld zijn namelijk niet meer zo gescheiden
zoals vroeger. „Ouders spelen nu veel meer met hun
kinderen. Je ziet ze zelfs samen in de ballenbak zit
ten. Ze praten veel, hebben een goede band. Dat is na
tuurlijk heel mooi, maar het gevaar is dat de band
met de kinderen meer op vriendschap gaat lijken en
dat ouders het lastiger vinden om de opvoedrol op
zich te nemen. Op de eerste plaats ben je echter
ouder en moet je grenzen stellen en daarin conse
quent zijn. Ik zie dat ouders het zo graag goed willen
doen, maar dat het soms niet lukt. Als ze dan met
hulp toch weer een goed gezin kunnen vormen, dan
geeft dat een fantastisch gevoel. En ja... kinderen blij-
ven gewoon altijd leuk. Zo puur en zuiver."
„Ik zie dat ouders het zo graag goed willen doen, maar dat het soms niet lukt. Als ze dan met hulp toch weer een
goed gezin kunnen vormen, geeft dat een fantastisch gevoel", zegt Marij van Aalst. foto Lex de Meester cl