121 Wielerliefde maakt(e) Rabobank stopt 'V.' In één week tijd: Nike laat Lance Armstrong vallen en de Rabobank houdt op sponsor te zijn. Hoeveel kan de wielersport nog verdragen? Kijken we, belazerd als we ons voelen, straks nog naar de Tour of haken we collectief af? „Nog steeds wil ik geen moment missen." Mppp-,,..TT zaterdag 20 oktober 2012 «I «ff n B B door Joost Bosman en Joost de Poel illustratie: Mark Reijntjens Een hondstrouwe Ne derlandse wielerspon- sor die de stekker er uit trekt, een gedeco reerde Tourheid en ge waardeerd strijder te gen kanker, die ontmaskerd wordt als spil in een internationaal do- pingnetwerk. De belangrijkste wiè- lerwedstrijd ter wereld die de ene na de andere winnaar uit de rang schikking schrapt. De beerput is open in de professio nele wielrennerij. En voorlopig zal die alleen maar meer gaan stinken. Zelfs de meest optimistische kijker wist het in zijn hart al jaren, maar nu dringt het besef ook door tot zijn brein: hij is belazerd waar hij bijstond. Maar het gekke is: tot nu toe leek het hem (wielerfans zijn nu eenmaal bijna altijd man) nau welijks te deren. Ook wielerliefde maakt blijkbaar blind. De kijkcij fers bleven tot nu toe hoog. Maar hoe lang nog? Mediadeskundige en wielerliefheb- ber Bert van der Veer begrijpt de verwarring en boosheid onder de tv-kijkers die zich verbijsterd afvra gen waarvan ze nu eigenlijk al die jaren hebben zitten genieten. Maar dat geldt niet voor hemzelf „Voor mij is de liefde voor het wielrennen een omgekeerd trau ma, geworteld in mijn vroege jeugd. Toen ik op mijn zevende de eerste wielerkoers zag voorbijko men, was ik verkocht. En dat ge not blijft in stand. Nog geen mo ment wil ik missen van de koer sen. Ook nu niet." Van der Veer vergelijkt het met re ligie: „Hoe kan er een god bestaan als er zoveel ellende is?, vraag je je soms af En toch blijven mensen geloven." Hij koestert een rotsvast geloof dat de sport vroeg of laat clean zal zijn. Hij is, zoals hij het zelf zegt, 'overtuigd van de vooruit gang'. Maar voelt Bert van der Veer zich dan niet hogelijk bedon derd al die jaren? „Ach, je stopt het weg, ik denk er niet over na. Zoals je.ook blind wilt zijn voor een puistje op het gezicht van een mooie vrouw." In Nederland zijn er honderddui zenden believers zoals Van der Veer. Toch schat sportmarketeer Bob van Oosterhout in dat veel liefhebbers voortaan kritischer ach ter het tv-scherm zullen kruipen, of zelfs helemaal van hun geloof vallen nu ze de afgelopen week ge tuige waren van 'een demasqué van de professionele wielersport'. „Bij dopinggevallen hebben we in Nederland jarenlang gehoopt dat het om individuele gevallen ging. Om incidenten. We dachten: 'mis schien valt het wel mee'. Niet dus. Tot nu toe bleven Nederlanders trouw kijken naar de Tour, maar ik kan me voorstellen dat dat'gaat veranderen, nu er sprake lijkt te zijn van een geraffineerd systeem van bedrog. Dit heeft zeker gevol gen voor de geloofwaardigheid van de sport. Al zullen de echte diehards altijd blijven kijken." In Duitsland hadden tv-kijkers zo de buik vol van dopingschandalen, dat de massale interesse voor de Tour de France even snel ver dween als die in de jaren '90 was opgekomen met de successen van Jan Ullrich. Met de val van 'Der Jan' stortten ook de kijkcijfers in. Sinds dit jaar zendt de ARD zelfs geen livebeelden meer uit. „En er is geen enkel boos mailt je binnen gekomen", zegt Gabriele Bohr van de ARD. „Dat zegt alles. Die 'Be- 'Wielrennen is juist nu interessant én relevant' geisterung' die er was voor het wiel rennen, is helemaal weg." De NOS zal zo'n Duitse stap nooit kunnen en willen zetten. Al was het maar omdat wielerliefde, an ders dan bij onze oosterburen, bij Nederlanders in de genen zit. „De vraag is wel hoe en in welke mate we gaan uitzenden", erkent een NOS-woordvoerder. „Dat zul len we steeds opnieuw moeten we gen." De NOS zegt de sport wel degelijk kritischer te benaderen. „Maar journalisten, inclusief de onzen, zijn geen FBI-agenten. Onze bena dering is nu al heel anders dan tien, vijfjaar geleden. Veel joiirna- listieker. De 'bazen' doen er alles aan hun sport schoner te krijgen. Wielrennen is juist nu interessant én relevant. Oud-topwielrenner Peter Winnen vermoedt dat de rek er bij menig wielerfan wel zo'n beetje uit is. „De echte liefhebber leeft met de hoop dat de stal nu wordt schoon geveegd. Ik heb het gevoel dat hij vergevingsgezinder is dan bij an der sporten en zelfs begripvol. Hij denkt: dit is toch een vreselijk zwa re sport. Er komen nog dopingont- hullingen aan. Als straks bijvoor beeld blijkt dat er in Italië een cri minele organisatie een rol speelde, begeef je je als sport op gevaarlijk terrein. De wielerliefhebber zal wel blijven kijken, maar hopelijk met een ander oog." V. irmWëmW door Berrit de Lange Rabobank trekt 'met'pijn in het hart' de handen af van de profwielerploeg. Een onvermijdelijke be slissing, zeggen sportmarketing- en reputatiedeskundigen. De schade voor Rabobank zal gering zijn. Dit is een mokerslag voor het Ne derlandse wielrennen, maar voor Rabobank de enige juiste beslis sing, zegt Bob van Oosterhout van sportmarketingbureau Triple Dou ble. „Rabobank ziet natuurlijk ook aankomen dat er de komende tijd alleen nog maar meer lijken uit de kast zullen komen. Een financiële instelling kan zich anno 2012 abso luut niet veroorloven geassocieerd te worden met een sport die steeds meer lijkt op een podium voor list en bedrog." Financieel topman Bert Bruggink van Rabobank noemt het besluit, 1996 Start Raboploeg o.l.v. Jan Raas budget: 3 miljoen 1996 1998 Michael Boogerd 5e in Tour 1998 2000 Erik Dekker wint drie Touretappes 2000 2003 -Raas weg na teleurstellend^ resultaten 2003

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 12