'Roven op bestelling is een mythe' TO0S SCP: Draagbak burgers voor ingrepen hypotheekaftrek Kunstroof 'slaat In als een bom' In totaal zeven doeken van Picasso, Matisse, Monet, Gauguin, De Haan en Freud zijn geroofd uit de Kunsthal in Rotterdam. De schade loopt in de miljoenen. ROKERS ONEER STEEPS SROTERE MORELE t>RUK[" woensdag 17 oktober 2012 6 miljard dollar is de waarde van de kunst die jaarlijks wereldwijd wordt gestolen. ROTTERDAM - „Deze daad is als een bom ingeslagen in de museumwe reld. Maar ook bij het gemeentebe stuur van Rotterdam. Dat heeft ons alle steun toegezegd", aldus di recteur Emily Ansenk van de Kunsthal in Rotterdam. Bij de inbraak in de Kunsthal zijn in de nacht van maandag op dins dag zeven schilderijen buitge maakt met een waarde van vele miljoenen. Het gaat om werken van onder anderen Claude Monet, Pablo Picasso, Paul Gauguin en Henri Matisse. De inbraak is^ volgens de politie Rotterdam-Rijnmond goed voor bereid. Tussen 03.00 en 04.00 uur zijn de dieven het museum aan de Westblaak via de achterzijde bin nengekomen. Toen enkele minu ten nadat het alarm was afgegaan beveiligers en agenten ter plekke waren, waren de daders er al met de buit vandoor. „De Kunsthal heeft state of the art-beveiliging", aldus Ansenk. „In overleg met ver zekeraars is gekozen voor techni sche beveiliging." Dat houdt in ca mera's, een alarmsysteem, maar geen bewakers. Beveiligingsexpert van musea, Ton Cremers, uitte gis teren kritiek op de beveiliging. Voor een museumbezoeker is de Kunsthal een juweeltje, maar het is een draak van een gebouw om te beveiligen, vindt hij. „Je moet kunstwerken zo ver mogelijk van de buitenschil van een gebouw houden. Dat is hier niet gebeurd." Cremers denkt dat dit een van de grootste kunstroven van de laatste twintig jaar in Nederland is. Volgens oud-Kunsthaldirecteur Wim van Krimpen, is het voor die ven 'uiterst moeilijk om de wer ken op de markt te brengen, om dat ze zo bekend zijn'. De gestolen doeken maken deel uit van de Tritoncollectie, een pri- véverzameling die voor het eerst aan het grote publiek wordt ten toongesteld. Wat bezielt kunstrovers om wereldberoemde schilde rijen te stelen? Wat doen ze met hun buit en waar ein digt die doorgaans? Deskundigen spreken elkaar tegen. door Joost Bosman en Jelte Posthumus Eén ding verbaast directeur Job Ubbens van veiling huis Christie's aan de kunstroof in Rotterdam: waarom hebben de dieven naast de wereldberoemde stukken ook Autoportrait ('zelfportret') van de relatief onbekende schilder Meyer de Haan meegenomen? „Normaal gaan lcunstdieven voor naam en faam. Misschien hebben ze ge dacht dat ze een Gauguin in han den hadden. Of zijn ze gestoord door het alarm en hebben ze het doek zomaar meegenomen." Wat de motieven zijn voor de Rot terdamse kunstroof, vindt Ubbens nu nog moeilijk in te schatten. Het kan gaan om een 'domme actie', waarbij de rovers de doeken kans loos op de markt proberen te bren gen. Of een roof in opdracht, zo dat het kunstobject in een kunst tempel verdwijnt van een of ande re parvenu. „Er is niet één pa troon. Soms verdwijnen de schilde rijen volledig, soms zie je ze na vijf tien jaar pas weer opduiken. Een ding is zeker: het motiefis altijd geld", zegt Ubbens. Voor privé-detective Ben Zuidema lijdt het geen twijfel: „Zo'n diefstal gaat op bestelling, natüürlijk. Dat maakt de kans dat de schilderijen ooit nog opduiken erg klein." Zuidema is al jaren gespecialiseerd in kunstroof en in het verleden met succes door verzekeraars en particulieren ingehuurd om gesto len werken terug te vinden. Hij weet wie veel zwart geld heeft en graag schilderijen wil, gaat daar voor niet naar een beurs als de Te- faf in Maastricht. „Niet alleen om dat de prijzen daar hoger zijn, maar ook omdat de politie en de FIOD er rondlopen." Volgens Zui dema stelen de dieven de doeken niet om er vervolgens mee te gaan leuren. „Dan heb je alleen maar kans dat je tegen de lamp loopt. Net zoals stelen om losgeld enorm riskant is. Kunstdieven weten een vaste groep rijke helers te vinden. Daarom komt normaliter 80 pro cent van de werken nooit terug." Chris Marinello, directeur van het Engelse bedrijf Artloss, gelooft er niks van. Artloss heeft in twintig jaar tijd voor meer dan 200 mil joen pond aan gestolen kunstvoor werpen teruggevonden. Volgens Opvallende kunstroven in Nederland Amsterdam, Stedelijk Museum, drie schilderijen (o.a. Van Gogh) Otterlo, Kröller-Müller Museum, drie schilderijen (Van Gogh) Amsterdam, Van Gogh Museum, twintig schilderijen (Van Gogh) Haarlem, Frans Halsmuseum, vijf schilderijen (17e eeuw) G 2002 Amsterdam, Van Gogh Museum, twee schilderijen (Van Gogh) 2005 Hoorn, Westfries Museum, 23 schilderijen (17e eeuw) G 20Ö21 Spanbroek, Scheringa Museum, twee schilderijen 2009 IJsselstein, Stadsmuseum, zes schilderijen (o.a. 17e eeuw) Leerdam, Museum Het Hofje van mevrouw van Aerden, twee schilde rijen (17e eeuw) 2012 Rotterdam, Kunsthal, zeven schilderijen (o.a. werk van Matisse, Monet en Picasso) r*j n Nog verniist Marinello is er geen bewijs voor de vermeende trend dat schilde rijen op bestelling worden gesto len, om vervolgens ergens aan de wand in een villa te eindigen. „Ge baseerd op onze jarenlange erva ring is dat echt een 'Holywood-my- the\" Daarom denkt hij dat het voor de dieven heel moeilijk wordt de schilderijen te verkopen. „Zodra de doeken ergens op een veiling of online worden aangeboden, gaan er alarmbellen rinkelen", aldus Ma rinello, die zegt ook regelmatig tips door te geven aan opsporings diensten in Nederland. Volgens hem is het om die reden niet slim een doek van een wereldberoem de schilder als Matisse te stelen. Wanneer het niet lukt de werken ergens te verkopen, rest de dieven volgens Marinello nog twee op ties: losgeld vragen of doorverko pen aan andere criminelen. Maar die laatste optie levert vaak slechts zo'n 5 procent van de marktwaar de op, aldus Marinello. De Ameri- PAUL KUSTERS toosenhenlwil BG TOO* H©MVC*H4U. DEN HAAG - Er is onder de Neder landse bevolking veel draagvlak voor bezuinigingen op hypotheek renteaftrek én huursubsidie. Deze politiek controversiële zaken lig gen de burger niet zwaar op de maag, dat concludeert het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) in een rapport dat vandaag ver schijnt. Het SCP noemt de conclusie op merkelijk. Ook lijken de Neder landse burgers weinig moeite te hebben met het verhogen van de pensioenleeftijd. Het Planbureau ondervroeg 1200 Nederlanders over de bezuinigin gen op de grote kostenposten: zorg, onderwijs, veiligheid en de woningmarkt. Een derde van de Nederlanders maakt zich ongerust over de kwali teit van de medische zorg nu er zo veel op bezuinigd dreigt te wor den. Mensen met gezondheidspro blemen blijken zich de meeste zor gen te maken. De helft van deze ondervraagden is bang dat ze straks te weinig zorg krijgen. Het draagvlak voor deze bezuinigingen ontbreekt dus. Een meerderheid van de geïnter viewden is ervan overtuigd dat af gelopen jaren al flink op de zorg is bezuinigd. Dit is echter aantoon baar onjuist, schrijft het planbu reau. Verhoging van het eigen risico in de zorg roept de meeste weer stand op. Als bezuinigen dan toch moet, kiest de burger liever voor hogere premies of het uitdunnen van het zorgpakket. Als de burger het voor het zeggen had, zou overheidsgeld worden weggehaald bij ontwikkelingshulp, defensie, afdracht aan de Europese Unie en subsidie op kunst.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 4