Langstudeerder
is OV-kaart kwijl
Dure rode diesel strop voor boeren
woensdag
El Lucho
De krant 6 weken voor 18 euro!
PZC
'We hebben het
onderling vaak
over financiën'
woensdag 17 oktober 2012
door Guido van der Heijden
T a, vroeger. Toen waren de
I wielrenners veel ondeugen-
1 der. Wat die gasten tien jaar
geleden gebruikten...
Dat doen ze vandaag de dag niet
meer. Wat Amstrong allemaal uit
gevreten zou hebben, dat gaat
niet op voor de wielrenners van
daag de dag. De wielersport is
goed bezig. En ja, rotte appels blijf
je altijd houden.
Precies hetzelfde geluid hoorde ik
zo'n twintig jaar geleden bij een
debat over sportdoping. Grote na
men uit de wielerwereld spraken
daar over de dopingproblemen. Ik
kan me herinneren dat ik daar
precies dezelfde geluiden hoorde
als ik nu weer hoor.
Er is in die twintig jaar niks verbe
terd. Diezelfde renners die toen
glashard beweerden zuiver te zijn
vielen allemaal door de mand of
gaven jaren later, terugblikkend
op hun carrière, toe wel degelijk
meegesnoept te hebben uit het
tasje van de ploegarts.
Ik heb het echt wel gehad met de
hele wielersport. Het vertrouwen
is na de zoveelste affaire weg.
COLOFON
PZC
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118-43 4000
Directeur/uitgever
Charles van den Oosterkamp
c.vdoosterkamp@pzc.nl
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) aikroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118-43 4010
E: redaetie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91,4330 AB Middelburg
T: 0118- 43 4050
E: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162,4460 AD Goes
T: 0113-31 5670
E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80,4300 AB Zierikzee
T: 0111-45 4650
E: schouwen-duiveland@pzc.nl
Commercieel manager
Ivo van der Velde
Advertenties
VerkoooteamZeeland
I: 0118-434070
E: teamzeeland@pzc.nl
Personeelsadvertenties: 055- 5388 000
Familieberichten: 088-0139 999
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Abonnement opzeggen?
Vul het formulier in op:
www.pzc.nl/lezersservice
of bel: 088- 013 9910
Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur)
nabezorging bij melding voor 12.00 uur
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over abonneevoordeél
Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur
Abonnementsprijzen
Maand 27,50 (acceptgiro €30,75)
Kwartaal 77,65 (acceptgiro 80,85)
Jaar €296,50 (acceptgiro 299,95)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.-
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 4 weken gratis en neem aansluitend:
een doorlopend abonnement met automatische betaling van 77,65 per kwartaal <na28)
een doorlopend abonnement met betaling per accept van 80,85 per kwartaal (na2s>
D ik neem een proefabonnement van 6 weken voor 18,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (PS)
Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050,5004 VB Tilburg.
Bellen kan ook: 088 - 013 9910
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
RekeningnummerHandtekening
De PZC gaai zorgvuldig om mei peisoonsgegevens. In hel colofon treft u nadere informatie aan
'Nu reis ik nog bijna elk weekend terug voor mijn leventje in
Zeeland, maar als ik straks dertig euro per weekend moet betalen
om thuis te komen, moet ik daar nog eens goed over nadenken'
Arjan van Luijk (23) uit Oostburg, studeert in Breda
En ik was ooit een fanatieke vol
ger. Als jong manneke van een
jaar of vijftien, zestien miste ik
geen meter van de Tour de
France. En geen grotere held voor
mij dan de Colombiaanse berg
geit Luis - Lucho - Herrera.
Ik kan me nog herinneren hoe hij
op twintig minuten afstand van
de nummer twee, in de mist arri
veerde en de koninginnerit op
zijn naam schreef.
Waarschijnlijk combineer ik in
mijn herinnering nu verschillen
de ritten tot één epische zege.
Herrera werd thuis na het verove
ren van de bolletjestrui in stijl be
loond. Hij kreeg van de dankbare
Colombianen een koe.
Zo'n beetje alle andere grote na
men zijn voor mij van hun voet
stuk gevallen. Gertjan Theunisse
en zelfs sprintkanonnetje Jeroen -
Jerommeke - Blijlevens. Steeds
weer sneuvelde een jeugdheld.
Alleen het Colombiaanse klim-
wonder bleef recht overeind.
Of zou mijn held, de door de kof-
fleindustrie gesponsorde Colom
biaan, ook stimulerende midde
len hebben gebruikt?
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
Langstudeerders die denken dat
ze nog jaren gratis kunnen rei
zen met het openbaar vervoer,
komen na 1 januari van een kou
de kermis thuis. Wie meer dan
vijfjaar studeert, moet betalen.
Zeeuwse studenten, die vaak ver
moeten reizen, zijn de dupe.
door Ellen Nieuwenhuijze
De langstudeerboete
mag dan van de
baan zijn, meer dan
100.000 studenten
die al langer dan vijf
jaar met hun studie bezig zijn, ra
ken op januari hun recht kwijt
op gratis reizen met het openbaar
vervoer. Nu bedraagt de termijn
voor gratis reizen nog zeven jaar;
straks gaat er twee jaar van af
Omdat een studie op papier meest
al vier jaar duurt, hoeven alleen
studenten die meer dan een jaar
vertraging oplopen, straks zelf te
betalen. Althans, zo lijkt het.
Want wie na een hbo-opleiding
naar de universiteit gaat, studeert
in totaal zes jaar. Ook wie in zo'n
situatie netjes volgens schema stu
deert, betaalt het laatste jaar dus
zelf voor bus en trein. En ook stu
denten die na enige tijd van studie
wisselen, worden al snel gecon
fronteerd met de situatie.
Een typisch geval van 'tijdens het
spel de regels veranderen', vindt
Lavina de Wilde uit Koudekerke.
Zij is één van de tienduizenden
studenten die besloten, na het hbo
een tweejarige master op de uni
versiteit te volgen. „We zijn begon
nen met het idee dat we recht op
gratis openbaar vervoer hebben.
Dan is dit een heel oneerlijke maat
regel."
Kai Heijneman, voorzitter van de
Landelijke Studenten Vakbond
(LSVb), spreekt van 'een onzinnig
besluit'. „Studenten worden op
kosten gejaagd, terwijl de bezuini
gingen die hieruit voortkomen re
latief klein zijn. Studenten maken
vaak juist aan het eind van hun
studie reiskosten als ze stage lopen
of een master volgen na het hbo.
Studenten zullen door deze maat
regel niet per se kiezen voor de
beste optie, maar voor de dichtst
bijzijnde."
Volgens Lauwina Kadijk, woord
voerster van de Diénst Uitvoering
Onderwijs (DUO), wordt met de
maatregel in 2013 en 2014 per jaar
tien miljoen euro bezuinigd. „Van
af 2015 dertig miljoen per jaar."
Ter vergelijking: de langstudeerboe
te zou per jaar 370 miljoen euro
hebben opgeleverd.
Studenten klagen ook over de
slechte voorlichting van het Rijk
over de maatregel. Die communi
ceerde er nog niet over. „Ik kwam
er bij toeval via een vriendin op
Facebook achter, terwijl het be
sluit al voor de zomer genomen
is", vertelt Arjan van Luijk uit Cad-
zand. „Je zal zien dat je een maand
van tevoren een brief krijgt met de
mededeling dat je je recht op gra
tis openbaar vervoer kwijt bent."
Dat klopt, zegt Kadijk van DUO.
„In oktober krijgen alle studenten
een overzicht van hun studiefinan
ciering in 2013. Hierin-wordt al
Naam: Lavina de Wilde (23) uit
Koudekerke.
Studie: HR aan de Universiteit van
Tilburg.
Reistijd: 1 uur en 50 minuten
Kosten enkele treinreis Middel-
burg-Tilburg: 17,00 euro.
Met korting: 10,20 euro.
een melding gemaakt van de nieu
we wetgeving. Een maand vooraf
krijgen alle studenten die met de
ze regeling te maken hebben per
soonlijk bericht met instructies
hoe ze hun gratis ov stop kunnen
zetten." Studenten moeten zelf
hun recht op gratis of goedkoop
openbaar vervoer beëindigen. Wie
dat niet doet, riskeert een boete
van 97 euro per halve maand. Heij
neman vindt het niet kunnen.
„Als je zo'n maatregel instelt, moet
je daar duidelijk over communice
ren. Dat gebeurt nu niet. DUO
hëeft ook baat bij goede voorlich
ting, anders loop je veel kans dat
studenten klachten indienen."
Volgens Heijneman is er maar één
winnaar: de NS. „Studenten rei
zen immers het meest met de
trein." De NS biedt echter wel
deels een oplossing. Studenten
kunnen na het beëindigen van
hun gratis openbaar vervoer nog
een jaar met veertig procent kor
ting reizen. Het helpt, maar Heijne
man hoopt toch dat de overheid
de beslissing terugdraait. „Zodat
studenten kiezen voor de beste op
tie, niet voor de goedkoopste."
„Ik volg met zo'n honderd andere
oud-hbo'érs een master. Wij zit
ten allemaal in hetzelfde schuitje
en hebben het vaak over hoe we
dit soort financiële dingen oplos
sen. Voor mij persoonlijk zijn de
gevolgen minder groot, omdat ik
volgend jaar minder moet reizen,
maar voor mensen die wel colle
ges hebben of stage lopen, vind ik
het echt niet eerlijk."
Net voor de zomer hoorde Lavina
op het nieuws over de maatregel.
„Eerlijk gezegd ben ik al blij dat ik
nü studeer. Over een paar jaar is
het met deze service waarschijn
lijk helemaal voorbij."
door Edith Ramakers
MIDDELBURG - Boeren en onderne
mers in de transportsector krijgen
te maken met extra kosten door
de prijsverhoging van de rode die
sel. De accijnsvrijstelling wordt op
1 januari 2013 geschrapt, waardoor
de brandstofprijs oploopt van cir
ca 1,00 naar 1,20 euro.
„Het is de zoveelste kostenstijging
voor landbouwers. De gewas
bescherming wordt duurder, de
pachtprijs, de verzekeringen, enzo
voort", zegt akkerbouwer Bert No-
teboom uit 's-Heer Arendskerke
en portefeuillehouder milieu van
de ZLTO. Hij rekent voor dat een
akkerbouwer zoals hij, met ruim
90 hectare grond, jaarlijks meer
dan 3000 euro kwijt is aan brand
stof. „En wij kunnen de kostenstij
gingen niet doorberekenen in on
ze productprijs.Nog niet."
Hij spreekt nog van een geluk bij
een ongeluk. „Voor dit jaar tenmin
ste, want we krijgen een hoge prijs
voor de gewassen." Maar dat is
geen zekerheid. Als de consument
uien kan kopen voor 1 euro per ki
lo, 'doen we iets verkeerd'.
De Partij voor Zeeland dringt bij
de provincie aan op compensatie
maatregelen voor boeren, omdat
in België ondernemers wel blijven
beschikken over goedkopere die
sel. Bovendien geldt de maatregel
niet voor de scheepvaart.
De afschaffing van rode diesel is
onderdeel van het Begrotingsak
koord 2013 van WD, CDA, D66,
GroenLinks en Christenunie.