Langstudeerder is OV-kaart kwijl Dure rode diesel strop voor boeren woensdag El Lucho De krant 6 weken voor 18 euro! PZC 'We hebben het onderling vaak over financiën' woensdag 17 oktober 2012 door Guido van der Heijden T a, vroeger. Toen waren de I wielrenners veel ondeugen- 1 der. Wat die gasten tien jaar geleden gebruikten... Dat doen ze vandaag de dag niet meer. Wat Amstrong allemaal uit gevreten zou hebben, dat gaat niet op voor de wielrenners van daag de dag. De wielersport is goed bezig. En ja, rotte appels blijf je altijd houden. Precies hetzelfde geluid hoorde ik zo'n twintig jaar geleden bij een debat over sportdoping. Grote na men uit de wielerwereld spraken daar over de dopingproblemen. Ik kan me herinneren dat ik daar precies dezelfde geluiden hoorde als ik nu weer hoor. Er is in die twintig jaar niks verbe terd. Diezelfde renners die toen glashard beweerden zuiver te zijn vielen allemaal door de mand of gaven jaren later, terugblikkend op hun carrière, toe wel degelijk meegesnoept te hebben uit het tasje van de ploegarts. Ik heb het echt wel gehad met de hele wielersport. Het vertrouwen is na de zoveelste affaire weg. COLOFON PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118-43 4000 Directeur/uitgever Charles van den Oosterkamp c.vdoosterkamp@pzc.nl Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) aikroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118-43 4010 E: redaetie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91,4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162,4460 AD Goes T: 0113-31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80,4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Commercieel manager Ivo van der Velde Advertenties VerkoooteamZeeland I: 0118-434070 E: teamzeeland@pzc.nl Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Familieberichten: 088-0139 999 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088- 013 9910 Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over abonneevoordeél Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur Abonnementsprijzen Maand 27,50 (acceptgiro €30,75) Kwartaal 77,65 (acceptgiro 80,85) Jaar €296,50 (acceptgiro 299,95) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV.- Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 4 weken gratis en neem aansluitend: een doorlopend abonnement met automatische betaling van 77,65 per kwartaal <na28) een doorlopend abonnement met betaling per accept van 80,85 per kwartaal (na2s> D ik neem een proefabonnement van 6 weken voor 18,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (PS) Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050,5004 VB Tilburg. Bellen kan ook: 088 - 013 9910 Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. RekeningnummerHandtekening De PZC gaai zorgvuldig om mei peisoonsgegevens. In hel colofon treft u nadere informatie aan 'Nu reis ik nog bijna elk weekend terug voor mijn leventje in Zeeland, maar als ik straks dertig euro per weekend moet betalen om thuis te komen, moet ik daar nog eens goed over nadenken' Arjan van Luijk (23) uit Oostburg, studeert in Breda En ik was ooit een fanatieke vol ger. Als jong manneke van een jaar of vijftien, zestien miste ik geen meter van de Tour de France. En geen grotere held voor mij dan de Colombiaanse berg geit Luis - Lucho - Herrera. Ik kan me nog herinneren hoe hij op twintig minuten afstand van de nummer twee, in de mist arri veerde en de koninginnerit op zijn naam schreef. Waarschijnlijk combineer ik in mijn herinnering nu verschillen de ritten tot één epische zege. Herrera werd thuis na het verove ren van de bolletjestrui in stijl be loond. Hij kreeg van de dankbare Colombianen een koe. Zo'n beetje alle andere grote na men zijn voor mij van hun voet stuk gevallen. Gertjan Theunisse en zelfs sprintkanonnetje Jeroen - Jerommeke - Blijlevens. Steeds weer sneuvelde een jeugdheld. Alleen het Colombiaanse klim- wonder bleef recht overeind. Of zou mijn held, de door de kof- fleindustrie gesponsorde Colom biaan, ook stimulerende midde len hebben gebruikt? Voor meer columns: www.pzc.nl/columns Langstudeerders die denken dat ze nog jaren gratis kunnen rei zen met het openbaar vervoer, komen na 1 januari van een kou de kermis thuis. Wie meer dan vijfjaar studeert, moet betalen. Zeeuwse studenten, die vaak ver moeten reizen, zijn de dupe. door Ellen Nieuwenhuijze De langstudeerboete mag dan van de baan zijn, meer dan 100.000 studenten die al langer dan vijf jaar met hun studie bezig zijn, ra ken op januari hun recht kwijt op gratis reizen met het openbaar vervoer. Nu bedraagt de termijn voor gratis reizen nog zeven jaar; straks gaat er twee jaar van af Omdat een studie op papier meest al vier jaar duurt, hoeven alleen studenten die meer dan een jaar vertraging oplopen, straks zelf te betalen. Althans, zo lijkt het. Want wie na een hbo-opleiding naar de universiteit gaat, studeert in totaal zes jaar. Ook wie in zo'n situatie netjes volgens schema stu deert, betaalt het laatste jaar dus zelf voor bus en trein. En ook stu denten die na enige tijd van studie wisselen, worden al snel gecon fronteerd met de situatie. Een typisch geval van 'tijdens het spel de regels veranderen', vindt Lavina de Wilde uit Koudekerke. Zij is één van de tienduizenden studenten die besloten, na het hbo een tweejarige master op de uni versiteit te volgen. „We zijn begon nen met het idee dat we recht op gratis openbaar vervoer hebben. Dan is dit een heel oneerlijke maat regel." Kai Heijneman, voorzitter van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb), spreekt van 'een onzinnig besluit'. „Studenten worden op kosten gejaagd, terwijl de bezuini gingen die hieruit voortkomen re latief klein zijn. Studenten maken vaak juist aan het eind van hun studie reiskosten als ze stage lopen of een master volgen na het hbo. Studenten zullen door deze maat regel niet per se kiezen voor de beste optie, maar voor de dichtst bijzijnde." Volgens Lauwina Kadijk, woord voerster van de Diénst Uitvoering Onderwijs (DUO), wordt met de maatregel in 2013 en 2014 per jaar tien miljoen euro bezuinigd. „Van af 2015 dertig miljoen per jaar." Ter vergelijking: de langstudeerboe te zou per jaar 370 miljoen euro hebben opgeleverd. Studenten klagen ook over de slechte voorlichting van het Rijk over de maatregel. Die communi ceerde er nog niet over. „Ik kwam er bij toeval via een vriendin op Facebook achter, terwijl het be sluit al voor de zomer genomen is", vertelt Arjan van Luijk uit Cad- zand. „Je zal zien dat je een maand van tevoren een brief krijgt met de mededeling dat je je recht op gra tis openbaar vervoer kwijt bent." Dat klopt, zegt Kadijk van DUO. „In oktober krijgen alle studenten een overzicht van hun studiefinan ciering in 2013. Hierin-wordt al Naam: Lavina de Wilde (23) uit Koudekerke. Studie: HR aan de Universiteit van Tilburg. Reistijd: 1 uur en 50 minuten Kosten enkele treinreis Middel- burg-Tilburg: 17,00 euro. Met korting: 10,20 euro. een melding gemaakt van de nieu we wetgeving. Een maand vooraf krijgen alle studenten die met de ze regeling te maken hebben per soonlijk bericht met instructies hoe ze hun gratis ov stop kunnen zetten." Studenten moeten zelf hun recht op gratis of goedkoop openbaar vervoer beëindigen. Wie dat niet doet, riskeert een boete van 97 euro per halve maand. Heij neman vindt het niet kunnen. „Als je zo'n maatregel instelt, moet je daar duidelijk over communice ren. Dat gebeurt nu niet. DUO hëeft ook baat bij goede voorlich ting, anders loop je veel kans dat studenten klachten indienen." Volgens Heijneman is er maar één winnaar: de NS. „Studenten rei zen immers het meest met de trein." De NS biedt echter wel deels een oplossing. Studenten kunnen na het beëindigen van hun gratis openbaar vervoer nog een jaar met veertig procent kor ting reizen. Het helpt, maar Heijne man hoopt toch dat de overheid de beslissing terugdraait. „Zodat studenten kiezen voor de beste op tie, niet voor de goedkoopste." „Ik volg met zo'n honderd andere oud-hbo'érs een master. Wij zit ten allemaal in hetzelfde schuitje en hebben het vaak over hoe we dit soort financiële dingen oplos sen. Voor mij persoonlijk zijn de gevolgen minder groot, omdat ik volgend jaar minder moet reizen, maar voor mensen die wel colle ges hebben of stage lopen, vind ik het echt niet eerlijk." Net voor de zomer hoorde Lavina op het nieuws over de maatregel. „Eerlijk gezegd ben ik al blij dat ik nü studeer. Over een paar jaar is het met deze service waarschijn lijk helemaal voorbij." door Edith Ramakers MIDDELBURG - Boeren en onderne mers in de transportsector krijgen te maken met extra kosten door de prijsverhoging van de rode die sel. De accijnsvrijstelling wordt op 1 januari 2013 geschrapt, waardoor de brandstofprijs oploopt van cir ca 1,00 naar 1,20 euro. „Het is de zoveelste kostenstijging voor landbouwers. De gewas bescherming wordt duurder, de pachtprijs, de verzekeringen, enzo voort", zegt akkerbouwer Bert No- teboom uit 's-Heer Arendskerke en portefeuillehouder milieu van de ZLTO. Hij rekent voor dat een akkerbouwer zoals hij, met ruim 90 hectare grond, jaarlijks meer dan 3000 euro kwijt is aan brand stof. „En wij kunnen de kostenstij gingen niet doorberekenen in on ze productprijs.Nog niet." Hij spreekt nog van een geluk bij een ongeluk. „Voor dit jaar tenmin ste, want we krijgen een hoge prijs voor de gewassen." Maar dat is geen zekerheid. Als de consument uien kan kopen voor 1 euro per ki lo, 'doen we iets verkeerd'. De Partij voor Zeeland dringt bij de provincie aan op compensatie maatregelen voor boeren, omdat in België ondernemers wel blijven beschikken over goedkopere die sel. Bovendien geldt de maatregel niet voor de scheepvaart. De afschaffing van rode diesel is onderdeel van het Begrotingsak koord 2013 van WD, CDA, D66, GroenLinks en Christenunie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 2