De GS van Lexus
is zuinig in stilte
I5SP
co i 17
S"11"
Opel stort zich met
Mokka op groeimarkt
Hyundai geeft vreemde
eend Veloster een turbo
woensdag 17 oktober 2012
R£K>HBS8HS»gBSK2gBSaHaBflg55SSiBra!
^sftsxsassssssaxw^sssssasexsessisessss^sssiSKixsssixssiissics^^JS^is^^^c-yxssssssstfiwsxs.
Nog even en alle Lexus-modellen zijn nog uitsluitend verkrijgbaar
als hybride. De nieuwe GS 450h maakt daarop geen uitzondering.
door Tony Vos
Het is al 23 jaar geleden dat Lexus,
het topklassemerk van Toyota, de
Amerikaanse markt betrad en daar
direct voedingsbodem voor giganti
sche groei vond. Amerikanen waren snel
overtuigd van de bovengemiddelde bouw-
kwaliteit en het hoogwaardige comfort van
de Japanner. De oversteek naar Europa volg
de kort daarna, maar hier kreeg het merk te
maken met diepgewortelde concurrentie.
Bovendien"stortte Lexus zich niet op de die-
selmarkt, die juist voor Mercedes, BMW en
Audi in Europa lucratief is.
Het antwoord van Lexus is de hybride. De
nieuwe GS heeft een 3.5 liter V6, die zelf al
293 pk en een koppel van 352 Nm levert.
Daarbij komt een liefst 200 pk sterke elektro
motor met een koppel van 275 Nm. Het laat
zich raden wat er gebeurt als dit tweetal vol
wordt ingezet: een 0-100-acceleratie in
slechts 5,9 seconden en een begrensde top
snelheid van 250 kilometer per uur. Maar de
missie van de GS 450I1 gaat verder dan al
leen een scheurijzer willen zijn. De superi
eure techniek wordt ingezet om maximaal
te presteren als daarom wordt gevraagd en
Lexus GS 450h President Line
Technologische hoogstand. Bagage 482 liter. Ge
wicht 1.800 kg. Hybride 3.5 I, 343 pk.
Vanaf 63.670 euro, President 84.510 euro.
Plus: afwerking, comfort, prijsstelling.
Min: onhandige muisbediening.
tegelijk optimaal om te springen met de
brandstof onder normale omstandigheden.
De achterwielen worden aangedreven door
middel van een elektronische CVT zonder
vaste overbrengingen. Wegrijden doet de au
to altijd elektrisch, in alle rust. Maar ook als
de benzinemotor bijspringt, blijft de auto
onder alle omstandigheden fluisterstil. Al
leen als het maximale wordt gevraagd, zet
de Lexus een beschaafde brul op.
Alles valt bij de GS onder het kopje bescha
ving. Dat geldt zonder meer voor het uitste
kende onderstel. Dat valt best te verleiden
tot een robbertje stoeien, maar zorgt vooral
voor optimaal comfort onder de meest uit
eenlopende omstandigheden. De GS is daar
om ook bij uitstek een auto die met chauf
feur kan worden ingezet. De eigenaar achter
in ontbreekt het aan niets. Zo heeft hij een
De nieuwste versie van de hybride Lexus GS is een stuk slanker gelijnd, terwijl het formaat wel
is toegenomen. foto's Automedia
bedieningspaneel voor audio en klimaat tot
zijn beschikkingen de mogelijkheid om de
passagiersstoel met een druk op de knop he
lemaal naar voren te schuiven. Prachtig leer,
hoogwaardig hout en comfortabel tapijt be
palen de ambiance. Bij deze duurste uitvoe
ring is het geluidssysteem van Mark Levin-
son met zeventien luidsprekers standaard.
De set biedt een optimale, maar wel wat
vet-Amerikaanse audiobeleving.
De stoelen vormen haast een weldaad voor
het lichaam. Ze zijn volledig elektrisch in
stelbaar, inclusief zelfs de lengte van de zit
ting. In het interieur is, net als aan de bui
tenkant, goed merkbaar dat Lexus het sta
dium van kopiëren inmiddels voorbij is.
Het merk heeft een eigen stijl gevonden en
noemt dit L-Finesse. Het exterieur van de
GS 45oh toont behoorlijk ingetogen, on
danks de krachtige grille. De auto is iets ge
groeid ten opzichte van zijn voorganger,
maar komt slanker oyer. Belangrijke verbete
ring is de bagageruimte. Die was voorheen
wat omvang betreft nogal beperkt. Maar
door het accupakket anders te plaatsen, is
dit nu toegenomen tot 482 liter. De achter
bank neerklappen is evenwel niet mogelijk.
De aantrekkelijkheid van de Lexus gaat veel
verder dan alleen zijn hybride aandrijflijn.
Maar toch heeft die een grote invloed, met
name op de prijsstelling. Van alle benzine-
hybrides in dit deel van de markt is de GS
de zuinigste en dat zorgt voor een beschei
den C02-tax. Het praktijkverbruik van rond
de 1 op 12 sluit daar helemaal op aan.
Lexus start de prijslijst van de nieuwe GS
bij 63.670 euro, terwijl de topper President
Line 84.510 euro moet kosten.
€ON BMW ActiveHybrid 5
Eerste poging van BMW met
zakelijke hybride is goed,
maar wel sterk afgestemd op
de Amerikaanse markt.
Bagage 520 liter. Gewicht
1.825 kg. Hybride 3.0 I,
340 pk.
Vanaf 72.340 euro, High Executive 77.975 euro.
COh Infiniti M35h
Plus: rijgedrag, stille motor, 20 procent bijt
Min: verbruik in de praktijk.
Regelrechte concurrent van
de Lexus, maar duidelijk min
der verfijnd en met een zeer
Aziatische vormgeving.
Bagage 350 liter. Gewicht
1.830 kg. Hybride 3.5 I,
365 pk.
I Vanaf 73.540 euro, GT Executive 79.650 euro.
OMC. Mercedes E 300 BlueTEC Hybrid
Met een dieselhybride is
Mercedes uniek in dit seg
ment Een viercilinder dient
als basis, 20 procent bijtel
ling is de beloning. Bagage
505 liter. Gewicht 1.745 kg.
Diesel hybride 2.1 I, 231 pk.
Plus: onderstel, comfort, uitrusting.
Min: bagageruimte, praktijkverbruik.
Vanaf 56.460 euro, Avantgarde 58.931 euro.
Plus: 20 procent bijtelling, comfort, verbruik.
Min: hogere wegenbelasting vanwege diesel.
door Tony Vos
Op de Europese automarkt
valt er in één segment nog
groei te noteren: de com
pacte crossovers en SUV's, waar
de keuze op dit moment nog be
perkt is. Maar dat duurt niet lang
meer, zo laat Opel zien aan de
hand van de nieuwe Mokka. De re
latief hoge vijfdeurs deelt zijn plat
form met soortgelijke modellen
van Chevrolet en Buick, maar de
Opel-ontwerpers kregen de vrij
heid hierop een eigen carrosserie-
vorm te ontwikkelen. Zo zijn de
complete neus en het plaatwerk
op de flanken door Opel zelf ont
worpen, al is de productie 'ge
woon' in Korea.
De inrichting van het interieur is
afgestemd op de Opel-klant. De
materialen komen vertrouwd
over; er zijn overeenkomsten met
de Insignia en Astra. Zaken als een
camera die verkeersborden leest
(Opel Eye) en de Flex-Fix-fietsen-
drager komen ook uit de Opel-rek-
ken en vinden we niet op de ande
re merkvarianten terug.
Aan de basis staat een 1.6 liter ben
zinemotor die de voorwielen aan
drijft. Wij maakten kennis met de
140 pk sterke 1.4 liter turbo, met
standaard vierwielaandrijving. Die
motor presteert normaal en blijft
in brandstofverbruik redelijk be
scheiden. De derde motor is de
1.7 CDTi, een 130 pk diesel, die
vooral scoort door zijn hoge kop
pel. Twee- of vierwielaandrijving
is bij de dieselmotor een keuze.
Opel heeft de afstemming van het
onderstel redelijk comfortabel ge
houden. Niet vreemd voor een mo
del dat overduidelijk als gezinswa
gen wordt ingezet door minimaal
40.000 klanten die de auto al heb
ben besteld in Europa, zonder er
mee proefgereden te hebben.
De prijzen beginnen bij 21.995 eu
ro (1.6 Selection) en 30.695 euro
(1.7 CDTi Edition).
door Tony Vos
I n het programma van Hyundai
I vinden we al enige tijd een
I vreemde eend, de Veloster. Het
is een coupémodel van midden
klasseformaat, met rechts twee
portieren en aan de straatkant
slechts één. Het model is overdui
delijk ontwikkeld voor de Ameri
kaanse markt, maar toch ook hier
beschikbaar. Niet moeilijk te voor
spellen dat een Veloster een zeldza
me verschijning zal blijven.
Tot nu toe was de auto slechts ver
krijgbaar met de 1.6 liter direct in
gespoten benzinemotor, goed
voor 135 pk. Tegen meerprijs is de
ze krachtbron te koppelen aan een
automaat met dubbele koppeling.
Wie echter op zoek is naar meer
Opel Mokka: groei! foto Automedia Veloster met turbo. foto Hyundai
power, kan nu terecht bij de turbo
versie van de coupé. Dezelfde vier
cilinder wordt hiermee naar een
vermogen van 186 pk en een kop
pel van 265 Nm opgetrokken.
Het is voor het eerst dat Hyundai
een dergelijke auto aanbiedt en
dat is wel te merken. Oude tijden
herleven door de wat ongecivili
seerde loop en het feit dat er spra
ke is van een turbogat. Dat klinkt
niet bepaald verfijnd, maar tegelijk
is het voer voor liefhebbers. Geluk
kig is de trekkracht al bij 1.500 toe
ren per minuut volledig aanwezig
en dat loopt door tot maar liefst
4.500 toeren per minuut. De ver
zetten van de zesbak zijn goed ge
kozen, waardoor de rij-sensatie
over het hele snelheidsbereik van
de auto wordt verdeeld. In 8,4 se
conden sprint de turbo naar de
100 kilometer per uur (top 215).
Hyundai levert de Veloster turbo
in één complete uitvoering voor
32.995 euro. Daarmee komt het
model dichterbij veel krachtigere
Europese geweldenaren, zoals de
Ford Focus ST (250 pk en 340 Nm
voor 33.135 euro) en de Renault
Mégane R.S (265 pk en 360 Nm
voor 34.118 euro).
Lage bijtelling voor
Mercedes C220 CDI
Mercedes komt met BlueEfficien-
cy Edition-uitvoeringen van de
C 220 CDI Limousine en Coupé.
Door gunstige verbruiks- en lage
emissiecijfers zijn ze goed voor
20 procent fiscale bij telling. Die
wordt berekend over vanafprijzen
(1 januari 2013) 39.995 euro (Li
mousine) en 42.695 euro (Coupé).
Europees samenwerken
General Motors en PSA
General Motors betaalde 320 mil
joen euro voor 7 procent belang
in PSA (Peugeot/Citroen). Nu zou
den de twee in gesprek zijn om
de samenwerking uit te breiden
naar een Europese joint venture.
GM zou in deze overeenkomst
een belang willen van 30 procent.
Ford brengt motorkap
van koolstofvezel
Lichter, zuiniger en schoner is de
koolstofVezel motorkap die Ford
voor de Focus ontwikkelde. Hij
weegt de helft minder dan een sta
len versie en vraagt minder pro
ductietijd. Doel ervan is het terug
dringen van het voertuiggewicht
en dus ook het brandstofverbruik.