De GS van Lexus is zuinig in stilte I5SP co i 17 S"11" Opel stort zich met Mokka op groeimarkt Hyundai geeft vreemde eend Veloster een turbo woensdag 17 oktober 2012 R£K>HBS8HS»gBSK2gBSaHaBflg55SSiBra! ^sftsxsassssssaxw^sssssasexsessisessss^sssiSKixsssixssiissics^^JS^is^^^c-yxssssssstfiwsxs. Nog even en alle Lexus-modellen zijn nog uitsluitend verkrijgbaar als hybride. De nieuwe GS 450h maakt daarop geen uitzondering. door Tony Vos Het is al 23 jaar geleden dat Lexus, het topklassemerk van Toyota, de Amerikaanse markt betrad en daar direct voedingsbodem voor giganti sche groei vond. Amerikanen waren snel overtuigd van de bovengemiddelde bouw- kwaliteit en het hoogwaardige comfort van de Japanner. De oversteek naar Europa volg de kort daarna, maar hier kreeg het merk te maken met diepgewortelde concurrentie. Bovendien"stortte Lexus zich niet op de die- selmarkt, die juist voor Mercedes, BMW en Audi in Europa lucratief is. Het antwoord van Lexus is de hybride. De nieuwe GS heeft een 3.5 liter V6, die zelf al 293 pk en een koppel van 352 Nm levert. Daarbij komt een liefst 200 pk sterke elektro motor met een koppel van 275 Nm. Het laat zich raden wat er gebeurt als dit tweetal vol wordt ingezet: een 0-100-acceleratie in slechts 5,9 seconden en een begrensde top snelheid van 250 kilometer per uur. Maar de missie van de GS 450I1 gaat verder dan al leen een scheurijzer willen zijn. De superi eure techniek wordt ingezet om maximaal te presteren als daarom wordt gevraagd en Lexus GS 450h President Line Technologische hoogstand. Bagage 482 liter. Ge wicht 1.800 kg. Hybride 3.5 I, 343 pk. Vanaf 63.670 euro, President 84.510 euro. Plus: afwerking, comfort, prijsstelling. Min: onhandige muisbediening. tegelijk optimaal om te springen met de brandstof onder normale omstandigheden. De achterwielen worden aangedreven door middel van een elektronische CVT zonder vaste overbrengingen. Wegrijden doet de au to altijd elektrisch, in alle rust. Maar ook als de benzinemotor bijspringt, blijft de auto onder alle omstandigheden fluisterstil. Al leen als het maximale wordt gevraagd, zet de Lexus een beschaafde brul op. Alles valt bij de GS onder het kopje bescha ving. Dat geldt zonder meer voor het uitste kende onderstel. Dat valt best te verleiden tot een robbertje stoeien, maar zorgt vooral voor optimaal comfort onder de meest uit eenlopende omstandigheden. De GS is daar om ook bij uitstek een auto die met chauf feur kan worden ingezet. De eigenaar achter in ontbreekt het aan niets. Zo heeft hij een De nieuwste versie van de hybride Lexus GS is een stuk slanker gelijnd, terwijl het formaat wel is toegenomen. foto's Automedia bedieningspaneel voor audio en klimaat tot zijn beschikkingen de mogelijkheid om de passagiersstoel met een druk op de knop he lemaal naar voren te schuiven. Prachtig leer, hoogwaardig hout en comfortabel tapijt be palen de ambiance. Bij deze duurste uitvoe ring is het geluidssysteem van Mark Levin- son met zeventien luidsprekers standaard. De set biedt een optimale, maar wel wat vet-Amerikaanse audiobeleving. De stoelen vormen haast een weldaad voor het lichaam. Ze zijn volledig elektrisch in stelbaar, inclusief zelfs de lengte van de zit ting. In het interieur is, net als aan de bui tenkant, goed merkbaar dat Lexus het sta dium van kopiëren inmiddels voorbij is. Het merk heeft een eigen stijl gevonden en noemt dit L-Finesse. Het exterieur van de GS 45oh toont behoorlijk ingetogen, on danks de krachtige grille. De auto is iets ge groeid ten opzichte van zijn voorganger, maar komt slanker oyer. Belangrijke verbete ring is de bagageruimte. Die was voorheen wat omvang betreft nogal beperkt. Maar door het accupakket anders te plaatsen, is dit nu toegenomen tot 482 liter. De achter bank neerklappen is evenwel niet mogelijk. De aantrekkelijkheid van de Lexus gaat veel verder dan alleen zijn hybride aandrijflijn. Maar toch heeft die een grote invloed, met name op de prijsstelling. Van alle benzine- hybrides in dit deel van de markt is de GS de zuinigste en dat zorgt voor een beschei den C02-tax. Het praktijkverbruik van rond de 1 op 12 sluit daar helemaal op aan. Lexus start de prijslijst van de nieuwe GS bij 63.670 euro, terwijl de topper President Line 84.510 euro moet kosten. €ON BMW ActiveHybrid 5 Eerste poging van BMW met zakelijke hybride is goed, maar wel sterk afgestemd op de Amerikaanse markt. Bagage 520 liter. Gewicht 1.825 kg. Hybride 3.0 I, 340 pk. Vanaf 72.340 euro, High Executive 77.975 euro. COh Infiniti M35h Plus: rijgedrag, stille motor, 20 procent bijt Min: verbruik in de praktijk. Regelrechte concurrent van de Lexus, maar duidelijk min der verfijnd en met een zeer Aziatische vormgeving. Bagage 350 liter. Gewicht 1.830 kg. Hybride 3.5 I, 365 pk. I Vanaf 73.540 euro, GT Executive 79.650 euro. OMC. Mercedes E 300 BlueTEC Hybrid Met een dieselhybride is Mercedes uniek in dit seg ment Een viercilinder dient als basis, 20 procent bijtel ling is de beloning. Bagage 505 liter. Gewicht 1.745 kg. Diesel hybride 2.1 I, 231 pk. Plus: onderstel, comfort, uitrusting. Min: bagageruimte, praktijkverbruik. Vanaf 56.460 euro, Avantgarde 58.931 euro. Plus: 20 procent bijtelling, comfort, verbruik. Min: hogere wegenbelasting vanwege diesel. door Tony Vos Op de Europese automarkt valt er in één segment nog groei te noteren: de com pacte crossovers en SUV's, waar de keuze op dit moment nog be perkt is. Maar dat duurt niet lang meer, zo laat Opel zien aan de hand van de nieuwe Mokka. De re latief hoge vijfdeurs deelt zijn plat form met soortgelijke modellen van Chevrolet en Buick, maar de Opel-ontwerpers kregen de vrij heid hierop een eigen carrosserie- vorm te ontwikkelen. Zo zijn de complete neus en het plaatwerk op de flanken door Opel zelf ont worpen, al is de productie 'ge woon' in Korea. De inrichting van het interieur is afgestemd op de Opel-klant. De materialen komen vertrouwd over; er zijn overeenkomsten met de Insignia en Astra. Zaken als een camera die verkeersborden leest (Opel Eye) en de Flex-Fix-fietsen- drager komen ook uit de Opel-rek- ken en vinden we niet op de ande re merkvarianten terug. Aan de basis staat een 1.6 liter ben zinemotor die de voorwielen aan drijft. Wij maakten kennis met de 140 pk sterke 1.4 liter turbo, met standaard vierwielaandrijving. Die motor presteert normaal en blijft in brandstofverbruik redelijk be scheiden. De derde motor is de 1.7 CDTi, een 130 pk diesel, die vooral scoort door zijn hoge kop pel. Twee- of vierwielaandrijving is bij de dieselmotor een keuze. Opel heeft de afstemming van het onderstel redelijk comfortabel ge houden. Niet vreemd voor een mo del dat overduidelijk als gezinswa gen wordt ingezet door minimaal 40.000 klanten die de auto al heb ben besteld in Europa, zonder er mee proefgereden te hebben. De prijzen beginnen bij 21.995 eu ro (1.6 Selection) en 30.695 euro (1.7 CDTi Edition). door Tony Vos I n het programma van Hyundai I vinden we al enige tijd een I vreemde eend, de Veloster. Het is een coupémodel van midden klasseformaat, met rechts twee portieren en aan de straatkant slechts één. Het model is overdui delijk ontwikkeld voor de Ameri kaanse markt, maar toch ook hier beschikbaar. Niet moeilijk te voor spellen dat een Veloster een zeldza me verschijning zal blijven. Tot nu toe was de auto slechts ver krijgbaar met de 1.6 liter direct in gespoten benzinemotor, goed voor 135 pk. Tegen meerprijs is de ze krachtbron te koppelen aan een automaat met dubbele koppeling. Wie echter op zoek is naar meer Opel Mokka: groei! foto Automedia Veloster met turbo. foto Hyundai power, kan nu terecht bij de turbo versie van de coupé. Dezelfde vier cilinder wordt hiermee naar een vermogen van 186 pk en een kop pel van 265 Nm opgetrokken. Het is voor het eerst dat Hyundai een dergelijke auto aanbiedt en dat is wel te merken. Oude tijden herleven door de wat ongecivili seerde loop en het feit dat er spra ke is van een turbogat. Dat klinkt niet bepaald verfijnd, maar tegelijk is het voer voor liefhebbers. Geluk kig is de trekkracht al bij 1.500 toe ren per minuut volledig aanwezig en dat loopt door tot maar liefst 4.500 toeren per minuut. De ver zetten van de zesbak zijn goed ge kozen, waardoor de rij-sensatie over het hele snelheidsbereik van de auto wordt verdeeld. In 8,4 se conden sprint de turbo naar de 100 kilometer per uur (top 215). Hyundai levert de Veloster turbo in één complete uitvoering voor 32.995 euro. Daarmee komt het model dichterbij veel krachtigere Europese geweldenaren, zoals de Ford Focus ST (250 pk en 340 Nm voor 33.135 euro) en de Renault Mégane R.S (265 pk en 360 Nm voor 34.118 euro). Lage bijtelling voor Mercedes C220 CDI Mercedes komt met BlueEfficien- cy Edition-uitvoeringen van de C 220 CDI Limousine en Coupé. Door gunstige verbruiks- en lage emissiecijfers zijn ze goed voor 20 procent fiscale bij telling. Die wordt berekend over vanafprijzen (1 januari 2013) 39.995 euro (Li mousine) en 42.695 euro (Coupé). Europees samenwerken General Motors en PSA General Motors betaalde 320 mil joen euro voor 7 procent belang in PSA (Peugeot/Citroen). Nu zou den de twee in gesprek zijn om de samenwerking uit te breiden naar een Europese joint venture. GM zou in deze overeenkomst een belang willen van 30 procent. Ford brengt motorkap van koolstofvezel Lichter, zuiniger en schoner is de koolstofVezel motorkap die Ford voor de Focus ontwikkelde. Hij weegt de helft minder dan een sta len versie en vraagt minder pro ductietijd. Doel ervan is het terug dringen van het voertuiggewicht en dus ook het brandstofverbruik.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 17