Waarom accu's gevoelig zijn voor kou i6| 'Nog 'n crèmelederen interieur, dan is hij ver af DROOMAUTO^ woensdag 17 oktober 2012 Nillis Rijstenbil en zijn Volkswagen Golf II G60 'Accuvloeistof is bij lage temperaturen minder actief, waardoor minder stroom wordt opgewekt' De koude staat op de stoep. En dat betekent dat de accu van uw auto de komende maanden extra gevoelig raakt. Hoe komt dat en wat kun je er tegen doen? Wanneer ik iemand over zijn oldtimer interview, krijg ik steevast dezelfde vraag: 'Wil je ook even onder de motorkap kijken?'. Natuurlijk wil ik dat. Je treft wat aan. Van grauwe motorcompartimen ten waar vuil de hoofdbewoner is tot blinkende juweeltjes die met chirurgische precisie zijn opge knapt. Toen Nillis Rijstenbil uit Sint-Maartensdijk mij dé vraag stel de, stond ik perplex. De binnen kant van het vooronder van zijn Golf II (1989) is strak wit gespo ten. In het midden ligt niet veel meer dan het G6o-motorblok. Alle 'afleiding', zoals de accu en de sproeivloeistoftank, verhuisde Rijs tenbil naar de kofferruimte. Zelfs de intercooler om de supercharger - de G-lader - te koelen, haalde hij eruit. „Het moet netjes wezen", antwoordt Rijstenbil droog. Dat motto voert hij ook voor de rest van zijn Golf. Alles zo strak en clean mogelijk. Het slot van de achterklep bijvoor beeld moest er om die reden uit De Zeeuw verving het door een netjes weggewerkt elektrisch be- dienbare vergrendeling. Hoe langer je naar de Golf kijkt, hoe meer je beseft hoeveel uren werk Rijstenbil er in heeft zitten. Neem de verbrede wielkasten. Geen goedkope opzetstukken, maar met de hand uitgeklopt en strakgetrokken. Drie jaar werkte Rijstenbil aan zijn auto om 'm zo te krijgen. Toch is het lang lopende project nog niet af. „Ik ben op het mo ment bezig om een dashboard van een Audi Ai passend te maken. En, ik wil graag een crèmelederen interieur in plaats van zwart zoals nu. Dan is'ie toch wel ver af, hoor." Als je het uiterlijk zo ziet, zou je misschien verwachten dat de motor zwaar getuned is. Maar nee. Het G6o-blok is 'alleen' gerevi seerd, en levert zodoende ruim 170 pk. Tien meer dan toen'ie in 1989 uit de fabriek kwam. „Meer is echt niet nodig. Je wordt nu al lekker in je stoel gedrukt. Het gaat me meer om het geluid dan om het vermogen." En dat is dan ook het enige dat niet netjes hoeft te zijn. Heeft u ook een bijzondere au to? Oud of modern? Meld u dan nu aan via contact@buroboot.com door Lucas Boot emand die alle plussen en minnen van accu's kent is Cor- né van Loon, mede-eigenaar van Delta Accu'in Bergen op Zoom. Het bedrijf'zit' al meer dan 65 jaar in'de accu's. We spre ken Van Loon op een frisse herfst ochtend. Het is nog lang niet koud genoeg voor topdrukte. „Dat begint hier pas eind oktober, begin november te komen als de temperaturen 's nachts richting het nulpunt gaan. Als het echt koud wordt, zoals afgelopen winter met temperaturen van min tien en la ger, is het de hele dag een komen en gaan van klanten", zegt Van Loon. Iedereen weet wel dat koude in vloed heeft op de werking van ac cu's - wie heeft er nou niet een keer staan vloeken op een winterse ochtend? - maar hoe dat zo komt... „De meest gangbare auto-accu's zijn opgebouwd uit loden platen, soms met delen gerecycled lood en calcium. Daartussen zit accuzuur dat voor een groot deel bestaat uit zwavel. Door een chemische reac tie tussen al deze elementen ont staat elektriciteit", legt Van Loon uit. „Bij elke startbeurt komen telkens heel kleine looddeeltje los van de platen. Hierdoor wordt de chemi sche reactie alsmaar slechter en de spanning in de accu lager. Een accu verliest ook als een auto stilstaat na melijk spanning door allerlei elek trische systemen aan boord. Denk aan een digitaal klokje, startonder breking en de hoofdcomputer. Hier door kan het zijn dat een accu die al ver versleten is te weinig stroom levert om de auto te starten. Als de temperatuur daalt, is een accu extra gevoelig voor spanningsverlies. De Nillis Rijstenbil was drie jaar bezig om zijn Golfte verfraaien, foto Lucas Boot Accuspecialist Corné van Loon: „Zet de auto als 't kan binnen, dan heeft kou minder vat op de accu." vloeistof in de accu wordt bij win terse temperaturen minder actief waardoor de chemische reactie om stroom op te wekken minder wordt. Vriest het vijf tot tien gra den, dan is de spanning tot soms wel 25 procent lager dan boven het vriespunt Als je dan een zwakke ac cu in je auto hebt liggen, is de kans groot dat er niet genoeg stroom meer is om de startmotor te laten werken." De oorzaak moge duidelijk zijn. Maar wat kun je doen om de accu op spanning te houden? Corné van Loon adviseert om accu's juist in deze tijd van het jaar te laten con troleren. „Dan weet je hoe goed de capaciteit nog is. Wanneer die laag is - doordat de accu versleten is of door beperkt gebruik van de auto - dan kun je de accu (laten) doorla den. Dan zit hij voor even weer vol. Als een accu aan het einde van zijn leven is - gemiddeld na drie tot vijf jaar - is doorladen geen echte oplossing omdat hij niet goed meer oplaadt. Vervanging wel. Een nieu we accu kost afhankelijk van het type ongeveer tussen de 75 en 150 euro." Twee andere tips tot slot: „Zet de auto als het kan binnen, dan heeft de kou minder vat op de accu. Wat ook helpt is een druppelaar. Dit ap paraat steek je in het stopcontact en houdt de accu op spanning. Mooi verhaal daarover: een klant van ons haalde in de winter elke dag zijn accu uit zijn auto en nam 'm mee naar binnen. Daar sloot hij 'm aan op zo'n druppelaar. Nooit startproblemen gehad!" De ANWB Wegenwacht laat we ten dat accu's niet alleen minder presteren bij koude, maar ook bij warmte. Bij hoge temperaturen ko men geregeld meldingen binnen van auto's die niet meer willen star ten. Ook Corné van Loon van Delta Ac cu herkent dit fenomeen. Van Loon: „Anders dan bij koude, waar de capaciteit van de accu min der wordt, gaan accu's bij hoge tem peraturen soms helemaal kapot. Je kunt ze dan niet meer opladen. De oorzaak is kortsluiting, waar accu's bij hogere temperaturen gevoeliger voor zijn." foto Lucas Boot

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 16