Waarom accu's gevoelig zijn voor kou
i6|
'Nog 'n crèmelederen interieur, dan is hij ver af
DROOMAUTO^
woensdag 17 oktober 2012
Nillis Rijstenbil en zijn Volkswagen Golf II G60
'Accuvloeistof is bij lage temperaturen minder actief, waardoor minder stroom wordt opgewekt'
De koude staat op de stoep.
En dat betekent dat de accu
van uw auto de komende
maanden extra gevoelig raakt.
Hoe komt dat en wat kun je er
tegen doen?
Wanneer ik iemand
over zijn oldtimer
interview, krijg ik
steevast dezelfde
vraag: 'Wil je ook even onder de
motorkap kijken?'. Natuurlijk wil
ik dat. Je treft wat aan.
Van grauwe motorcompartimen
ten waar vuil de hoofdbewoner is
tot blinkende juweeltjes die met
chirurgische precisie zijn opge
knapt.
Toen Nillis Rijstenbil uit
Sint-Maartensdijk mij dé vraag stel
de, stond ik perplex. De binnen
kant van het vooronder van zijn
Golf II (1989) is strak wit gespo
ten. In het midden ligt niet veel
meer dan het G6o-motorblok. Alle
'afleiding', zoals de accu en de
sproeivloeistoftank, verhuisde Rijs
tenbil naar de kofferruimte. Zelfs
de intercooler om de supercharger
- de G-lader - te koelen, haalde hij
eruit. „Het moet netjes wezen",
antwoordt Rijstenbil droog.
Dat motto voert hij ook voor de
rest van zijn Golf. Alles zo strak en
clean mogelijk.
Het slot van de achterklep bijvoor
beeld moest er om die reden uit
De Zeeuw verving het door een
netjes weggewerkt elektrisch be-
dienbare vergrendeling.
Hoe langer je naar de Golf kijkt,
hoe meer je beseft hoeveel uren
werk Rijstenbil er in heeft zitten.
Neem de verbrede wielkasten.
Geen goedkope opzetstukken,
maar met de hand uitgeklopt en
strakgetrokken.
Drie jaar werkte Rijstenbil aan
zijn auto om 'm zo te krijgen.
Toch is het lang lopende project
nog niet af. „Ik ben op het mo
ment bezig om een dashboard van
een Audi Ai passend te maken.
En, ik wil graag een crèmelederen
interieur in plaats van zwart zoals
nu. Dan is'ie toch wel ver af,
hoor." Als je het uiterlijk zo ziet,
zou je misschien verwachten dat
de motor zwaar getuned is. Maar
nee. Het G6o-blok is 'alleen' gerevi
seerd, en levert zodoende ruim
170 pk. Tien meer dan toen'ie in
1989 uit de fabriek kwam.
„Meer is echt niet nodig. Je wordt
nu al lekker in je stoel gedrukt.
Het gaat me meer om het geluid
dan om het vermogen."
En dat is dan ook het enige dat
niet netjes hoeft te zijn.
Heeft u ook een bijzondere au
to? Oud of modern? Meld u dan
nu aan via
contact@buroboot.com
door Lucas Boot
emand die alle plussen en
minnen van accu's kent is Cor-
né van Loon, mede-eigenaar
van Delta Accu'in Bergen op
Zoom. Het bedrijf'zit' al meer
dan 65 jaar in'de accu's. We spre
ken Van Loon op een frisse herfst
ochtend. Het is nog lang niet koud
genoeg voor topdrukte.
„Dat begint hier pas eind oktober,
begin november te komen als de
temperaturen 's nachts richting het
nulpunt gaan. Als het echt koud
wordt, zoals afgelopen winter met
temperaturen van min tien en la
ger, is het de hele dag een komen
en gaan van klanten", zegt Van
Loon.
Iedereen weet wel dat koude in
vloed heeft op de werking van ac
cu's - wie heeft er nou niet een
keer staan vloeken op een winterse
ochtend? - maar hoe dat zo komt...
„De meest gangbare auto-accu's
zijn opgebouwd uit loden platen,
soms met delen gerecycled lood en
calcium. Daartussen zit accuzuur
dat voor een groot deel bestaat uit
zwavel. Door een chemische reac
tie tussen al deze elementen ont
staat elektriciteit", legt Van Loon
uit.
„Bij elke startbeurt komen telkens
heel kleine looddeeltje los van de
platen. Hierdoor wordt de chemi
sche reactie alsmaar slechter en de
spanning in de accu lager. Een accu
verliest ook als een auto stilstaat na
melijk spanning door allerlei elek
trische systemen aan boord. Denk
aan een digitaal klokje, startonder
breking en de hoofdcomputer. Hier
door kan het zijn dat een accu die
al ver versleten is te weinig stroom
levert om de auto te starten. Als de
temperatuur daalt, is een accu extra
gevoelig voor spanningsverlies. De
Nillis Rijstenbil was drie jaar bezig om zijn Golfte verfraaien, foto Lucas Boot
Accuspecialist Corné van Loon: „Zet de auto als 't kan binnen, dan heeft kou minder vat op de accu."
vloeistof in de accu wordt bij win
terse temperaturen minder actief
waardoor de chemische reactie om
stroom op te wekken minder
wordt. Vriest het vijf tot tien gra
den, dan is de spanning tot soms
wel 25 procent lager dan boven het
vriespunt Als je dan een zwakke ac
cu in je auto hebt liggen, is de kans
groot dat er niet genoeg stroom
meer is om de startmotor te laten
werken."
De oorzaak moge duidelijk zijn.
Maar wat kun je doen om de accu
op spanning te houden? Corné van
Loon adviseert om accu's juist in
deze tijd van het jaar te laten con
troleren. „Dan weet je hoe goed de
capaciteit nog is. Wanneer die laag
is - doordat de accu versleten is of
door beperkt gebruik van de auto -
dan kun je de accu (laten) doorla
den. Dan zit hij voor even weer
vol. Als een accu aan het einde van
zijn leven is - gemiddeld na drie tot
vijf jaar - is doorladen geen echte
oplossing omdat hij niet goed meer
oplaadt. Vervanging wel. Een nieu
we accu kost afhankelijk van het
type ongeveer tussen de 75 en 150
euro."
Twee andere tips tot slot: „Zet de
auto als het kan binnen, dan heeft
de kou minder vat op de accu. Wat
ook helpt is een druppelaar. Dit ap
paraat steek je in het stopcontact
en houdt de accu op spanning.
Mooi verhaal daarover: een klant
van ons haalde in de winter elke
dag zijn accu uit zijn auto en nam
'm mee naar binnen. Daar sloot hij
'm aan op zo'n druppelaar. Nooit
startproblemen gehad!"
De ANWB Wegenwacht laat we
ten dat accu's niet alleen minder
presteren bij koude, maar ook bij
warmte. Bij hoge temperaturen ko
men geregeld meldingen binnen
van auto's die niet meer willen star
ten.
Ook Corné van Loon van Delta Ac
cu herkent dit fenomeen.
Van Loon: „Anders dan bij koude,
waar de capaciteit van de accu min
der wordt, gaan accu's bij hoge tem
peraturen soms helemaal kapot. Je
kunt ze dan niet meer opladen. De
oorzaak is kortsluiting, waar accu's
bij hogere temperaturen gevoeliger
voor zijn."
foto Lucas Boot