Zeilen is hard werken
voor de bemanning
Bietentocht
'Een gemakkelijke toren om te beklimmen'
24
dinsdag 16 oktober 2012
De jaarlijkse bietentocht startte dit jaar in Zierikzee. Aan
de vierdaagse wedstrijd doen twintig grote en kleine
historische vrachtschepen mee.
De Bietentocht is weer van start
gegaan. De meerdaagse tocht
met traditionele zeilschepen
wordt gehouden om de geschie
denis van de Zeeuwse bieten
vaart weer tot leven te brengen,
door Melita Lanting
Donkere wolken pak
ken zich in de och
tend samen boven
de historische sche
pen in de Zierikzee-
se haven. Er vallen wat druppels.
Misschien een beetje symbolisch
want het is lastig om de vaartui
gen te blijven onderhouden en in
de vaart te houden, zegt Willem
Houtepen, secretaris van de stich
ting Zeeuwse Klipper Avontuur.
„Het valt niet altijd mee."
Maar maandagochtend was het
niet de juiste tijd om daar uitge
breid bij stil te staan. De jaarlijkse
bietentocht is vooral een gezellige
wedstrijd waar dit jaar twintig
schepen aan mee doen. Ieder
schip krijgt een symbolische la
ding bieten mee. Aan boord van
de Avontuur uit Goes heerst vlak
voor de start rust. Schipper Den
nis Helmich heeft geen haast om
weg te varen. Als de eerste groep
schepen weg is, wordt de motor ge
start. De wind staat vrijwel recht
op het Havenkanaal, zeilen is dus
geen optie. Het grootzeil wordt al
wel gehesen, de fok en kluiver blij
ven nog even naar beneden.
De Avontuur is een van de groot
ste en zwaarste schepen in de race.
Het vaartuig werd ooit gebouwd
om basalt en kolen te vervoeren
en in het seizoen ook bieten. Door
de omvang van het schip en de re
latief kleine zeilen ligt de Avon
tuur al snel achteraan. „De wind
kracht vier die nu op de Oostér-
schelde staat is in feite nog niet ge
noeg", zegt Helmich. „Het zeilt
het lekkerst met windkracht zes."
Eenmaal op de Oosterschelde
gaan alle zeilen omhoog en de mo
tor uit. Het is hard werken voor de
De Avontuur ligt al snel
achteraan in de race.
Het schip is groot en erg
zwaar
bemanning. Op de Oosterschelde
moet gelaveerd worden en dat be
tekent veelvuldig overstag gaan.
Een deel van de gasten aan boord
laat die drukte aan zich voorbij
gaan. Lui liggend op het dek over
leggen vrouwen van roeivereni
ging Scaldis in Goes met elkaar
over een ludieke actie. Daarmee
scoort het schip extra punten in
de wedstrijd. Er komen heel wat
gedachten voorbij, een boegbeeld
maken van papier maché of mis
schien of toch nog iéts met bieten.
Heel concreet worden de plannen
niet
Na de Oosterschelde wacht het Ha
venkanaal naar Goes. Ook daar kan
niet worden gezeild. De beman
ning van de wat lichtere schepen
wordt aan wal gezet om het schip
voort te trekken. De Avontuur is
daarvoor te zwaar. Een klein sleep
bootje trekt het schip langzaam
maar zeker naar het eindpunt in
Goes. De eerste zeildag zit er op.
Op de kade zingt een shantykoor,
in de kombuizen worden de eerste
blikjes bier opengetrokken. Tijd
om de dag waardig af te sluiten.
bekijk de video op www.pzc.nl/video
Na Goes volgen Sint Annaiand, Beneden Sas en Willemstad
De tweede etappe van de bietenra
ce start vandaag in Goes.
Vanaf 10.00 uur varen de schepen
richting de Oosterschelde.
Een mooi punt om te kijken is de
sluis bij het Goese Sas.
Eenmaal op de Oosterschelde zet
ten de schepen koers richting Krab-
benkreek en Sint Annaiand.
In Sint Annaiand worden de sche
pen in de middag verwacht. Een
exacte tijd is niet aan te geven.
Woensdag vertrekken de schepen
om 9.00 uur vanuit Sint Annaiand
naar Beneden Sas. Aan het einde
van de morgen passeren de sche
pen de Krammersluizen. De tocht
gaat verder over het Volkerak naar
Beneden Sas.
Donderdag is het laatste traject
van de bietenrace.
Om 9.00 uur vertrekken de sche
pen vanuit Beneden Sas naar Wil
lemstad.
De finish is rond 14.00 uur voor de
Volkeraksluis.
's Middags zijn folkloristische activi
teiten op de kade bij Willemstad.
Om 17.00 uur keurt een keurmees
ter van de Suikerunie de meege
brachte bieten.
De Bietenrace wordt sinds 1999 ge
varen.
Het is een wedstrijd voor histori
sche vrachtschepen. Niet het snel
ste schip zal winnen, maar het
schip dat onderweg de meeste
punten heeft verzameld.
De bemanning is vaak gekleed in
historische kledij. Dat levert een
schip extra punten op.
De schepen varen zoveel mogelijk
op traditionele wijze. Varen op de
motor levert strafpunten op.
Als er niet gezeild kan worden,
moeten de schepen zoveel moge
lijk gejaagd worden. Dat is voort
trekken door paarden of mensen.
De deelnemende schepen varen het Havenkanaal van Zierikzee uit.
Op het kanaal naar Goes kon niet worden gezeild en daarom moest de
door Nadia Berkelder
KRUININGEN - Geen tips, geen getui
gen: het blijft een raadsel hoe ie
mand een pop in de kerktoren van
Kruiningen heeft gekregen. In het
dorp wordt druk gespeculeerd:
Wie heeft het gedaan? En hoe?
Met een schiettouw? Of toch ge
woon via de trap?
Als er nou één kerkspits geschikt
is om een pop aan te hangen, dan
is het wel die van Kruiningen, zegt
Wim jakobsen van de Monumen-
tenwacht. Hij en zijn collega's klau
teren regelmatig op de Zeeuwse
kerken om ze bouwkundig te in
specteren,
„Beneden rechts zit een deurtje in
de toren", vertelt Jakobsen. „Een
sleutel is zo bij te maken. Achter
dat deurtje zit een trap, waarmee
je naar boven kunt. Boven is er
weer een deurtje, naar de torent
rans. Daar kun je een rondje lo
pen. Op de spits zelf zitten er van
die staphaken om je voeten op te
zetten."
Als je geen hoogtevrees hebt, is
het een fluitje van een cent, met
een licht popje van nylonkous,
zegt Jakobsen. „Er zijn maar een
paar kerken waar dit zo makkelijk
kan. Dit is een makkelijke toren
om te beklimmen, al doen wij ook
altijd een gordel om. We maken
twee korte touwtjes om-en-om
vast aan die haken, zodat we nooit
kunnen vallen."
Dat er al een hele tijd niemand
door dat deurtje omhoog is ge
weest, zoals zaterdag werd be
weerd, klopt niet, weet Frans Hart-
hoorn. „Een paar weken geleden
nog", zegt hij, staand in de deur
opening van zijn Hubowinkel.
„Ze hadden zaterdag ook beter
Goud kunnen bellen. Die hebben
er twee weken geleden nog een
kraan bij gehad. Die hadden die
pop er zo af kunnen halen. Dan
waren al die dure hulpdiensten
niet nodig geweest. Dat het een
pop was, zag je goed. De tiewraps
staken uit zijn voeten", aldus Hart-
hoorn.
Het klopt dat er pas nog gewerkt is
aan de toren, klinkt het bij het
kraanbedrijf in Waarde. „We heb
ben aan de bliksemafleider ge
werkt. Ik weet niet of er toen ie
mand de toren op geweest is.
Meestal werken we gewoon uit
een bakje. En nee, we hebben
toen geen pop achter gelaten."
Omwonenden van de Kruiningse
kerk hebben vrijdag of zaterdag
morgen vroeg niets gezien. En ook
niets gehoord.
„Het is toch een gek idee dat er ie
mand bovenop heeft gezeten",
zegt Sophie de Jonge, die tegen
over de kerk woont. „Als het be
doeld was om aandacht te trekken,
zal het nog wel uitkomen." De
dorpsbewoners gaan uit van een
grap. „Typisch kroegwerk", denkt
Harthoorn.
De Kruiningse kerk was vorig jaar
verwikkeld in een arbeidsconflict
met de organist, valt te lezen op
de website pgkruiningen.nl - overi
gens niet de officiële website van
de kerk. „Maar ik heb er niets mee
te maken", ontkent Sjaak van Loo,
beheerder van deze website. „Al is
me dat al wel vaak gevraagd."
Burgemeester Jan Huisman van de
gemeente Reimerswaal heeft laten
weten dat hij de schade- - die dui
zenden euro's bedraagt - wil verha
len op de daders. Als die ooit ge
vonden worden. „Het is een mis
plaatste grap waar een hoop men
sen voor in touw geweest zijn",
reageert de burgemeester. „Nee,
dat hadden we niet anders kun
nen doen. Op moment dat je
denkt dat er misschien een mens
hangt, moet je opschalen."