Zeilen is hard werken voor de bemanning Bietentocht 'Een gemakkelijke toren om te beklimmen' 24 dinsdag 16 oktober 2012 De jaarlijkse bietentocht startte dit jaar in Zierikzee. Aan de vierdaagse wedstrijd doen twintig grote en kleine historische vrachtschepen mee. De Bietentocht is weer van start gegaan. De meerdaagse tocht met traditionele zeilschepen wordt gehouden om de geschie denis van de Zeeuwse bieten vaart weer tot leven te brengen, door Melita Lanting Donkere wolken pak ken zich in de och tend samen boven de historische sche pen in de Zierikzee- se haven. Er vallen wat druppels. Misschien een beetje symbolisch want het is lastig om de vaartui gen te blijven onderhouden en in de vaart te houden, zegt Willem Houtepen, secretaris van de stich ting Zeeuwse Klipper Avontuur. „Het valt niet altijd mee." Maar maandagochtend was het niet de juiste tijd om daar uitge breid bij stil te staan. De jaarlijkse bietentocht is vooral een gezellige wedstrijd waar dit jaar twintig schepen aan mee doen. Ieder schip krijgt een symbolische la ding bieten mee. Aan boord van de Avontuur uit Goes heerst vlak voor de start rust. Schipper Den nis Helmich heeft geen haast om weg te varen. Als de eerste groep schepen weg is, wordt de motor ge start. De wind staat vrijwel recht op het Havenkanaal, zeilen is dus geen optie. Het grootzeil wordt al wel gehesen, de fok en kluiver blij ven nog even naar beneden. De Avontuur is een van de groot ste en zwaarste schepen in de race. Het vaartuig werd ooit gebouwd om basalt en kolen te vervoeren en in het seizoen ook bieten. Door de omvang van het schip en de re latief kleine zeilen ligt de Avon tuur al snel achteraan. „De wind kracht vier die nu op de Oostér- schelde staat is in feite nog niet ge noeg", zegt Helmich. „Het zeilt het lekkerst met windkracht zes." Eenmaal op de Oosterschelde gaan alle zeilen omhoog en de mo tor uit. Het is hard werken voor de De Avontuur ligt al snel achteraan in de race. Het schip is groot en erg zwaar bemanning. Op de Oosterschelde moet gelaveerd worden en dat be tekent veelvuldig overstag gaan. Een deel van de gasten aan boord laat die drukte aan zich voorbij gaan. Lui liggend op het dek over leggen vrouwen van roeivereni ging Scaldis in Goes met elkaar over een ludieke actie. Daarmee scoort het schip extra punten in de wedstrijd. Er komen heel wat gedachten voorbij, een boegbeeld maken van papier maché of mis schien of toch nog iéts met bieten. Heel concreet worden de plannen niet Na de Oosterschelde wacht het Ha venkanaal naar Goes. Ook daar kan niet worden gezeild. De beman ning van de wat lichtere schepen wordt aan wal gezet om het schip voort te trekken. De Avontuur is daarvoor te zwaar. Een klein sleep bootje trekt het schip langzaam maar zeker naar het eindpunt in Goes. De eerste zeildag zit er op. Op de kade zingt een shantykoor, in de kombuizen worden de eerste blikjes bier opengetrokken. Tijd om de dag waardig af te sluiten. bekijk de video op www.pzc.nl/video Na Goes volgen Sint Annaiand, Beneden Sas en Willemstad De tweede etappe van de bietenra ce start vandaag in Goes. Vanaf 10.00 uur varen de schepen richting de Oosterschelde. Een mooi punt om te kijken is de sluis bij het Goese Sas. Eenmaal op de Oosterschelde zet ten de schepen koers richting Krab- benkreek en Sint Annaiand. In Sint Annaiand worden de sche pen in de middag verwacht. Een exacte tijd is niet aan te geven. Woensdag vertrekken de schepen om 9.00 uur vanuit Sint Annaiand naar Beneden Sas. Aan het einde van de morgen passeren de sche pen de Krammersluizen. De tocht gaat verder over het Volkerak naar Beneden Sas. Donderdag is het laatste traject van de bietenrace. Om 9.00 uur vertrekken de sche pen vanuit Beneden Sas naar Wil lemstad. De finish is rond 14.00 uur voor de Volkeraksluis. 's Middags zijn folkloristische activi teiten op de kade bij Willemstad. Om 17.00 uur keurt een keurmees ter van de Suikerunie de meege brachte bieten. De Bietenrace wordt sinds 1999 ge varen. Het is een wedstrijd voor histori sche vrachtschepen. Niet het snel ste schip zal winnen, maar het schip dat onderweg de meeste punten heeft verzameld. De bemanning is vaak gekleed in historische kledij. Dat levert een schip extra punten op. De schepen varen zoveel mogelijk op traditionele wijze. Varen op de motor levert strafpunten op. Als er niet gezeild kan worden, moeten de schepen zoveel moge lijk gejaagd worden. Dat is voort trekken door paarden of mensen. De deelnemende schepen varen het Havenkanaal van Zierikzee uit. Op het kanaal naar Goes kon niet worden gezeild en daarom moest de door Nadia Berkelder KRUININGEN - Geen tips, geen getui gen: het blijft een raadsel hoe ie mand een pop in de kerktoren van Kruiningen heeft gekregen. In het dorp wordt druk gespeculeerd: Wie heeft het gedaan? En hoe? Met een schiettouw? Of toch ge woon via de trap? Als er nou één kerkspits geschikt is om een pop aan te hangen, dan is het wel die van Kruiningen, zegt Wim jakobsen van de Monumen- tenwacht. Hij en zijn collega's klau teren regelmatig op de Zeeuwse kerken om ze bouwkundig te in specteren, „Beneden rechts zit een deurtje in de toren", vertelt Jakobsen. „Een sleutel is zo bij te maken. Achter dat deurtje zit een trap, waarmee je naar boven kunt. Boven is er weer een deurtje, naar de torent rans. Daar kun je een rondje lo pen. Op de spits zelf zitten er van die staphaken om je voeten op te zetten." Als je geen hoogtevrees hebt, is het een fluitje van een cent, met een licht popje van nylonkous, zegt Jakobsen. „Er zijn maar een paar kerken waar dit zo makkelijk kan. Dit is een makkelijke toren om te beklimmen, al doen wij ook altijd een gordel om. We maken twee korte touwtjes om-en-om vast aan die haken, zodat we nooit kunnen vallen." Dat er al een hele tijd niemand door dat deurtje omhoog is ge weest, zoals zaterdag werd be weerd, klopt niet, weet Frans Hart- hoorn. „Een paar weken geleden nog", zegt hij, staand in de deur opening van zijn Hubowinkel. „Ze hadden zaterdag ook beter Goud kunnen bellen. Die hebben er twee weken geleden nog een kraan bij gehad. Die hadden die pop er zo af kunnen halen. Dan waren al die dure hulpdiensten niet nodig geweest. Dat het een pop was, zag je goed. De tiewraps staken uit zijn voeten", aldus Hart- hoorn. Het klopt dat er pas nog gewerkt is aan de toren, klinkt het bij het kraanbedrijf in Waarde. „We heb ben aan de bliksemafleider ge werkt. Ik weet niet of er toen ie mand de toren op geweest is. Meestal werken we gewoon uit een bakje. En nee, we hebben toen geen pop achter gelaten." Omwonenden van de Kruiningse kerk hebben vrijdag of zaterdag morgen vroeg niets gezien. En ook niets gehoord. „Het is toch een gek idee dat er ie mand bovenop heeft gezeten", zegt Sophie de Jonge, die tegen over de kerk woont. „Als het be doeld was om aandacht te trekken, zal het nog wel uitkomen." De dorpsbewoners gaan uit van een grap. „Typisch kroegwerk", denkt Harthoorn. De Kruiningse kerk was vorig jaar verwikkeld in een arbeidsconflict met de organist, valt te lezen op de website pgkruiningen.nl - overi gens niet de officiële website van de kerk. „Maar ik heb er niets mee te maken", ontkent Sjaak van Loo, beheerder van deze website. „Al is me dat al wel vaak gevraagd." Burgemeester Jan Huisman van de gemeente Reimerswaal heeft laten weten dat hij de schade- - die dui zenden euro's bedraagt - wil verha len op de daders. Als die ooit ge vonden worden. „Het is een mis plaatste grap waar een hoop men sen voor in touw geweest zijn", reageert de burgemeester. „Nee, dat hadden we niet anders kun nen doen. Op moment dat je denkt dat er misschien een mens hangt, moet je opschalen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 24