Kooymans grasduint gretig in rockhistorie iólzeel lliti Schouws palingbrood Museumdirecteur was tijd ver vooruit zeeland in de vorige eeuw maandag 15 oktober 2012 1 Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans Lindenbergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen? We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of verhalen over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon. De foto op de raad kaan van vorige week is genomen in de Poststraat in Zie- rikzee. Bijna alle in zenders wisten ons dit te vertel len. „Links vooraan op de foto is de Scheldebank te zien, later Rotter damse bank en nog later kwam de huisartsenpraktijk van dokter Vis ser er in. Aan de overkant zat het kruidenierswinkeltje van Joppe. Daar haalde ik in mijn hbs-tijd in de pauze op donderdag voor een dubbeltje snipperdrop", vertelt An neke Berrevoets uit Zierikzee. De schoonzus van Marlies van de Berg uit Bruinisse, die in Zuid-Afrika woont, herinnert zich nog een andere lekkernij die toen tertijd verkrijgbaar was voor een dubbeltje: een puddingbroodje. Leny Quist-Den Boer uit Zierikzee heeft nog goede herinneringen aan de bank. „Bij de Scheldebank had ik zestig jaar geleden een spaarbankboekje. Als ik vijftig gulden gespaard had, bracht ik het daarheen en dan werd ik ontvangen door directeur Van den Doel of zijn rechthand de heer Van Geesbergen." Rien Schaleven uit Renesse ziet net als vaste inzender Kees Ste- vense op de foto ook twee honden karren. Schaleven: „Aan de linkerkant van de foto staat de groentewagen met de heer M. Leijdekker uit de We- vershoek, mijn grootvader. Links van de groentewagen kwam later in de Poststraat, op de hoek van de Pater Nosterstraat, banketbak ker Toon Hage zich met zijn win kel vestigen." De banketbakerij van Potappel stond volgens Anneke Berrevoets bekend om zijn Schouws paling brood. Berrevoets: „Op de foto is dit niet te zien, maar er hing een spandoek over de straat tussen Zeelandia en Potappel met recla me voor Schouws Palingboord er op." De winnaars van de raadkaart zijn: Joop Rotte uit Vlissingen, Ria Prie- mis-v.d.Welle uit Zierikzee en H.P. Bouwman uit Zierikzee. WmmnmBSSmasnmm&i!ssmaapsm! De Eddy Christiani Award is nu zeven keer uitgereikt. De eerdere winnaars zijn: Leendert Haaksma (2006), Dany Lademacher (2007), Ad Vandenberg (2008), Jan Akkerman (2009), Steve Lukather (2010) en Brian May (2011). De uitreiking van de Eddy Christiani Award aan Geor ge Kooymans (Golden Ear ring) mondde zaterdag in Vlissingen uit in een prak tijkles muziekgeschiedenis. door Rolf Bosboom VLISSINGEN - „Als je niet weet waar je vandaan komt, weet je ook niet waar je heen gaat", zei presen tator Leo Blokhuis. Vandaar dat er bij de uitreiking van de inmiddels prestigieuze gitaristenprijs in een drieënhalf uur durend programma volop werd teruggeblikt. Op Eddy Christiani zelf, op Django Rein- hardt (diens grote held), maar vooral ook op de indorock, de mu zikale bakermat van George Kooy mans en daarmee uiteindelijk ook van de Golden Earring. Er werd een filmpje vertoond van de Tielman Brothers, die eind ja ren vijftig de rock-'n-roll in Neder land introduceerden. Even later-tra- den The Crazy Rockers - opgericht in 1959 en nog altijd actief - op. Zij brachten, samen met Chris Latul (Massada), hun jarenzestighits zo als Giddy Up en Mamma-Pappa Twist, tot enthousiasme van het publiek in het Arsenaaltheater. Vervolgens daalde de gemiddelde leeftijd op het podium met een jaar of vijftig toen de veelbeloven de band Navarone speelde, met on der anderen de Zeeuwse gitarist Roman Huijbreghs in de gelede ren. Het vijftal beschouwt de Gol den Earring als een van de voor naamste inspiratiebronnen. Barry Hay bedacht hun naam en ze ston den al in het voorprogramma van hun voorbeelden. Na de pauze ging de aandacht vol ledig naar Kooymans zelf uit. Jury voorzitter Jean-Paul Heek zette uit een waarom de Earringgitarist de Eddy Christiani Award meer dan verdient. „Kooymans is niet een gi tarist die zichzelf op de voorgrond zet. Alles staat in dienst van de song, maar juist dat maakt zijn gi- taarwerk zo onomstreden van het allergrootste belang. Zijn stijl is uit duizenden herkenbaar, melodisch ragfijn getimed en zwaar van een hoge dosis muzikaliteit." George Kooymans met de Eddy Christiani Award. De laureaat zelf beperkte zijn reac tie tot vier zinnen, waarin hij zijn maten van de Golden Earring be dankte én zijn vader, die de jonge George een gitaar gaf. „Anders had ik hier niet gestaan." Kooymans liet vooral zijn gitaar spreken, in een optreden met The Barking Dogs.. Het leek aanvanke lijk een greatest hits-show van Gol den Earrirignummers te worden, met onder meer een spetterende uitvoering van Radar love. Maar di rect erna gooide Kooymans het over een andere boeg en grasduin de gretig in de pop- en rockge- schiedenis, met nummers die hem hebben beïnvloed of die gewoon lekker zijn om te spelen. Inmiddels grijze klassiekers zoals Sick and tired, Down at the doctors, You can leave your hat on en Watching the river flow kwamen voorbij. Dochter Cassy zong At j last. Kooymans liet de andere voca- len grotendeels aan Theo Braams I over.' Even leek hij zich te schikken in de rol van dienstbare coverband muzikant, maar demonstreerde j vervolgens tijdens een imposante solo in Temptations-stamper Sha- key ground waartoe hij op de gi taar in staat is. Af en toe speelde hij ook nog enke le Earringnummers, maar niet het J overbekende werk. Wel oudjes zo als Future en Mission impossible en twee nummers van het jongste al bum Tits 'n ass. Bassist Rinus Ger ritsen schoof even aan voor Ave nue of broken dreams, dat werd ge zongen door diens dochter - en Kooymans' nichtje - Natousch. Na anderhalf uur leek het concert tamelijk abrupt te eindigen. Leo Blokhuis rondde de avond af en de zaal begon leeg te lopen. Toch kwam Kooymans met de zijnen te rug voor een vlammende versie van Low rider. Oude rockers laten zich niet zomaar stoppen. Bekijk de video op www.pzc.nl/video door Rolf Bosboom Piet van Daalen, de legendari sche eerste directeur van het Zeeuws Museum, was in veel opzichten zijn tijd ver voor uit. Waarmee het museum zich nu onderscheidt (nadruk op bele ving in plaats van informatie; sa menwerking met kunstenaars) deed de eigenzinnige en enigszins excentrieke Van Daalen al in zijn tijd (1961-1985). Zijn betekenis wordt uitgebreid be licht in het boek Onvoltooid Verle den Tijd dat het museum heeft uit gebracht. Hierin vertellen mensen die hem van nabij hebben meege maakt over Van Daalen. Daarnaast zijn er verslagen opgenomen van gesprekken die zijn gevoerd tij dens het symposium dat in maart van dit jaar rondom de museumdi recteur werd gehouden. Het boek - dat ook veel foto's, brieven en an dere documenten bevat - is tevens een aanzet tot de ontsluiting van het archief van Van Daalen. Dat heeft het Historisch Documentatie centrum voor het Nederlands Pro testantisme recent aan het mu seum overgedragen. Het Zeeuws Museum verbond zich begin jaren zeventig nadruk kelijk met enkele vernieuwende kunstenaars: Marcel Broodthaers, Joseph Beuys, Ben d'Armagnac en Gerrit Dekker. Van Daalen ging daarin ver. Een bijzondere en veel zeggende bijdrage in het boek is die van Antje von Graevenitz over het Projekt Vlake uit 1971, dat aan Beuys werd toegeschreven maar dat grotendeels uit de koker van Van Daalen zelf kwam. Ook in dat opzicht was hij zijn tijd vooruit, zei kunstcriticus Nico Out vrijdag bij de presentatie van het boek. „Zijn rol verschoof van pre sentator naar producent. Hoe vaak zie je tegenwoordig niet dat curato ren zich op stoel van de kunste naar plaatsen?" Out prees wat Van Daalen op het vlak van internationale kunst in Zeeland voor elkaar kreeg. „Hij was dan misschien wat vreemd, maar hij wist wel hoe de hazen lie pen." 'Onvoltooid Verleden Tijd' (onder re dactie van Leen Bedaux) is te koop in Zeeuws Museum en bij De Drvk- kery in Middelburg. Prijs: €19,50.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 72