FX^ van zeeland17 Toporkest en een fris musicerend kwartet ival Loterij blijft museum steunen OKtober2012 PXÉ 5-20 door Jeanette Vergouwen De basiliek in Hulst was goed bezet voor het Amsterdam Baroque Orchestra, onder lei ding van Ton Koopman. Als een orkest van hoog niveau met als di rigent een groot musicus naar Hulst komt, dan hoort dat ook zo. In Symfonie 104 van Haydn was er veel aandacht voor de spannings boog en subtiele nuances. Koop man zorgde ervoor dat de klank kleuren van de (ronder en zachter klinkende) periode-instrumenten goed uitkwamen. Na een vrolijk en fris openingsdeel werd het An dante analytisch vertolkt. De dyna miek spatte van het Menuet af en de rol van de houtblazers in het trio werd extra onderstreept door de beeldopnamen. De finale met een feestelijk karak ter werd met groot elan gespeeld. Het concert voor traverso en harp (een instrument uit 1780) is niet een van de beste composities van Mozart, eenvoudig van structuur en bevallig. De solisten kweten zich goed van hun taak, de balans tussen de instrumenten was goed en de korte cadensen klonken smaakvol. De uitvoering van de 41ste symfo nie (Jupiter) van Mozart was feno menaal. Het orkest straalde en maakte met een dynamische ver tolking duidelijk dat Mozart op de allereerste plaats operacomponist was. Heerlijke muziek en een meer dan fraaie interpretatie. Wat een luxe voor de Zeeuwen dat er in enkele maanden tijd drie van de grote orkesten op gebied van oude muziek optreden: Koop man met ABO in Hulst, de Neder landse Bachvereniging in Middel burg en Aardenburg en het Orkest van de 18de eeuw in Vlissingen. Het programma Verschil van dag en nacht wekte ver wachtingen. Hoe zouden de vier dames van Ragazze om gaan met dit gegeven. Op het po dium stonden achter de musici witte schotten en tijdens de uit voering wisselde steeds de kleur van de verlichting. Heel interes sant was om het schaduwspel te volgen op deze schotten. Een concert beginnen met Ainsi la nuit... van Dutilleux is gedurfd. Het werk vergt concentratie en een vlekkeloze techniek. Ragazze heeft dit echter in huis. De uitvoe ring was spannend en alle nuances KLASSIEKE MUZIEK Festival Z-Vlaanderen Amsterdam Baroque Orchestra o.i.v. Ton Koopman, m.m.v. Wil- bert Hazelzet (traverso) en Maria Cleary (harp). Gehoord: vrijdag 12 oktober in de Basiliek in Hulst I 'Verschil van dag en nacht', door Ragazze Kwartet. Gehoord: zater dag 13 okt., Grote kerk, Groede. van meditatief tot passages met op springende staccato's kwamen uit. Ook werden alle technieken ge bruikt, waardoor het een hoor- en kijkspel werd. Het Kwartet op. 76 nr. 4 (Sonnenauf- gang) van Haydn is een meester werk. Het Ragazze kwartet toonde dat het qua klankkleur en volume perfect in balans is. De dames spe len niet alleen energiek - de speel- ZeeuwschVlaanderen vreugde spat eraf - maar verzorgen ook een muzikaal verantwoorde interpretatie. Het kwartet gaat grensverleggend te werk, maar streeft ook perfectie na. Dit werd bewezen in het heerlijk boertige Menuet en het wervelende presto in de finale. De perfectie werd ook zichtbaar in het volledig syn chroon opheffen van de strijkstok ken. Na de Sunrise van Riley, met de ve le terugkerende motiefjes en dyna mische effecten, voelde het Strijk kwartet in G op. 10 van Debussy aan als een warm bad. Zo waren een hartverwarmend steeds terug kerend thema, heerlijke gloedvolle Spaans aandoende klanken en rit mes, een spits pizzicatospel en als zweepslagen klinkende akkoorden te horen, maar ook passages die wat diffuus gebracht werden in een melancholische sfeer. Alle facetten kwamen beeldend over, terwijl de kleuren van de ver lichting veranderden van donker blauw/paars naar geel/wit en licht groen. Ragazze musiceert fris. Het woord routineus komt niet in het woor denboek van deze jonge vrouwen voor. Bij Ragazze lijkt het of ze al spelend het werk zelf compone- maandag 15 oktober 2012 'Alles staat bij Kooymans in dienst van de song, maar juist dat maakt zijn gitaarwerk zo onomstreden van het allergrootste belang' juryvoorzitter Jean-Paul Heck over George Kooymans George Kooymans gaf na de prijsuitreiking een concert van ruim anderhalf uur. foto's Lex de Meester wwfeeescssxssswzeesaszasassessssaamaBsissL MIDDELBURG - Het Zeeuws Mu seum in Middelburg wordt ook de komende jaren gesteund door de BankGiro Loterij. Deze steekt jaar lijks 200.000 euro in het museum. Het geld is bestemd voor de uit breiding van de collectie. De BankGiro Loterij verleent fi nanciële bijdragen aan tientallen musea, kastelen en monumenten. Het Zeeuws Museum hoort daar ook bij, vanwege de onderschei dende manier waarop het ope reert, onder meer door samen te werken met kunstenaars en mo de-ontwerpers. De afgelopen pe riode kon het Zeeuws Museum al rekenen op een bijdrage van twee ton per jaar. Die steun wordt nu verlengd met drie jaar. Het Amsterdam Baroque Orchestra, onder leiding van Ton Koopman (mid den). foto Camile Schelstraete SLOTCONCERT 'Het Brabants Orkest' 20/10 We zijn als Festival van Zeeuv/sch-Vlaanderen trots om met dit veelzijdig orkest een sprankelend slotconcert te kunnen aanbieden. In 60 jaar is Het Brabants Orkest uitgegroeid tot één van de beste orkesten van Nederland. Met de Ouverture Verkochte bruid van Smetana, Tsjaikowski's Vioolconcert en Dvotak-Symfonie nr. 9 Uit de nieuwe wereld. Zoterdsf 20 oktober, Scbeldetbeoter, Terneuzen. 20:00 our, 27,50 Kaarten: www.scheldelhealer.nl of 0115 69 55 55 Op locatie vanaf 1 uur voor aonvang, maar wel op basis van vol vol 'Zeeland ontmoet Brabant, wees er oorgetuige van t3^va-ri Zceuwjcti-Vlannderen WWW.festiVQhzvl.nl kerend WATER

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 17