FX^ van
zeeland17
Toporkest en een fris
musicerend kwartet
ival
Loterij blijft
museum steunen
OKtober2012
PXÉ 5-20
door Jeanette Vergouwen
De basiliek in Hulst was
goed bezet voor het
Amsterdam Baroque
Orchestra, onder lei
ding van Ton Koopman. Als een
orkest van hoog niveau met als di
rigent een groot musicus naar
Hulst komt, dan hoort dat ook zo.
In Symfonie 104 van Haydn was er
veel aandacht voor de spannings
boog en subtiele nuances. Koop
man zorgde ervoor dat de klank
kleuren van de (ronder en zachter
klinkende) periode-instrumenten
goed uitkwamen. Na een vrolijk
en fris openingsdeel werd het An
dante analytisch vertolkt. De dyna
miek spatte van het Menuet af en
de rol van de houtblazers in het
trio werd extra onderstreept door
de beeldopnamen.
De finale met een feestelijk karak
ter werd met groot elan gespeeld.
Het concert voor traverso en harp
(een instrument uit 1780) is niet
een van de beste composities van
Mozart, eenvoudig van structuur
en bevallig. De solisten kweten
zich goed van hun taak, de balans
tussen de instrumenten was goed
en de korte cadensen klonken
smaakvol.
De uitvoering van de 41ste symfo
nie (Jupiter) van Mozart was feno
menaal. Het orkest straalde en
maakte met een dynamische ver
tolking duidelijk dat Mozart op de
allereerste plaats operacomponist
was. Heerlijke muziek en een
meer dan fraaie interpretatie.
Wat een luxe voor de Zeeuwen
dat er in enkele maanden tijd drie
van de grote orkesten op gebied
van oude muziek optreden: Koop
man met ABO in Hulst, de Neder
landse Bachvereniging in Middel
burg en Aardenburg en het Orkest
van de 18de eeuw in Vlissingen.
Het programma Verschil van
dag en nacht wekte ver
wachtingen. Hoe zouden
de vier dames van Ragazze om
gaan met dit gegeven. Op het po
dium stonden achter de musici
witte schotten en tijdens de uit
voering wisselde steeds de kleur
van de verlichting. Heel interes
sant was om het schaduwspel te
volgen op deze schotten.
Een concert beginnen met Ainsi la
nuit... van Dutilleux is gedurfd.
Het werk vergt concentratie en
een vlekkeloze techniek. Ragazze
heeft dit echter in huis. De uitvoe
ring was spannend en alle nuances
KLASSIEKE MUZIEK
Festival Z-Vlaanderen
Amsterdam Baroque Orchestra
o.i.v. Ton Koopman, m.m.v. Wil-
bert Hazelzet (traverso) en Maria
Cleary (harp). Gehoord: vrijdag
12 oktober in de Basiliek in Hulst
I 'Verschil van dag en nacht', door
Ragazze Kwartet. Gehoord: zater
dag 13 okt., Grote kerk, Groede.
van meditatief tot passages met op
springende staccato's kwamen uit.
Ook werden alle technieken ge
bruikt, waardoor het een hoor- en
kijkspel werd.
Het Kwartet op. 76 nr. 4 (Sonnenauf-
gang) van Haydn is een meester
werk. Het Ragazze kwartet toonde
dat het qua klankkleur en volume
perfect in balans is. De dames spe
len niet alleen energiek - de speel-
ZeeuwschVlaanderen
vreugde spat eraf - maar verzorgen
ook een muzikaal verantwoorde
interpretatie. Het kwartet gaat
grensverleggend te werk, maar
streeft ook perfectie na. Dit werd
bewezen in het heerlijk boertige
Menuet en het wervelende presto
in de finale. De perfectie werd ook
zichtbaar in het volledig syn
chroon opheffen van de strijkstok
ken.
Na de Sunrise van Riley, met de ve
le terugkerende motiefjes en dyna
mische effecten, voelde het Strijk
kwartet in G op. 10 van Debussy
aan als een warm bad. Zo waren
een hartverwarmend steeds terug
kerend thema, heerlijke gloedvolle
Spaans aandoende klanken en rit
mes, een spits pizzicatospel en als
zweepslagen klinkende akkoorden
te horen, maar ook passages die
wat diffuus gebracht werden in
een melancholische sfeer.
Alle facetten kwamen beeldend
over, terwijl de kleuren van de ver
lichting veranderden van donker
blauw/paars naar geel/wit en licht
groen.
Ragazze musiceert fris. Het woord
routineus komt niet in het woor
denboek van deze jonge vrouwen
voor. Bij Ragazze lijkt het of ze al
spelend het werk zelf compone-
maandag 15 oktober 2012
'Alles staat bij Kooymans in dienst van de
song, maar juist dat maakt zijn gitaarwerk
zo onomstreden van het allergrootste belang'
juryvoorzitter Jean-Paul Heck over George Kooymans
George Kooymans gaf na de prijsuitreiking een concert van ruim anderhalf uur. foto's Lex de Meester
wwfeeescssxssswzeesaszasassessssaamaBsissL
MIDDELBURG - Het Zeeuws Mu
seum in Middelburg wordt ook de
komende jaren gesteund door de
BankGiro Loterij. Deze steekt jaar
lijks 200.000 euro in het museum.
Het geld is bestemd voor de uit
breiding van de collectie.
De BankGiro Loterij verleent fi
nanciële bijdragen aan tientallen
musea, kastelen en monumenten.
Het Zeeuws Museum hoort daar
ook bij, vanwege de onderschei
dende manier waarop het ope
reert, onder meer door samen te
werken met kunstenaars en mo
de-ontwerpers. De afgelopen pe
riode kon het Zeeuws Museum al
rekenen op een bijdrage van twee
ton per jaar. Die steun wordt nu
verlengd met drie jaar.
Het Amsterdam Baroque Orchestra, onder leiding van Ton Koopman (mid
den). foto Camile Schelstraete
SLOTCONCERT 'Het Brabants
Orkest' 20/10
We zijn als Festival van Zeeuv/sch-Vlaanderen trots om met dit veelzijdig
orkest een sprankelend slotconcert te kunnen aanbieden. In 60 jaar
is Het Brabants Orkest uitgegroeid tot één van de beste orkesten van
Nederland. Met de Ouverture Verkochte bruid van Smetana, Tsjaikowski's
Vioolconcert en Dvotak-Symfonie nr. 9 Uit de nieuwe wereld.
Zoterdsf 20 oktober, Scbeldetbeoter, Terneuzen. 20:00 our, 27,50
Kaarten: www.scheldelhealer.nl of 0115 69 55 55
Op locatie vanaf 1 uur voor aonvang, maar wel op basis van vol vol
'Zeeland ontmoet Brabant, wees er oorgetuige van
t3^va-ri
Zceuwjcti-Vlannderen
WWW.festiVQhzvl.nl
kerend WATER