21 Schoonheid is meer dan de buitenkant zaterdag 13 oktober 2012 Startersbeurs stimulatie voor jongeren zonder werk Zo'n 13 procent van de jongeren onder de 25, zit zonder werk. Daarom heeft FNV Jong en CNV Jongeren, in samenwerking met arbeidsmarkt professor Ton Wilthagen, de Startersbeurs geïntroduceerd. Met de beurs worden bedrijven gestimuleerd om thuiszittende jongeren een kans op de arbeidsmarkt te ge ven. Gemeenten bieden jonge ren onder de 27, zonder werker varing en die minder dan een jaar werkzoekend zijn, de beurs aan van 400 euro per maand. Be doeling is dat zelf een bedrijf wordt gezocht die de jongere in een periode van maximaal zes maanden, relevante leer- en wer kervaring laat opdoen. Jobbird.com is de populairste jobboard van Nederland Uit onderzoek van Jobfeed blijkt dat Jobbird.com momenteel het populairste jobboard van Neder land is. Het is een van de jong ste vacaturebanken van Neder land en is in zeer korte tijd door gebroken. Concurrenten als Monsterboard en nationalevaca- turebank.nl moesten wijken voor de opkomende vacature bank. Jobbird.com is zo populair omdat de site niet alleen goed is, maar ook nog eens gratis is. Veel bedrijven kiezen voor een gratis vacatureplaatsing, zo'n 90 procent. Op de tweede plaats staat Monsterboard, gevolgd door linkedin.com en nationale- vacaturebank.nl. Flinke daling vacatures financiële dienstverlening Het aantal vacatures voor Marke ting Communicatiefuncties is in de laatste acht maanden met 19 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 2011. Vooral de sector financiële dienstverlening heeft het zwaar te verduren. Dit blijkt uit de ana lyse 'Trends en ontwikkelingen op de Marketing 8c Communica tie arbeidsmarkt, derde kwar taal 2012' van Michel Verdoold, competence director Marketing en Communicatie bij Yacht. De oorzaak voor de daling heeft al les te maken met de effecten van de economische crisis en daarbij behorende onzekerheid. Zeeuwse finalisten voor KvK-Startersprijs bekend De finalisten voor de Starters- prijs van de Kamer van Koop handel (KvK) in Zeeland zijn be kend. Karlijn Nieuwets en Ma'r- tïjn de Groot van Grandcafé de Graanbeurs uit Terneuzen, Sabi ne Flipse van UnIQtalent uit Koudekerke en Nina de Jongh en Monique Adriaanse van Tia- ki Travel uit Middelburg zijn de kanshebbers. De winnaar van deze Startersprijs ontvangt een geldbedrag van 1000 euro. De Zeeuwse genomineerden presenteren hun plannen op woensdag 7 november om 20.30 uur aan de jury tijdens de Con- tacta beurs in Goes. De prijs is. bedoeld om ondernemers aan te moedigen hun plannen goed op papier te zetten en zo de sla- gingskans van hun bedrijf te ver groten. Een ijdeltuit, dat zeker. Maar ook een mooie vrouw die dondersgoed wist dat haar uiterlijk een visite kaartje was in het Randstedelijk reclamewereldje. Een branche waarin het toch veelal om uiterlijke schijn gaat. Maar Sabine Verhoeven koos op haar dertigste rigoureus voor een andere route op haar levenspad. Ze zegde haar baan op, volgde een nieuwe opleiding, vertrok uit Rotterdam naar Vlissingen en werd schoonheidsspecialiste. Uiteraard, haar leven draait twintig jaar later nog steeds om het uiterlijk, maar, zo zegt ze: „Ik help er nu mensen mee om zich beter te voelen." door Dennis Rijsbergen Het mag geen verbazing wekken dat de eigena resse van salon. Skinmatters in Vlissingen er zelf tiptop verzorgd uitziet. Maar voor Sabi ne is het vak veel meer dan nagels lakken en een mooi make-upje aanbrengen. „Huidproblematiek is mijn ding. Natuurlijk vind ik het leuk om bij te dra gen aan het heerlijke gevoel dat bijvoorbeeld een bruid krijgt als ze met een mooie make-up hier de deur uitloopt. Maar ik vind het nog meer voldoening geven om mensen te helpen bij huidproblemen. Ma- ke-up haal je aan het eind van de dag er weer af. Maar als je pigmentvlekken kunt behandelen met een peeling of een huid vol acne mooier kunt ma ken... Ja, dat is mijn passie." Schoonheid. Het is niet iets wat alleen aan de opper vlakte ligt, vindt Sabine. De innerlijke schoonheid doet er net zo goed toe. Je kunt als schoonheidsspe cialiste nog zo vaardig zijn, als je een hork bent, wil niemand in je stoel liggen, stelt ze. „Contact met mensen is zo'n belangrijk onderdeel van ons werk. Ei genlijk zijn we een soort maatschappelijk werkster. Je krijgt een band met vaste klanten. Sommigen komen al zeventien jaar over de vloer. Dan vertellen mensen soms heel persoo.nlijke dingen. Primair komen ze na tuurlijk om bijvoorbeeld hun huidprobleem aan te la ten pakken, maar ze komen ook voor een gezellige babbel of om hun hart te luchten. Ik heb destijds op de opleiding geleerd dat je tijdens de behandeling niet over privézaken moet praten. Nou, ik heb inmid dels in de praktijk ontdekt dat mensen dat juist heel fijn vinden. Je hebt toch een band met elkaar." Door het menselijk contact ontstaat ook een gevoel van veiligheid bij de klant, weet de schoonheidsspe cialiste. „Voor sommige behandelingen moet de klant zich letterlijk en figuurlijk bloot geven. Dan moet je wel een stukje vertrouwen creëren. En een klant die al jaren met overbeharing kampt, zal het in het begin best moeilijk vinden om ermee langs te komen. Het kan zijn dat ze er al jaren onder lijdt. Een goede schoonheidsspecialiste weet zo'n klant op haar ge mak te stellen en veiligheid te bieden. Want overbe haring bij vrouwen zit nog steeds in de taboesfeer." Een vlotte babbel hebben, een gastvrouw kunnen zijn, het zijn volgens Sabine Verhoeven, naast secuur werken, belangrijke eigenschappen voor een goede schoonheidsspecialiste. „Dat moeten meiden die de opleiding gaan doen zich wel realiseren. Je moet niet verlegen en stil zijn. Je moet mensen een goed gevoel kunnen geven. En je moet klanten kunnen aanvoe len. De een is met drie pukkels helemaal onzeker, ter wijl iemand die helemaal onderzit er misschien veel minder moeite mee heeft. Menselijk contact kun je voor een deel wel leren, maar eigenlijk moet je dat van nature in je hebben." Merel behandelt de gezichtshuid van Sabine.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 46