"Ontpolderen..? Over mijn lijk!"
VERDEDIG DE DIJKEN
ONTPOLDEREN - MEE
"Ontpolderen is onmenselijk"
"Geen slechte emoties. Draagvlak ontbreekt!"
(advertentie)
Om io.oo uur deze ochtend (12 ok
tober 2012) begint in de Nieuwe Kerk
van Middelburg het zogeheten VNSC
Scheldesymposium. Opmaat naar
een algehele evaluatie in 2013 van de
in 2005 tussen Vlaanderen en Ne
derland gesloten Scheldeverdragen.
Eigenaar van de alom bekende en ui
termate omstreden Hedwigepolder,
Gery De Cloedt, richt zich in scherpe
bewoordingen tot de deelnemers.
"Ontpolderen? Over mijn lijk!" Hij is
het jarenlange gesol met zijn polder
meer dan zat.
"Het. is onderhand heel erg dui
delijk dat het helemaal niet gaat
om natuuraanleg, veiligheid of het
nakomen van afspraken tussen, twee
landen. De vele stakeholders in dit
dossier hebben dubbele agenda's of
houden hun kaarten tegen de borst.
Daardoor vertelt niemand waarom
het ontpolderen werkelijk moet en is
het een aaneenschakeling geworden
van halve en hele onwaarheden.
Liever gezegd, leugens."
Eén ding is zeker: opgeven doet de
o StatenlidJohan Robesin
erg duidelijk is wel dat de zuider
buren de koers bepalen, ook bij dit
symposium.
"Het Westerscheldedossier is op
nieuw zeer actueel, nu van Vlaamse
zijde te kennen is gegeven dat een
vierde verdieping van de vaargeul
eraan zit te komen. De signalen
spreken duidelijke taal. Dat roept
nieuwe discussies op rond de wense
lijkheid van natuurherstel. Je komt
dan al gauw weer uit op ontpolde
ring. Niet alleen de Hedwigepolder,
Voor het behoud van de Hertogin Hedwigepolder
zijn deze bomen geplant door:
Hedwige-eigenaar nooit, vooral nu
zovelen hem steunen. Vlaanderen
dreigt met arbitrage en zet zwaarder
dan ooit druk op de ketel."Goed",
verklaart hij ferm, "dan moet de
rechter er maar een oordeel over
vellen. De waarheid zal ooit aan het
licht komen en zegevieren."
Statenlid johan Robesin (PvZ):
"Zeeland had bij dit symposium pro
minent betrokken moeten zijn."
Dat het Westerscheldedossier,
inclusief de roep om ontpoldering,
volledig in een politiek-maatschap-
pelijke impasse verkeert had volgens
het Zeeuwse Statenlid Johan Robesin
(PvZ), die al jarenlang met grote
inzet vecht tegen het ontpolderen,
één van de belangrijke onderwerpen
moeten zijn.
Hij had dat bij Commissaris van de
Koningin Karla Peijs bepleit, maar
die zag kennelijk geen kans de Bel
gen daarin mee te krijgen. Want heel
Juridisch adviseur van De Cloedt,
mr. ir. Hans Mieras zegt over de
door Vlaanderen verlangde arbi
trage: "Sinds juli dit jaar zou een
geschillencommissie zich buigen
over de uitvoering van de in 2005
bekrachtigde Scheldeverdragen,
waarin tot ontpoldering is beslo
ten. In die Scheldeverdragen staat
echter ook dat wanneer partijen
een geschil hebben met betrekking
tot "de toepassing, uitvoering of
uitlegging" van het verdrag, er eêrst
over onderhandeld moet worden.
Duidelijk is dat er een probleem is
met betrekking tot de uitvoering.
Dan mag je ervan uitgaan dat er over
gepraat, onderhandeld gaat worden.
Het is volstrekt onduidelijk of dit ook
maar veel meer prachtige polders
aan de boorden van de Westerschel-
de. Daarom had de Zeeuwse politiek
actief bij de Schelde-conferentie
betrokken moeten zijn. Ik noem dit
een gemiste kans."
Gery De Cloedt:"De haven van Ant
werpen wordt binnenkort uitgebreid
met het Saeftinghedok. Spookdorp
Doel moet verdwijnen, maar de
natuur moet wel gecompenseerd
worden. Er is in Vlaanderen geen
ruimte meer. Dus wil men daar
voor de Hedwigepolder gebruiken.
Daarom willen ze alleen voor de
Hedwigepolder betalen. Zij willen
helemaal geen natuurherstel bij Rit-
them. De Commissie Nijpels kon om
dezelfde reden ook geen alternatief
bedenken."
Juridisch adviseur mr. ir. Hans
Mieras: "Als de Vlamingen niets
doen of willen, kan zich dat in de
arbitrage tegen hen keren."
"Elke ontpoldering zal
verworden tot een
wuivend rietveld."
Als we het hebben; over een blijvende
oplossing voor dë Westerschelde
ligt er een uitstekende mogelijkheid
natuurherstel te realiseren zonder
ontpoldering.
Ontpoldering levert slechts wui
vende rietvelden. Geen natuur. Dat
kan gebeuren conform de afspraken
m.b.t. toegankelijkheid, veiligheid
en natuurlijkheid. Dan hebben we
het over kunstmatig herstellen
van bedreigde arealen door aanleg
van laagdynamische slikken en/of
schorren. Wanneer dit wordt gekop
peld aan het benodigde bagger-'en
stortwerk ten behoeve van de ver
eiste diepgang, Ontstaan er directe
mogelijkheden voor de aanleg van
verloren slikhabitat. Eindbeeld is het
constant bijsturen van'zowel diep
gang als areaalbehoud.
De natuur zal zelf de natuurlijke
processen hierop afstemmen. Zo zal
de'dynamische status van de Wester-
schelde voor jaren gewaarborgd zijn.
Regelmatig bijhouden van dit areaal
slikken op vergelijkbare manier als
"slim storten" van baggerspecie aan
de plaatranden kan daarmee worden
toegepast als manier van aanleg.
Zonder vernauwing. Alleen verplaat
sing van zand'.
Kosten hoeven amper te worden
gemaakt, omdat dit onderdeel is van
de berging van vaarwegonderhoud.
Adrie Provoost,
waterbouwkundige van v.m. water
schap "Zeeuws-Vlaanderen"
Jurist Hans Mieras
gebeurt, respectievelijk gebeurd is.
Als de zuiderburen alleen maar drei
gende woorden spreken en vervol
gens niet de armen over elkaar gaan
zitten en niets willen, zal zich dat in
de arbitrage tegen Vlaanderen keren.
Artikel 12 van het verdrag voorziet
in schriftelijk overeengekomen wijzi
gingen. Er is dus rekening gehouden
met het gegeven, dat er iets (lees:
ontpolderen van de Hedwigepolder)
gewijzigd kan worden. Het essentiële
onderdeel van het verdrag, namelijk
de derde verdieping, hebben de Bel-
gen toch? Daarnaast bestaat er een
beginsel in het internationale verdra
genrecht, waardoor een Staat zich
uit het verdrag kan terugtrekken als
er gewijzigde omstandigheden zijn.
Het zogenaamde Rebus sic stanti-
bus-beginsel. Er zijn voor Nederland
dus mogelijkheden genoeg om zich
te verweren."
Hoogleraar Joop Schaminée (PZC
3 okt. jlr): "Discussie over Hedwige
polder en natuurherstel Westerschel-
de moet opnieuw."
Hoogleraar Joop Schaminée van de
Wageningen Universiteiten Radboud
Universiteit Nijmegen ziet als een
mogelijkheid om de huidige impasse
te doorbreken, dat de discussie over
de toekomst van de Hedwigepolder
en het natuurherstel in de Wester
schelde opnieuw wordt gevoerd.
"In 2005 was geen sprake van over
eenstemming, maar van een besluit.
De mensen in de omgeving zijn er nooit
direct bij betrokken. Dat was fout."
"Overstromingsrisico 's
voor kerncentrales
Doel en Antwerpen
aanzienlijk groter
door ontpoldering."
Ontpoldering van de Hedwigepolder
en het oostelijk deel van de Prosper-
polder heeft grote nadelige invloed
op de overstromingsrisico's. Door
realisatie van het Saeftinghedok zal
de Doelpolder vanuit het zuiden nog
kwetsbaarder worden. Ontpoldering
betekent ook dat de bereikbaarheid
van de kerncentrales van Doel in ge
val van nucleaire calamiteiten vanuit
het noorden en noordwesten ernstig
wordt bemoeilijkt. Uit een aantal
geraadpleegde studies blijkt dat
vergroting van de komberging, welke
reeds is ontstaan door verdieping
en ontpoldering, samen met de kom
berging in reeds gerealiseerde ha-
vendokken, toenemende stormvloed
standen een toenemende getijdeslag
in Antwerpen heeft veroorzaakt.
Een volgende verdieping en aanleg
Saeftinghedok zijn in de maak.
Daardoor zal het risico op over
stromingen bovenstrooms worden
vergroot. Kortom, dit ontpolderplan
heeft grote gevolgen voor de over
stromingsgevaren en dientengevolge
de nucleaire risicobeheersing van de
kerncentrales van Doel. Daarom is
een nieuwe beoordeling nodig van
de veiligheid in het Scheldegebied
alvorens besluiten over ontpolderen
van de Hedwigepolder kunnen wor
den genomen."
Frans Koch, Raadgevend
Ingenieursburo F.Koch B.V./
Goes-Terrteuzen
"Westerschelde is
gevaarlijk voor grote
containerschepen.
De hype, voornamelijk vanuit
Antwerpen en Vlaanderen, rondom
de ontpoldering van de in Zeeuws-
Vlaanderen gelegen Hedwigepolder
kan naar de prullenmand worden
verwezen. Politici hebben in dit pro
ces een slechte rol gespeeld en de
belangen van Zeeland en Vlaanderen
niet behartigd. Het tweede rapport
van de Commissie Nijpels over de
Hedwigepolder en Vlaanderen was
grandioos fout en onbetrouwbaar.
Antwerpen kan via het dieper maken
van de Westerschelde de toegang
van nog grotere schepen niet; bevor
deren. De rek was er al uit vóór de
derde verdieping tot 13,10 meter bij
ongebonden tij. Nu spreekt Vlaan
deren al weer over een diepte van
plm. 15 meter bij ongebonden tij. De
komberging van de Westerschelde
mag beslist niet nog gróter worden.
De Westerschelde is gevaarlijk voor
de grote containerschepen en olie
tankers. Antwerpen zal met de haven
van Rotterdam moeten integreren
of/en een grote haven moeten aan
leggen als Scheldepoort bij de kust.
Om de hype over het ontpolderen
definitief te beëindigen is het zinvol
om eenzijdig de Westerschelde-oe-
vers van de Natura 2000-lijst te ha
len. Politici, die veelal geen ir. Lely's
zijn, trachten de marsroute voor wa
terbeheer en kustveiligheid met hun
oppervlakkigheid te bepalen. Dat
leidt doorgaans tot hoge overheids
uitgaven en verkeerde keuzes.
Ir. K.Boorsma,
Ingenieursbureau Boorsma B.V.
Drachten-Amersfoort
Guus Langeraert, "Vrienden van Water-
dunen.Nee!"
"Vanuit de "Vrienden van Waterdunen
NEE!!!" hebben we zeer frequent en op
diverse plaatsen gewezen op de bezwa
ren en risico's, die vélen onderschrij
ven als het gaat om ONTPOLDEREN:
zout water laten heersen over wat nu
nog een vruchtbare polder is."
"In de ontpolderplannén langs de Wes
terschelde lijkt Rupsje Nooitgenoeg
het te winnen van de poldermens. De
mens, die woont, werkt en recreëert in
de polders moet wijken voor vermeen
de economische belangen en voor
het ruimteleven aan twijfelachtige
getijdennatuur. Wat dat betekent voor
de mensen, die hun-have en goed in
de steek moeten laten, kun je alleen
maar begrijpen als je hét zelf hebt
meegemaakt, het zelf hebt gevoeld, het
zelf hebt ervaren."
Magda de Feijter, "Red onze polders"
De reacties bij Omroep Zeeland
naar aanleiding van de reportages
over de Hedwige maken één ding
duidelijk: ontpolderen is niet ge
wenst. Het ontbreken van draagvlak
wordt in die serie min of meer
afgedaan als 'slechts emoties'.
Dat doet het Ministerie van Buiten
landse Zaken nadrukkelijk niet.
Het ministerie stelt juist in zijn brief
van 30 juli 2012 aan de Europese
Commissie: "Het maatschappelijk
draagvlak voor ontpoldering van de
Hedwigepolder ontbreekt.
Volgens de Habitatrichtlijnen dient
rekening te worden gehouden met
de vereisten op economisch, soci
aal en cultureel gebied en met de
regionale en lokale bijzónderheden
(artikel 2, derde lid van de Habitat-
richtlijn)."
Belangrijk feit is dat bij de Haagse
en Zeeuwse politici schijnbaar de
elementaire kennis ontbreekt van
deze belangrijke clausule in de
Habitatrichtlijn.
De Westerschelde is een dyna
mische zeearm. Die schikt zich
nimmer, zo leert de geschiedenis,
naar alle door de mens ingetekende
natuurplannen, maar zal een eigen
weg blijven volgen. Wij pleiten er
voor om de gewenste natuureind-
doelen kritisch te bekijken. Hoe
je een breed gedragen oplossing
bewerkstelligt, is verwoord in ons
Manifest.
Zie www.redonzepolders.nl