"Ontpolderen..? Over mijn lijk!" VERDEDIG DE DIJKEN ONTPOLDEREN - MEE "Ontpolderen is onmenselijk" "Geen slechte emoties. Draagvlak ontbreekt!" (advertentie) Om io.oo uur deze ochtend (12 ok tober 2012) begint in de Nieuwe Kerk van Middelburg het zogeheten VNSC Scheldesymposium. Opmaat naar een algehele evaluatie in 2013 van de in 2005 tussen Vlaanderen en Ne derland gesloten Scheldeverdragen. Eigenaar van de alom bekende en ui termate omstreden Hedwigepolder, Gery De Cloedt, richt zich in scherpe bewoordingen tot de deelnemers. "Ontpolderen? Over mijn lijk!" Hij is het jarenlange gesol met zijn polder meer dan zat. "Het. is onderhand heel erg dui delijk dat het helemaal niet gaat om natuuraanleg, veiligheid of het nakomen van afspraken tussen, twee landen. De vele stakeholders in dit dossier hebben dubbele agenda's of houden hun kaarten tegen de borst. Daardoor vertelt niemand waarom het ontpolderen werkelijk moet en is het een aaneenschakeling geworden van halve en hele onwaarheden. Liever gezegd, leugens." Eén ding is zeker: opgeven doet de o StatenlidJohan Robesin erg duidelijk is wel dat de zuider buren de koers bepalen, ook bij dit symposium. "Het Westerscheldedossier is op nieuw zeer actueel, nu van Vlaamse zijde te kennen is gegeven dat een vierde verdieping van de vaargeul eraan zit te komen. De signalen spreken duidelijke taal. Dat roept nieuwe discussies op rond de wense lijkheid van natuurherstel. Je komt dan al gauw weer uit op ontpolde ring. Niet alleen de Hedwigepolder, Voor het behoud van de Hertogin Hedwigepolder zijn deze bomen geplant door: Hedwige-eigenaar nooit, vooral nu zovelen hem steunen. Vlaanderen dreigt met arbitrage en zet zwaarder dan ooit druk op de ketel."Goed", verklaart hij ferm, "dan moet de rechter er maar een oordeel over vellen. De waarheid zal ooit aan het licht komen en zegevieren." Statenlid johan Robesin (PvZ): "Zeeland had bij dit symposium pro minent betrokken moeten zijn." Dat het Westerscheldedossier, inclusief de roep om ontpoldering, volledig in een politiek-maatschap- pelijke impasse verkeert had volgens het Zeeuwse Statenlid Johan Robesin (PvZ), die al jarenlang met grote inzet vecht tegen het ontpolderen, één van de belangrijke onderwerpen moeten zijn. Hij had dat bij Commissaris van de Koningin Karla Peijs bepleit, maar die zag kennelijk geen kans de Bel gen daarin mee te krijgen. Want heel Juridisch adviseur van De Cloedt, mr. ir. Hans Mieras zegt over de door Vlaanderen verlangde arbi trage: "Sinds juli dit jaar zou een geschillencommissie zich buigen over de uitvoering van de in 2005 bekrachtigde Scheldeverdragen, waarin tot ontpoldering is beslo ten. In die Scheldeverdragen staat echter ook dat wanneer partijen een geschil hebben met betrekking tot "de toepassing, uitvoering of uitlegging" van het verdrag, er eêrst over onderhandeld moet worden. Duidelijk is dat er een probleem is met betrekking tot de uitvoering. Dan mag je ervan uitgaan dat er over gepraat, onderhandeld gaat worden. Het is volstrekt onduidelijk of dit ook maar veel meer prachtige polders aan de boorden van de Westerschel- de. Daarom had de Zeeuwse politiek actief bij de Schelde-conferentie betrokken moeten zijn. Ik noem dit een gemiste kans." Gery De Cloedt:"De haven van Ant werpen wordt binnenkort uitgebreid met het Saeftinghedok. Spookdorp Doel moet verdwijnen, maar de natuur moet wel gecompenseerd worden. Er is in Vlaanderen geen ruimte meer. Dus wil men daar voor de Hedwigepolder gebruiken. Daarom willen ze alleen voor de Hedwigepolder betalen. Zij willen helemaal geen natuurherstel bij Rit- them. De Commissie Nijpels kon om dezelfde reden ook geen alternatief bedenken." Juridisch adviseur mr. ir. Hans Mieras: "Als de Vlamingen niets doen of willen, kan zich dat in de arbitrage tegen hen keren." "Elke ontpoldering zal verworden tot een wuivend rietveld." Als we het hebben; over een blijvende oplossing voor dë Westerschelde ligt er een uitstekende mogelijkheid natuurherstel te realiseren zonder ontpoldering. Ontpoldering levert slechts wui vende rietvelden. Geen natuur. Dat kan gebeuren conform de afspraken m.b.t. toegankelijkheid, veiligheid en natuurlijkheid. Dan hebben we het over kunstmatig herstellen van bedreigde arealen door aanleg van laagdynamische slikken en/of schorren. Wanneer dit wordt gekop peld aan het benodigde bagger-'en stortwerk ten behoeve van de ver eiste diepgang, Ontstaan er directe mogelijkheden voor de aanleg van verloren slikhabitat. Eindbeeld is het constant bijsturen van'zowel diep gang als areaalbehoud. De natuur zal zelf de natuurlijke processen hierop afstemmen. Zo zal de'dynamische status van de Wester- schelde voor jaren gewaarborgd zijn. Regelmatig bijhouden van dit areaal slikken op vergelijkbare manier als "slim storten" van baggerspecie aan de plaatranden kan daarmee worden toegepast als manier van aanleg. Zonder vernauwing. Alleen verplaat sing van zand'. Kosten hoeven amper te worden gemaakt, omdat dit onderdeel is van de berging van vaarwegonderhoud. Adrie Provoost, waterbouwkundige van v.m. water schap "Zeeuws-Vlaanderen" Jurist Hans Mieras gebeurt, respectievelijk gebeurd is. Als de zuiderburen alleen maar drei gende woorden spreken en vervol gens niet de armen over elkaar gaan zitten en niets willen, zal zich dat in de arbitrage tegen Vlaanderen keren. Artikel 12 van het verdrag voorziet in schriftelijk overeengekomen wijzi gingen. Er is dus rekening gehouden met het gegeven, dat er iets (lees: ontpolderen van de Hedwigepolder) gewijzigd kan worden. Het essentiële onderdeel van het verdrag, namelijk de derde verdieping, hebben de Bel- gen toch? Daarnaast bestaat er een beginsel in het internationale verdra genrecht, waardoor een Staat zich uit het verdrag kan terugtrekken als er gewijzigde omstandigheden zijn. Het zogenaamde Rebus sic stanti- bus-beginsel. Er zijn voor Nederland dus mogelijkheden genoeg om zich te verweren." Hoogleraar Joop Schaminée (PZC 3 okt. jlr): "Discussie over Hedwige polder en natuurherstel Westerschel- de moet opnieuw." Hoogleraar Joop Schaminée van de Wageningen Universiteiten Radboud Universiteit Nijmegen ziet als een mogelijkheid om de huidige impasse te doorbreken, dat de discussie over de toekomst van de Hedwigepolder en het natuurherstel in de Wester schelde opnieuw wordt gevoerd. "In 2005 was geen sprake van over eenstemming, maar van een besluit. De mensen in de omgeving zijn er nooit direct bij betrokken. Dat was fout." "Overstromingsrisico 's voor kerncentrales Doel en Antwerpen aanzienlijk groter door ontpoldering." Ontpoldering van de Hedwigepolder en het oostelijk deel van de Prosper- polder heeft grote nadelige invloed op de overstromingsrisico's. Door realisatie van het Saeftinghedok zal de Doelpolder vanuit het zuiden nog kwetsbaarder worden. Ontpoldering betekent ook dat de bereikbaarheid van de kerncentrales van Doel in ge val van nucleaire calamiteiten vanuit het noorden en noordwesten ernstig wordt bemoeilijkt. Uit een aantal geraadpleegde studies blijkt dat vergroting van de komberging, welke reeds is ontstaan door verdieping en ontpoldering, samen met de kom berging in reeds gerealiseerde ha- vendokken, toenemende stormvloed standen een toenemende getijdeslag in Antwerpen heeft veroorzaakt. Een volgende verdieping en aanleg Saeftinghedok zijn in de maak. Daardoor zal het risico op over stromingen bovenstrooms worden vergroot. Kortom, dit ontpolderplan heeft grote gevolgen voor de over stromingsgevaren en dientengevolge de nucleaire risicobeheersing van de kerncentrales van Doel. Daarom is een nieuwe beoordeling nodig van de veiligheid in het Scheldegebied alvorens besluiten over ontpolderen van de Hedwigepolder kunnen wor den genomen." Frans Koch, Raadgevend Ingenieursburo F.Koch B.V./ Goes-Terrteuzen "Westerschelde is gevaarlijk voor grote containerschepen. De hype, voornamelijk vanuit Antwerpen en Vlaanderen, rondom de ontpoldering van de in Zeeuws- Vlaanderen gelegen Hedwigepolder kan naar de prullenmand worden verwezen. Politici hebben in dit pro ces een slechte rol gespeeld en de belangen van Zeeland en Vlaanderen niet behartigd. Het tweede rapport van de Commissie Nijpels over de Hedwigepolder en Vlaanderen was grandioos fout en onbetrouwbaar. Antwerpen kan via het dieper maken van de Westerschelde de toegang van nog grotere schepen niet; bevor deren. De rek was er al uit vóór de derde verdieping tot 13,10 meter bij ongebonden tij. Nu spreekt Vlaan deren al weer over een diepte van plm. 15 meter bij ongebonden tij. De komberging van de Westerschelde mag beslist niet nog gróter worden. De Westerschelde is gevaarlijk voor de grote containerschepen en olie tankers. Antwerpen zal met de haven van Rotterdam moeten integreren of/en een grote haven moeten aan leggen als Scheldepoort bij de kust. Om de hype over het ontpolderen definitief te beëindigen is het zinvol om eenzijdig de Westerschelde-oe- vers van de Natura 2000-lijst te ha len. Politici, die veelal geen ir. Lely's zijn, trachten de marsroute voor wa terbeheer en kustveiligheid met hun oppervlakkigheid te bepalen. Dat leidt doorgaans tot hoge overheids uitgaven en verkeerde keuzes. Ir. K.Boorsma, Ingenieursbureau Boorsma B.V. Drachten-Amersfoort Guus Langeraert, "Vrienden van Water- dunen.Nee!" "Vanuit de "Vrienden van Waterdunen NEE!!!" hebben we zeer frequent en op diverse plaatsen gewezen op de bezwa ren en risico's, die vélen onderschrij ven als het gaat om ONTPOLDEREN: zout water laten heersen over wat nu nog een vruchtbare polder is." "In de ontpolderplannén langs de Wes terschelde lijkt Rupsje Nooitgenoeg het te winnen van de poldermens. De mens, die woont, werkt en recreëert in de polders moet wijken voor vermeen de economische belangen en voor het ruimteleven aan twijfelachtige getijdennatuur. Wat dat betekent voor de mensen, die hun-have en goed in de steek moeten laten, kun je alleen maar begrijpen als je hét zelf hebt meegemaakt, het zelf hebt gevoeld, het zelf hebt ervaren." Magda de Feijter, "Red onze polders" De reacties bij Omroep Zeeland naar aanleiding van de reportages over de Hedwige maken één ding duidelijk: ontpolderen is niet ge wenst. Het ontbreken van draagvlak wordt in die serie min of meer afgedaan als 'slechts emoties'. Dat doet het Ministerie van Buiten landse Zaken nadrukkelijk niet. Het ministerie stelt juist in zijn brief van 30 juli 2012 aan de Europese Commissie: "Het maatschappelijk draagvlak voor ontpoldering van de Hedwigepolder ontbreekt. Volgens de Habitatrichtlijnen dient rekening te worden gehouden met de vereisten op economisch, soci aal en cultureel gebied en met de regionale en lokale bijzónderheden (artikel 2, derde lid van de Habitat- richtlijn)." Belangrijk feit is dat bij de Haagse en Zeeuwse politici schijnbaar de elementaire kennis ontbreekt van deze belangrijke clausule in de Habitatrichtlijn. De Westerschelde is een dyna mische zeearm. Die schikt zich nimmer, zo leert de geschiedenis, naar alle door de mens ingetekende natuurplannen, maar zal een eigen weg blijven volgen. Wij pleiten er voor om de gewenste natuureind- doelen kritisch te bekijken. Hoe je een breed gedragen oplossing bewerkstelligt, is verwoord in ons Manifest. Zie www.redonzepolders.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 6