zeelanti j 3 Openbaar vervoer moet rendabel zijn conne» ioni sss*®8*" comn,entaar.. Gevecht om behoud intercity Onwezenlijke stilte na bedrijfsongeval Beter busvervoer vrijdag 12 oktober 2012 Connexxion en Veolia Transport zijn al ge ruime tijd onderdeel van één groot ver voersbedrijf, maar nu pas g&an ze in Zeeland voluit samenwer ken. De gevolgen zijn opval lend: méér ritten en betere bus verbindingen. Door meer buurt bussen in te zetten blijven dor pen bereikbaar. Allemaal winst. Die komt niet zomaar aanwaai en. Connexxion en Veolia kun nen de dorpsbussen alleen la ten rijden als vrijwilligers ach ter het stuur kruipen. Connexxion en Veolia behoren een deel van hun winst op de rendabele lijnen te gebruiken voor de instandhouding van de dorpsbussen. Dit heeft echter wel zijn grenzen. Het is redelijk dat de bedrijven een deel van de verantwoordelijkheid bij de Zeeuwse samenleving leggen. Nu is het dus aan de bevolking of de kleine busjes blijven rij den. Zij toeren vaak leeg rond, maar hun belang voor de socia le samenhang op het platteland is toch heel groot. Door die bus jes hoeft niemand in een isole ment te zitten. ■mBSBHWMaRRraHBWHMMIBBnMBH door Jeffrey Kutterink DEN HAAG - Minister Melanie Schultz (Infrastructuur) dringt er met klem bij de Nederlandse en Belgische spoorwegen op aan om een alternatief te zoeken voor de intercity Roosendaal-Brussel. Ze zei dat donderdag in de Tweede Kamer. Vanaf december wordt de intercity geschrapt om ruimte te maken voor de hogesnelheidslijn van Amsterdam naar Brussel. Wie vanuit Zeeland snel naar België wil, moet voortaan vanuit Roosen daal met een stoptrein. Dat duurt 20 minuten langer dan nu. De Ka mer vindt dat onacceptabel. „Men sen in Zeeland dreigen opgesloten te raken", zei Jacques Monasch (PvdA). „Waar blijft het alterna tief?", vroeg Carla Dik-Faber (Christenunie). „Gaat de minister nu bussen inzetten?", hengelde Stientje van Veldhoven (D66). Ook CDA, WD, Groenlinks en SP vinden dat de intercity moet blijven. Ook Schultz wil dat er een alternatief komt. „Maar ik ben af hankelijk van onze zuiderburen. Alle mogelijkheden worden nu on derzocht. Het moet technisch kun nen (ruimte op het spoor-red.) en er moeten treinen beschikbaar zijm" Verschillende partijen sugge reerden dat België niet meewerkt, omdat Nederland de Hedwigepol- der niet onder water zet. Schultz ontkent dat. Ze stuurt de Kamer snel een brief waarin staat wat ze doet om een alternatief te vinden. jTwiS: 's-Heerenhoek Tolplesn-EIIewoMtsdSjk Borssele, Driewegen, Ellewoutsdijk 21 jE Gil; 's -Heerenhoek Tolplein-Baarland 2\ Ovezande,Oudelande,Baarland F51; Goes-Oud-Sabbinge 22 f Goes, Wilhelminadorp, -.--—i Wolphaartsdijk, Oud-Sabbinge L=J Stadsdienst Goes 24 v Goes f sa Bk Goes-Saarland 25 t 's-Gravenpolder, J Kwadendamme, Baarland, Hoedekenskerke BawBl' Oost-Souburg-Middelburg gl Oost-Souburg, Ritthem, Nieuw- en St. Joosland, Middelburg G2I Yerseke-Kruiningen NS 2g Yerseke El; Sirjansland-Kerkwerve 126 Sirjansland, Dreischor, Zierikzee infographic: Rolant gulst bron: Connexxion en Veolia Nog twee jaar te gaan en dan ligt de markt voor het openbaar vervoer in Zee land weer open. Eind 2014 loopt het contract af dat Connexxion en Veolia Transport met de provincie hebben afgesloten. De vervoersmaatschappijen, in middels door fusie in het Franse moederbedrijf verenigd, zullen al les uit de kast halen om kans te maken op verlenging van die con cessie. Want zeker nu brandstof voor auto's steeds duurder en mo biliteit alsmaar belangrijker wordt, valt zelfs aan openbaar vervoer op het platteland een aardige duit te verdienen. In dat kader is het voor al zaak de lijnen rendabel te hou den. Dat betekent zo laag mogelij ke kosten en zo veel mogelijk pas sagiers. Goede en snelle verbindingen zijn derhalve van wezenlijk belang in een provincie als Zeeland, realise ren managers Patrick Siliacus van Connexxion en Jan-Kees Korte- weg van Veolia zich terdege. Voor driekwart van de 1600 Zeeuws- Vlaamse reizigers bijvoorbeeld die nu dagelijks moeten overstappen in Terneuzen. Vanaf december kunnen ze blijven zitten tot het station in Goes of Middelburg. Op tien andere Zeeuwse lijnen (19 naar Breda, 43, 44, 13, 606, 618, 627, 128, 132 en de interliner 395 naar Rotterdam) worden in de spits extra bussen ingezet, met na me om de stroom studenten en scholieren beter te bedienen. En door de huidige 'kleinbus' op tra jecten tussen de dorpen te vervan gen voor buurtbussen, blijven die verbindingen gegarandeerd en is bovendien meer maatwerk moge lijk. Siliacus benadrukt de aanwezi ge ruimte voor inbreng van de Marc Tesselaar van Oiltanking Ter- neuzen de stilte. „Zo'n ongeval maakt natuurlijk veel indruk. We willen rust creëren." De politie heeft ook tijd nodig om de exacte toedracht van het inci dent vast te stellen, in samenwer king met de arbeidsinspectie. Het terrein waar het ongeval is ge beurd, is afgesloten voor het poli- tie-onderzoek. Over de oorzaak van het ongeval, wil Tesselaar niet al te veel zeggen. Het enige dat hij kwijt wil, is dat de twee Poolse medewerkers bij het verplaatsen van stalen platen zijn verongelukt. Hij wacht verder de resultaten van het onderzoek van politie en arbeidsinspectie af. „Veiligheid staat bij ons boven aan", benadrukt Tesselaar. Hij geeft een zachte trap tegen de zij kant van de balie van de receptie. „En dan gebeurt er toch zoiets ver schrikkelijks." Het bedrijfsongeval is een tweede tegenslag voor Oiltanking Terneu zen. Door het faillissement van een Tsjechische staalbouwcontrac- tor liep de uitbreiding van het op- slagbedrijf eerder enkele maanden vertraging op. In Zeeland zijn de afgelopen jaren twee bedrijfsongevallen gebeurd met elk twee dodelijke slachtof fers. In mei 2009 lieten twee mede werkers van Thermphos in Vlissin- gen-Oost het leven bij ovenonder- houd. In april 2011 kwamen twee Bosnische lassers om bij de bouw van de nieuwe ureumfabriek voor Yara in Sluiskil. De buurtbus Reimerswaal. Inzet: chauffeur Piet Geertse. foto's Willem Mieras buurtbusvrijwilligers. „Het succes van de buurtbus zit vooral in het feit dat die projecten worden ge dragen door de mensen uit de be trokken dorpen zelf. Het is open baar vervoer, zoals de mensen wil len." Dus kan verantwoordelijk gedepu teerde George van .Heukelom al leen maar tevreden glimlachen bij de presentatie donderdag in het provinciehuis van de innige sa menwerking en het gezamenlijke 'verbeterplan' dat daar is uitgerold. „De wijze waarop dat is ingevuld, biedt vooral in Zeeuws-Vlaande ren voordelen. Zet dat maar in cho coladeletters boven het artikel." Dat drie bestaande concessies zijn gebundeld in één hecht lijnenstel sel werkt veel efficiënter, verwacht Van Heukelom. Belangrijk ook in het licht van mogelijke kortingen van de Rijksbijdrage aan het open baar vervoer. „Hoe ga je verder met het WMO-vervoer (van men sen met een beperking, red), de re giotaxi? Moet je dat niet anders or ganiseren? Dat verhaal gaat bin nenkort naar de Staten." Patrick Siliacus (I) en Jan-Kees Korte- weg. door Harmen van der Werf MEEST GELEZEN 1Twee doden ongeluk Hoek (foto) 2. Aantal vaste buslijnen verdwijnt 3. Wapens aangetroffen bij inval ZEEUWSE BOEKENPRIJS Wat is het beste Zeeuwse boek? Breng uw stem uit voor de PZC-pu- blieksprijs op www.pzc.nl STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl TERNEUZEN - Het is donderdagoch tend rond half elf onwezenlijk stil op het bedrijfsterrein van Oiltan king Terneuzen onder de rook van chemieconcern Dow Benelux. Het parkeerterrein voor personeel dat aan de uitbreiding van het opslag- bedrijf werkt, is vrijwel leeg. Nog maar drie auto's staan er, alle maal met Poolse kentekens. Een politieauto rijdt de poort uit, het enige zichtbare teken dat eerder op de dag een ernstig bedrijfsonge val is gebeurd, waarbij twee Polen zijn omgekomen. „We hebben na het incident alle werkzaamheden aan de uitbreiding direct stopgezet en iedereen die eraan werkt, vrij gegeven", verklaart bedrijfsleider

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 3