zeelanti j 3
Openbaar vervoer
moet rendabel zijn
conne» ioni sss*®8*" comn,entaar..
Gevecht
om behoud
intercity
Onwezenlijke stilte na bedrijfsongeval
Beter busvervoer
vrijdag 12 oktober 2012
Connexxion en Veolia
Transport zijn al ge
ruime tijd onderdeel
van één groot ver
voersbedrijf, maar nu pas g&an
ze in Zeeland voluit samenwer
ken. De gevolgen zijn opval
lend: méér ritten en betere bus
verbindingen. Door meer buurt
bussen in te zetten blijven dor
pen bereikbaar. Allemaal winst.
Die komt niet zomaar aanwaai
en. Connexxion en Veolia kun
nen de dorpsbussen alleen la
ten rijden als vrijwilligers ach
ter het stuur kruipen.
Connexxion en Veolia behoren
een deel van hun winst op de
rendabele lijnen te gebruiken
voor de instandhouding van de
dorpsbussen. Dit heeft echter
wel zijn grenzen. Het is redelijk
dat de bedrijven een deel van
de verantwoordelijkheid bij de
Zeeuwse samenleving leggen.
Nu is het dus aan de bevolking
of de kleine busjes blijven rij
den. Zij toeren vaak leeg rond,
maar hun belang voor de socia
le samenhang op het platteland
is toch heel groot. Door die bus
jes hoeft niemand in een isole
ment te zitten.
■mBSBHWMaRRraHBWHMMIBBnMBH
door Jeffrey Kutterink
DEN HAAG - Minister Melanie
Schultz (Infrastructuur) dringt er
met klem bij de Nederlandse en
Belgische spoorwegen op aan om
een alternatief te zoeken voor de
intercity Roosendaal-Brussel.
Ze zei dat donderdag in de Tweede
Kamer. Vanaf december wordt de
intercity geschrapt om ruimte te
maken voor de hogesnelheidslijn
van Amsterdam naar Brussel. Wie
vanuit Zeeland snel naar België
wil, moet voortaan vanuit Roosen
daal met een stoptrein. Dat duurt
20 minuten langer dan nu. De Ka
mer vindt dat onacceptabel. „Men
sen in Zeeland dreigen opgesloten
te raken", zei Jacques Monasch
(PvdA). „Waar blijft het alterna
tief?", vroeg Carla Dik-Faber
(Christenunie). „Gaat de minister
nu bussen inzetten?", hengelde
Stientje van Veldhoven (D66).
Ook CDA, WD, Groenlinks en
SP vinden dat de intercity moet
blijven. Ook Schultz wil dat er een
alternatief komt. „Maar ik ben af
hankelijk van onze zuiderburen.
Alle mogelijkheden worden nu on
derzocht. Het moet technisch kun
nen (ruimte op het spoor-red.) en
er moeten treinen beschikbaar
zijm" Verschillende partijen sugge
reerden dat België niet meewerkt,
omdat Nederland de Hedwigepol-
der niet onder water zet. Schultz
ontkent dat. Ze stuurt de Kamer
snel een brief waarin staat wat ze
doet om een alternatief te vinden.
jTwiS: 's-Heerenhoek Tolplesn-EIIewoMtsdSjk
Borssele, Driewegen, Ellewoutsdijk
21 jE
Gil; 's -Heerenhoek Tolplein-Baarland
2\ Ovezande,Oudelande,Baarland
F51; Goes-Oud-Sabbinge
22 f Goes, Wilhelminadorp,
-.--—i Wolphaartsdijk,
Oud-Sabbinge
L=J
Stadsdienst Goes
24 v Goes
f sa Bk Goes-Saarland
25 t 's-Gravenpolder,
J Kwadendamme, Baarland,
Hoedekenskerke
BawBl' Oost-Souburg-Middelburg
gl Oost-Souburg, Ritthem, Nieuw-
en St. Joosland, Middelburg
G2I Yerseke-Kruiningen NS
2g Yerseke
El; Sirjansland-Kerkwerve
126 Sirjansland, Dreischor, Zierikzee
infographic: Rolant gulst bron: Connexxion en Veolia
Nog twee jaar te gaan en
dan ligt de markt voor het
openbaar vervoer in Zee
land weer open. Eind 2014 loopt
het contract af dat Connexxion en
Veolia Transport met de provincie
hebben afgesloten.
De vervoersmaatschappijen, in
middels door fusie in het Franse
moederbedrijf verenigd, zullen al
les uit de kast halen om kans te
maken op verlenging van die con
cessie. Want zeker nu brandstof
voor auto's steeds duurder en mo
biliteit alsmaar belangrijker wordt,
valt zelfs aan openbaar vervoer op
het platteland een aardige duit te
verdienen. In dat kader is het voor
al zaak de lijnen rendabel te hou
den. Dat betekent zo laag mogelij
ke kosten en zo veel mogelijk pas
sagiers.
Goede en snelle verbindingen zijn
derhalve van wezenlijk belang in
een provincie als Zeeland, realise
ren managers Patrick Siliacus van
Connexxion en Jan-Kees Korte-
weg van Veolia zich terdege. Voor
driekwart van de 1600 Zeeuws-
Vlaamse reizigers bijvoorbeeld die
nu dagelijks moeten overstappen
in Terneuzen. Vanaf december
kunnen ze blijven zitten tot het
station in Goes of Middelburg. Op
tien andere Zeeuwse lijnen (19
naar Breda, 43, 44, 13, 606, 618,
627, 128, 132 en de interliner 395
naar Rotterdam) worden in de
spits extra bussen ingezet, met na
me om de stroom studenten en
scholieren beter te bedienen. En
door de huidige 'kleinbus' op tra
jecten tussen de dorpen te vervan
gen voor buurtbussen, blijven die
verbindingen gegarandeerd en is
bovendien meer maatwerk moge
lijk. Siliacus benadrukt de aanwezi
ge ruimte voor inbreng van de
Marc Tesselaar van Oiltanking Ter-
neuzen de stilte. „Zo'n ongeval
maakt natuurlijk veel indruk. We
willen rust creëren."
De politie heeft ook tijd nodig om
de exacte toedracht van het inci
dent vast te stellen, in samenwer
king met de arbeidsinspectie. Het
terrein waar het ongeval is ge
beurd, is afgesloten voor het poli-
tie-onderzoek.
Over de oorzaak van het ongeval,
wil Tesselaar niet al te veel zeggen.
Het enige dat hij kwijt wil, is dat
de twee Poolse medewerkers bij
het verplaatsen van stalen platen
zijn verongelukt. Hij wacht verder
de resultaten van het onderzoek
van politie en arbeidsinspectie af.
„Veiligheid staat bij ons boven
aan", benadrukt Tesselaar. Hij
geeft een zachte trap tegen de zij
kant van de balie van de receptie.
„En dan gebeurt er toch zoiets ver
schrikkelijks."
Het bedrijfsongeval is een tweede
tegenslag voor Oiltanking Terneu
zen. Door het faillissement van
een Tsjechische staalbouwcontrac-
tor liep de uitbreiding van het op-
slagbedrijf eerder enkele maanden
vertraging op.
In Zeeland zijn de afgelopen jaren
twee bedrijfsongevallen gebeurd
met elk twee dodelijke slachtof
fers. In mei 2009 lieten twee mede
werkers van Thermphos in Vlissin-
gen-Oost het leven bij ovenonder-
houd. In april 2011 kwamen twee
Bosnische lassers om bij de bouw
van de nieuwe ureumfabriek voor
Yara in Sluiskil.
De buurtbus Reimerswaal. Inzet: chauffeur Piet Geertse. foto's Willem Mieras
buurtbusvrijwilligers. „Het succes
van de buurtbus zit vooral in het
feit dat die projecten worden ge
dragen door de mensen uit de be
trokken dorpen zelf. Het is open
baar vervoer, zoals de mensen wil
len."
Dus kan verantwoordelijk gedepu
teerde George van .Heukelom al
leen maar tevreden glimlachen bij
de presentatie donderdag in het
provinciehuis van de innige sa
menwerking en het gezamenlijke
'verbeterplan' dat daar is uitgerold.
„De wijze waarop dat is ingevuld,
biedt vooral in Zeeuws-Vlaande
ren voordelen. Zet dat maar in cho
coladeletters boven het artikel."
Dat drie bestaande concessies zijn
gebundeld in één hecht lijnenstel
sel werkt veel efficiënter, verwacht
Van Heukelom. Belangrijk ook in
het licht van mogelijke kortingen
van de Rijksbijdrage aan het open
baar vervoer. „Hoe ga je verder
met het WMO-vervoer (van men
sen met een beperking, red), de re
giotaxi? Moet je dat niet anders or
ganiseren? Dat verhaal gaat bin
nenkort naar de Staten."
Patrick Siliacus (I) en Jan-Kees Korte-
weg.
door Harmen van der Werf
MEEST GELEZEN
1Twee doden ongeluk Hoek (foto)
2. Aantal vaste buslijnen verdwijnt
3. Wapens aangetroffen bij inval
ZEEUWSE BOEKENPRIJS
Wat is het beste Zeeuwse boek?
Breng uw stem uit voor de PZC-pu-
blieksprijs op www.pzc.nl
STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl
TERNEUZEN - Het is donderdagoch
tend rond half elf onwezenlijk stil
op het bedrijfsterrein van Oiltan
king Terneuzen onder de rook van
chemieconcern Dow Benelux. Het
parkeerterrein voor personeel dat
aan de uitbreiding van het opslag-
bedrijf werkt, is vrijwel leeg.
Nog maar drie auto's staan er, alle
maal met Poolse kentekens. Een
politieauto rijdt de poort uit, het
enige zichtbare teken dat eerder
op de dag een ernstig bedrijfsonge
val is gebeurd, waarbij twee Polen
zijn omgekomen. „We hebben na
het incident alle werkzaamheden
aan de uitbreiding direct stopgezet
en iedereen die eraan werkt, vrij
gegeven", verklaart bedrijfsleider